Efektowne efekty
Kto powiedział, że z efektów należy korzystać tylko tak, jak napisano w instrukcji obsługi? Prawdziwa kreatywność prowadzi do uzyskania zaskakująco ciekawych rezultatów.
Bliższy wokal
Równolegle z sygnałem wokalu podłącz filtr pasmowo-przepustowy z częstotliwością środkową ok. 3,5kHz. Ustaw częstotliwość rezonansową filtru na wąski zakres, np. między 3 a 4kHz. Dodaj efekt jako tło do wokalu w stopniu wystarczającym by go usłyszeć, ale nie na tyle dużym by był przejaskrawiony. Filtr podkreśla harmoniczne w zakresie częstotliwości odpowiedzialnych za czytelność wokalu i powoduje swego rodzaju "organiczną animację", która sprawia, że wokal przybliża się do słuchacza.
Przester na bębnach
Efekt distortion może w niebywałym stopniu uwydatnić brzmienie akustycznych i elektronicznych bębnów. Instrumenty perkusyjne charakteryzują się silnymi transjentami początkowymi, które po ich przesterowaniu zwiększają zawartość harmonicznych w sygnale czyniąc brzmienie bardzo atrakcyjnym.
Potęga wokodera
Przeznacz jeden tor wysyłkowy w mikserze na podłączenie go do wejścia sygnałowego wokodera (sprzętowego lub programowego), a tor drugi podłącz do wejścia sterującego. W ten sposób dowolny instrument w miksie może modulować brzmienie innego, co prowadzi do uzyskania zaskakujących efektów. Spróbuj modulacji basu lub gitary bębnami, instrumentów klawiszowych stopą zestawu perkusyjnego itp.
Słaby pogłos? Popraw go!
Jeśli nie dysponujesz najlepszym na świecie efektem pogłosowym jest sposób na to, by to zmienić - zastosuj dwa podobne procesory w trybie równoległym. Zaprogramuj w nich dwa programy pogłosowe o zbliżonym brzmieniu - podobny algorytm, czas zanikania itp. Ponieważ oba modele (lub algorytmy użytych wtyczek) nieco się od siebie różnią, będą się w pewnym sensie uzupełniać, co spowoduje uzyskanie ciekawszego brzmienia.
Dubluj obwiednie
Jeśli wykorzystujesz filtry obwiedniowe (envelope filter) szczególnie do basu (charakterystyczne "kląskające" brzmienie uzyskiwane np. za pomocą słynnego efektu Doctor Q), stosuj je równolegle z czystym sygnałem z instrumentu. Filtry mają tendencję do "wyszczuplania" brzmienia; zmieszanie go z sygnałem bezpośrednim pozwoli na zachowanie charakterystycznego efektu, a jednocześnie ochroni sygnał przed degradacją pasma.