Więcej...

Funkcje Lock i Variation

01.04.2017 
Funkcje Lock i Variation

Niedawno pojawiła się aktualizacja oprogramowania Maschine do wersji 2.6. Szczególnie dużo powodów do radości mają użytkownicy kontrolerów o układzie padów 4x4, ponieważ odblokowano obsługę funkcji Lock i Variation, dotąd zarezerwowanych wyłącznie dla posiadaczy najnowszego Maschine Jam.

Funkcja Lock oferuje dwa tryby. Pierwszy działa tak jak pamięć w kalkulatorze – pozwala zapamiętać wartość wszystkich parametrów sesji z uwzględnieniem wyciszenia poszczególnych ścieżek i grup. Po aktywacji funkcji Lock możemy zmieniać najróżniejsze parametry instrumentów i efektów, w tym nawet ustawienia pokładowego samplera dla poszczególnych próbek. Zabawa może trwać dowolnie długo, a ponowne wciśnięcie przycisku odpowiadającego funkcji Lock powoduje natychmiastowy powrót do zapamiętanych wartości.

Sam koncept nie jest zupełnie nowy. Podobną funkcję o identycznej nazwie wprowadzono choćby w maszynach perkusyjnych marki Elektron. Setki live-actów na kanałach YouTube właścicieli tych urządzeń mogą stanowić o niezwykłej przydatności tejże w tworzeniu rozmaitych przejść.

Funkcję Lock możemy wykorzystać do zapisania nawet 64 różnych kompletów ustawień. Oczywiście w lepszej sytuacji są użytkownicy Maschine Jam wyposażonego w 64 przyciski. W przypadku pozostałych wersji kontrolerów ustawienia mogą być zapisane w 4 bankach po 16. Zabawę można rozpocząć od zapisania podstawowej konfiguracji, do której będziemy mogli wrócić jeśli „coś pójdzie nie tak”. Kolejne sceny, czyli komplety ustawień, można zapisywać jako modyfikacje konfiguracji wyjściowej bądź jako kolejne iteracje czy modyfikacje innych scen.

Co więcej, przełączanie scen może odbywać się w sposób płynny. Wystarczy włączyć funkcję Morphing. Do wyboru mamy tryby Travel i Target. W tym pierwszym zmiana może rozciągać się nawet na 16 taktów. Czas mierzony jest w tym wypadku zawsze od chwili wciśnięcia padu, pod którym zapisana została scena Lock wybrana jako następna. W trybie Target natomiast zmiana dokonuje się z początkiem następnej, wybranej jednostki nutowej. Zasada jest taka sama jak w przypadku funkcji kwantyzacji. Jeśli tą jednostką jest takt (1 Bar), zmiana dopełni się zawsze z początkiem następnego taktu. Jeśli zatem wciśniemy przycisk odpowiadający innej scenie z początkiem taktu, system będzie miał prawie cały takt na przestrojenie wszystkich wartości, jeśli pod koniec – zmiana dokona się niemal natychmiast.

Kolejne sceny, czyli komplety ustawień, można zapisywać jako modyfikacje konfiguracji wyjściowej bądź jako kolejne iteracje czy modyfikacje innych scen.

Randomizacja

Kolejną nowością w wersji 2.6 oprogramowania jest silnik Variation, dający dostęp do funkcji Random oraz Humanize. Random to nie tyle narzędzie do wprowadzania losowych zmian istniejącego zapisu, ale w istocie generator sekwencji rytmicznych, przebiegów melodycznych i harmonicznych. Za jej pomocą możemy tworzyć np. nowe linie basowe, pod warunkiem, że kombinacją Shift + Pad Mode aktywujemy tryb „klawiaturowy”. To, jakiej wysokości dźwięki znajdą się w naszej sekwencji, zależy zarówno od ustawień funkcji Random, jak i ustawień w trybie Pad Mode. W tym ostatnim możemy określić tonację i skalę.

W zamieszczonej obok ramce „Randomizacja”, zawierającej listę parametrów podlegających działaniu algorytmu losowego, widać że ostatnie trzy parametry odnoszą się do rozkładu nut, czyli ich liczby, wysokości i długości. Najłatwiej omówić to na przykładzie tej ostatniej własności nut, czyli długości. W przypadku wyboru opcji Fixed wszystkie nuty będą miały tę samą długość. Wybierając Equal uzyskamy tę samą liczbę nut krótkich i długich. Gauss pozwala uzyskać rozkład, w którym większość nut będzie miała średnią długość, natomiast ½ Gauss to ruch w kierunku mniejszych wartości w rozkładzie.

Jeśli chcemy uzyskać wielodźwięki (Note Count >1), należy także zwrócić uwagę na ustawienia polifonii w samplerze lub ustawienia instrumentu wirtualnego. Wybierając syntezator z natury jednogłosowy – jak choćby Monark – nie usłyszymy bowiem akordów.

Humanizacja

Maschine daje nam możliwość rozkołysania naszych rytmów za pomocą funkcji Swing. Możemy także różnicować wartości tej funkcji dla poszczególnych ścieżek czy grup. Sekwencje możemy także przesuwać ręcznie – służy do tego funkcja Nugde. Jeśli jednak zaprogramowane przez nas sekwencje perkusyjne nadal brzmią zbyt „komputerowo”, możemy spróbować tchnąć w nie trochę więcej życia, przesuwając je w czasie w sposób losowy. Służy do tego funkcja Humanize, dostępna po wciśnięciu kombinacji przycisków Shift + Pattern. Humanizacja pozwala wprowadzić różne wartości głośności nut (velocity) oraz przesuwać je w zakresie wyznaczonym przez parametr Time Shift. Wartość owego przesunięcia ustalana jest jako procent „kroku”, czyli jednostki wg której dzielona jest siatka rytmiczna i której podlega programowanie w trybie krokowym. Domyślnie krok to po prostu 1/16 taktu, ale można te ustawienia zmienić przytrzymując przycisk Grid i wybierając inną wartość z menu Step. Przesunięcie poszczególnych uderzeń o kilka procent względem siatki rytmicznej daje zwykle wrażenie jakoby partia została zarejestrowana na żywo – dynamiczne lecz nie idealnie równo. Większe odchylenia mogą sprawić, że dźwięki znajdą się w niepożądanych punktach w czasie, a sama partia została nagrana z dużymi błędami.

Kiedy już dokonamy właściwych ustawień, musimy potwierdzić chęć dokonania operacji za pomocą przycisku Apply. Podobnie jak inne operacje edycyjne, tak i tę można cofnąć za pomocą funkcji Undo.

Podsumowując, oprogramowanie Maschine w wersji 2.6 wyróżnia się bogactwem funkcji ułatwiających tworzenie melodii i harmonii. Do wprowadzonych w wersji 2.2 zestawów akordów oraz omówionego przeze mnie w poprzednim odcinku warsztatów rozbudowanego arpeggiatora, dołączono generator przebiegów perkusyjnych i melodycznych. Uderzenia perkusyjne możemy teraz przesuwać nie tylko automatycznie (funkcja Swing), ręcznie (funkcja Nudge), ale także w sposób losowy (funkcja Humanize). Implementacja funkcji Lock natomiast w istotnym stopniu rozszerzyła możliwości systemu Maschine jako narzędzia gry na żywo.

Parametry Randomizacji:

  • Probability (0-100%): określa prawdopodobieństwo wystąpienia nuty o ustalonej długości w ramach określonego podziału rytmicznego (patrz niżej);
  • Note Lo (C-2 - G8): wysokość najniższej nuty, jaka może pojawić się w wygenerowanej sekwencji;
  • Note Hi (C-2 - G8): analogicznie - wysokość najwyższej możliwej nuty w sekwencji;
  • Velocity Lo (1 - 127): najmniejsza wartość głośności w sekwencji;
  • Velocity Hi (1 - 127): największa wartość głośności w sekwencji;
  • Note Count (1 - 6): maksymalna liczba dźwięków występujących równocześnie;
  • Note Length, Steps (1 - 6): długość nut określona w krokach;
  • Time Shift, Step (±0 - 100%): możliwe przesunięcia względem siatki rytmicznej (patrz Humanize);
  • Note Count: rozkład ilości nut w sekwencji
  • Notes: rozmieszczenie nut o różnej wysokości w sekwencji
  • Note Length: rozkład długości nut w sekwencji

5 Przydatnych Porad:

  1. Zastanawiasz się, w jakiej kolejności powinny być włączane czy wyłączane poszczególne elementy aranżacji? Zapisz różne konfiguracje Mute w trybie Ext Lock i przećwicz różne warianty aranżacji na żywo.
  2. Wykorzystaj pokładowe efekty, takie jak filtry, pogłos czy delay, do chwilowej zmiany brzmienia i/lub umiejscowienia w miksie wybranych elementów aranżacji. Utwórz sceny uwzględniające różne kombinacje tych efektów dla różnych grup.
  3. Wykorzystaj funkcję Morphing do przejść pomiędzy skrajnie różniącymi się scenami Lock. Wybierz długi czas ,,przenikania" w trybie Travel, np. cztery lub osiem taktów (4 Bar/8 Bar). W ten sposób możesz tworzyć przejścia w swoich utworach bez udziału automatyki.
  4. Wybierz zestaw perkusyjny. Wciśnij przycisk Select i zaznacz kilka lub wszystkie elementy należące do danej grupy. Następnie przejdź do ustawień samplera dla jednego z nich. Teraz jednym ruchem potencjometru możesz dokonać zmiany dla wszystkich oznaczonych do edycji brzmień perkusyjnych, np. przestroić je o kilka półtonów w górę i/lub skrócić ich obwiednię. Zniekształcony w ten sposób bit zyska zupełnie nowe oblicze.
  5. Wykup kursy online obsługi Machine 2.x i/lub Maschine Jam na Musoneo.pl i zostań mistrzem Maschine!
Artykuł pochodzi z numeru:
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
kwiecień 2017
Kup teraz