Bezpłatny plugin - Outlaw CM
Dołączona do październikowego numeru naszego magazynu bezpłatna wtyczka firmy WA Production doskonale sprawdzi się na etapie produkcji i miksu.
Dołączona do październikowego numeru naszego magazynu bezpłatna wtyczka firmy WA Production doskonale sprawdzi się na etapie produkcji i miksu.
Podczas pracy z materiałem o niespójnej dynamice, takim jak nagrania wokalne czy gitarowe, bardzo duże znaczenie odgrywa automatyzacja głośności (tzw. gain riding). Dopasowując poziomy poszczególnych fragmentów można w sposób wyjątkowo transparentny zachować kontrolę nad poziomami szczytowymi i wyrównać głośność cichszych elementów. Współczesne wtyczki typu „gain rider”, będące odmianą znanego od dekad elektronicznego układu automatycznej regulacji wzmocnienia (ARW), pomagają w realizacji czasochłonnego procesu ręcznego programowania obwiedni głośności. Działając na podobieństwo „wirtualnej ręki”, zmieniają położenie tłumika kanałowego w reakcji na poziom sygnału wejściowego.
Taką właśnie funkcję pełni dołączona do październikowego wydania naszego magazynu wtyczka Outlaw CM, stworzona przez specjalistów z firmy WA Production, mającej na swoim koncie całą gamę pakietów sampli, szablonów dla programów DAW oraz procesorów wtyczkowych. Ta charakteryzująca się bardzo prostą obsługą wtyczka dla komputerów PC i Mac, dostępna w formatach VST, AU oraz AAX, wygładzi poziom sygnału audio na ścieżce, na której zostanie włączona. Pracując ze zdefiniowanym przez użytkownika docelowym poziomem średnim Target, Outlaw CM analizuje sygnał wejściowy i, porównując go z wartością Target, ustawia tłumienie/wzmocnienie w czasie rzeczywistym. Wśród innych funkcji tego narzędzia znajdziemy kontrolę intensywności zmian poziomu (Mix), regulowaną bramkę Gate, która automatycznie tłumi najcichsze sygnały i działający w zakresie ±24 dB regulator poziomu wyjściowego Gain.
W naszym instruktażu, także w wersji wideo dostępnej na DVD i online, przedstawimy kilka scenariuszy zastosowania Outlaw CM w praktyce, obejmujących także różnego typu działania kreatywne. Jeśli procesor, który w tym miesiącu otrzymujesz od nas za darmo, przypadnie Ci do gustu, to polecamy zainteresowanie się jego większym bratem. Kosztująca 39 $ wtyczka Outlaw dostępna jest także w opcji do wynajęcia w wypożyczalni pluginboutique.com. Poza funkcjami z wersji CM ma ona regulację nachylenia krzywej zmian głośności oraz filtry dolno- i górnoprzepustowy.
nagłówek służy jako przycisk ominięcia
kliknięcie otwiera stronę WA Production
intensywność regulacji czułości od 0% do 100%
purpurowy miernik na środku pokazuje aktualne tłumienie lub wzmocnienie
docelowy poziom RMS wyrażony w dB
wskaźniki poziomu szczytowego (ciemnoniebieski) i RMS (jasnoniebieski) sygnału wyjściowego
próg, poniżej którego nie dokonuje się modyfikacja poziomu sygnału
regulacja poziomu wyjściowego, przydatna przy porównaniu z sygnałem nieprzetworzonym
1.
Wtyczka dostarczana jest w formatach VST, VST3, AU, AAX (32- i 64-bitowym). Po rozpakowaniu archiwum ZIP z DVD lub serwisu media.avt.pl należy uruchomić plik instalatora właściwy dla posiadanego systemu operacyjnego (Windows 7 lub wyższy, Mac OSX 10.7 lub wyższy) i wybrać formaty wtyczek do zainstalowania.
2.
W folderze Magazyn/Początek pracy z Outlaw CM na DVD i online znajdziesz folder ze ścieżkami utworu demonstracyjnego, zabierającego bit, bas, syntezatory oraz kilka partii prowadzących. Wszystkie pliki wyeksportowano z 1-taktowym nabiciem, zatem należy je tylko wyrównać na siatce tempa nowej sesji w programie DAW.
3.
Na początku zastosujemy Outlaw CM do wyrównania głośności ścieżki Lead Synth 1. Jej partia pojawia się w drugiej połowie utworu i ma zmienny poziom, sprawiając, że momentami jest niesłyszalna. Postaramy się zmienić ten stan rzeczy. Na ścieżce zawierającej plik Lead Synth 1.wav włącz wtyczkę Outlaw CM.
4.
Ustaw kontrolkę Mix w Outlaw CM na 100%, a Gate na -96 dB. Podczas odtwarzania śladu ustaw poziom RMS Target. Dokonuje się tego metodą prób i błędów, ale ogólna idea jest taka, aby ustawić jak najgłośniejszy poziom średni, do którego Outlaw CM będzie wyrównywał głośność. W naszym przypadku jest to -20 dB.
5.
Możemy usłyszeć i zaobserwować na miernikach, że czułość zmienia się w trakcie wybrzmiewania dźwięków Lead Synth 1. Zredukujemy to zjawisko kontrolką Gate: stopniowo zwiększaj jej ustawienie do momentu, aż wybrzmiewające dźwięki nie będą już przetwarzane. Najlepiej sprawdzi się ustawienie -7 dB.
6.
Na ścieżce z plikiem Lead Synth 2.wav występują krótkie perkusyjne dźwięki z zanikającym ogonem pogłosowym, które słychać w pierwszej części kompozycji. W tym wypadku zamiast regulowania czasu wybrzmiewania pogłosu posłużymy się wtyczką Outlaw CM, wykorzystując ją do wyeksponowania efektu.
7.
Zacznij od ustawienia Gate na -96 dB. Ponownie, podczas odtwarzania dopasuj wartość Target tak, by uzyskać oczekiwaną głośność; u nas jest to -30 dB. Choć efekt bardzo nam się podoba, to jednak jest on zbyt wyrazisty. Aby go nieco stonować użyj kontrolki Mix. W tym przypadku sprawdzi się ustawienie 65%.
8.
W ostatnim przykładzie zajmiemy się przetworzeniem ścieżki z plikiem Rev Piano.wav. Dźwięki pojawiają się tutaj pod koniec sesji, zmieniając swój poziom od cichych do bardzo głośnych. W trybie solo brzmi to dobrze, ale w miksie taki zakres dynamiki okazuje się być zbyt duży. Aby to skorygować, użyjemy Outlaw CM.
9.
Zacznij od ustawienia Gate na poziom minimalny -96 dB, a następnie dopasuj wartość Target tak, aby uzyskać optymalny zakres zmian. W naszym przypadku jest to -30 dB. Przyjrzyj się wskazaniom purpurowego wskaźnika poziomu sygnalizującego zmianę czułości, słuchając jednocześnie, w jaki sposób Outlaw CM wygładza poziom.