Nietypowy sposób kreacji rytmów
NI Maschine to rozbudowany system, a jednym z jego największych atutów jest bogata baza dołączonych zestawów perkusyjnych oraz przejrzysty system nawigacji, pozwalający szybko znaleźć to, czego szukamy. W pierwszym odcinku warsztatów przedstawię nietypowy sposób kreacji rytmów, nie wymagający biegłej obsługi Maschine.
Sposób ten polega na łączeniu różnych elementów fabrycznych zestawów perkusyjnych oraz sekwencji. Mam nadzieję, że materiał okaże się interesujący, nawet jeśli nie jesteście posiadaczami Maschine. Co więcej, przedstawiony sposób pracy możecie przenieść na grunt innych programów typu DAW, pod warunkiem że umożliwiają ładowanie zestawów perkusyjnych w komplecie z sekwencjami MIDI.
Krok 1
Zabawę rozpoczynamy od wyboru pierwszego zestawu. Po wciśnięciu przycisku Browse i wybraniu Groups, warto zawęzić listę do zestawów perkusyjnych, czyli Kits. W grupach można bowiem zapisywać także podzielone na mniejsze części pętle (loops) oraz Multi FX (patrz ramka "Multi FX").
Zwykle w pierwszej kolejności szukam zestawu, który będzie zawierał odpowiednie brzmienie stopy i werbla-fundamentu rytmicznego większości elektronicznych bitów. Na potrzeby tej prezentacji wybrałem pokładowy 808 kit i-wciskając i przytrzymując przycisk Mute i pady 2, 3, 4, 7, 8 oraz 9-16-wyciszyłem ślady zawierające uderzenia innych instrumentów niż stopa czy werbel.
Domyślnie wszystkie zestawy perkusyjne zapisywane są i ładowane wraz z przynależącymi do nich sekwencjami Pattern. Są to banki mieszczące po 16 sekwencji każdy, a liczba banków w wersji oprogramowania od 2.0 w górę, jest nieograniczona. Co zrobić kiedy dany zestaw perkusyjny podoba się nam, ale nie podobają się nam fabryczne sekwencje? Można je usunąć, wybrać kolejny pusty bank, w którym zaprogramujemy nowe sekwencje lub też załadować zestaw bez zapisanych wraz z nim sekwencji. Wystarczy w trakcie przeglądania wcisnąć przycisk Shift oraz +Patterns (ósmy przycisk nad wyświetlaczem LCD kontrolera). Alternatywnie możemy przywołać zestaw zawierający ciekawe sekwencje MIDI, a następnie podmienić brzmienia w grupie, ładując inny zestaw, tym razem już bez sekwencji (patrz ramka "Zamiana brzmień").
Krok 2
Pozostałych elementów perkusyjnych poszukamy w innym zestawie. Wśród zestawów perkusyjnych znajdziemy Produced Kits, gdzie w miejscu surowych sampli umieszczono dźwięki poddane obróbce, niejako wstępnie zmiksowane-przynajmniej takie jest założenie.
Multi FX Grupa typu Multi FX składa się ze ścieżek zawierających wyłącznie efekty oraz sekwencje z automatyką tychże efektów. Na ścieżki można kierować sygnał z poszczególnych ścieżek pochodzących z innych grup lub wyjścia innych grup. Poprzez zmianę paternów można przełączać stworzone sekwencje efektów. Bardzo często na ścieżkach umieszczanych jest wiele różnych efektów, przy czym automatyka w poszczególnych paternach dotyczy różnych efektów. Najłatwiej wyobrazić to sobie na przykładzie. Załóżmy, że ścieżka pierwsza w grupie typu Multi FX zawiera pogłos i filtr. Patern 1 zawieraa wyłącznie zapis automatyki częstotliwości odcięcia filtru, podczas gdy Patern 2 wyłącznie zapis automatyki parametrów pogłosu. Kierując na te grupy sygnał z innych grup i przełączając paterny w grupie Multi FX uzyskamy skrajnie różne efekty. |
Z wybranego zestawu Ame Kit usunąłem brzmienia, które już występują w pierwszym zestawie. Na tym etapie warto posłuchać całej sekwencji dla wyodrębnionych barw i rzucić okiem na jej zapis, aby sprawdzić gdzie występują poszczególne uderzenia.
Następnym krokiem jest odsłuch obu grup. Szczególnie dużo uwagi wymagają klaśnięcia i werble. Po pierwsze dlatego, że należy uporać się z problemami jakie mogą pojawiać się przy ich jednoczesnym występowaniu w tych samych obszarach pasma. Po drugie, fabryczne sekwencje-szczególnie towarzyszące zestawom przeznaczonym do wykorzystania w muzyce urban-mają mikroprzesunięcia, sprawiające że pętle bardziej "bujają".
Zamiana brzmień Dzięki możliwości podmiany wszystkich brzmień perkusyjnych w grupie poprzez załadowanie grupy bez sekwencji, mamy możliwość „testowania” różnych zestawów z własnoręcznie wybitymi rytmami. Warto w tym celu utworzyć duplikat grupy, aby mieć możliwość łatwego porównania oryginalnej grupy i jej kopii z innymi brzmieniami poprzez przełączanie w tryb solo. Aby utworzyć duplikat grupy wystarczy trzymając wciśnięty przycisk Duplicate, wcisnąć przycisk grupy której duplikat chcemy utworzyć, np. A, a następnie przycisk grupy, w której ów duplikat chcemy utworzyć, np. B. |
Krok 3
W bibliotekach sampli często można natknąć się na pętle oznaczone jako Top Loops. Tego rodzaju pętle zawierają głównie uderzenia talerzy, względnie sekwencje instrumentów perkusyjnych. Bardzo często są to po prostu samplowane fragmenty nagrań, w którychza pomocą filtru górnoprzepustowego usunięto niskie i środkowe pasmo. Mając pod ręką Maschine nie musimy filtrować fabrycznych sekwencji-wystarczy wybrać kolejną grupę, usuwając wszystko poza talerzami. W umieszczonym na DVD i online materiale wideo zdecydowałem się wykorzystać dwa różne zestawy, z których wyodrębniłem uderzenia ride i hi-haty. W trakcie gry na żywo lub pracy nad aranżacją mogę włączać je i wyłączać osobno.
Krok 4
Uzupełnieniem tak stworzonej pętli mogą być perkusjonalia. W wyszukiwarce Maschine wśród fabrycznych zestawów można znaleźć kategorię Perc Kits, ale szybciej i łatwiej jest umieścić jakąś pętlę w nowej grupie, na jednej ścieżce. Podzielone na plasterki pętle, przygotowane do odtwarzania w różnym tempie, można znaleźć wybierając w wyszukiwarce Loops w miejsce Kits. Minusem takiego rozwiązania jest brak możliwości stosowania różnych efektów w odniesieniu do poszczególnych dźwięków pętli. Zaletą zaś, możliwość umieszczenia w grupie 15 innych dźwięków lub instrumentów.
Podsumowanie
Łączenie "gotowców" i korzystanie z fabrycznych sekwencji wydaje się mało kreatywne, ale zapewniam Was, że w ten sposób mogą powstać bardzo oryginalne i efektowne bębny, które w najmniejszym stopniu nie przypominają bitów z biblioteki. Rozbicie poszczególnych warstw rytmicznych pomiędzy grupy ułatwia ich szybkie wyciszanie w pracy nad aranżacją samej perkusji, zmusza jednak do przełączania się między kolejnymi ósemkami grup w przypadku wykorzystania większej liczby dodatkowych elementów. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by wyodrębnione w ten sposób brzmienia przenieść do jednej grupy (o ile ich liczba nie przekracza 16) i wykorzystując je zaprogramować własne rytmy. W kolejnych odcinkach więcej na temat sposobów ich tworzenia.