Losowość - najlepszy przyjaciel producenta

12.11.2020  | Paweł Pruski
Losowość - najlepszy przyjaciel producenta

Einstein poddawał w wątpliwość jakoby Bóg grał w kości. W przypadku produkcji muzycznej zdecydowanie warto wskoczyć w objęcia przypadku.

Losowość jest jedną z najciekawszych dróg prowadzących do kreatywności. Niektórzy mylnie twierdzą, że jest chaosem, czy też generuje jedynie bałagan. Okazuje się, że stosując ją w umiejętny sposób, gdzieniegdzie ją ograniczając, możemy uzyskać niezwykle interesujące, dalekie od chaosu rezultaty. Dla przykładu przyjrzyjmy się dwóm obszarom na jakich w produkcji muzycznej możemy wdrażać rzeczoną losowość.

Sekwencje

W obrębie sekwencji losowość może występować na kilku etapach. Najbardziej popularnym patentem jest możliwość określenia prawdopodobieństwa wystąpienia danego kroku w sekwencji. Dla przykładu w 16 krokowej sekwencji możemy wybrać kilka kroków, które nie będą odtwarzane zawsze, a tylko w niektórych przypadkach (np. szansa ich wystąpienia wynosić będzie 30%). Jak widać, mowa jest o kilku krokach, ale jak okaże się później podobny zabieg możemy określić dla każdego kroku. Opisana technika może być zastosowana zarówno w obrębie oprogramowania jak i sprzętu. Pierwszym przykładem może być sekwencer perkusyjny jaki znajdziemy w programie Reason. Możemy za jego pomocą określić prawdopodobieństwa dowolnego kroku w dowolnej warstwie perkusyjnej. W obrębie Ableton Live do dyspozycji mamy całą masą sekwencerów Max for Live (pozwalających na aplikacje losowości). Co ciekawe wskazana funkcja dostępna będzie również w zapowiadanej 11 wersji programu. Będziemy mogli określać prawdopodobieństwo wystąpienia danej nuty w dowolnym klipie MIDI.

Przechodząc do sprzętu, chyba najlepszym przykładem są sekwencery jakie znajdziemy w maszynach firmy Elektron. Wśród wielu warunków związanych z tzw. trig conditions znajduje się właśnie prawdopodobieństwo. Profit z korzystania z opisanej techniki jest dość prosty. Nudna sekwencja przestaje być monotonna. Np. jednolity hi-hats może grać w nieregularny sposób, co daje ciekawy feeling danej sekwencji. Widać również, że jest to remedium na stosunkowo krótkie sekwencje. Jeśli w 128 krokowej możemy pozwolić sobie na manualne zmiany, tak np. 8 krokowa sekwencja szybko może się znudzić. Rozwiązaniem może być aplikacja prawdopodobieństwa.

Melodie i generatywność

Przyszła pora na uporanie się z wspomnianą chaotycznością. Na początek pomyślmy o wartości aplikowanej w parametr odpowiadający za wysokość dźwięku. Niech będzie to dowolny oscylator w programie, czy też wersji hardwarowej np. w formacie Eurorack - sterowany za pomocą napięcia CV. W standardowych warunkach po prostu naciskamy klawisze i z określoną skutecznością gramy melodię. Co jednak gdy zamienimy źródło i zaaplikujemy np. nieregularną falę kwadratową generowaną przez LFO? Odpowiedź jest prosta otrzyma średnio zbiór średnio przyjemnych, niezbyt miłych dla ucha dźwięków. Jak zadeklarowaliśmy wcześniej - tego nie chcemy. Możemy więc skorzystać z narzędzia które będzie pilnować aby grane dźwięki utrzymane były w wybranej przez nas skali. W Ableton Live jest to po prostu narzędzie "scale", a we wspomnianym formacie Eurorack jakiś moduł kwantyzujący napięcie CV do dowolnej skali. Rezultat - otrzymujemy nieregularną melodię graną w skali. Jeśli podejdziemy do rzeczy kreatywnie możemy włączyć na innym śladzie nagrywanie MIDI i po zarejestrowaniu owej nieregularnej sekwencji wyciąć krótki fragment, który będziemy mogli wielokrotnie powtarzać w utworze.

W formacie Eurorack sprawa jest równie prosta musimy w pewnym momencie zablokować generowanie nowych wartości i zachować np. 16 ostatnich kroków.  Inną ciekawą metodą jest delikatne dodawanie losowych wartości do gotowej melodii. Tutaj znowu odwołując się do Ableton Live z pomocą przychodzi wtyczka "random". Umieszczając ją na śladzie MIDI, w którym zarejestrowana jest powtarzająca się sekwencja, wtyczka będzie co jakiś czas dodawać losową nutę (oczywiście utrzymaną w skali). Tym sposobem doszliśmy do jednej z odmian generatywności. Urządzenie "samo generuje" melodie.

Oczywiście podane przykłady są tylko małym wyrywkiem ogromnej przestrzeni w której jako twórcy możemy korzystać z losowości. Z pewnością warto eksperymentować i samemu poszukiwać innych unikatowych rozwiązań.

Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser MD 421 Kompakt
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó