Mikser - serce naszego studia
W momencie, gdy w swoim studiu korzystasz z więcej niż jednego źródła dźwięku, wówczas zachodzi konieczność zakupu miksera. Jest on również niezbędny przy nagrywaniu więcej niż jednego sygnału.
Manipulatory w mikserze
Wygląd niektórych mikserów może wręcz onieśmielać olbrzymią ilością pokręteł, suwaków i przełączników. Nie taki jednak diabeł straszny, gdyż wszystkie manipulatory umieszczone w pionowym rzędzie tworzą pojedynczy kanał, który następnie jest powielany. Nauczysz się obsługi jednego kanału i już umiesz obsługiwać wszystkie. Po prawej stronie miksera znajdują się manipulatory kanałów wyjściowych, zwanych niekiedy subgrupami lub w skrócie - grupami. Pozwalają one na dokonanie niezależnych miksów na jednym mikserze w tym samym czasie.
Wejście w mikserze
Każdy kanał posiada kilka gniazd wejściowych, dołączonych bezpośrednio do newralgicznego elementu każdego miksera - przedwzmacniacza mikrofonowego. Przedwzmacniacze mikrofonowe występują także w postaci oddzielnych urządzeń i są idealne dla użytkowników nie potrzebujących większej liczby wejść lub dla osób poszukujących pewnego określonego typu brzmienia oferowanego przez dany przedwzmacniacz. Pierwszą rzeczą w torze sygnałowym kanału wejściowego jest regulator czułości (Gain) i współpracujący z nim niekiedy załączany tłumik (Pad) redukujący sygnał najczęściej o 10dB. Odpowiednie ustawienie czułości wejścia jest niezbędne dla poprawnej pracy dalszych członów miksera. Po ustawieniu właściwej czułości musisz ustawić pożądany poziom danego kanału w obrazie dźwiękowym całości za pomocą tłumika - najczęściej suwakowego. Gdy tłumik jest ustawiony w dolnym położeniu, dany kanał nie jest obecny na wyjściu z miksera.
Podsłuch i komutacja w mikserze
Powyżej tłumika znajdują się zwykle: potencjometr panoramy (Panpot, Balance), który służy do umiejscowienia danego kanału w stereofonicznym obrazie dźwiękowym i zazwyczaj dwa przyciski: Mute i PFL. Pierwszy z nich służy do szybkiego wyłączenia danego kanału bez użycia manipulatorów, a drugi do podsłuchu danego kanału (np. na słuchawkach) lub optycznego ustawienia poziomu sygnału na wbudowanym wskaźniku.
Barwa dźwięku w mikserze
Większość mikserów posiada w każdym kanale mniej lub bardziej rozbudowany korektor barwy dźwięku (EQ.) W półprofesjonalnych mikserach stosuje się regulację barwy opartą na potencjometrach ustawiających poziom niskich, wysokich i środkowych częstotliwości, przy czym te ostatnie regulowane są korektorem parametrycznym.
Wysyłki w mikserze
Każdy kanał wyposażony jest w wyjścia Auxiliary zwane w skrócie Auxami (wyjściami pomocniczymi). Ich liczba waha się od dwóch do ośmiu, a służą zazwyczaj do regulacji poziomu sygnału z kanału wysłanego do obróbki w efekcie dźwiękowym lub do monitora odsłuchowego. Można ich także używać do wykreowania oddzielnego miksu w sytuacji, gdy mikser nie posiada dedykowanych do tego celu grup lub te istniejące są już zajęte. Z wyjścia procesora efektowego sygnał powraca do miksera przez wejście Return (powrót). Gałkę odpowiadającą za poziom sygnału wracającego z procesora efektowego znajdziesz w sekcji master znajdującej się z prawej strony miksera.
Insert w mikserze
Każdy kanał jest zwykle zaopatrzony w gniazdo insert (rozcięcie.) Ma ono postać stereofonicznego gniazda TRS 1/4". Jeżeli nie ma w nim wtyczki, gniazdo to jest "niewidoczne" dla kanału. Jeżeli natomiast umieścimy w nim wtyczkę, tor sygnałowy w kanale zostaje przerwany: sygnał wychodzi przez złącze tip i powraca przez złącze ring biegnąc w dalsze człony miksera. Insert jest używany do bezpośredniego "wpięcia" procesora w pojedynczy kanał bez użycia torów send i return.
Suma w mikserze
Wyjścia wszystkich kanałów są sumowane i podawane do części master (tzw. sumy). Najprostsza taka sekcja składa się z regulatorów poziomu sygnału wyjściowego prawego i lewego kanału. Znajdują się w niej także regulatory poziomu powrotów efektów (returns), regulator poziomu głośności słuchawek i czasem regulatory poziomu grup. Grupy (submix) są oddzielnym miksem kilku lub wszystkich kanałów; pozwalają na spięcie ze sobą kanałów tworzących pewną całość (np. sekcja rytmiczna w jednej grupie, a sekcja melodyczna w drugiej), co daje więcej swobody w procesie miksowania materiału.