Przez lata próg wejścia do zajmowania się produkcją muzyki radykalnie się obniżył. W zasadzie wszyscy producenci bardzo zaawansowanych narzędzi produkcyjnych posiadają w swojej ofercie szeroki wybór bardziej budżetowych rozwiązań. W naszym zestawieniu przedstawimy kilka propozycji, które ułatwią Wam stawianie pierwszych kroków w tej niełatwej branży. Oto nasz wybór produktów od których możecie rozpocząć swoją przygodę z produkowaniem muzyki.
Wybór komputera to jedna z podstawowych decyzji przed jakimi stoi potencjalny producent muzyczny. Nie będziemy w tym miejscu wchodzić w dywagacje czy lepszy jest system Windows czy Mac Os, tylko poświęcimy kilka chwil komputerowi Apple MacBook Air (M1). Wydaje się, że jest to aktualnie jedna z najrozsądniejszy opcji dostępnych na rynku. Co o tym decyduje? Przede wszystkim potężny procesor M1, ale również nie bez znaczenia jest fakt, że komputer jest wyjątkowo cichy, nie ma problemów z przegrzewaniem się, a wbudowane głośniki są więcej niż przyzwoite. Jak wiadomo komputer doskonale współpracuje z oprogramowaniem Logic Pro X, ale również inne DAW-y działają na nim bez zarzutów. A skoro już o tym mowa...
Może być jednak również tak, że będziecie potrzebować mikrofonu stricte do nagrywania wokali. Wtedy warto rozważyć zakup mikrofonu Earthworks SR117, ponieważ to mikrofon, który łączy jakość brzmienia mikrofonu pojemnościowego z niezawodnością i funkcjonalnością mikrofonu dynamicznego. Jego wyjątkowa klarowność pozwala na natychmiastowe miksy bez specjalnej korekcji. Dzięki kontroli charakterystyki na wszystkich częstotliwościach eliminuje niepożądane dźwięki. Bez względu na sytuację, SR117 sprawdzi się zarówno na scenie, w kościele, podczas nagrywania czy w domowym studio. Nadaje się do największych sal koncertowych, ale również do mniejszych pomieszczeń, eliminując sprzężenia zwrotne i kontrolując poziom szumu. Jego wyrównana charakterystyka częstotliwościowa zapewnia bogate, wyraźne brzmienie bez dodania brudu czy szorstkości. Stała kontrola sygnału zapewnia utrzymanie dobrego brzmienia i poziomu głośności, nawet gdy wokaliści się oddalają, co sprawia, że jest to idealne rozwiązanie dla różnych zastosowań muzycznych.
Specyfikacja:
Charakterystyka kierunkowa: Superkardioidalna
Zakres częstotliwości: 20 - 20 000 Hz
Czułość: 5 mV/Pa (-46 dBV/Pa)
Zasilanie: Zasilanie phantom 48 V
Maks. poziom ciśnienia akustycznego: 140 dB SPL
Stosunek sygnału do szumu: 74 dB
Wymiary (długość x średnica): 178 x 49 mm
Waga: około 380 g
Zawiera uchwyt i torbę
Dystrybutorem Earthworks SR117 jest firma MBS.
Zaraz po wyborze komputera czeka nas decyzja o tym z jakiego DAW-a będziemy korzystać. Jak wiadomo jest ich przynajmniej kilka, bo wielu świetnych twórców korzysta zarówno z programów takich jak FL Studio, Reaper, Cubase, Pro Tools, czy Ableton Live i to właśnie program, który stworzył Robert Henke będzie naszym wyborem. Ableton Live to jedno z najpopularniejszych oprogramowań do produkcji muzycznej, które dostępne jest na rynku. Program pojawił się na początku XXI wieku i został entuzjastycznie przyjęty ze względu na swoje możliwości wykorzystania podczas występów na żywo oraz funkcję "clipów", które zapewniły niezrównane możliwości improwizacji z materiałem muzycznym przy użyciu komputera. Najnowsza wersja Ableton Live 12 wprowadza wiele nowości oraz usprawnieniem, które mają pomóc być jeszcze bardziej kreatywnym, więc to doskonały moment, żeby zainteresować się zakupem tego DAW-a. Ableton Live 12 jest dostępny do zakupu na stronie Ableton. Ceny zależą od wersji: Live Intro (€79/$99), Live Standard (€279/$439) i Live Suite (€599/$749). Posiadacze wcześniejszych wersji mogą skorzystać z przeceny przy aktualizacji.
Kiedy mamy już komputer, oraz niezbędne oprogramowanie należałoby się zastanowić nad odpowiednim odsłuchem. Oczywiście w profesjonalnych studiach produkcyjnych zobaczycie profesjonalne monitory odsłuchowe, jednak na początek nie są one nam niezbędne. Słuchawki będą świetnym wyborem za który podziękują Wam sąsiedzi. My wybraliśmy słuchawki Sennheiser HD 200 Pro, ponieważ oferują mocne i szczegółowe brzmienie, oraz sprawdzają się przy odsłuchu w bardzo różnych sytuacjach. Dzięki skutecznej redukcji dźwięków zewnętrznych i wysokiej jakości detali dźwiękowych, można skupić się na swojej pracy bez rozproszeń. HD 200 PRO to nie tylko narzędzie do monitorowania muzyki, ale także idealny towarzysz dla muzyków, kompozytorów i osób odpowiedzialnych za dźwięk na scenie. Wygodne w użytkowaniu i zaprojektowane z myślą o profesjonalnym użytkowniku, okażą się niezbędne dla każdego, kto ceni sobie jakość dźwięku i wygodę podczas pracy.
Dystrybutorem Sennheiser HD 200 PRO jest firma Aplauz.
Skoro już wstawiliście do swojego pokoju monitory odsłuchowe warto zadbać o odpowiednią adaptację akustyczną, abyście lepiej słyszeli co faktycznie dzieje się w Waszych produkcjach. Najlepszym sposobem aby o to zadbać jest zakup profesjonalnych paneli akustycznych. Jednym z takich jest panel rozpraszający Vicoustic Multifuser DC3. Świetnie zaprojektowany i doskonale wykonany charakteryzuje się efektywnym działaniem i nowoczesnym, atrakcyjnym wyglądem. Vicoustic Multifuser DC3 to dwu wymiarowy panel rozpraszający do mocowania na ścianach i sufitach. Rozprasza fale dźwiękowe w dwóch płaszczyznach poziomo i pionowo. Jest zbudowany z najwyższej jakości spienionego polistyrenu (EPS). Vicoustic Multifuser DC3 działa na wysokie częstotliwości rozjaśniając i czyszcząc dźwięk w pomieszczeniu. Pomaga rozwiązać problemy związane z brakiem zrozumienia mowy czy też czytelności muzyki w pomieszczeniach. W pomieszczeniach przetłumionych pozwala uzyskać efekt zwiększenia przestrzeni. Ze względu na swój atrakcyjny wygląd pasuje do każdego rodzaju pomieszczenia.
Dystrybutorem Vicoustic Multifuser DC3 jest firma MJ Audiolab.
A jeśli mamy już dyfuzory to może zadbać o całe pomieszczenie? Świetnym rozwiązaniem jest Vicoustic Mix Kit Pulsar, a więc zestaw adaptacji akustycznej do małego pomieszczenia. Vicoustic Mix Kit Pulsar to zestaw składający się z 4 pułapek basowych Vicoustic MEGA FUSOR BASS TRAP oraz 8 paneli Vicoustic PULSAR. Jest to kompletne rozwiązanie akustyczne do pomieszczeń o powierzchni nie przekraczającej 6 m2.
Dystrybutorem Vicoustic Mix Kit Pulsar jest firma MJ Audiolab.
"Wiele współczesnych hitów wcale nie powstaje w tzw. warunkach studyjnych. Domki letniskowe, pokoje hotelowe, przedziały pociągów - nierzadko w takich okolicznościach rodzą się i nabierają kształtu piosenki. Niewątpliwie, w głównej mierze jest to zasługą rozwoju technologii cyfrowej, która nie dość, że oferuje wysoką jakość dźwięku oraz totalną mobilność, to w dodatku z roku na rok staje się coraz tańsza. Interfejsy Focusrite z serii Scarlett czwartej generacji stanowią nowe rozdanie w kategorii budżetowej - jeszcze więcej, jeszcze lepiej, a do tego w zasięgu cenowym zwykłego zjadacza chleba". Tak pisaliśmy o interfejsie Scarlett 2i2 4th Gen w naszej recenzji którą znajdziecie TUTAJ.
Po co Wam właściwie interfejs? Ponieważ są one potrzebne, żeby móc nagrywać i edytować dźwięk na komputerze. Dzięki nim można podłączyć mikrofony, instrumenty muzyczne i inne urządzenia audio do komputera. Pozwalają też kontrolować głośność i inne ustawienia dźwięku. Dzięki nim można uniknąć opóźnień między nagrywaniem a odtwarzaniem dźwięku. Ponadto umożliwiają monitorowanie dźwięku w czasie rzeczywistym przez głośniki lub słuchawki.
Ten konkretny model posiada zdalnie sterowane przedwzmacniacze mikrofonowe czwartej generacji, zapewniające najwyższą jakość i szczegółowość dźwięku. Tryb Air dodaje charakteru dużej konsoli studyjnej, a funkcje Auto Gain i Clip Safe automatycznie regulują poziomy wzmocnienia, zapewniając optymalne nagrania. Interfejs ten oferuje również możliwość tworzenia sampli dzięki funkcji Loopback oraz kompletny zestaw oprogramowania, w tym Ableton Live Lite i Avid Pro Tools Artist. Z trzyletnią gwarancją i prostym w obsłudze narzędziem Easy Start, Scarlett 2i2 4th Gen jest idealnym rozwiązaniem dla początkujących ale i zaawansowanych producentów muzycznych.
Dystrybutorem Focusrite Scarlett 2i2 4th Gen jest firma Audiotech.
Jeżeli chcielibyście sprawić, aby Wasze domowe studio było jeszcze bardziej profesjonalny warto byłoby rozważyć zakup urządzenia, które nazywamy channel strip. Dzięki przedwzmacniaczowi mikrofonowemu, korektorowi, kompresorowi i innym procesorom dźwięku, channel strip zapewnia kompleksowe narzędzie do kształtowania i ulepszania brzmienia nagrywanych ścieżek. To także oszczędność miejsca i kosztów, gdyż zamiast kupować oddzielne urządzenia, producent może skorzystać z jednego wszechstronnego rozwiązania. Dodatkowo, używanie channel stripa może przyspieszyć i ułatwić naukę oraz zrozumienie podstawowych procesów obróbki dźwięku, co jest kluczowe dla rozwoju umiejętności producenckich.
Drawmer MX-60-Pro Front End One to zaawansowany channel strip, który integruje kilka kluczowych funkcji w jednym urządzeniu, idealnym dla profesjonalnych studiów nagraniowych, projektowych oraz zastosowań na żywo. Wyposażony w wysokiej jakości przedwzmacniacz mikrofonowy, bramkę Program AdaptiveTM, de-esser, kompresor, limiter, trzypasmowy korektor i wielopasmowy lampowy stopień nasycenia, oferuje szeroki zakres możliwości przetwarzania dźwięku. Produkt ten korzysta z doświadczenia Drawmer w dziedzinie profesjonalnego audio, oferując wysoką jakość za przystępną cenę, dostępną dla muzyków, studiów projektowych i wykonawców na żywo. Wzbogacony o elementy technologiczne pochodzące z flagowych produktów Drawmer, MX60 łączy w sobie wydajność i prostotę obsługi, gwarantując niezrównaną jakość dźwięku. Zawiera również elementy sterujące, takie jak multipleksowane wejście mikrofonowe/liniowe/instrumentalne oraz programowalne ustawienia bramki, de-essera, EQ, kompresora i lampowego stopnia nasycenia. Dzięki temu MX-60-Pro Front End One stanowi kompleksowe rozwiązanie dla profesjonalnych potrzeb nagraniowych i miksowych.
Impedancja wejściowa - symetryczne, 20k Ohm / niesymetryczne, 20k Ohm
Maksymalny poziom wejściowy - +21 dBu
Wejście liniowe - (CMR, 20Hz-22kHz), więcej niż -40dB
Impedancja wyjściowa - 100 Ohm
Maksymalny poziom wyjściowy - +20 dBu
Pasmo przenoszenia - @-1dB, 16Hz-28kHz
Szum (+4dB) - AV @ 22Hz - 22KHz, -90dB
Zniekształcenia - @wzmocnienie równomierne (wejście +4 dBu, wyjście +19 dBu), <0,05%
Mic Ein -130dB (ważone A)
Zasilanie - 230 Volt lub 115V, 50-60Hz, 15VA
Wymiary - 200 x 482 x 44mm (Gł. x Szer. x Wys.)
Waga - 3,2kg
Dystrybutorem Drawmer MX-60-Pro Front End One jest firma MBS.
Skoro mamy już odpowiednio przygotowane pomieszczenie, oraz interfejs połączony z komputerem możemy pomyśleć nad zakupem mikrofonu. Będzie on nam przydatny zarówno przy rejestrowaniu zewnętrznych instrumentów jak i wokali. ICON to wyjątkowy mikrofon studyjny, który oferuje wygodę i jakość bez żadnych dodatkowych ustawień korekcji dźwięku ani wzorców DSP. Dzięki niemu każdy wokalista czy instrumentalista może uchwycić swoje brzmienie w sposób dokładny i bez dodatkowych podbarwień dźwięku. Kompatybilność z każdym komputerem stacjonarnym, laptopem lub tabletem, bez konieczności instalacji dedykowanych sterowników, czyni go wyjątkowo łatwym w obsłudze. W zestawie znajduje się niestandardowy statyw biurkowy z regulowanym mocowaniem kulowym, zapewniający elastyczność w ustawieniu mikrofonu. Dodatkowo, mikrofon posiada wbudowane wyjście słuchawkowe, regulację wzmocnienia i wyciszania, wskaźniki stanu LED oraz wbudowany pop filtr, co sprawia, że jest kompletnym narzędziem do rejestracji dźwięku. Dzięki kapsule pojemnościowej z małą membraną oraz kardioidalnej charakterystyce, ICON doskonale rejestruje realistyczny wokal i instrumenty, eliminując niepożądane dźwięki z boku lub tyłu mikrofonu. Korpus ze stali nierdzewnej gwarantuje trwałość, a pasmo przenoszenia 20 Hz - 20 kHz zapewnia doskonałą rejestrowaną jakość dźwięku.
Specyfikacja:
Charakterystyka kierunkowa: Kardioidalna
Pasmo przenoszenia: 20 - 20 000 Hz
Czułość: 20mV/Pa (-34dBV/Pa)
Zasilanie: USB
Maks. poziom SPL: 132 dB
Stosunek sygnału do szumu: 70 dB (ważone A)
Waga: około 680 g
Dołączone akcesoria: Osłona przednia, uchwyt kulowy M2-R
Dystrybutorem Earthworks ICON jest firma MBS.
Wydaje się, że mamy już wszystko, a być może nawet nieco więcej niż potrzebowalibyśmy, aby rozpocząć naszą przygodę z produkcją muzyki. Nasze zestawienie jest nieco bardziej rozbudowane, ponieważ zawsze wychodzimy z założenia, że warto równać do góry, niż stawiać na minimalizm. Dlatego też naszą ostatnią propozycją będzie mikrofon, który świetnie sprawdzi się podczas nagrywania... podcastów. Piszemy to ze smutkiem, ale w dzisiejszym świecie sama muzyka to niestety za mało. Trzeba szukać nowych form dotarcia do odbiorców i czymś takim wydaje się właśnie nagrywanie podcastów. Jeżeli jesteście tym zainteresowani to Profile Streaming Set od marki Sennheiser wydaje się być strzałem w dziesiątkę.
Sennheiser Profile Streaming Set to kompletny zestaw, który zapewnia doskonałe brzmienie i wygodę dla twórców podcastów. W skład zestawu wchodzi profesjonalny mikrofon USB - Sennheiser MD 435. Mikrofon ten zapewnia klarowność i naturalność brzmienia, idealne do streamowania, nagrywania podcastów czy tworzenia treści audio. Wyposażony w funkcję eliminacji szumów i odgłosów tła, gwarantuje profesjonalny dźwięk nawet w trudnych warunkach akustycznych. Zestaw jest łatwy w konfiguracji i obsłudze, dzięki czemu nawet początkujący streamerzy mogą cieszyć się profesjonalnym brzmieniem bez konieczności skomplikowanych ustawień. Dzięki wysokiej jakości materiałom i solidnej konstrukcji, zestaw gwarantuje niezawodność i trwałość nawet przy intensywnym użytkowaniu. Dodatkowo, estetyczny design i ergonomiczne wykonanie sprawiają, że całość doskonale prezentuje się na biurku i świetnie sprawdzi się we vlogach. Ale o tym może już innym razem...
Dystrybutorem Sennheiser Profile Streaming Set jest firma Aplauz.