Duble partii wokalnej

01.12.2017 
Duble partii wokalnej

Dublowany wokal to podstawa we współczesnych produkcjach muzycznych. Pozwala pogłębić wyrazistość partii wokalnej i dodaje jej energii. Najczęściej wykonuje się je poprzez ponowne nagranie tej samej partii, ale nie zawsze udaje się uzyskać zamierzone efekty. Stąd częste wykorzystywanie tzw. sztucznych dubli.

Jedną z najbardziej klasycznych metod uzyskiwania dubli jest zastosowanie różnych odmian chorusa, choć finalny efekt jest dość przewidywalny i niekiedy zbyt czytelny. Wynika to głównie z tego, że chorus działa w oparciu o LFO, które wprowadza pulsujące zmiany w wysokości dźwięku kopii oryginalnego sygnału, podczas gdy w nagrywanym dublu subtelne różnice między partiami mają charakter przypadkowy. W programie Revoice Pro, dostępna jest funkcja kreowania sztucznych dubli i jest ona na tyle rozbudowana, że efekt jej wykorzystania brzmi wyjątkowo realistycznie.

1.

Mając już na jednej ścieżce gotową, dostrojoną partię wokalną, należy na górnym pasku zaznaczyć obszar naszej ścieżki, którą chcemy poddać zabiegowi wytworzenia sztucznej partii dublowanej, a następnie kliknąć prawym klawiszem myszy na dolnym pasku tejże ścieżki i z menu wybrać opcję New Doubler.

2.

Jako Initial Input Start & End wybieramy zakres naszego zaznaczenia (Selected Playback Range), a w znajdującym się niżej menu wskazujemy Factory Presets i dowolną opcję Mono Vocal, np. Mono Vocal Mild. Wybór presetu nie jest krytyczny, ponieważ potem możemy skorygować jego finalne ustawienia.

3.

Jako Input wybieramy nazwę naszego pliku z oryginalnym materiałem, a jako Output numer ścieżki, na której ma się znaleźć partia wygenerowanego przez Revoice dubla; najlepiej tej, która znajduje się poniżej oryginalnej. Po kliknięciu New Process na wskazanej ścieżce pojawia się nowa partia, a my możemy już zamknąć okno New Process.

4.

Zanim odsłuchamy efektów działania dublera warto ściszyć obie ścieżki o 3 dB i rozstawić je nieznacznie w panoramie. Po kliknięciu trójkąta na zielonym pasku pod ścieżką oryginalną otwiera się okno Doubler:1, w którym możemy dokonać zmian w partii dubla (w czasie rzeczywistym), dostosowując ją do naszych oczekiwań.

5.

W sekcji Delay zmieniamy opóźnienie lub wyprzedzenie dubla względem oryginału i wszystkie parametry modulacji tego opóźnienia: częstotliwość i głębokość modulacji oraz zakres przypadkowości tych zmian. Suwak Formant Shift obniżenia lub podwyższa tembr głosu, ale ustawienia powyżej ±4% zaczynają brzmieć nierealistycznie.

6.

Jeśli zależy nam na jak najwyższej jakości zmiany tembru, należy zaznaczyć opcję High Res Edit. Do partii można dodać wibrato, regulując jego głębokość, zakres zmian wysokości dźwięku i czas, po którym się pojawi (Length of trigger) ustawiany w sekundach, co doskonale sprawdza się w przypadku dłuższych dźwięków.

7.

Jeśli chcemy wypróbować różnych ustawień, to można skorzystać z funkcji Compare, do której dostęp znajduje się w górnej części okna Doubler:1. Po dokonaniu ustawień wybieramy Save Version i zapisuje się ona pod kolejną literą alfabetu. Możemy potem do niej szybko wrócić wybierając literę z menu.

8.

W ten sam sposób możemy wygenerować kolejne duble, np. uwzględniające inną wartość Formant Shift i ustawienia. Klikamy prawym klawiszem myszy na zielonym pasku pod oryginalną ścieżką, wybieramy New Doubler, a jako cel wskazujemy kolejną wolną ścieżkę, w tym wypadku 3. Edycja ustawień dla danego dubla dostępna jest po jego zaznaczeniu.

9.

Chcąc wyeksportować gotowe ścieżki klikamy File > Export Audio (skrót Alt/Cmd + E). Zaznaczamy pliki, które chcemy wyeksportować i nadajemy im nazwę. Możemy też użyć ich oryginalnej nazwy, zaznaczając opcję Add track to start lub Add track to end, dopisując w nazwie pliku informację, że jest to materiał po przetworzeniu.

 







Przydatne uwagi

Kluczem do uzyskania interesujących efektów jest umiar. Zbyt głębokie wibrato i przesadzone wartości modulacji mogą sprawić, że rezultat będzie bardziej przypominał efekt rozkołysanej taśmy niż realistyczną partię zdublowaną. Trzeba też pamiętać, że po każdej zmianie dowolnej wartości w oknie edycji, program potrzebuje trochę czasu na realizację nowych ustawień, a jego pracę sygnalizuje kręcące się czerwone kółko zębate w dolnej listwie interfejsu użytkownika.

Przy ustawianiu częstotliwości modulacji warto uwzględnić tempo utworu w BPM, pamiętając, że 60 BPM to 1 Hz, a 120 BPM to 2 Hz. Jeśli zależy nam na precyzji ustawień, to wartości poszczególnych kontrolek powinniśmy wprowadzać z klawiatury, po wcześniejszym zaznaczeniu okna z wartością liczbową danego parametru.

Funkcja Delay działa niezależnie od Vibrato, choć ten ostatni efekt będzie działał tylko wtedy, jeśli ustawienie Depth of modulation w sekcji Delay będzie większe od 0 ms.

Warto zauważyć, że partia zdublowana może też funkcjonować w trybie stereo, dając bardzo interesujące efekty. Przełączenia monofonicznego dubla do trybu stereo dokonujemy w oknie Doubler dla danej ścieżki (otwieramy je klikając zawartość ścieżki, a następnie wciskając przycisk P). W okienku Output Channels wybieramy 2. Domyślnie stworzony w ten sposób drugi kanał jest kopią oryginalnej ścieżki będącej wzorcem dla dubla. Kanał, który chcemy w danym momencie edytować wybieramy w sekcji Display Settings, w której Channel 1 będzie nowym kanałem (lewym), a Channel 2 kanałem, który już wcześniej funkcjonował na ścieżce (prawym).

Tworzenie dubli nie musi się ograniczać wyłącznie do wokalu. Fantastyczne efekty daje przetwarzanie tą metodą partii gitarowych, które potrafią zabrzmieć nieprawdopodobnie sugestywnie w sposób trudny do uzyskania innymi metodami.

Osobom zainteresowanym zakupem programu Revoice Pro polecam częste zaglądanie na stronę www.synchroarts.com. W chwili pisania tego tekstu obowiązywała promocja (do 3 grudnia), w ramach której można było stać się właścicielem tej aplikacji z 30-procentową zniżką, czyli za 346 euro netto. Mniejsze też były koszty wynajmu Revoice Pro, opiewając na 102 euro netto na kwartał (przy czwartym kolejnym wypożyczeniu program przechodzi na naszą własność). Takie promocje ogłaszane są co jakiś czas, więc warto śledzić witrynę producenta i jego profil na Facebooku. Oprócz tego firma Synchro Arts oferuje 50-procentową zniżkę edukacyjną, a szczegóły tej oferty można znaleźć na stronie www.synchroarts.com/educational-orders.    

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.
Artykuł pochodzi z numeru:
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
grudzień 2017
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser HD 490 PRO Plus - słuchawki studyjne
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Electro-Voice EVERSE 12 - głośnik bezprzewodowy
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó