Sześć sposobów na programowanie ciekawej aranżacji
Wszyscy uwielbiamy układać bity, tworzyć brzmienia syntezatorowe, wyszukiwać zabójcze sample wokalne i miksować swoje pomysły, aż do perfekcji. Jednak ostatecznie tym, co stanowi element łączący utwór ze słuchaczem jest aranżacja – scenariusz wszystkich muzycznych wydarzeń w naszej kompozycji.
Oto garść pomysłów na to, jak utrzymać uwagę słuchaczy.
1.
Nawet najprostsze zmiany rytmu mogą tchnąć życie i uczynić interesującymi choćby najbardziej powtarzalne partie. I nie wymagają niczego więcej, jak tylko wypróbowanych technik edycji ścieżki stopy perkusyjnej. Na końcu każdego z ośmiu taktów w blokach 16-taktowych po prostu dodaj lub usuń niektóre uderzenia stopy, podkreślając zmianę rytmu.
2.
Zmiana długości dźwięków perkusyjnych może być subtelna, a mimo to bardzo efektywna. Jeśli w Twoim nagraniu występuje klaśnięcie z długo wybrzmiewającym pogłosem, skrócenie dźwięku klapsa i przycięcie ogona pogłosowego w kluczowych punktach wybranych fragmentów będzie skutkowało ciekawą modyfikacją partii rytmicznej.
3.
Filtry doskonale sprawdzają się jako procesory do nieszablonowego przetwarzania brzmienia różnych elementów – szczególnie tam, gdzie trzeba wpłynąć na impet utworu. W kluczowych momentach usuń dół na ścieżce stopy, potraktuj hi-hat filtrem dolnoprzepustowym, a nawet zautomatyzuj odcięcie filtru pasmowego na całej grupie bębnów.
4.
Chcesz dać słuchaczowi wyraźny sygnał, że za chwilę nastąpi jakaś zmiana? To dobry moment na przejście perkusyjne. Zaprogramuj dotychczasowy rytm tak, aby przyspieszał lub zmieniał się na końcu sekcji; dorzuć kilka elementów perkusyjnych bądź pętli; albo też wycisz wszystkie bity i zastąp je przygotowanym samplem z wypełnieniem perkusyjnym.
5.
Przetwarzanie za pomocą efektów to świetny sposób na uatrakcyjnienie brzmienia elementów rytmicznych partii perkusyjnej. Klasyczna sztuczka house’owa polega na skierowaniu ostatniego bitu werbla bądź klaśnięcia w 8- lub 16-taktowym segmencie do przepastnego pogłosu i pozwoleniu, aby jego wybrzmiewanie przeciągnęło się do kolejnej sekcji.
6.
Elementem aranżacji o fundamentalnym znaczeniu jest gęstość rytmu perkusyjnego. Wycisz całą ścieżkę bębnów, pozostawiając jedynie stopę, pchającą cały rytm do przodu. W ten sposób możesz nieco ostudzić atmosferę w całym utworze. Po 16 taktach dorzuć do stopy talerz ride, by tym sposobem stopniowo podgrzewać warstwę rytmiczną.
polecane