Mikrofon wstęgowy RS-2 od Hum Audio Devices

01.05.2017 
Mikrofon wstęgowy RS-2 od Hum Audio Devices

Jedną z najciekawszych premier tegorocznych targów Musikmesse był produkt z Polski, autorstwa łódzkiej firmy Hum Audio Devices. RS-2 to stereofoniczny mikrofon wstęgowy, pracujący także w trybie Mid-Side, z wbudowanymi przedwzmacniaczami i możliwością zdalnego sterowania najważniejszymi funkcjami.


Już cały świat wie, że po polskich produktach pro-audio zawsze można się spodziewać najwyższej jakości, i tak też jest w przypadku RS-2. Korpus mikrofonu wykonany jest za pomocą obrabiarek cyfrowych CNC z tolerancją do pojedynczych mikronów. Wewnątrz znajduje się koincydencyjna para przetworników wstęgowych, ustawionych pod kątem 90 stopni, które mogą pracować w klasycznej konfiguracji Blumleina lub, po mechanicznej zmianie ustawienia, w trybie Mid-Side, z mikrofonem toru Mid oferującym charakterystykę ósemkową. To bardzo interesująca opcja konfiguracji mikrofonów, będąca połączeniem najlepszych cech mikrofonów Mid o charakterystyce nerkowej i dookolnej, pozwalająca świadomie wykorzystać najlepsze cechy brzmieniowe pomieszczenia do nagrywania.
Wbudowanie przedwzmacniaczy pozwoliło nie tylko do minimum skrócić tor przesyłowy dla słabego na ogół sygnału z przetworników wstęgowych, ale też rozwiązuje kłopot z dopasowaniem odpowiednich przedwzmacniaczy zewnętrznych, które dla tego typu mikrofonów, opartych na konstrukcji pasywnej, muszą się wykazywać ponadprzeciętną dynamiką i wyjątkowo wysokim poziomem wzmocnienia.

Mikrofon dostarczany jest wraz z niewielkim gabarytowo sterownikiem, a oba elementy łączy się zwykłym kablem XLR. Z poziomu sterownika możemy regulować czułość, a dokonuje się tego za pośrednictwem fotorezystora, by odseparować galwanicznie tor sygnałowy od toru sterowania. Podobnie jest w przypadku innych funkcji (HPF 50/80/120 Hz, Air Boost, odwrócenie biegunowości, wyciszanie), które realizowane są przekaźnikowo. Matrycowania Mid-Side dokonuje się z wykorzystaniem transformatora. Transformatorowe są również wejścia i wyjścia, a mikrofon może pracować także w trybie pasywnym, kiedy ktoś chce skorzystać z własnych przedwzmacniaczy.

RS-2 nie jest tani, ponieważ trzeba za niego zapłacić 5.000 euro. Trzeba jednak mieć na względzie fakt, że jest to w zasadzie kompletny, najwyższej klasy system nagraniowy L-R/M-S, bazujący na mikrofonach wstęgowych, zaś adekwatne funkcjonalnie rozwiązania, złożone z pojedynczych elementów, kosztują zazwyczaj znacznie więcej.

www.hum-audio.com

Artykuł pochodzi z numeru:
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
maj 2017
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser MD 421 Kompakt
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó