Pierwsza w Polsce sala z L-Acoustics L-ISA Immersive Hyperreal Sound
Ursynowskie Centrum Kultury „Alternatywy” to nowo otwarta instytucja kultury w Warszawie. Jej budowa i otwarcie były wyczekiwane przez mieszkańców Ursynowa, jednej z najliczniej zaludnionych dzielnic stolicy. Nazwa instytucji, wybrana przez mieszkańców, nawiązuje do słynnego serialu Stanisława Barei „Alternatywy 4”, jednak oznacza też bogatą i przekrojową ofertę kulturalną.
Centralnym punktem „Alternatyw” jest sala teatralno-widowiskowa, która otrzymała nazwę „Szekspir”. Już na etapie budowy inwestorzy szukali sposobu na podniesienie atrakcyjności instytucji, dlatego zdecydowano się na zastosowanie nowatorskiego systemu nagłośnieniowego w postaci technologii dźwięku immersyjnego L-ISA marki L-Acoustics, a dokładnie jego najwyższej wersji, generującej dźwięk przestrzenny 360° – Immersive Hyperreal Sound.
Zamysłem inwestora – Wydziału Inwestycji Urzędu Dzielnicy Ursynów m. st. Warszawy – było stworzenie miejsca uniwersalnego, w którym jednego dnia można wystawić teatr dramatyczny, kolejnego zrobić duży spektakl muzyczny, wymagający zaawansowanej produkcji, a następnego dnia zagrać koncert orkiestrowy lub rozrywkowy. To miało być od początku miejsce wyjątkowe, coś więcej niż tylko centrum kultury. Stąd decyzja o zastosowaniu immersyjnego systemu nagłośnieniowego L-ISA Immersive Hyperreal Sound marki L-Acoustics, dostarczonego przez Audio Plus. Jest to pierwsza tego typu instalacja w Polsce.
Od momentu otwarcia odbyły się tu liczne projekcje filmowe i koncerty. Wystawiony był musical oraz koncerty muzyki popularnej, ambientowej i jazzowej, a nawet muzyki dawnej, w którym system dźwięku immersyjnego sprawdził się spektakularnie. L-ISA to technologia pozwalająca odciążyć umysł podczas show, spowodowanie u słuchacza korelacji „słyszysz to co widzisz”, czyli zgranie obrazu dźwiękowego z tym, co widać na scenie. „Dzięki L-ISA słuchacze zapominają, że jest użyty jakikolwiek system nagłośnieniowy. System L-Acoustics L-ISA, który mamy w Ursynowskim Centrum Kultury „Alternatywy”, daje nieskończone wręcz możliwości w zakresie wykreowania przestrzeni dźwiękowej. Scena jest dostosowana do grania dużych spektakli muzycznych z wykorzystaniem zaawansowanej technologii estradowej i już widać, że to te wydarzenia czują się tu najlepiej, a my jesteśmy przygotowani do ich obsługi” – mówi Patryk Kuryło, realizator z Ursynowskiego Centrum Kultury „Alternatywy”.
Dzięki użyciu wielu gron głośnikowych w linii sceny każdy instrument zostaje „ustawiony” w konkretnym miejscu przestrzeni dźwiękowej, zgodnym z jego lokalizacją na scenie. Dzięki temu widzowie, niezależnie od swojego miejsca wśród publiczności, będą słyszeli instrument z odpowiedniej strony. Dodatkowo wokół sali umieszczone zostały zestawy efektowe, z których korzysta się do pogłębienia przestrzeni. Wysyłką sygnałów w odpowiednich proporcjach steruje urządzenie L-ISA Processor, zwane sercem systemu. Zarządza nim reżyser dźwięku poprzez oprogramowanie L-ISA Controller, które jest do pobrania bezpłatnie ze strony producenta, więc można się go nauczyć jeszcze zanim zacznie się pracę w sali „Szekspir”. Natomiast do integracji świata dźwięku, multimediów i oświetlenia wykorzystano program QLAB. Środowisko to pozwala nie tylko połączyć wszystkie sceniczne branże, ale też przygotować i zsynchronizować całe wydarzenie. „Projekt od początku zakładał wyposażenie obiektu nie tylko w sprzęt o wysokiej funkcjonalności, ale i dużej niezawodności oraz renomie. Jako samorządowa instytucja kultury chcieliśmy otrzymać sprzęt, który zapewni wiele lat bezawaryjnej pracy z najwyższą jakością” – dodaje Robert Juzala, realizator z Ursynowskiego Centrum Kultury „Alternatywy” – „L-Acoustics jest producentem, który oferuje rozwiązania bezkompromisowe i niezawodne, dlatego jesteśmy pewni, że mamy wysoki poziom zabezpieczenia”.
Ursynowskie Centrum Kultury „Alternatywy” daje artystom i ich managerom nowe możliwości. Dzięki systemowi immersyjnemu L-ISA mogą oni zaczarować publikę wyjątkową przestrzenią muzyki. Co ważne, każde wydarzenie można przygotować wcześniej, dzięki dostępnym programom producenta: L-ISA Controller i L-ISA Studio. Wystarczy znaleźć w nich swoje ustawienia, a plik będzie kompatybilny z każdym systemem L-ISA na świecie. Bardzo ważne jest, aby realizator przyjeżdżający do „Alternatyw” miał świadomość tego, co zastanie, grając na systemie L-ISA, jeśli chce pokusić się o wykorzystanie całej jego immersyjnej natury. Ale należy pamiętać, że miejscowi realizatorzy, przeszkoleni w zakresie L-ISA i dźwięku immersyjnego, udzielają wsparcia podczas przygotowania każdego wydarzenia. Dzięki temu realizatorzy zewnętrzni mogą skupić się na wykreowaniu takiego brzmienia, jakie tylko sobie zażyczą.
polecane