Więcej...

Marantz Professional Turret - stacja audio-wideo

Inne | 03.08.2018  | Jarosław Stubiński
Marka:  Marantz Professional

Wyjmując Turreta z pudełka pomyślałem sobie, że jeśli sposób jego obsługi jest choć w połowie tak skomplikowany jak sposób zapakowania tego urządzenia, to nie wróży to najlepiej. Gdy jednak uporałem się ze wszystkimi styropianami, taśmami klejącymi i zabezpieczeniami to okazało się, że nie jest wcale tak źle. Powiem więcej – jest bardzo ciekawie.

W zasadzie kręcenie prostych klipów wideo w dzisiejszych czasach nie wymaga jakichś szczególnych inwestycji. Na potrzeby YouTube czy telekonferencji można to zrobić zwykłym smartfonem, ale... Pierwsza rzecz, z jaką będziemy musieli się zmierzyć, to montaż samego smartfonu czy tabletu. Nie ma jednak żadnych problemów z dostępnością specjalnych uchwytów i statywów, więc kłopot praktycznie nie istnieje. Chyba że chcemy zmienić położenie i kąt naszego mobilnego sprzętu, i to bez wstawania z miejsca.

Kolejna rzecz to rejestracja dźwięku. Mikrofon w urządzeniu przenośnym nie sprawdza się tu najlepiej, poza tym znajduje się w takiej odległości od źródła, jaka wynika z umiejscowienia smartfonu. Jeśli zaczniemy kombinować z mikrofonami zewnętrznymi, to możemy otworzyć puszkę Pandory, zwłaszcza gdy chcemy mieć odsłuch nagrywanego sygnału i kontrolę tego, co dochodzi z komputera. Na dobrą sprawę można to załatwić typowym interfejsem audio, ale to dodatkowy sprzęt, dodatkowy port USB i kolejne źródło sygnału w aplikacji nagrywającej lub transmitującej.

Pozostaje też niezwykle istotna kwestia oświetlenia, które powinno mieć optymalną barwę, rozproszenie i jasność. To także można załatwić dwoma kompaktowymi światłami LED, ale to kolejne koszty, statywy, dodatkowe zasilanie itp.

 

 

Turret, przy całej swojej nieoczywistości (zwłaszcza przy pierwszym kontakcie) może być remedium na te wszystkie problemy. To jednocześnie statyw, kamera, efektowny mikrofon, koliste źródło światła, interfejs audio i mikser, w którym nie tyko definiujemy poziomy sygnału nagrywanego i odsłuchiwanego, ale też ustawiamy światło, włączamy kamerę i tor audio. Jedyne czego nie można regulować, to wysokość poszczególnych elementów. Ale już kąty nachylenia kamery i mikrofonu, a także wysięg ramienia z mikrofonem wyposażonym w pop-filtr jak najbardziej. Mamy także światła kontrolne informujące o pracy obu elementów audio-wideo, a całość charakteryzuje się niezwykle starannym wykonaniem i robi doskonałe wrażenie.

Budowa Marantz Professional Turret

Przeznaczony do ustawienia na biurku ma tak dobraną wysokość zawieszenia mikrofonu i kamery, że praktycznie nic nie musimy robić, by rozpocząć pracę. Otrzymując napięcie z zewnętrznego zasilacza i współpracując z komputerem przez port USB jest jednocześnie koncentratorem udostępniającym dwa kolejne gniazda USB 3.0 w formacie A, ma wyjście słuchawkowe i liniowe oraz wszystkie manipulatory dostępne w zasięgu ręki. Wysokość zawieszenia ramienia z mikrofonem dobrana jest tak, że bez kłopotu całość znajduje się poza górną krawędzią niemal każdego laptopa. Mikrofon daje się ustawić bezpośrednio przy samej kamerze, jak też 80 cm od niej, a zmiana jego pozycji odbywa się wyjątkowo płynnie i bez konieczności dokręcania jakichkolwiek uchwytów. Solidna, metalowa podstawa daje odpowiednią stabilność, a całość – wbrew pozorom – nie zajmuje szczególnie dużo miejsca.

Kamerę, która jest wbudowana w „słupek” nośny, można zarówno obracać w zakresie ok. 300 stopni, jak i pochylać w dół i do góry, ale tu zakres ruchów jest znacznie mniejszy i nie przekracza ±15 stopni. Umieszczony wokół kamery pierścień diod LED ma średnicę 10 cm, oferując z założonym filtrem rozpraszającym temperaturę kolorystyczną typową dla światła dziennego (5600K). Dodatkowe plastikowe filtry pozwalają uzyskać światło zimne (7000K) i ciepłe (3000K). W pewien sposób, choć nienachalnie, wpływają one na balans bieli w obrazie.

 

Mikrofon na wysięgniku wygląda na dość duży, ale zawiera w sobie kapsułę elektretową z membraną o średnicy 14 mm. Sprawuje się bardzo przyzwoicie i ma duże możliwości regulacji pozycji.

Przy standardowej pracy, gdy nagrywająca się osoba znajduje się w odległości ok 50 cm od kamery, jasność świecenia LED należy zmniejszyć co najmniej do połowy, ponieważ w przeciwnym razie uzyskujemy przekontrastowaną twarz. Jakość samej kamery, wyposażonej w automatyczną, elektroniczną regulację ostrości, w trybie 1080 nie wzbudza przesadnego entuzjazmu. Jest to dość typowy webcam USB o rozdzielczości 2 Mpx, wprowadzający widoczne zaszumienie tła na skutek automatycznej korekcji słabego oświetlenia, której nie można wyłączyć. Kamera oddaje szczegóły w sposób wystarczający do niezobowiązujących prezentacji i komunikacji wideo przez internet, ale do poważniejszych zadać trzeba poszukać czegoś innego.

Ciekawie natomiast prezentuje się mikrofon. Nie tylko jest bardzo wygodny przy ustawianiu i wyposażony w zdejmowany pop-filtr, ale też zapewnia dobre brzmienie głosu i ciekawą charakterystykę kierunkową – wąską w płaszczyźnie poziomej (co eliminuje szumy otoczenia), ale dość szeroką w pionie. Stabilność brzmienia głosu, nawet przy poruszaniu głową na boki, w dół i do góry, jest tu zaskakująca. Nie ma też żadnych kłopotów z efektami pop czy sybilantami. W dolnej części korpusu mikrofonu znajduje się włącznik tłumika 10 dB, ale nieczęsto będzie okazja, by z niego korzystać.

Marantz Professional Turret w praktyce

Cały system nie ma własnego oprogramowania, w komunikacji z komputerami PC i Mac bazując na systemowych sterownikach audio-wideo. Dlatego też koncepcja wbudowania miksera z regulacją proporcji mikrofon-komputer i głośnością słuchawek wydaje się bardzo dobra. Wszystkie te manipulatory mamy w zasięgu ręki, wliczając w to przyciski wyciszania mikrofonu i stopklatki dla kamery.

 

W otoczeniu nowoczesnej technologii Turret prezentuje się wyjątkowo atrakcyjnie.

Materiał wideo kompresowany jest strumieniowo do standardowego formatu kodowania H.264, podczas gdy dźwięk przetwarzany jest 16-bitowo z próbkowaniem do 48 kHz. Wewnątrz obudowy mikrofonu umieszczono kapsułę elektretową z membraną o średnicy 14 mm i czułości -34 dB SPL. Jego pasmo przenoszenia mieści się w przedziale 150 Hz-15 kHz, co w zupełności wystarcza do optymalnej jakościowo rejestracji i transmisji głosu. Wbrew temu, co sugeruje producent, Turret nie ma gałki regulacji czułości mikrofonu, a jedynie wspomniany tłumik 10 dB. Mimo to jakość nagranego z mikrofonu dźwięku jest bardzo przyzwoita, jak na zakres zastosowań opisywanego urządzenia.

Na uwagę zasługuje wzmacniacz słuchawkowy, który przy dużej dynamice i szerokim paśmie przenoszenia pozwala uzyskać sygnał o wysokim poziomie, na obciążeniu 30 Ω oferując moc RMS 130 mW.

Podsumowanie

Konstrukcja urządzenia, budząca na początku pewne wątpliwości, w praktyce okazała się bardzo interesującym rozwiązaniem. Sama koncepcja oraz jakość wykonania przekonają do siebie każdego użytkownika już po kilkunastu minutach pracy. Brak dedykowanego oprogramowania i funkcjonowanie całości wyłącznie w oparciu o sterowniki systemowe jest w tym wypadku zaletą.

Wadą natomiast jest wykorzystanie kamery o wyraźnie zbyt słabych parametrach optycznych (większość smartfonów bije ją na głowę jakościowo i funkcjonalnie), które dodatkowo podkreśla aplikowana przez system komputera automatyczna korekcja jasności. Ponieważ to kamera jest tu głównym elementem determinującym zakres zastosowań urządzenia, nie jest w stanie zmienić tego stanu rzeczy ani zupełnie przyzwoity mikrofon i tor audio, ani funkcjonalność całej konstrukcji.

Należy jednak pamiętać, że jeśli naszym celem nie jest rejestracja zawodowo wyglądających prezentacji wideo w formacie co najmniej 1.920x1.080 i zdecydowanie wystarczy nam obraz o mniejszych wymiarach, to Turret może spełnić swoje zadanie. Tym bardziej, że cała konstrukcja ma wyjątkowo duży potencjał.

 

Nasze spostrzeżenia

+ zgrabne połączenie kamery i mikrofonu w ramach funkcjonalnego systemu
+ łatwy dostęp do niezbędnych manipulatorów
+ dobra jakość toru sygnałowego audio
+ efektowny wygląd i łatwa obsługa
+ wbudowane oświetlenie o regulowanej jasności
+ funkcjonalność interfejsu audio ze sprzętowym monitoringiem

- nie przystające do współczesnych wymagań parametry kamery wideo
- brak jakiegokolwiek wpływu na charakter zapisu/transmisji wideo



Zakres zastosowań

- efektownie wyglądający i funkcjonalny system, który może zastąpić standardowo używane w komunikacji internetowej komputerowe kamery i mikrofony nagłowne



Informacje

Kamera USB 2.0, 2 Mpx, kąt widzenia 78 stopni, elektroniczny autofokus, maks. rozdzielczość 1.920x1.080, 30 fps, kompresja H.264, automatyczna korekcja światła
Mikrofon kapsuła elektretowa 14 mm, czułość -34 dB SPL, charakterystyka nerkowa, przetwarzanie 32/44,1/48 kHz, 16 bitów, USB 2.0, pasmo 150 Hz-15 kHz
Inne komunikacja z komputerem USB-C 3.0, funkcjonalność koncentratora USB 3.0 (dwa porty), sterowniki Class 2 Compliant
Wysokość maks. 498 mm
Zasilanie zasilacz sieciowy 12 V, 1 A
Waga 3,5 kg
Producent Marantz Professional
Dystrybucja Audiostacja