Sony SRG-XP1 i SRG-XB25 - kompaktowe kamery 4K
Sony SRG-XP1 i SRG-XB25 - kompaktowe kamery 4K

Obraz i dźwięk coraz częściej stanowią jedność, także jeśli chodzi o produkcję muzyczną.

Technologia
Tomasz Wróblewski
2020-07-06

Zintegrowany na wielu płaszczyznach materiał, powszechnie określany jako treść (content), nie jest już dzielony na tekst, zdjęcia, audio i wideo. Obecnie jest to kompleksowa informacja, także o charakterze artystycznym, która następnie jest rozdzielana na wyspecjalizowane w danym formacie media: prasę drukowaną, internetowe treści osadzone i strumieniowane oraz kontrolowaną transmisję za pośrednictwem różnego typu mediów i platform.

Od 25 lat wydając magazyn Estrada i Studio, funkcjonując wewnątrz tej medialnej machiny wyraźnie czujemy podmuch nadchodzących zmian, których wspólnym mianownikiem jest tzw. integracja treści. Wobec wymuszonego sytuacją ograniczenia wydarzeń na żywo z udziałem publiczności, gwałtownie wzrosło zainteresowanie innymi formami docieralności do odbiorców. Poszerzenie tematyki naszego magazynu o obszar wideo oraz kompleksowych rozwiązań w zakresie wspomnianej integracji treści uważamy zatem za całkowicie naturalny.

Bruce Tanaka, dyrektor generalny działu przetwarzania obrazu i analityki w Sony Imaging Products & Solutions Inc., opatrzył premierę nowych kamer Sony SRG-XP1 i SRG-XB25 wartym przytoczenia komentarzem. „Jesteśmy świadkami radykalnych zmian w sposobach pracy i nauki. Konieczność przystosowania się do nich zwiększyła presję na efektywną zdalną komunikację i produkcję treści dostępnych dla wielu użytkowników z dowolnego miejsca i w dowolnym momencie. Tendencja ta rodzi również zapotrzebowanie na szybkie i wydajne tworzenie i rozpowszechnianie materiałów wideo”.

4K, 60p i NDI

Dwie nowe, kompaktowe i zdalnie sterowane kamery Sony, oferują obraz w formacie do 4K 60p, optymalizując zdalną komunikację, monitoring i produkcję treści. Jak deklaruje producent, nowe modele zwiększą możliwości użycia produktów Sony na nieustannie zmieniającym się rynku. Zarówno SRG-XP1 (POV – point-of-view) jak i SRG-XB25 (BOX – 25-krotny zoom optyczny) zapewniają przetwarzanie obrazu w formacie 3840p/60fps, oferując pełną łączność z sieciami IP w zakresie transferu i sterowania. Ich sprzedaż rozpocznie się w sierpniu tego roku, ale oficjalnych cen jeszcze nie podano.

Nowe kamery są wyposażone w zespolony obiektyw szerokokątny (SRG-XP1) lub obiektyw o dużym zakresie zoomu optycznego (SRG-XB25). Dedykowane są do pracy w trudno dostępnych miejscach, gdzie nie zmieściłaby się pełnowymiarowa kamera oraz operator. Zakres zastosowań obejmuje zatem pracę głównie stacjonarną, a z uwagi na niewielkie gabaryty i wagę kamer w grę wchodzi ich montaż z wykorzystaniem standardowych tripodów przy wszelkiego typu produkcjach nagrywanych i strumieniowanych. Kamery mogą być zasilane zewnętrznym zasilaczem 12 V lub przez przewód sieci LAN. Ta druga opcja znacząco upraszcza instalację i obniża koszty.

Informacje SRG-XP1

Format wideo 3840p/1080p/720p/480p; ramka: 59,94/50/29,97/25
Matryca 1/1,8”, 8,42 MP, CMOS
Ogniskowa 4,57 mm
Kąt widzenia 115°
Min. odległość obiektu 30 cm
Ostrość automatyczna, manualna (sterowanie)
Wyjścia wideo HDMI 2.0, Ethernet, USB 3.0
Format RTSP, RTMP, NDI|HX, MPEG-TS
Zoom cyfrowy, x4
Migawka 1/8-1/10.000 sek
Kodek wideo – H.265, H.264; audio – AAC
Zasilanie POE, 12 V DC
Sterowanie podczerwień, VISCA
Wymiary 51x72x122 mm
Waga 410 g

 

Oba modele są w pełni przystosowane do pracy w sieciach IP. Po dodaniu opcjonalnej licencji obsługują także standard NDI|HX. Kompatybilność z protokołami RTSP (Real Time Streaming Protocol) i RTMP (Real Time Messaging Protocol) ułatwia natomiast nagrywanie i dystrybucję sygnału, ponieważ kamera może transmitować strumień do programów/serwerów RTSP lub RTMP bez pośrednictwa aplikacji kodujących. Kamera SRG-XP1 wyróżnia się przekraczającym 100° poziomym kątem widzenia oraz zwartą i lekką konstrukcją. Z kolei kompaktowa SRG-XB25 doskonale sprawdzi w dużych obiektach, a to z uwagi na jej 25-krotny, zdalnie sterowany zoom optyczny. Wykorzystanie takiego powiększania oraz opcjonalnej, zewnętrznej funkcji analizy pisma odręcznego, pozwoli zdalnym uczestnikom prezentacji wyraźnie widzieć zarówno odręczne zapiski i diagramy, jak i postać prowadzącego.

Informacje SRG-XB25

Format wideo 3840p/1080p/720p/480p; ramka: 59,94/50/29,97/25
Matryca 1/2,5”, 8,5 MP, CMOS
Ogniskowa 4,8-120,5 mm
Kąt widzenia 68°
Min. odległość obiektu 1,5 m
Ostrość automatyczna, manualna (sterowanie)
Wyjścia wideo HDMI 2.0, Ethernet
Format RTSP, RTMP, NDI|HX, MPEG-TS
Zoom optyczny x25; cyfrowy x4
Migawka 1-1/10.000 sek
Kodek wideo – H.265, H.264; audio – AAC
Zasilanie POE, 12 V DC
Sterowanie podczerwień, VISCA
Wymiary 71x200x80 mm
Waga 870 g

 

Kamery wyposażono w wyjścia w kompozytowym formacie HDMI a także złącze LAN, umożliwiające integrację z systemami sieciowymi RTSP/RTMP oraz aplikacjami NDI/NDI|HX. W przypadku modelu SRG-XP1 mamy także wyjście wideo USB 3.0, umożliwiające bezpośrednią transmisję do komputerów. Uwzględniono też wejście i wyjście analogowe audio, dzięki którym do transmitowanego sygnału można dodać dźwięk z mikrofonów lub systemów miksowania dźwięku. Wyjście analogowe upraszcza procedurę konfiguracji dystrybucji sygnału audio z wielu kamer – łączymy je wówczas łańcuchowo, w każdym ze strumieni mając ten sam dźwięk.

Obie kamery współpracują z opartym na sztucznej inteligencji urządzeniem do analizy brzegowej REA-C1000. Taka kombinacja tworzy zaawansowane możliwości zdalnego filmowania oraz łatwej produkcji i strumieniowaniu. Model SRG-XP1 można połączyć z funkcją nakładania grafiki komputerowej bez kluczowania chrominancją, tworząc atrakcyjne treści wideo w ograniczonej przestrzeni. Funkcja ta umożliwia nawet wyodrębnienie postaci mówcy i nałożenie jej na dowolny obraz. Do realizacji tego zadania nie są potrzebne żadne specjalistyczne narzędzia ani odpowiednie tło.

Zobacz także test wideo:
Soma Laboratory Pulsar-23 (maszyna perkusyjna/syntezator modularny)
Soma Laboratory Pulsar-23 (maszyna perkusyjna/syntezator modularny)
Zdaniem autora testu, Marcina Staniszewskiego, Soma Laboratory Pulsar-23 zachwyca brzmieniem, wyglądem i funkcjonalnością, co sprawia, że za kilka lat będzie to klasyk pokroju EMS Synthi AKS.

NDI oraz NDI|HX

NDI to opracowany przez firmę NewTek format niskolatencyjnej transmisji audio-wideo przez sieć Gigabit Ethernet, praktycznie bezstratny, jeśli dokonuje się w oparciu o standardowe połączenia CAT5/6. System jest wielopunktowy, co oznacza, że może obsłużyć jednocześnie wiele źródeł sygnału. Tym samym ma znaczącą przewagę nad takimi protokołami jak HDMI czy SDI, wymagającymi kosztownych rozdzielaczy i multiplikatorów. W odmianie NDI|HX (high efficiency) istnieje możliwość zastosowania stratnej kompresji wideo w trybie H.264 (dźwięk w dalszym ciągu pozostaje nieskompresowany), choć odbywa się to kosztem nieznacznej latencji. Dla porównania, obraz 1920x1080/30 fps w strumieniowaniu NDI potrzebuje pasma o szerokości co najmniej 125 Mbps, a w przypadku formatu NDI|HX wartość ta zmniejsza się do ok. 20 Mbps, przy czym rzeczywista szerokość pasma zależy od zawartości.

Natywną obsługę NDI oferują takie aplikacje jak Skype, NewBlueFX oraz EasyWorship. Bezpłatne wtyczki NDI znajdziemy także w różnego typu aplikacjach, od VLC do Adobe Creative Cloud. Z kolei bezpłatna aplikacja NewTek NDI Virtual Input pozwala na współpracę ze źródłami sygnału NDI takich systemów jak Google Hangouts czy Zoom. Użytkownicy smartfonów mogą wypróbować w praktyce niektóre możliwości NDI, instalując bezpłatną aplikację NewTek Connect lub płatną NewTek NDI Camera.

Muzyka, dźwięk i cała reszta

Firma Sony związana jest z branżą AV od początku jej istnienia, zwłaszcza jeśli chodzi o produkcję kamer oraz sprzętu i oprogramowania pozwalającego na ich integrację z różnego typu systemami. Zdalnie sterowane kamery Sony są obecnie szeroko stosowane do kształcenia online i komunikacji na uniwersytetach i w szpitalach, do rejestracji i transmisji obrazu w administracji państwowej, biurach i miejscach kultu religijnego oraz do zdalnej produkcji na imprezach, w telewizji, a także – coraz częściej – w produkcji na potrzeby strumieniowania online. Dzięki rozbudowanemu zestawowi złączy i bogatym możliwościom zdalnego sterowania można je ściśle zintegrować z już istniejącą infrastrukturą nadawczo-nagraniową. Zapewniają przy tym wysokiej klasy obraz i płynne działanie mechanizmu PTZ (Pan-Tilt-Zoom). Dzięki małym gabarytom można je umieścić dosłownie wszędzie, a możliwość łączenia obrazów z niecodziennych perspektyw pozwala uzyskać nieszablonowe, efektownie wyglądające ujęcia, wyróżniające daną produkcję od innych. 

Więcej informacji TUTAJ.

Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
czerwiec 2020
Kup teraz