Timax - Systemy immersyjne w muzeach i przestrzeniach Experience Center

09.01.2024 
Timax - Systemy immersyjne w muzeach i przestrzeniach Experience Center

Przestrzeń muzealna ulega znaczącym zmianom. Dzisiaj wystawiane eksponaty, choć prezentowane w znakomity sposób, w pięknych wnętrzach o starannym wystroju, w ekskluzywnych gablotach i z odpowiednim oświetleniem, nie zawsze wystarczają do opowiedzenia pełnej historii. Odwiedzający muzea oczekują bardziej angażujących doświadczeń, chcą przeżywać, a nie tylko oglądać, słuchać i na własną rękę zgłębiać wiedzę.

Dlatego kuratorzy wystaw coraz częściej sięgają po nowoczesne środki techniczne, które umożliwiają zanurzenie zwiedzających w tematyce której poświęcone jest muzeum. W tej roli doskonale sprawdzają się interaktywne monitory, duże i przykuwające uwagę ekrany LED, projekcje 360 stopni czy zaawansowane projekcje mappingowe 3D.

Trudno jednak mówić o pełnej immersji bez odpowiednich doznań dźwiękowych, efektów, muzyki czy wielowarstwowej narracji. W przestrzeniach experience center, w których już sama nazwa sugeruje wielozmysłowe doświadczenia, immersyjny dźwięk odgrywa kluczową rolę. Postanowiliśmy przyjrzeć się, jak zmienia się przestrzeń muzeów, jakie są wymagania przestrzeni experience center i jak na te wszystkie potrzeby potrafią odpowiedzieć dostępne dzisiaj rozwiązania technologiczne?

Żyjemy w świecie w którym codziennie doświadczamy wielu różnych bodźców, zarówno wizualnych jak i dźwiękowych, na każdym kroku i o każdej porze. Co za tym idzie? Na wiele z nich automatycznie się uodparniamy, budując wokół siebie rodzaj bańki ochronnej. Dlatego m.in. kuratorzy wystaw muzealnych i twórcy tzw. experience center poszukują coraz to nowszych środków wyrazu i innowacyjnych form, które pozwolą przekazywać nawet najbardziej złożone koncepcje w bardziej przystępny i atrakcyjny sposób.

W dzisiejszych czasach przestrzeń muzealna musi wejść w interakcję ze zwiedzającymi. Nie może tylko dostarczać jedynie suchych faktów, ale powinna zachęcać do aktywnego uczestnictwa. Samo zwiedzanie powinno być pełnym, osobistym doświadczeniem, które inspiruje i zachęca do odkrywania treści oraz interpretowania ich w indywidualny sposób.

W przeszłości główny nacisk kładziono na same eksponaty, takie jak obrazy, rzeźby czy historyczne przedmioty, którym towarzyszyły wydrukowane opisy lub narracja odtwarzana z głośników lub w słuchawkach audio przewodników.

Jednak, aby zachęcić prezentowaną tematyką, w szczególności ludzi młodych, którzy na co dzień korzystają z tabletów, telefonów dotykowych, są użytkownikami serwisów streamingowych dających możliwość natychmiastowego wyboru najbardziej interesujących treści, słuchają muzyki z różnych źródeł, konieczne są odpowiednie narzędzia. Potrzebny jest w pełni angażujący przekaz i środki techniczne tworzące tzw. efekt wow.

Nowoczesne rozwiązania wizualne i dźwiękowe pozwalają na przekazywanie treści, które będą lepiej przyswojone przez odbiorców, bardziej zapadają w pamięć j, a przede wszystkim mogą być znacznie pełniejsze, kompletne. Badania prowadzone w obszarze muzeów, wykazały, że w ostatnich latach często zdarzało się, że osoby wychodzące z muzeum, musiały sięgnąć do kieszeni po telefon, uruchomić wyszukiwarkę i samodzielnie wyszukać informacji, których brakowało na wystawie lub były one podane w mało atrakcyjny sposób.

Obecnie goście przestrzeni muzealnych nie tylko patrzą na eksponaty, ale mogą w pełni uczestniczyć w ekspozycji, stając się jej częścią. Są otaczani przez historię i narrację, a każdy z gości może przyswajać prezentowane treści w swoim tempie, bez pośpiechu.

Czy to oznacza, że z muzeów w najbliższym czasie zaczną znikać rzeczywiste eksponaty i będą one trafiały do magazynów? Nie!
Na całym globie znajduje się mnóstwo muzeów do których przyjeżdżają goście z całego świata, aby zobaczyć renesansową rzeźbę, obraz uznanego malarza, grafikę która stała się częścią popkultury, zabytkowy samochód, pojazdy militarne czy efekty wieloletnich prac archeologów. Czy te eksponaty można wyeliminować? Nie i nie powinno się tego robić. Jednak należy pamiętać, że sam eksponat chociaż autentyczny i opowiadający o dziedzictwie przeszłości, bez odpowiedniej prezentacji będzie mało interesujący i nawet może zostać pominięty w gąszczu wielu innych.

Wyobraźmy sobie zatem dwa podejścia do prezentacji antycznej rzeźby w przestrzeni muzeum. W pierwszym z nich, nazwijmy go tradycyjnym, eksponat znajduje się w gablocie, lub na piedestale. Jest podświetlony w odpowiedni sposób (nie tylko wydobywający jego walory, ale również zapewniający, że materiał z którego jest wykonany się nie odbarwi i na jego strukturę nie będzie oddziaływał silny strumień światła). Przy eksponacie znajduje się niewielki monitor na którym prezentowane są dodatkowe treści opowiadające o kulisach powstania rzeźby, historii i geografii miejsca z którego pochodzi. Dodatkowo widoczny jest również wydrukowany opis rzeźby, a z głośników odtwarzana jest zapętlona narracja z podkładem muzycznym.

W drugim podejściu ten sam eksponat znajduje się wciąż w samym centrum przestrzeni. Jednak w momencie, gdy zwiedzający zbliżają się do niego, pojawia się głos narratora, w tle słychać odgłosy wykuwanej w kamieniu rzeźby, rozmowy ludzi stojących przed pracownią rzeźbiarza, głosy kopyt koni przejeżdżających powozów, a wszystkiemu temu towarzyszy projekcja 360 stopni przenosząca nas do miejsca i do czasów w których powstało to dzieło. Od czasu do czasu usłyszymy śpiew ptaków dobiegający z oddali, kroki mistrza dłuta krążącego po swojej pracowni i trzaśnięcia drzwi jego klientów pojawiające się dokładnie w tym miejscu, gdzie zostają wyświetlone drzwi za pomocą projekcji.

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, który sposób prezentacji jest bardziej aktualny, atrakcyjniejszy i spotka się z zainteresowaniem większej liczby odbiorców. Już dzisiaj wielu twórców muzeów i kuratorów wystaw dokłada bardzo wiele starań, aby obrazy, rzeźby czy zabytkowe eksponaty nie były otoczone treściami multimedialnymi, ale aby były one zatopione w immersyjnym środowisku, które trudno wyobrazić sobie również bez odpowiedniego dźwięku.

Więcej informacji TUTAJ

Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser MD 421 Kompakt
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó