Maschine we współpracy z DAW

01.11.2016 
Maschine we współpracy z DAW

Maschine to potężny, samodzielny system produkcji muzycznej, jednak czasem przyzwyczajenie do obsługi wybranej aplikacji DAW lub narzędzia będące na jej wyposażeniu mogą skłonić nas do uruchomienia systemu firmy Native Instruments jako... wtyczki programowej.

Dzięki temu będziemy mogli wykorzystać Maschine pomocniczo w procesie produkcji muzycznej, np. jako narzędzie do tworzenia rytmów czy przetwarzania pętli w programach takich jak Steinberg Cubase, Ableton Live, Logic Pro czy nawet Pro Tools.

Oprogramowanie Maschine jest dostępne w formatach VST, Audio Unit oraz AAX, zarówno jako pluginy 32-, jak i 64-bitowe. Co ważne, od wersji 2.0 wtyczki potrafią wykorzystać moc obliczeniową wielordzeniowych procesorów (wersja 1.x Maschine nie ma funkcji multicore). Wtyczkowa wersja zasadniczo nie różni się wiele od wersji samodzielnej, jeśli nie brać pod uwagę innego umiejscowienia menu podstawowych komend. Za komunikację z interfejsem audio odpowiada w takim wypadku program nadrzędny, zatem nie znajdziemy tu ustawień audio/MIDI.

Scenariusz 1

Najlepiej rozpocząć od załadowania jednego z fabrycznych bądź własnych projektów. Odtwarzanie projektu można uruchomić wyłącznie za pośrednictwem programu-hosta, w naszym przykładzie Ableton Live. Jeśli w tym ostatnim uruchomimy odtwarzanie od taktu 33, odtwarzanie projektu Maschine wystartuje również od taktu z numerem 33. Jeśli zaś wybierzemy do odtwarzania scenę, która liczy mniej taktów niż projekt w programie DAW, zostanie ona automatycznie zapętlona w trakcie odtwarzania projektu w sekwencerze-hoście. Działa to także w drugą stronę: zapętlając pierwsze cztery takty w Ableton Live, zapętlimy również pierwsze cztery takty projektu Maschine (lub pierwsze cztery takty zapętlonego fragmentu projektu).

Takie rozwiązanie bardzo przydaje się kiedy wśród fabrycznych bębnów Maschine szukamy takich, które będą pasować do aranżacji stworzonej w programie DAW. Trudno wyobrazić sobie lepszy początek pracy nad remiksem niż kiedy spośród tysięcy zestawów perkusyjnych trafiamy na taki, który idealnie klei się z pozostałymi elementami miksu! Co więcej - możemy improwizować, zmieniając sekwencje czy wyciszając poszczególne elementy projektu za pomocą samego kontrolera.

Modułowy interfejs

Interfejs Maschine jest modułowy, zatem jego wygląd możemy dopasować do własnych potrzeb. Możemy np. zrezygnować z widoku przeglądarki zasobów, widoku automatyki parametrów czy miksera (wystarczy wcisnąć przycisk Navigate i odznaczyć Browser, Mod i/lub Mixer). Możemy także zmienić wielkość okna interfejsu Maschine. Dostępne widoki to mały, średni i duży, przy czym ten największy nadal pozostawia sporo wolnego miejsca na ekranie o rozdzielczości Full HD, a najmniejszy pozwoli na pracę nawet na netbooku.

Scenariusz 2

Wyżej opisany scenariusz zakładał synchronizację aranżacji stworzonych w obu programach. Ale istnieje także możliwość wyzwalania scen zaprogramowanych w Maschine za pomocą komunikatów MIDI w programie hostującym. Wystarczy odnaleźć w górnym oknie interfejsu Maschine ikonkę z symbolem koła zębatego i wybrać z menu MIDI Scene Change jedną z dwóch opcji: MIDI Note lub Program Change. Aby sceny były odtwarzane zawsze od początku, należy dodatkowo zaznaczyć funkcję Retrigger. Zatem wyzwalanie scen może się odbywać za pomocą zapisanych na ścieżce komunikatów nutowych lub komunikatów Program Change. Należy jedynie skierować wyjście z tej ścieżki na odpowiednie wejście MIDI w aplikacji Maschine. Jeśli tego nie zrobimy, zaprogramowane komunikaty nie dotrą do Maschine i zmiany scen nie nastąpią. Polecam stosowanie komunikatów Program Change, ponieważ łatwo powiązać ich numery z numerami scen, zdecydowanie trudniej natomiast zapamiętać, którą scenę uruchomi dana nuta. Procedurę opisuję szczegółowo w odcinkach 51. i 52. mojego kursu obsługi Maschine 2.x na Musoneo.com.

Maschine FX

Po poprawnej instalacji systemu Maschine, na liście zainstalowanych pluginów znajdziemy także Maschine FX. W tej wersji oprogramowanie Maschine można wykorzystać jako 32-bitowy lub 64-bitowy efekt. Wystarczy na dowolnie wybranej ścieżce (Sound) otworzyć wejście (Channel > Sound > Input > Ext 1) i uruchomić dowolne efekty. Takie rozwiązanie umożliwia stosowanie pokładowych efektów w odniesieniu do śladów w dowolnym sekwencerze DAW. Pozwala to także wykorzystać Maschine jak kontroler do sterowania ich parametrami. Jeżeli zależy Wam wyłącznie na dostępie do przeglądarki zasobów Native Instruments (i/lub pakietu oprogramowania Komplete) to rozsądniejszym wyjściem z sytuacji będzie uruchomienie lżejszej i zupełnie darmowej wtyczki Komplete Kontrol Software, która będzie hostem dla efektów firmy NI.

Wykorzystanie Maschine jako wtyczki efektowej może być kuszące jeszcze z jednego powodu. Wśród zestawów Maschine, zwanych grupami, można znaleźć kategorię MultiFX. No nic innego jak łańcuchy efektów zapisane wraz z różnymi sekwencjami automatyki ich kluczowych parametrów. Zmiany sekwencji można zapisać w scenach, aby modulacja następowała dokładnie w tych miejscach, w których sobie tego życzymy!

Scenariusz 3

Jeżeli z jakiegoś powodu chcielibyście programować sekwencje na ścieżkach w programie DAW dla próbek czy instrumentów uruchomionych wewnątrz Maschine, to możecie to zrobić na dwa sposoby. Po pierwsze, możecie przyporządkować wybrany kanał MIDI do sterowania daną grupą Maschine. Wówczas poszczególnym próbkom zestawu perkusyjnego będą odpowiadały określone komunikaty nutowe. Wyklucza to możliwość programowania sekwencji melodycznych czy harmonicznych dla uruchomionych w takiej grupie instrumentów (przypominam, że każda ścieżka, czyli tzw. Sound, może być wybrana do odtwarzania zestawu multisampli lub instrumentu wirtualnego). Po drugie, możecie przyporządkować wybrany kanał MIDI do sterowania wybraną ścieżką w jednej z grup utworzonych w programie Maschine. Oczywiście, możliwe są kombinacje obu podejść - część kanałów MIDI możemy wykorzystać do odtwarzania bębnów, część do sterowania uruchomionymi na pokładzie Maschine instrumentami. Niezależnie od przyjętej strategii należy wewnątrz aplikacji Maschine aktywować wejścia MIDI w ustawieniach grup bądź ścieżek oraz wskazać kanał MIDI do ich odbierania. Dodatkowo w ustawieniach grupy ukrytych pod prawym przyciskiem myszki należy odnaleźć menu Group MIDI Batch Setup i wybrać jedną z dwóch opcji: Sounds to MIDI Channels, tj. dla instrumentów, lub Sounds to MIDI Notes dla zestawów perkusyjnych (całą procedurę opisuję w odcinku 54. kursu na Musoneo.com). Z jednej strony 16 kanałów MIDI to sporo, jeśli myślimy o wyzwalaniu próbek umieszczonych w szesnastu zestawach perkusyjnych. Z drugiej niewiele, jeśli myślimy również o sterowaniu instrumentami...

Scenariusz 4

Jako że procedura konfiguracji Maschine do odbierania komunikatów zapisanych na ścieżkach w programie-hoście jest dość skomplikowana i czasochłonna, wielu producentów wykorzystuje możliwość eksportowania fragmentów audio ad-hoc. Dźwięk można eksportować zarówno z pojedynczych ścieżek jak i z grup Maschine, przenosząc i upuszczając je bezpośrednio na kanałach audio w dowolnym DAW. Taka metoda sprawdza się, kiedy szukamy dodatkowych pętli perkusjonaliów, chcemy "samplować" fragmenty wcześniej stworzonych projektów Maschine lub budować projekt od surowych sekwencji pojedynczych dźwięków. Jeśli natomiast chcemy przenieść w ten sposób dźwięki całego projektu Maschine, to polecam rozwiązanie polegające na hurtowym zgraniu wszystkich elementów aranżacji. Służy do tego komenda File > Export Audio > Sound Outputs.

Artykuł pochodzi z numeru:
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
listopad 2016
Kup teraz