Clearmountain's Phases - emulacja efektów vintage od Apogee
Clearmountain's Phases to wtyczka emulująca sound klasycznych efektów flanger i phaser, używanych w studiu przez słynnego realizatora miksów, Boba Clearmountaina. Bardzo precyzyjnie modeluje działanie tych rzadkich, wintydżowych procesorów rackowych z połowy lat siedemdziesiątych. Wtyczka wzbogaca je jednak o moduł ustawień Expanded, dzięki któremu można odtworzyć zaawansowany system pracy Boba, łatwo też uzyskując wyraziste, intrygujące brzmienie, jakie słyszymy w utworach wielu najbardziej znanych artystów.
Odjechane, falujące brzmienie flangingu i phasingu pojawiło się w latach 60. i 70., najpierw w takich utworach jak „Itchycoo Park” grupy Small Faces, „Kashmir” Led Zeppelin i „Bold as Love” Jimiego Hendrixa. Od tego czasu na dobre zagościło w muzyce nagrywanej w kolejnych dekadach, odgrywając kluczową rolę w kompozycjach Davida Bowiego, Roxy Music, The Clash, The Cult, U2, Daft Punk, o dziesiątkach utworów Van Halen nie wspominając.
Najważniejsze cechy:
* Autentycznie brzmiące emulacje modułów rackowych Flanger i Phaser ze studia Boba Clearmountaina
* Presety Phases zapewniają dostęp do ustawień przygotowanych przez Clearmountaina, użytych w wielu kultowych utworach
* Funkcja Module Config pozwala łączyć flanger z phaserem w celu uzyskania złożonych, ewoluujących pejzaży dźwiękowych
* Moduły Expanded Settings zapewniają ogromny wachlarz możliwości, wykraczających daleko poza to, co oferują oryginały
* Wtyczka pozwala wprowadzić zniekształcenia, aliasing i czynnik starzenia oryginalnych urządzeń, albo też zachować brzmienie w pełnej czystości.
Efekt flanger był pierwotnie uzyskiwany poprzez modulowanie prędkości przesuwu taśmy w jednym z dwóch magnetofonów odtwarzających dokładnie ten sam materiał dźwiękowy. Rezultat zaś zapisywany był na trzecim. Wymagało to użycia odpowiedniego sprzętu, jego skonfigurowania i doświadczenia w obsłudze. Wtyczka Clearmountain's Phases oddaje do Twojej dyspozycji ulubiony sprzętowy Flanger Boba Clearmountaina, z modulacją ręczną, jak w oryginale, modulacją przy użyciu oscylatora i możliwością łączenia tych dwóch trybów.
Kontrolki Expanded, regulujące sprzężenie zwrotne, fazę LFO, a także pracę filtrów górnoprzepustowych i sterujące odwracaniem polaryzacji, pozwalają emulować sposób działania oryginalnych obwodów sprzętowych. Tryb Tape Flange bardzo wiernie odtwarza charakterystyczny efekt „przejścia przez zero”, gdy prędkość przesuwu taśmy w obu magnetofonach się zrównuje. Co więcej, zakres przemiatania można znacznie poszerzyć, przełączając tryb delaya BBD. I wreszcie, aby nadać nagraniom charakterystycznej szorstkości i posmak oryginalnego sprzętu, wystarczy wprowadzić odpowiednią ilość zniekształceń i aliasingu.
Phaser wprowadza subtelniejszą modulację. Bob używa phasera, gdy chce nadać np. pianinu elektrycznemu wodnistą, falującą barwę, oprócz tego, okazjonalnie, dla uzyskania psychodelicznych brzmień perkusyjnych, zaś w połączeniu z flangerem wykorzystuje go do tworzenia tekstur o bardziej ekstremalnym charakterze. Moduł zawiera szereg takich samych, jak w oryginale, a także dodatkowych, podobnie jak we flangerze, regulatorów – sprzężenia zwrotnego, fazy LFO, filtrów górnoprzepustowych i odwracania polaryzacji – co ujednolica sterowanie obydwoma procesorami. Pokrętło Stages pozwala przywołać charakter brzmieniowy phaserów rozmaitego rodzaju, od kostek podłogowych począwszy, poprzez klasyczne moduły, na nowoczesnych wtyczkach skończywszy. Natomiast włączenie sprzężenia zwrotnego intensyfikuje efekt dodatkowym rezonansem, zaś regulacja jego głębokości jeszcze bardziej poszerza wachlarz wariacji brzmieniowych. Wciśnięcie przycisku Analog sprawia, że wtyczka jeszcze dokładniej modeluje sprzężenie zwrotne zachodzące w oryginalnym sprzęcie. Na koniec warto posłużyć się trymerem Age, którego działanie polega na emulowaniu skutków procesu starzenia się komponentów oryginalnego sprzętu.
Gdy Bob chciał uzyskać bogatszą, bardziej ekstremalną brzmieniowo teksturę, przepuszczał materiał zarówno przez flanger, jak i phaser. Ty możesz zrobić to samo dzięki funkcji Module Config. Przetwórz dźwięk z phasera flangerem, sygnał z flangera phaserem, albo użyj obu efektów równolegle i je zmiksuj – rezultat zależy wyłącznie od Twojej wyobraźni! Aby wprowadzić charakterystyczne wirowanie dźwięku i jego ruch w panoramie stereo, Bob łączył kilka modułów, ustawiając różne szybkości przemiatania dla lewej i prawej strony. Gdybyś chciał usłyszeć wynik takiego zabiegu, posłuchaj wokalu Micka Jaggera w utworze „Heaven” Rolling Stonesów lub Davida Bowiego w „China Girl”. Te unikalne brzmienia możesz bez trudu odtworzyć, korzystając z funkcji Module Config oraz Sweep Rate Select.
Kiedy na pudełku widzisz nazwisko Clearmountain, możesz być pewien, że sam Bob uważnie zweryfikował każdy aspekt działania wtyczki, w tym presety, które otrzymujesz wraz z nią. Nie musisz więc posiadać dyplomu inżyniera dźwięku, aby z niej efektywnie korzystać – zamiast tego zajrzyj specjaliście przez ramię! Bob stworzył te presety z myślą o określonych typach instrumentów, powielając ustawienia z obszernego zbioru ponadczasowych hitów, które sam miksował. Chciałbyś uzyskać wspomniane wyżej brzmienie wokalu z „Heaven” Stonesów? Wystarczy, że załadujesz odpowiedni preset!
Wymagania systemowe
System operacyjny Mac:
• Wtyczka zweryfikowana w systemie macOS 10.14.6 i nowszych
• Działa na Mac OS od 10.11 El Capitan w górę
• Darmowe konto Pace iLok – fizyczny iLok nie jest wymagany
Windows:
• Wtyczka zweryfikowana w systemie Windows 10 20H2 i nowszych
• Działa w dowolnej wersji systemu Windows 10
• Darmowe konto Pace iLok – fizyczny iLok nie jest wymagany
Aplikacja hosta zgodna z AAX, AU, VST lub VST 3
polecane