Więcej...

Quantum Leap HardCore Bass XP Full Edition - biblioteka brzmień

Oprogramowanie | 28.02.2006 

Niedługo po tym jak pojawiła się kolekcja HardCore Bass światło dzienne ujrzała rozszerzona biblioteka XP. Autorzy uzupełnili zestaw o brzmienia, których brakowało w pakiecie pierwotnym. Tym samym otrzymujemy narzędzie pozwalające uzyskać szerokie spektrum brzmień gitary basowej.
W skład pakietu XP Full Edition wchodzą dwie płyty DVD. Pierwsza z nich zawiera bibliotekę HardCore Bass, której szczegółowy test znajdziecie w EiS 2/05. Opisane tam możliwości programu odtwarzającego, efekty, mechanizmy wyzwalania próbek i sposoby pracy z pakietem pozostały z małymi wyjątkami niezmienione. Dlatego w poniższym tekście skupię się głównie na nowych brzmieniach jakie zaimplementowano w bibliotece rozszerzonej XP, która stanowi zawartość drugiego krążka DVD.
• Na dwa tory
Oprócz nowych gitar użytych do rejestracji zmieniła się również nieco koncepcja programu. Wszystkie próbki nagrano dwuśladowo za pomocą dwóch osobnych wzmacniaczy, co daje nam w przypadku każdej gitary dwa różne brzmienia. Po lewej stronie panoramy słyszalny jest ten sam zestaw Ampega, który znany jest z wersji pierwotnej pakietu. Dźwięk zebrano mikrofonem dynamicznym Sennheiser 451, z którego sygnał trafił do przedwzmacniacza Neve. Dostajemy więc bardzo nowoczesny i klarowny dźwięk basu, pomimo iż do nagrań użyto dosyć starych modeli instrumentów.
Z prawej strony słyszymy mniejszy wzmacniacz Ampega z lat sześćdziesiątych, którego kolumna wyposażona jest w jeden głośnik 15-calowy. W tym przypadku dźwięk zebrano mikrofonem wstęgowym RCA44, który podpięto do przedwzmacniacza Manley. Jak się można było spodziewać efekt brzmieniowy osiągnięty na tym zestawie charakteryzuje się nieco zawężonym pasmem, co daje bardziej zwarty ale jednocześnie nosowy dźwięk charakterystyczny dla nagrań z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Próbki te odsłuchiwane osobno może nie brzmią najciekawiej z perspektywy roku 2006, jednak biorąc pod uwagę współczesne trendy muzyczne i techniki miksowania z wszechobecnym zastosowaniem filtrów brzmienie to na pewno bardzo dobrze sprawdzi się w całościowych miksach współczesnych gatunków muzycznych.
Wyboru wersji dokonujemy gałką panoramy zamontowaną w Kompakcie, która ustawiona w skrajnych położeniach daje nam do dyspozycji dźwięk pochodzący tylko z jednego wybranego przez nas wzmacniacza. W tym momencie objawia nam się jedyna chyba niedogodność w użytkowaniu tego pakietu. Kompakt wyposażony jest tylko w stereofoniczne wyjścia audio co powoduje, iż wersja instrumentu wybrana gałką panoramy trafia tylko na jeden kanał (lewy lub prawy), a co za tym idzie sami we własnym zakresie musimy zadbać o to, aby sygnał został ulokowany w środku obrazu stereo. Należy wówczas skorzystać z możliwości przekierowania sygnałów w programie nadrzędnym i wysłać sygnały na monofoniczne szyny miksera lub – jeśli jest taka możliwość – zmonofonizować kanał, na którym słyszymy bas (np. dowolną wtyczką pracującą w trybie mono).
• Rybki albo akwarium...
Dostając do dyspozycji bas nagrany dwutorowo nie byłem chyba jedyną osobą, która chciała wykorzystać potencjometr panoramy do wzajemnego wyregulowania proporcji pomiędzy śladami i w ten sposób osiągnąć brzmienie będące wypadkową obu sygnałów. Praktyki te skończyły się zdecydowanym spłaszczeniem dźwięku na skutek przesunięć fazowych występujących pomiędzy poszczególnymi próbkami. Można częściowo wyeliminować ten problem stosując kompensację czasową na jednym ze śladów, jednak przesunięcia pomiędzy poszczególnymi próbkami są różne. Ciężko tutaj powiedzieć czy różnice w przesunięciach wynikają z niedbałego pocięcia sampli (w co raczej trudno uwierzyć) czy też biorą się z faktu, iż dźwięk reprodukowany był przez całkiem różne wzmacniacze i głośniki, które w poszczególnych pasmach mogły inaczej reagować i nie grały synchronicznie. Nie wnikając w przyczyny zdecydowanie zalecam wybór albo jednej albo drugiej wersji wzmacniacza bez kombinacji pośrednich.
• Część instrumentalna
W przeciwieństwie do pakietu pierwotnego wszystkie próbki zarejestrowano tutaj używając starszych instrumentów pochodzących głównie z lat sześćdziesiątych. Bardzo cieszy obecność basu bezprogowego Fender Jazz Fretless granego palcami. Następnym klasycznym instrumentem, który wziął udział w sesji nagraniowej jest Hofner z 1963 roku, nagrany zarówno kostką jak i palcami. Gitara ta o dosyć krótkim wybrzmieniu najbardziej kojarzyć się będzie z grupą The Beatles i Paulem McCartneyem. W kolekcji nie zabrakło instrumentu półakustycznego jakim jest Gibson EB-2 – tu nagrany tylko przy użyciu kostki. Instrumentu tego używała między innymi legendarna grupa rockowa The Who. Najmłodszym spośród gitar basowych użytych do nagrania kolekcji jest Rickenbacker z 1972 roku. Słuchając brzmienia tego basu na myśl przychodzi nieżyjący już basista grupy Metallica – Cliff Burton, który przy pomocy tego instrumentu wydobywał brzmienie będące po dziś dzień wyznacznikiem dla wielu bassmanów heavy-metalowych. Tutaj jednak, w przeciwieństwie do techniki gry Cliffa, który grał palcami, wszystkie próbki zarejestrowano tylko z wykorzystaniem kostki. Całość zestawu zamyka najbardziej chyba neutralny w całej kolekcji instrument firmy Silvertone nagrany zarówno palcami jak i kostką.
Charakter brzmienia poszczególnych gitar najlepiej oddadzą próbki zamieszczone na naszym krążku, które prezentują każdy z instrumentów w obu wariantach piecowych. Oczywiście wszystkie opcje brzmieniowe podobnie jak w pakiecie podstawowym zostały odpowiednio pogrupowane, a każda grupa zawiera specjalnie spreparowane programy, które do wyzwalania sampli wykorzystują najnowocześniejsze obecnie mechanizmy. Instrumenty posiadają po kilka lub kilkanaście warstw velocity odwzorowujących niuanse gry przy różnej sile uderzenia w struny. Mamy programy zawierające dźwięki tłumione, otwarte, legato, stacato, ślizgi po strunach, flażolety, czy też odgłos oderwania palców od strun. Programy z zaimplementowanym silnikiem Keyswitching pozwalają na płynne przełączanie się pomiędzy różnymi odmianami dźwięku w trakcie gry. Pewną nowością może być tutaj obecność programów typu Keysplit, w których klawiatura podzielona na dwie części zawiera na przykład po jednej stronie dźwięki otwarte a po drugiej tłumione.
• Podsumowanie
Ze względu na koncepcję dwutorową kolekcja rozszerzona (drugi krążek DVD) wyposażona została w osobny egzemplarz odtwarzacza próbek. Po zainstalowaniu całości w aplikacji nadrzędnej zgłoszą się nam dwa odtwarzacze NI Kompakt, z których pierwszy obsługuje jednotorowo nagrane próbki gitar Lakland 5594 oraz Musicman Stingray, drugi natomiast pięć nowych gitar opisanych powyżej. W samej aplikacji odtwarzającej zmieniono w zasadzie tylko bibliotekę presetów przy efektach, które dostosowano do obecnych tutaj brzmień.
Dobór instrumentów został przemyślany tak, aby biblioteka była jak najbardziej zróżnicowana. Na dodatek użyto wręcz klasycznych instrumentów, które nagrane przez wzmacniacz z lat sześćdziesiątych pozwalają na uzyskanie charakterystycznego brzmienia. Z kolei instrumenty te na zestawie Ampeg SVT zagrały bardzo nowoczesną barwą. Mimo iż z wykorzystaniem obecnych w kolekcji programów możemy osiągnąć brzmienia klangowe charakterystyczne dla muzyki funky, to jednak zabrakło mi tutaj soczystych brzmień klangowych z mocnym precyzyjnym atakiem jakie możemy usłyszeć na przykład na płytach Marcusa Millera czy też naszego rodzimego wirtuoza Wojtka Pilichowskiego. Jednak ten rodzaj brzmienia to chyba jedyny nieobecny w tej przebogatej kolekcji, która – biorąc pod uwagę ilość instrumentów i technik artykulacyjnych, a także możliwości efektowe jakie daje aplikacja odtwarzająca – jest obecnie jedną z najpotężniejszych bibliotek zawierających spróbkowane dźwięk po dźwięku gitary basowe.
Nie znajdziemy tutaj natomiast brzmień syntetycznych, jak to ma miejsce na przykład w instrumencie Spectrasonic Trilogy. HardCore Bass XP to kolekcja ukierunkowana tylko na żywe instrumenty, dzięki czemu pakiet ten jest bardziej wyspecjalizowany w tej dziedzinie i posiada przewagę nad wspomnianym Trilogy, charakteryzując się dokładniejszym odwzorowaniem niuansów i szczegółów. Biblioteka w obecnej wersji (XP) jest w stanie wpasować się niemal w każdy styl muzyczny, w którym wymagana jest obecność żywej basówki: od delikatnych dźwięków na basie bezprogowym do ekstremalnego szarpania w struny a la Korn. Za perfekcję wykonania oraz wyczerpujące potraktowanie tematu elektrycznej gitary basowej przyznajemy odznakę Nasz Typ. 

Marcin Turno

EiS 03/2006