Nowy system inspicjenta w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie

26.11.2020 
Nowy system inspicjenta w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie

Teatr Muzyczny Roma to najsłynniejszy w Polsce teatr specjalizujący się w spektaklach musicalowych. Jego historia sięga czasów przedwojennych, a dzisiejsza specjalizacja ukonstytuowała się za sprawą dyrektora Wojciecha Kępczyńskiego, który pełni tę rolę od 1998 roku. Roma wystawia w sezonie jeden tytuł, który grany jest codziennie, regularnie przy pełnej sali! Scenografia tych przedstawień przekracza granice i wyznacza kierunki profesjonalnego teatru rozrywkowego. Dla przykładu, autorskie przedstawienie „Piloci” zostało zagrane 427 razy, gromadząc publiczność liczącą łącznie ponad 400 tysięcy widzów. To ten słynny spektakl, w którym występuje samolot do złudzenia przypominający taki sam, jaki walczył w II Wojnie.

- Do sprawnego prowadzenia tak spektakularnych musicali, jakie prezentujemy widzom w naszym teatrze, potrzebnych jest wiele składowych, w tym bezawaryjnie działający system interkomowy! Inspicjent prowadząc tak duże przedstawienie nie może myśleć o komunikacji z aktorem lub techniką. Ona musi przebiegać płynnie, w przeciwnym razie może dość do pojawienia się zagrożenia nie tylko artystycznego, lecz także zagrożenia życia dla aktorów czy techniki. – Wojciech Kępczyński, Dyrektor Artystyczny Teatru Muzycznego Roma.

Przy skomplikowanych zadaniach, jakie narzuca sobie Roma przy każdym spektaklu, praca inspicjenta jest jeszcze bardziej odpowiedzialna niż w innych teatrach. Wymiana informacji pomiędzy nim a poszczególnymi wykonawcami lub zespołami technicznymi musi być bezbłędna. To oznacza przede wszystkim zrozumiałość mowy, ale także prostotę obsługi urządzeń, które tej komunikacji służą. Dlatego teatr Roma postawił na rozwiązania marki RTS – wynalazcy interkomu. System interkomowy dla Romy został dostarczony przez Audio Plus na przełomie 2019 i 2020 roku.

- Idealny system interkomowy powinien być przede wszystkim łatwy w obsłudze i niezawodny. Stabilność działania i wysoka jakość dźwięku, która zapewnia klarowną komunikację – to są najważniejsze elementy działania interkomu. – Tomasz Narloch, Inspicjent Teatru Muzycznego Roma. Sercem systemu interkomowego jest matryca cyfrowa ADAM-M marki RTS, która obsługuje 32 porty w protokole Omneo, łączącym w sobie najważniejsze technologie komunikacyjne branży audio. Zapewnia ona komunikację pomiędzy 18 pulpitami zainstalowanymi na następujących stanowiskach:

1

Inspicjent

RTS KP5032

2

Inżynier systemu mikrofonów bezprzewodowych

RTS KP4016

3

Realizator multimediów

RTS KP4016

4

Realizator oświetlenia

RTS KP4016

5

Realizator nagłośnienia monitorowego

RTS KP4016

6

Amplifikatornia

RTS KP4016

7

Pulpit zapasowy

RTS KP4016

8

Sklepik

RTS DKP4016

9

Realizator nagłośnienia frontowego

RTS DKP4016

10

Blokownia

RTS DKP4016

11

Reżyser

RTS DKP4016

12

Dyrygent

RTS DKP4016

13

Sala prób chóru

RTS DKP4016

14

Sala prób baletu

RTS DKP4016

15

Stanowisko audiodeskrypcji

RTS DKP4016

16

Foyer sali Scena Nova

RTS DKP4016

17

Montażyści

RTS DKP4016W

18

Zapadnia

RTS DKP4016W

System wykorzystuje sześć zestawów głośnikowych marki Electro-Voice, zasilanych wzmacniaczem mocy Dynacord z serii IPX. Komunikację cyfrową zapewniono za pomocą procesora wielozadaniowego Yamaha oraz interfejsowi Optocore. Pracownicy dysponują także czterema zestawami słuchawkowymi z mikrofonem.

