SoundLink MW - hybrydowe miksery firmy Korg
SoundLink MW - hybrydowe miksery firmy Korg

Najnowsze miksery firmy Korg to pod każdym względem wyjątkowo interesujące produkty. Nie tylko dlatego, że ich konstruktorami są dwaj weterani branży, mający za sobą opracowanie wielu nowatorskich koncepcji, ale też dlatego, że Korg postanowił wrócić do linii urządzeń, których geneza sięga początku lat 90. Firma ta już nie raz pokazała, że w takich powrotach ma bardzo dobre wyczucie, czego przykładami są chociażby instrumenty z serii Volca czy współczesny MS-20.

Technologia
Jarosław Stubiński
2020-10-25

Twórcami mikserów – 24-kanałowego SoundLink MW 2408 oraz 16-kanałowego SoundLink MW 1608 – są Greg Mackie oraz Peter Watts. Pierwszy był założycielem firmy noszącej jego nazwisko, która w latach 90. zdefiniowała pojęcie kompaktowego miksera audio, wprowadziła szereg nowatorskich i do dziś stosowanych technologii cyfrowych (m.in. Mackie HUI) oraz rozpowszechniła koncepcję budżetowych, wysokiej klasy studyjnych monitorów aktywnych (seria HR), by wymienić tylko kilka z wielu dziedzin działalności Mackie Designs w jej najlepszych latach. Peter Watts był w niej głównym konstruktorem, a wcześniej m.in. projektował automatykę i nadzorował produkcję konsolet studyjnych Trident. Po sprzedaniu Mackie Designs, obaj panowie zajęli się wspólną działalnością polegającą na konstruowaniu nowych produktów. Jednymi z nich były kompaktowe miksery cyfrowe QSC, a teraz do swojego portfolio dodali także najnowsze miksery Korga.

SoundLink

SoundLink to nazwa systemu, który pojawił się w 1992 roku i kosztował wówczas ok. 40.000 dolarów. Korg SoundLink Random Access Digital Audio Production System to jedna z pierwszych w pełni cyfrowych wielościeżkowych stacji roboczych, pozwalających na jednoczesny zapis, edycję oraz miks do 8 śladów audio i 16 ścieżek MIDI. System pracował samodzielnie, bez komputera, zaś aktualizacji oprogramowania dokonywało się za pomocą napędu na 8-milimetrowe taśmy pamięci. Urządzenie miało niemal wszystko, czego wymagamy od tego typu systemów, w tym korekcję, dynamikę, pogłos oraz inne efekty. System ten funkcjonował na rynku praktycznie do końca lat 90., rozszerzany o kolejne elementy, w tym konsoletę cyfrową 168RC, przetworniki i rozszerzenia 880 D/A, 880 A/D, 1212 I/O, opcję HDR Trinity Pro X, a nawet opracowane przez Boston Acoustics monitory RM8.

Miksery mają ciekawą formę i efektowne wykonanie, z wyprowadzeniem większości gniazd na dużym, tylnym panelu. Model 16-kanałowy przeznaczony jest do pracy w pozycji leżącej (tabletop), podczas gdy 24-kanałowy można także zamontować w raku, używając opcjonalnych uchwytów.

Teraz, po ponad 20 latach koncepcja SoundLink powróciła pod postacią dwóch hybrydowych konsolet zaprojektowanych przez Grega Mackie i Petera Wattsa. W swoich ogólnych założeniach to analogowe miksery audio w konfiguracji 24/8/2 oraz 16/8/2 (wejścia/grupy/suma) oparte na wysokonapięciowych przedwzmacniaczach mikrofonowych HiVolt, pozwalających uzyskać wyjątkowo duży zapas dynamiki. Grupy wyciszania (Mute Groups) doskonale sprawdzają się w zastosowaniach live, pozwalając jednym przyciskiem włączać lub wyłączać wybrane tory sygnałowe, a osiem grup miksu znacząco ułatwia realizację na żywo poprzez obsługę tzw. podmiksów. Inne przydatne rozwiązania to jednogałkowy kompresor na każdym wejściu, system automatycznej eliminacji sprzężeń, tercjowy analizator widma i 32-bitowy procesor efektów oferujący 20 algorytmów, w tym 10 dostępnych jednocześnie z możliwością definiowania i przywoływania parametrów. Do konwersji dźwięku z postaci analogowej na cyfrową i odwrotnie, wykorzystano przetworniki z rodziny Velvet Sound, a wszystkie suwaki i potencjometry to produkty renomowanej firmy ALPS.

Funkcjonalność mikserów SoundLink

Jest szereg elementów, dzięki którym nowe miksery Korga wyróżniają się spośród wielu innych dostępnych na rynku w podobnej cenie i o podobnej funkcjonalności. Na szczególną uwagę zasługują grupy wyciszania, do tej pory stosowane głównie w konsoletach wielkoformatowych. Okazuje się jednak, że sprawdzają się także w mniejszych mikserach. Mając do dyspozycji 16 lub 24 wejścia mikrofonowe bardzo łatwo wyobrazić sobie konfigurację z oddzielnymi torami wokalu głównego, chórków, perkusji, gitar, instrumentów klawiszowych, torów playback itp., którymi zarządzanie poprzez przypisanie do grup podlegających szybkiemu wyciszaniu znacząco ułatwia miks na żywo. Tym bardziej, że programowanie komutacji tych grup odbywa się błyskawicznie, pozwalając zapisać cztery różne opcje.

SoundLink Random Access Digital Audio Production System (RADAPS) to zaprezentowany na początku lat 90. kompleksowy zestaw do nagrań, edycji i miksu dźwięku w domenie cyfrowej – jeden z pierwszych tego typu na rynku. Kosztował wówczas blisko 40.000 dolarów, a dzisiaj wszystkie jego funkcje może pełnić laptop z bezpłatnym programem DAW, np. Tracktion...

Innym ciekawym rozwiązaniem jest Musician’s Phone. Funkcja ta pozwala na domiksowanie do dwóch torów odsłuchowych sygnału z sumy miksu, co daje możliwość regulacji proporcji indywidualnych ścieżek i sumy. Dzięki temu znacznie łatwiej skonfigurować odsłuch sceniczny dla tych wykonawców, którzy chcą słyszeć „więcej siebie” lub odwrotnie, „więcej innych”. Znając jakość, finezję i niepowtarzalność efektów Korga, nikt nie będzie zaskoczony tym, co znajdziemy w mikserach SoundLink. Całość oparto na własnym rozwiązaniu DSP tej firmy, pozwalającym uzyskać m.in. sześć typów pogłosu (hall, room, vocal, stage, plate, spring) wraz z ich wersją Warm oraz analogowy, taśmowy i cyfrowy delay, w tym ostatnim przypadku będący modelowaniem procesora Korg SDD3000. Regulacji podlegają czasy wybrzmiewania i tłumienie wysokich tonów w przypadku pogłosów, czas i głębokość modulacji w pogłosie sprężynowym oraz czasy i liczba powtórek w efektach echa, także z uwzględnieniem nabicia tempa. Na sumie oraz obu wysyłkach Aux możemy włączyć dwa rodzaje cyfrowo realizowanej kompresji (Hard i Soft), bramkę szumów, limiter, 9- lub 31-pasmowy korektor oraz działający automatycznie eliminator sprzężeń akustycznych, z możliwością zablokowania aktualnych ustawień jego filtrów. Wszelkich regulacji dokonuje się za pomocą monochromatycznego wyświetlacza, umieszczonych pod nim przycisków oraz enkodera. Wyświetlacz może pracować w trybie 24-pasmowego analizatora widma z ustawianym czasem reakcji i podtrzymaniem szczytów. Nie zabrakło niezwykle użytecznego generatora sygnałów testowych uwzględniającego ton ciągły, przestrajany i szum.

Elementy cyfrowe mikserów SoundLink

W opisie mikserów nowych mikserów SoundLink MW można spotkać się z określeniem, że są to rozwiązania hybrydowe, a zatem łączące struktury analogowe i cyfrowe. Cyfrowy procesor efektów to już dziś norma, więc na czym polega owa hybrydowość? Generalnie na tym, że mikser pozostaje w pełni analogowy do torów sumy włącznie (Main, Bus, Aux). Te natomiast trafiają na wielokanałowy przetwornik analogowo-cyfrowy, a następnie na blok DSP, z którego wychodzą cztery sygnały po konwersji: suma L/P oraz Aux 1 i 2. Sygnał cyfrowy dostępny na złączu USB pochodzi bezpośrednio z wyjść Main L/P, co pozwala nagrywać w komputerze zrealizowany przez nas miks w postaci stereo. Jednocześnie ten sam port USB umożliwia wprowadzenie sygnału stereo z komputera i skierowanie go na dwa ostatnie porty wejściowe konsolety. W obu przypadkach mamy do dyspozycji sygnał 24-bitowy z próbkowaniem 44,1 lub 48 kHz.

M&W Pro Audio Ltd., z siedzibą w Swansea (UK) to dwaj panowie w średnim wieku, Greg Mackie (bez czapki) oraz Peter Watts, jak mało kto znający branżę pro-audio i mający na swoim koncie wiele przełomowych konstrukcji.

Jak wynika z powyższego, miksery są z gruntu analogowe, oparte na wysokiej klasy torach sygnałowych, a ich cyfrowość to obecność toru DSP przed blokiem sumy i wysyłek, co pozwala na realizację takich procesów jak korekcja, obróbka dynamiki, analiza widma i redukcja sprzężeń.

Cechy szczególne mikserów SoundLink

Przedwzmacniacze mikrofonowe HiVolt zasilane są napięciem symetrycznym 18 V, co znacząco wpływa na zwiększenie zakresu ich dynamiki. Takie rozwiązanie nie jest niczym nowym, ale obecnie należy do rzadkości. Wymaga bowiem stosowania elementów o większej tolerancji napięciowej, co przekłada się na wyższe koszty, zwłaszcza jeśli chodzi o kondensatory. Zakres regulacji czułości wejściowej to 50 dB, w zupełności wystarczając do pracy live. Deklarowany przez producenta poziom zniekształceń od wejścia mikrofonowego do wyjścia Main to 0,004%, co jest doskonałym wynikiem. Z kolei maksymalny poziom sygnału na wyjściu opiewający na +26 dBu zapewnia uzyskanie mocnego sygnału zdolnego z dużym zapasem wysterować każdy aktywny system nagłośnieniowy.

Zobacz także test wideo:
Nektar Impact GPX88 - klawiatura sterująca MIDI
Nektar Impact GPX88 - klawiatura sterująca MIDI
Manuał z 88 klawiszami velocity i aftertouch, z funkcjami powtarzania fraz, kontrolą programów DAW, a nawet zarządzaniem wtyczkami instrumentów i efektów. A wszystko to za 1.279 zł. Czy była kiedyś lepsza okazja ku temu, by wreszcie stać się właścicielem pełnowymiarowej klawiatury MIDI?

Funkcji grup wyciszania (Mute Groups) próżno szukać w innych mikserach o podobnej funkcjonalności. To jedna z najciekawszych cech konsolet SoundLink MW.

Konsolety zapisują w swojej pamięci takie ustawienia jak grupy wyciszania, wyciszenia kanałów, ustawienia i wyciszenia efektów, konfigurację trybu Break (aktywowanego np. gdy chcemy wyciszyć scenę, zostawiając tylko sygnał z podkładu) oraz konfigurację dynamiki, korekcji i eliminatora sprzężeń. W torach wejściowych dla kanałów monofonicznych znajdziemy półkową regulację wysokich i niskich tonów (12 kHz i 100 Hz) oraz szczytową regulację środka przestrajaną w zakresie 250 Hz-5 kHz, w każdym przypadku ze wzmocnieniem lub tłumieniem do 15 dB. Możemy globalnie włączyć napięcie fantomowe +48 V, aktywować filtry górnoprzepustowe 80 Hz i skorzystać z indywidualnego wyciszenia. W kanałach stereo przestrajany filtr środka zastąpiono dwoma filtrami pasmowymi 2,5 kHz oraz 250 Hz.

Panel, na którym dokonuje się wszelkich ustawień cyfrowej części obu mikserów, w tym efektów i obsługi procesorów na sumie i torach wysyłkowych.

Dzięki zastosowaniu cyfrowo realizowanej kompresji i ograniczaniu na sumie i wysyłkach, czasy ataku można regulować od 1 ms do 40 ms, zarówno zabezpieczając się przez gwałtownymi skokami poziomu jak i uzyskując efekt „pulchnego”, skompresowanego brzmienia. Zakres dynamiki przetwarzania A/C oraz C/A wynosi 115 dBA, jest zatem porównywalny z wysokiej klasy urządzeniami studyjnymi. Wymiary 24-kanałowego miksera to 48x19x53 cm. W jego przypadku przewidziano możliwość montażu w szafce rak 19” za pośrednictwem opcjonalnych uchwytów 12U. Model 16-kanałowy jest o 8 cm węższy i może pracować wyłącznie w trybie tabletop. Miksery zasilane są bezpośrednio z sieci energetycznej 100-240 V, pobierając do 45 W mocy.

Sprawy finansowe

Za mikser SoundLink MW 2408 zapłacimy 6.149 zł, a 16-kanałowy SoundLink MW 1608 będzie nas kosztował 5.299 zł. Nie są to więc produkty budżetowe, ale nie takie było założenie. Chodziło o stworzenie nowoczesnego miksera analogowego o wysokich parametrach jakościowych i użytkowych, przeznaczonego głównie na małe sceny i do pracy w różnego typu instalacjach, od których wymaga się niezawodności i funkcjonalności. Co warte podkreślenia, wraz z kupionym mikserem otrzymamy niezwykle przydatny program, jakim jest iZotope RX 7 Elements (jego normalna cena to 600 zł), pozwalający na zaawansowaną edycję dźwięku, z uwzględnieniem wielu opcji jego naprawy (odszumiania, usuwania klików, zniekształceń itp.) także z uwzględnieniem obróbki spektralnej.

Miksery charakteryzują się wygodnym dostępem do wszystkich gniazd i bardzo logicznym ich rozmieszczeniem.

www.korg.com
www.megamusic.pl

Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
wrzesień 2020
Kup teraz