Cyfrowy DJ-ing, czyli coś więcej niż przycisk SYNC
Cyfrowy DJing pozwala na zdecydowanie bardziej kreatywne działania niż tylko automatyczne dopasowanie tempa utworów. Przyjrzymy się narzędziom, które uatrakcyjnią Twoje sety.
Cyfrowy DJing pozwala na zdecydowanie bardziej kreatywne działania niż tylko automatyczne dopasowanie tempa utworów. Przyjrzymy się narzędziom, które uatrakcyjnią Twoje sety.
Cyfrowy DJing zawsze był tematem kontrowersyjnym, i choć odżegnywany jest od czci i wiary przez tradycyjnie pracujących didżejów, to czy tego chcemy, czy nie, technologia idzie naprzód. Produkcja klasycznych gramofonów Technics z serii SL-1200 zakończyła się w 2010 roku, i dokładnie w tym samym czasie firma Pioneer zaprezentowała system CDJ-2000 Nexus, który wywołał pewną konsternację z uwagi na zastosowanie funkcji Master Sync. Konserwatyści uznali, że sprawy zaszły zbyt daleko, i że automatyczne dopasowanie tempa zabija prawdziwą sztukę didżejską i degraduje pozycję didżeja. Jeśli także uważasz, że umiejętność miksowania została definitywnie zniszczona przez automatyczną synchronizację, to być może w tym miejscu powinieneś przestać czytać ten artykuł, ponieważ przycisk Sync to tylko wierzchołek góry lodowej…
Tak naprawdę, dopasowanie tempa to tylko jeden z pomniejszych elementów zestawu umiejętności, które musi posiadać każdy didżej. Bez względu na to, czy zdecyduje się korzystać z synchronizacji, czy też nie, każdy dobry didżej wciąż musi mieć odpowiednią wiedzę muzyczną, zdolność osądu i, przede wszystkim, wykazywać się kreatywnością, a we wszystkich tych obszarach współczesne oprogramowanie dla didżejów oferuje olbrzymi potencjał. Jest też tak - bez względu na to, co mówią puryści - że dostępność cyfrowych technologii miksowania wcale nie oznacza zaniku tradycyjnych technik pracy z winylem. Choć elastyczność systemów z kodem czasowym i hybrydowych systemów miksująco-sterujących jest duża, to nadal wymagają one użycia klasycznych technik miksu, choć już z wykorzystaniem nieco innych narzędzi, na przykład tabletów.
Bez względu na to, na jaki system się zdecydujesz, największe firmy działające w obszarze oprogramowania dla didżejów, jak na przykład Native Instruments czy Serato, oferują całą gamę nowoczesnych funkcji kreatywnych. Opcje takie jak przyciąganie do siatki tempa i kwantyzacja pozwalają ciąć utwory w sposób, o jakim winylowi didżeje mogą tylko pomarzyć, a zapętlanie, wyzwalanie klipów i możliwość nagrywania rozmywają linię dzielącą miksowanie od produkcji na żywo. W naszym artykule pokażemy Ci w jaki sposób można wykorzystać współcześnie dostępne narzędzia, które pomogą Ci przenieść swoje sety na wyższy poziom.
Remix Deck jest jedną z najciekawszych funkcji Traktora i jedną z tych rzeczy, które wyróżniają go wśród innych programów dla didżejów. W związku z tym funkcja ta nie dla wszystkich jest w pełni zrozumiała, ale wyłączywszy już jej dość złożoną naturę, jest to rozwinięcie opcji Sample Decks, która pojawiła się w programie Traktor 2. Każdy Sample Deck pozwalał na odtwarzanie do czterech sampli lub zsynchronizowanych pętli jednocześnie, ale w wersji Traktor 2.5 funkcja ta została zastąpiona przez Remix Decks. Działa ona na podobieństwo widoku sesji w Ableton Live, ze slotami, z których każdy może zawierać do 16 klipów. Jednocześnie zatem mamy do swojej dyspozycji do 64 elementów naraz.
To mnóstwo dźwięków, a główna idea, jaka stoi za tak dużą liczbą miejsc w slotach bazuje na tym, że użytkownicy mogą kupować pakiety Remix Set, które zawierają utwory pocięte na szereg różnych elementów - np. bas, wokal, partie prowadzące, efekty itd. Korzystając z tych elementów użytkownik może dokonywać „remiksu” danego utworu w czasie rzeczywistym, będącego czymś w połowie drogi między tradycyjna didżejką a pracą na żywo z Ableton Live. Oczywiście, cztery sloty z 16 klipami każdy, są dość kłopotliwe w obsłudze za pomocą trackpada w laptopie, i dlatego Remix Decks został przystosowany do współpracy z dedykowanym kontrolerem MIDI, jakim jest Native Instruments Traktor Kontrol F1. Ma on matrycę padów 4x4, które zmieniają kolor wskazując przyporządkowanie i tryb sampli, co znacząco ułatwia i uatrakcyjnia występy na żywo. Kolejnym powodem, dla którego Remix Decks może nieco dezorientować początkujących użytkowników jest to, że Traktor nie zawiera pakietów Remix Set w domyślnej instalacji. Najlepszym sposobem na szybkie zapoznanie się z funkcjonalnością tego modułu jest instalacja bezpłatnego zestawu Remix Set ze strony Native Instruments lub wpisanie w wyszukiwarkę frazy „free remix sets”. Po ściągnięciu i rozpakowaniu pakietu wystarczy przeciągnąć pliki .trak bezpośrednio do interfejsu Traktora.
Całą załadowaną zawartość można znaleźć w folderze All Remix Sets, z którego przeciągamy wybrany Set bezpośrednio do okna Remix Deck. Jeśli nie dysponujesz odpowiednim kontrolerem MIDI, możesz poeksperymentować, uruchamiając odtwarzanie sampli poprzez klikanie znajdujących się w nich przycisków. Trójkątny suwak z prawej strony każdego slotu reguluje jego głośność, a manipulator znajdujący się po jego prawej stronie steruje pracą filtru (w górę - górnoprzepustowego, w dół - dolnoprzepustowego). Aby zatrzymać odtwarzanie klipu klikamy na jego przycisku z wciśniętym klawiszem Shift. Dla każdego slotu można też uaktywnić tryby Keylock, FX, Monitor i Punch, które oddziałują na sposób odtwarzania, a o których więcej dowiesz się z instrukcji obsługi Traktora. Na koniec warto też wspomnieć o możliwości dodawania własnych sampli z dysku twardego, z modułu Loop Recorder lub przez zapętlanie ścieżek w Track Deck i przeciąganie nazwy ścieżki na slocie w celu stworzenia pętli.
W stale zmieniającym się didżejskim świecie jedna rzecz pozostała praktycznie bez zmian - gramofon. Bazujący na dwóch gramofonach sposób miksowania wciąż jest fundamentalną metodą pracy wielu najlepszych didżejów na świecie. Dlaczego jednak niemal wszyscy w swoich riderach wpisują te przestarzałe technologicznie urządzenia, skoro kontrolery i odtwarzacze CD mają znacznie więcej możliwości i funkcji? Uznawany za klasykę didżejski Technics SL-1200MK2, najlepszy przykład gramofonu wykorzystywanego przez starą gwardię, nie zmienił się praktycznie od początku, czyli od późnych lat 70. minionego wieku. Gramofony były narzędziami, na których kształtowała się sztuka didżejska. Chodziło o to, aby bez przerw między utworami odtwarzanymi z płyt winylowych uzyskać ciągłość stylistyczną i muzyczną. Zmieniały się jedne techniki i pojawiały się nowe, dopracowywane latami, by w efekcie stworzyć to, co obecnie nazywamy sztuką didżejską. Bez niej nie byłoby tego, co dziś uznawane jest za DNA miksowania. Chcesz wiedzieć, co to znaczy być didżejem? To znaczy czuć to, co czują osoby znajdujące się na parkiecie.
Oczywiście, współczesne systemy cyfrowe są wspaniałe. Tworzono je w laboratoriach, ale w konsultacji z ich użytkownikami, aby wykreować coś, co można określić nowoczesnym DJingiem. Jednak pominięcie w tym wszystkim możliwości fizycznego kontaktu z nośnikiem, typowego dla klasycznej sztuki didżejskiej, jest czymś, co sprawia, że niektórzy czują się niekiedy jak duży przycisk autopilota. Zgoda, możliwość automatycznego dopasowania tempa dokonująca się w tle daje didżejom więcej czasu na dokonywanie remiksów na żywo, mając dopasowane miksy i dostęp do efektów. Ale nie zapominajmy, że to właśnie ograniczone możliwości gramofonów sprawiły, że powstało tak wiele różnych technik pracy z winylami. Dla początkujących didżejów nauka podstawowych zasad pracy z gramofonem może być bezcennym doświadczeniem. Możliwość dotknięcia palcami obracającej się płyty jest najlepszym sposobem nawiązania swoistej więzi z muzyką, którą możesz kontrolować. Z kolei możliwość uczestniczenia w tym trwającym ułamki sekund dramacie, w którym bit musi wejść równo w rytm, a do tego utrzymanie go, jest doskonałą metodą na zrozumienie czym jest puls, tempo i równowaga - to rzeczy, które łatwo można stracić korzystając tylko z kontrolerów MIDI.
Gramofony pozwalają też na skreczowanie i są jedynym (naprawdę jedynym!) sposobem na uzyskanie wiarygodnie brzmiących efektów tego typu. 12-calowy talerz ma mnóstwo przestrzeni do eksploracji, w przeciwieństwie do niewielkich obrotowych kontrolerów, które znajdziemy w „didżejskich kombajnach” czy nawet odtwarzaczach z mechanicznym dostępem do płyt CD. Wielu manipulacji nie da się wykonać w taki sam sposób, a wszystkie opracowane wcześniej techniki pozwalające nawiązać wyjątkową więź z tłumem na parkiecie nie działają tak, jak powinny… Kiedy ostatni raz widziałeś didżeja miksującego double time - na przykład w stylu Jungle czy Reggae - zmieniającego prędkość obrotową z 33 na 45 obr./min? Tego typu techniki nie mogą przejść do historii - powinny znajdować się w arsenale każdego didżeja. Mimo to wybór między gramofonami a cyfrowym systemem nie jest jednoznacznie czarno-biały. Technologia płyt winylowych z kodem cyfrowym, stosowana w takich produktach jak Serato, Traktor i innych, z wykorzystaniem kompatybilnych interfejsów i mikserów, jest jedną z opcji pozwalających na wykorzystanie klasycznych technik didżejskich na bazie gramofonów, przy jednoczesnym dostępie do wszystkich dobrodziejstw technologii cyfrowej, której przyjrzymy się bliżej na kolejnych stronach artykułu.
I choć wstrzymano produkcję deków Technics, to wielu producentów wciąż ma w swojej ofercie gramofony z mocnym i wydajnym napędem bezpośrednim, konstruowane specjalnie z myślą o ich wykorzystaniu w pracy didżejskiej. Przykładem jest tu choćby Reloop RP-8000, który plasuje się gdzieś między nowoczesnym, cyfrowym sterowaniem i klasycznym napędem bezpośrednim, czy Pioneer ze swoim nowym gramofonem hybrydowym PLX-1000, o konstrukcji bazującej na rozwiązaniach Technicsa. Z tańszych rzeczy warto zwrócić uwagę na DJ Tech LF-12, który zdaje się być profesjonalnej klasy gramofonem dostępnym dla początkujących turntablistów. Wiadomo też, że nie ma róży bez kolców. Piętą achillesową jest tutaj igła - jesteśmy w erze cyfrowego DJingu i wciąż liżemy końcówki wkładki przed jej włożeniem do uchwytu w ramieniu?! Być może wreszcie jakaś firma opracuje porządny system bezigłowy. A mimo to… DJ, czyli disc jockey, pracuje z płytami. Wśród wszystkich tych nowinek i innowacji gramofon pozostaje niewzruszony: dumny, gotowy do walki, żywotny i wciąż z kręcącym się talerzem. Niech nam panuje jak najdłużej!
W trybie Flux możesz skorzystać ze znakomitych kreatywnych efektów Traktora, cały czas kontrolując frazę w swoim miksie. Flux Mode to świetne narzędzie dla didżejów, którzy chcą być kreatywni, nie tracąc jednocześnie z pola widzenia płynności swoich miksów. Po włączeniu Flux Mode dla deka możesz korzystać z dowolnej, wirtualnej kontrolki napędu - na przykład szybkiego przewijania wstecz dla uzyskania efektu backspin - a po zwolnieniu tej kontrolki utwór wraca do tego miejsca, w którym znajdowałby się, gdybyś niczego nie zmieniał. Ta ciekawa funkcja zainteresuje didżejów, którzy chcą utrzymać płynną frazę miksów, ale jednocześnie chcą dodać różnego typu triki, jak skrecz, backspin, zapętlanie czy powtarzanie od znacznika Cue. Dla przykładu, możesz ustawić znacznik na łatwo rozpoznawalnym dźwięku, który pojawia się zaraz za zawieszeniem, a następnie używając przycisku Cue kilkakrotnie uruchamiać odtwarzanie od znacznika, bez zatrzymywania płynnego odtwarzania.
1.
Uruchom pierwszy utwór w odtwarzaczu A i rozpocznij miks ze ścieżką w odtwarzaczu B - możesz dopasować tempo ręcznie lub w trybie Sync. Gdy uzyskasz synchronizację, kliknij przycisk B w deku B i wybierz Flux Mode.
2.
Jeśli teraz ponownie klikniesz B, zobaczysz że przy Flux Mode pojawił się symbol diamentu, informujący o aktywności tego trybu. Spróbuj teraz w deku B zastosować backspin (cofnięcie odtwarzania). Zaraz po efekcie odtwarzacz wróci do miejsca, w którym znajdowałby się bez efektu.
W tym samouczku przedstawimy małą, ale przydatną funkcję, która pozwoli dodać do naszych miksów szereg interesujących elementów.
1.
Korzystanie z punktów Cue jest jednym z najważniejszych elementów cyfrowego DJingu. Wstaw jeden w momencie rozpoczęcia pierwszego bitu w utworze. Dopasuj tempo do drugiej ścieżki w miksie i aktywuj odtwarzanie Cue tak, aby bity grały synchronicznie.
2.
Oprócz oznaczenia pierwszego bitu, punkty Cue mogą też pełnić funkcję wizualnych znaczników w utworze. Dodaj kolejny w zawieszeniu po intro, abyś wiedział, kiedy wyciszyć poprzedni utwór. Dodaj też kilka dla bitów w części outro, by wyraźnie widzieć zakończenie utworu.
3.
Niekiedy utwór trwa zbyt długo albo pojawiają się w nim sekcje, które chciałbyś ominąć. Wstaw na ścieżce dwa punkty oznaczone jako Jump, co pozwoli Ci wyraźnie widzieć miejsca w utworze, w których należy przeskoczyć z jednego punktu do następnego.
4.
Korzystaj z dostępnego kodu kolorów. Warto konsekwentnie zachować oddzielną kolorystykę dla punktów wyjścia z miksu, zawieszeń, przeskoków czy początków bitów. Staraj się też nadawać nazwy znacznikom, które są łatwiej zrozumiałe niż kolejne cyfry.
5.
Punkty Cue mogą się też świetnie sprawdzić w przypadku dźwięków perkusyjnych. Jeśli zaznaczysz nimi dźwięki w breaku bębnów - stopę, hi-hat, werbel - to możesz przeprogramować tę partię na żywo, albo zagrać ją w którymś momencie Twojego setu.
Choć Traktor pozwala na ręczne miksowanie ścieżek, to jeśli zdecydujesz się na zastosowanie takich funkcji narzucających dopasowanie rytmiczne jak Sync, Quantize, Loop czy Snap, wówczas musisz odpowiednio ustawić siatki Beatgrid na poszczególnych ścieżkach. Wprawdzie Traktor automatycznie ustawia wspomniane siatki, ale jego algorytm wykrywania tempa nie jest perfekcyjny (jak każdy automat w kontekście już gotowych utworów muzycznych), i często będziesz musiał dokonać tej czynności ręcznie.
W programie Traktor otwórz menu Preferences i kliknij znajdującą się z lewej strony zakładkę Decks Layout. W oknie Deck Layout ustaw wielkość Track Decks na Advanced. Zamknij preferencje i w dolnej części okna Track Decks kliknij zakładkę Grid. Dodaj znaczniki Gridmarker, wyróżniające się ikoną z trójkątem w górnej ich części. Aby sprawdzić, czy działają prawidłowo, wybierz View > Layouts > Mixer. Uaktywnij Tick w górnej lewej części panelu Traktora i ustaw kontrolkę słuchawek Mix na 50%. Tick jest słyszalny tylko na wyjściu Monitor. W trakcie odsłuchiwania możesz dojść do wniosku, że trzeba dodatkowo ustawić synchronizację, dokonując tego poprzez kliknięcie przycisku Sync.
Jeśli jesteś zwolennikiem korzystania ze znaczników Cue, wówczas dostępne w Traktorze tryby Snap i Quantize z pewnością Ci się spodobają. Przyciski, które je aktywują, znajdują się w widoku miksera, poniżej regulatora Main Volume. Aby włączyć tryb Snap kliknij przycisk S - od tego momentu każdy kolejny wstawiany znacznik Cue będzie automatycznie kwantyzowany do najbliższego bitu. Jeśli już masz wstawione jakieś znaczniki, to po wciśnięciu przycisku Q Traktor automatycznie skwantyzuje wszystkie z nich zgodnie z wyżej opisanym algorytmem działania. Mając zatem do dyspozycji tę funkcję możesz swobodnie pracować nad miksem, zyskując jednocześnie pewność, że nie stracisz płynności rytmicznej bez względu na dokonywane działania.
Zarówno Traktor jak i Serato DJ pozwalają na dokonywanie rejestracji miksów promocyjnych lub całych setów odgrywanych na żywo. W przypadku NI Traktor kliknij View > Layouts > Mixer, a następnie kliknij ikonę kasety magnetofonowej w prawej górnej części interfejsu. Jeśli korzystasz z wewnętrznego miksera Traktora, to wystarczy kliknąć przycisk nagrywania. Jeśli natomiast używasz zewnętrznego miksera, wówczas należy przejść do menu Preferences, zdefiniować wejście na stronie Input Routing, a następnie przypisać je do rejestratora na stronie Mix Recorder. Serato DJ nagrywa sygnał wyjściowy z większości kontrolerów, po wcześniejszym wciśnięciu przycisku Rec w lewej górnej części interfejsu. Wcześniej należy sprawdzić, czy jako wyjście wskazano Mix.
Traktor DJ jest mobilną aplikacją Native Instruments dla urządzeń iOS i pod wieloma względami jest bardzo funkcjonalnym narzędziem programowym. Oferuje cały szereg funkcji dostępnych w Traktorze dla Mac i Windows, pozwalając nawet na korzystanie z kontrolnego toru słuchawkowego, po podłączeniu interfejsów Traktor Audio 6 lub 10 za pomocą Apple Camera Connection Kit. Program jest też kompatybilny z kontrolerami Traktor Kontrol Z1 oraz drugą generacją urządzeń S2 i S4, co pozwala na odsłuch za pomocą słuchawek i sterowanie całym oprogramowaniem z użyciem wygodnym sprzętowych gałek i suwaków. Traktor DJ dostępny jest w App Store w cenie 1,79 euro w wersji dla iPhone i 8,99 euro w wersji dla iPada.
Sloty na sample w programie Serato zawsze były nie do końca wykorzystywaną funkcją tego programu, choć ich kreatywny potencjał jest większy niż myślisz. Przy odpowiednim przygotowaniu i praktyce możesz dzięki nim przenieść swoje miksy na zupełnie inny poziom. SP-6 Sample Player ma sześć banków, a zatem możesz do niego załadować dodatkowe sześć plików audio z własnej biblioteki i odtwarzać je razem z materiałem, który miksujesz z wirtualnych deków. Wielu didżejów wykorzystuje przygotowane wcześniej sample do okraszenia swoich setów, np. dźwiękami trąb, syren, pękającego szkła czy różnego typu eksplozji. Dobrze przygotowany didżej dokonuje też swojej wcześniej nagranej (i odpowiednio przetworzonej efektami) prezentacji, tuż przed częścią główną w najbardziej porywającym utworze setu, aby tańczący wiedzieli, kto w tym momencie sprawia, że wpadają w euforię. Odpowiednio dobrane efekty dźwiękowe także mogą wzmocnić siłę przekazu - wypróbuj wyzwalania sampli przestrajanych wejść z ośmiotaktowym, zwartym brzmieniowo rytmem, które odpowiednio dobrane przed wejściem części głównej kolejnego utworu potrafią zdziałać prawdziwe cuda.
I nie chodzi tu tylko o krótkie sample i efekty - mogą to być na przykład partie acapella, które zawsze świetnie sprawdzają się we wszelkiego typu miksach. SP-6 Sample Player może więc działać jako kilka dodatkowych deków - wystarczy przeciągnąć do niego konkretne partie lub zagrywki, aby natychmiast mieć je pod ręką. Podobnie jak w przypadku muzyki, którą masz w swojej bibliotece, kluczem do sukcesu jest ich odpowiednie przygotowanie. Skoro była mowa o partia acapella, to należy otworzyć je wcześniej w programie DAW i skwantyzować zgodnie z tempem metronomu, aby upewnić się, że po załadowaniu ich do Serato i dodaniu znaczników Cue w momencie, w którym partia wchodzi „na raz”, będziesz mógł płynnie wprowadzić partię do miksu. Nie zapomnij też popracować z SP-6 w trybach Play, aby zobaczyć, czy są jakieś inne metody kreatywnej pracy z samplami. Na przykład tryb Sample Player Repeat automatycznie zapętla sample w momencie, kiedy kursor odtwarzania dochodzi do końca ścieżki. Wcześniej trzeba odpowiednio wyrównać wszystkie siatki Beatgrid w utworach, aby całość zachowywała synchronizację. Równie interesująco przedstawia się tryb Hold, który także warto wypróbować w praktyce.
Jeśli kiedykolwiek grałeś jakiś rozszerzony set, to doskonale wiesz, że dobra organizacja posiadanego zestawu utworów jest tym, co różni ekscytujący występ od traumatycznego przeżycia. Na szczęście w dobie cyfrowej jest wiele aplikacji, które stworzono, aby pomóc Ci w nadawaniu nagłówków (tagów) i segregowaniu list odtwarzania utworów, dzięki czemu zawsze możesz być odpowiednio przygotowany do pracy za swoimi cyfrowymi dekami. Traktor zapisuje w każdym utworze nie tylko dane Beatgrid, ale też takie informacje jak BPM, stylistyka, tagi oraz tonacja. Co więcej, choć jego interfejs graficzny nie jest przesadnie atrakcyjny, to dobrze wypełnia swoją pracę i integruje się z iTunes, pozwalając ściągać utwory bezpośrednio do biblioteki Traktora, a towarzyszące plikom tagi dostępne są w każdym elemencie programu. Traktor pozwala też na odczytywanie list odtwarzania iTunes, dzięki czemu możemy szybko i prosto stworzyć gotowy zestaw na każdą okazję.
Na rynku znajdziemy kilka bezpłatnych aplikacji do katalogowania utworów, którym warto się przyjrzeć, w tym Pioneer Rekordbox czy najnowsze dziecko Beatport, jakim jest Beatport Pro. Rekordbox (rekordbox.com) jest aplikacją kompatybilną ze sprzętem didżejskim Pioneera. Na Mac App Store, w cenie 9,99 dolara, dostępna jest z kolei aplikacja Rekord Buddy, która pozwala na synchronizację Rekordbox z bibliotekami Traktora. Niebawem ma być dostępna wersja tego programu dla Windows (więcej szczegółów na stronie nextaudiolabs.com). Beatport Pro (pro.beatport.com) jest ciekawą aplikacją, która pozwala na otagowanie i zakup muzyki, a także eksport i import plików iTunes Music Library oraz ich ładowanie do Traktora. Haczyk polega na tym, że jak na razie pracuje tylko na makach i nie jest kompatybilna z plikami iTunes .m4a. Jeśli zatem zakupiłeś lub skopiowałeś z innych nośników muzykę w tym właśnie formacie, to Beatport Pro nie jest póki co najlepszym dla Ciebie rozwiązaniem.
Dzięki wbudowanemu do Traktora modułowi Loop Recorder rozmywa się granica między DJ-ingiem a produkcją. Jeśli wydaje Ci się, że wykorzystałeś już wszystkie funkcje Traktora, to przyjrzyj się bliżej modułowi Loop Recorder, który jest wyjątkowo przyjaznym dla użytkownika i łatwym w obsłudze narzędziem. Za pomocą przycisku Size należy ustawić czas nagrywania, a następnie rozpocząć rejestrację po wciśnięciu Record. Kiedy nagrywanie zakończy się, wtedy zostanie automatycznie odtworzone, pozwalając Ci miksować je w czasie rzeczywistym. Wejście Loop Recorder może być przypisane do głównego wyjścia Traktora, wyjść odsłuchowych (dzięki czemu można nagrywać w tle), sygnału przyporządkowanego do portu Input Send lub sygnału z wejścia toru Aux - co oznacza, że możesz nagrywać dźwięk np. z mikrofonu i manipulować głosem na żywo. Pętle z Recordera można przenieść bezpośrednio do modułów Remix Deck i w ten sposób budować całą strukturę w czasie rzeczywistym.
1.
Wybierz z menu View > Layouts > Mixer, aby otworzyć Loop Recorder. Uruchom odtwarzanie z deka A. Kliknij przycisk Size i ustaw długość nagrania w bitach - w naszym przypadku jest to 16, co pozwoli nagrać 4-taktową sekcję.
2.
Wciśnij przycisk Record i rozpocznij nagrywanie. Po zakończeniu czterech taktów Loop Recorder wstrzyma zapis i zacznie jego odtwarzanie. Ponieważ kontrolka Dry/Wet ustawiona jest domyślnie na +0.0, dlatego nie będziesz słyszeć nagranego sygnału w miksie.
3.
Aby go usłyszeć, zmień położenie regulatora Dry/Wet. W miarę jego przekręcania w prawo zapisany sygnał będzie coraz bardziej słyszalny na tle materiału odtwarzanego z modułu Deck A. Jeśli chcesz ponownie dokonać zapisu, przeciągnij myszką z dowolnego miejsca Loop Recordera nagrany już materiał do okna Remix Deck, co zwolni miejsce w rejestratorze pętli.