Inspicjentem w teatrze jest Tomasz Narloch, były tancerz zatrudniony w Romie od 1994 roku. To człowiek, który zna teatr od podszewki – na stanowisku inspicjenta pracuje już 15 lat. To on jest technicznym „sercem” każdego przedstawienia, a najważniejszym narzędziem jego pracy jest właśnie system interkomowy. Dzięki niemu może się sprawnie komunikować z każdym, kto podczas spektaklu pełni jakąkolwiek rolę artystyczną czy techniczną – od aktorów przez techników obsługujących dekoracje, realizatorów czy monitorowców, aż po kawiarnię.

- Interkom od Audio Plus potwierdza swoją niezawodność i pozwala nam operować tak, jak sobie tego życzymy. Jego najważniejsze zalety to łatwość obsługi i duże możliwości wariantów zaprogramowania. Dzięki temu możemy dostosować się do wszelkich, różnorodnych wymagań spektaklu lub wizji reżysera. – Tomasz Narloch, Inspicjent Teatru Muzycznego Roma.

Większość prac instalacyjnych przebiegała na początku pandemii w 2020 roku. Lockdown i fakt, że teatr nie funkcjonował, wpłynął na pracę z jednej strony pozytywnie, ponieważ nie było kolizji z aktorami czy pracownikami obsługi technicznej. Z drugiej jednak strony konfiguracja systemu i dostosowanie go do wymagań zamawiającego było utrudnione w sytuacji nieobecności kluczowych pracowników. Na przykład na etapie wtórnym okazało się, że warto spiąć interkom z systemem Partyline, którego używają „spotowcy”. Udało się to wykonać dzięki temu, że pulpity RTS serii 4000 wyposażone są w wejścia i wyjścia aux, umożliwiające poprowadzenie niezależnych sygnałów w całej sieci interkomowej. Innym docenionym przez zamawiającego elementem jest zintegrowanie interkomu z systemem radiotelefonów, dzięki czemu komunikacja z krótkofalówkami dostępna jest z każdego puliptu w całym systemie. Tutaj największym beneficjentem jest inspicjent, który używa jednego pulpitu (RTS KP5032), zamiast wielu różnych urządzeń.

System interkomowy zintegrowano z następującymi systemami pracującymi w TM Roma:

  • systemem rozgłoszeniowym, rozbudowując go o dwie dodatkowe strefy i wymieniając stare wzmacniacze mocy;
  • konsoletą cyfrową na stanowisku FOH, umożliwiając cyfrowe przesyłanie dźwięku pomiędzy dwoma systemami;
  • krótkofalówkami, umożliwiając komunikację dwustronną pomiędzy nimi a interkomem;
  • monitorami scenicznymi, umożliwiając nadawanie komunikatów przez inspicjenta oraz reżysera do artystów podczas prób;
  • systemem Partyline, zapewniając komunikację z obsługą oświetlenia;
  • systemem sygnalizacji pożarowej, zapewniając wyciszenie systemu podczas alarmu.

Interkom wyposażono w komunikację wizualną, która potwierdza wykonanie akcji scenicznej przy pomocy prostych kolorowych świateł. Zapewniono redundancję zasilania kluczowych urządzeń systemu. Ważnym wymaganiem zamawiającego była pełna separacja od innych systemów elektrycznych działających w teatrze, co osiągnięto dzięki wykorzystaniu połączeń światłowodowych. Każdy najdrobniejszy element został szczegółowo wrysowany w projekt. W efekcie teatr Roma może poszczycić się jednym z najnowocześniejszych i najbardziej efektywnych systemów komunikacji interkomowej w Polsce.

- Uważam, że jest to bardzo dobry i uniwersalny system. Jest kompletny i, co ważne, w każdej chwili można go dostosować do nowych potrzeb – Tomasz Narloch, Inspicjent Teatru Muzycznego Roma.

Zobacz także test wideo:
Audient iD4/iD14 - interfejsy audio
Audient iD4/iD14 - interfejsy audio
Z nowymi wersjami modeli iD4 oraz iD14 firma Audient zamierza mocno powalczyć o klienta z całą „budżetowo-interfejsową” konkurencją, z Focusrite Scarlett na czele. Trzeba powiedzieć, że nie jest w tej walce skazana na porażkę.

- Teatr Muzyczny Roma zawsze potrafi sprostać nawet najbardziej wymagającym decyzjom reżyserów i nie tylko. Największym wyzwaniem w kwestii prowadzenia spektaklu jest sprawnie działający system interkomowy. Jeśli mamy dobrą, bezawaryjną komunikację na wszystkich liniach, to nie mamy problemów, oczywiście w kwestiach komunikacyjnych! – Wojciech Kępczyński, Dyrektor Artystyczny Teatru Muzycznego Roma.

Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT