Nowsonic Switcher
Nowsonic wytwarza szereg bardzo przydatnych narzędzi do zastosowań estradowych i studyjnych. Ich cechą charakterystyczną jest dobre wykonanie przy zachowaniu atrakcyjnej ceny oraz realizacja funkcji, które znajdziemy w produktach ze znacznie wyższej półki cenowej.
Switcher jest urządzeniem pasywnym, co oznacza, że do pracy nie wymaga zasilania. Oznacza to także, że nie wzmacnia sygnału, nie przetwarza go w sposób nieliniowy czy też mogący wprowadzać szumy, zniekształcenia lub podbarwienia dźwięku. Dla płynącego przezeń prądu jest więc totalnie przeźroczysty, nie licząc tłumienia wynikającego z innej niż maksymalna pozycji regulatora VOLUME.
Dzięki temu jest więc idealnym kontrolerem sygnału kierowanego z interfejsu audio na monitory odsłuchowe, którego zadaniem jest wyłącznie „sterowanie ruchem”, bez jakiegokolwiek wpływu na dźwięk. Znajdzie zastosowanie wszędzie tam, gdzie chcemy się przełączać między dwoma zestawami monitorów stereo oraz w sytuacji, gdy nasz interfejs audio lub monitory pozbawione są regulatora poziomu sygnału. Zresztą, nawet jeśli taką regulację oferują, to znacznie wygodniej jest ustalać ogólną głośność jednym pokrętłem umieszczonym w zasięgu naszej ręki. Tak czy owak, jest to jedno z tych urządzeń, które obowiązkowo muszą się znaleźć w każdym studiu nagrań. Choć producent dedykuje je do pracy w studiach domowych i projektowych, to jestem pewien, że niejedno profesjonalne studio zawsze znajdzie dla niego zastosowanie.
Konstrukcja
Pod względem wyposażenia w elementy elektroniczne Switcher, podobnie jak wiele innych pasywnych kontrolerów tego typu, jest wzorem prostoty. Składają się na niego połączone w odpowiedni sposób gniazda, przełącznik i potencjometr, a całość zamknięta jest w efektownej, wykonanej z metalu, niedużej obudowie, stabilnie spoczywającej na gumowych nóżkach.
Sygnał - domyślnie o poziomie liniowym, choć z uwagi na pasywność układu nie ma to większego znaczenia - wprowadzamy za pośrednictwem symetrycznych wejść combo akceptujących wtyki XLR lub TRS 6,3 mm. Potencjometr z dużą gałką VOLUME pełni w tym przypadku rolę tłumika, zmniejszając poziom sygnału od nominalnego do zerowego. Jeśli zaistniej konieczność szybkiego wyciszenia dźwięku w monitorach, możemy tego dokonać wciskając gałkę i aktywując tym samym tryb MUTE.
Po tłumiku sygnał trafia na przełącznik OUTPUT 1/OUTPUT 2, służący do wyboru pary wyjść, na których ma on być obecny. Do dyspozycji mamy wyjścia w formacie XLR (OUTPUT 1, domyślnie monitory główne) i TRS 6,3 mm (OUTPUT 2, zazwyczaj monitory bliskiego pola lub alternatywne). Sygnał jest obecny na jednej lub na drugiej parze wyjść, nigdy na obu naraz. Pod każdym względem jest on identyczny jak sygnał wejściowy, różniąc się od niego tylko poziomem, który ustawiamy regulatorem VOLUME.
Podsumowanie
Nawet jeśli Twój interfejs audio wyposażony jest w wygodny regulator głośności, to często jest to wielofunkcyjny enkoder, a przełączanie wyjść odbywa się dwuetapowo (wyciszenie jednego i aktywacja drugiego). Z nielicznymi wyjątkami jest to dość niewygodne i nie daje poczucia pełnego panowania nad komutacją sygnału. O obsłudze monitoringu z poziomu oprogramowania DAW w zasadzie nie ma co wspominać, bo celowanie kursorem na niewielką na ogół kontrolkę na pewno nie jest tym, co ułatwia pracę.
W takich sytuacjach zastosowanie prostego i taniego urządzenia, jakim jest Switcher, może w sposób istotny zmienić nasz tzw. workflow. Tym bardziej, że jest pasywny i na pewno nie wpłynie destrukcyjnie na brzmienie. To jedno z tych urządzeń, które wyglądając niepozornie mogą bardzo korzystnie wpłynąć na nasz sposób pracy, z korzyścią dla uzyskiwanych efektów.
Informacje
Funkcja: | Pasywny, dwuwyjściowy kontroler monitorów z regulacją tłumienia i przełączaniem wyjść. |
Wejścia/wyjścia: | 2xcombo (XLR/TRS 6,3 mm)/XLR + TRS 6,3 mm. |
Wymiary: | 170x50x87 mm. |
Waga: | 0,38 kg. |
Inne testy marki