Synchro Arts Revoice Pro 3
Revoice to nic innego, jak rozbudowany VocAlign. Bazujący na tych samych rozwiązaniach i oferujący jeszcze więcej. Czym się zatem różnią?
Od wielu lat jestem użytkownikiem wtyczki VocAlign, która w początkowej fazie była stworzona do pracy na platformie Pro Tools lub do pracy w trybie samodzielnym, a później doczekała się wersji w postaci wtyczki Audio Unit oraz VST. VocAlign został pierwotnie stworzony do wsparcia podczas postsynchronów, czyli do precyzyjnej synchronizacji głosu aktora rejestrowanego w studiu z głosem z planu filmowego. Prócz wyrównywania głosu ze studia z głosem z planu w mojej praktyce realizatorskiej okazało się, że to również doskonałe narzędzie do precyzyjnego i przede wszystkim bardzo transparentnego dla brzmienia wyrównywania partii wokalnych i instrumentalnych.
W zasadzie nie spotkamy na rynku innych narzędzi tego typu. Oczywiście można sobie z tym poradzić za pomocą narzędzi w aplikacjach DAW czy opcji kwantyzacji do pliku referencyjnego w Celemony Melodyne. Jednak żadne ze sprawdzanych przez mnie alternatyw dla VocAlign nie dają takich rezultatów i nie oferują takiej wydajności.
Funkcjonalność Synchro Arts Revoice Pro 3
Revoice ma dokładnie te same możliwości co VocAlign plus kilka dodatkowych (patrz tabelka z porównaniem). Prócz możliwości dopasowywania sygnałów pod względem tempa Revoice oferuje możliwość dopasowywania ich pod względem dynamiki oraz wysokości dźwięku, co szczególnie dobrze sprawdza się np. w przypadku dubli wokalu. Dzięki temu możemy uniknąć pracochłonnego cięcia pliku, kompresji lub ekspansji czasowej, poprawy intonacji i automatyki głośności lub edycji Gain na obiektach. A co zrobić w sytuacji, gdy mamy kilka dubli i do tego unisona gitar itd.? Revoice zrobi to za nas, i to wyjątkowo sprawnie. Jeśli sprawny realizator wykona opisaną edycję głosu w ciągu 5–10 minut, to w przypadku Revoice zajmie to 15–30 sekund. Warto dodać, że edycja intonacji uwzględnia wibrację dźwięku, więc korekty są precyzyjne.
Za procesy przetwarzania odpowiada w aplikacji moduł APT, czyli Audio Performance Transfer, co można w wolnym tłumaczeniu opisać jako "kopiowanie właściwości dźwięku". Jednak "naśladowanie" to nie wszystko, co oferuje Revoice. W jego narzędziach znajdziemy również moduł tworzenia dubli, Realistic Doubler. Nieco bardziej zaawansowane osoby wiedzą, że kwintesencją dublowania dźwięku są różnice czasowe, towarzyszące im w skali mikro zmienne różnice fazowe oraz modulacja wysokości dźwięku, a także różnice w brzmieniu. Dlatego moduł tworzenia, jak to jego nazwa wskazuje, realistycznych dubli to doskonałe narzędzie, bardzo przydatne i nie mające zbyt wielu, rozsądnie działających odpowiedników. Realistic Doubler wpływa nie tylko na modulację czasową, ale także na modulację wysokości dźwięku. Opcje dublera są bardzo rozbudowane jak na tego typu narzędzie i dają ogromne możliwości zróżnicowania wygenerowanego sygnału.
Synchro Arts Revoice Pro 3 w praktyce
Program można otworzyć jako samodzielną aplikację, która może się łączyć z DAW za pomocą ReWire lub specjalnej wtyczki Revoice Pro Link. Korzystając z tej opcji należy użyć przycisku CAPTURE do wgrania fragmentu z sesji DAW do Revoice. Pliki można też po prostu przenieść do aplikacji metodą przesuń i upuść, w tym przypadku najlepiej jednak przyciąć pliki tak, by zaczynały się dokładnie w tym samym miejscu.
Interfejs użytkownika przypomina aplikacje DAW. Po lewej stronie ścieżek umieszczono nagłówki, w których znajdziemy m.in. regulację głośności i panoramę – te elementy mamy dostępne również w oknie prostego miksera aplikacji. Ponadto w nagłówku znajdziemy funkcje solo, wyciszenia, regulacji wysokości widoku ścieżki, wyświetlanie paska procesów itp.
Po prawej stronie umieszczono okna wyświetlające m.in. informacje o procesach, jakim poddano region na ścieżce. Można tu także zmienić widok wyświetlanych na ścieżce krzywych, obrazujących energię, wysokość lub obwiednię regionów audio. Na dole okna znajdziemy pasek transportu.
Po wgraniu ścieżki oryginalnej i tej, którą chcemy do niej dopasować, prawym przyciskiem myszki wybieramy opcję APT, czyli Audio Performance Transfer. To spowoduje otwarcie okienka, w którym mamy możliwość wskazania zakresu, dla którego chcemy przeprowadzić proces (Inital Input Start & End), oraz typu edycji (Selected Process). Do dyspozycji otrzymujemy również opcję APT i dublera (Realistic Doubler) w wersji mono lub stereo oraz opcję regulacji poziomu dynamiki regionu. Ponadto możemy wskazać, jaka ścieżka z projektu będzie wzorcem, która plikiem do obróbki i na jakim kanale ma być umieszczony plik wynikowy.
Gdy skorzystamy z ustawień standardowych opcji Realistic Doubler, dubel z oryginałem brzmią jak nieco mocniej wysterowany chorus. Dlatego jeśli ktoś chce jeszcze bardzie zróżnicować brzmienie dubla względem ścieżki, z której został wygenerowany, ma do dyspozycji wiele opcji, które mogą w tym bardzo pomóc. Choć uważam, iż moduł ten jest jednym z najlepszych dublerów, to zastosowałbym go tylko w sytuacji, gdy nie miałbym alternatywy dla nagrania dubla. W przeciwnym przypadku wybrałbym opcję nagrania drugiego głosu, czy też instrumentu, a następnie skorygowałbym go w kontekście oryginału za pomocą Revoice i ewentualnie z niego stworzyłbym ścieżkę dubla Realistic Doubler na potrzeby dobarwienia całości. Po prostu nie do końca przekonują mnie cyfrowe dublery i efekty ich działania.
Podczas edycji zbyt mocno zróżnicowanych rytmicznie sygnałów trzeba zwrócić uwagę na skutki działania Revoice. Zdarzają się bowiem momenty, w których w brzmieniu pojawiają się artefakty, szczególnie gdy wcześniej plik wstępnie obrobiono kompresją lub ekspansją czasową. Nałożenie dwóch algorytmów czasowej edycji sygnału nie najlepiej wpływa na brzmienie.
W najnowszej wersji Revoice Pro 3 pojawił się proces Warp, który pozwala na ręczne ustawianie takich parametrów jak rytmika i wysokość dźwięku, dzięki czemu możemy skorygować ewentualne niedoskonałości działania automatycznego (prezentację tych funkcji znajdziecie na firmowym klipie wideo, umieszczonym na DVD w folderze Testy).
Program ten mimo wysokiej funkcjonalności ma też swoje ograniczenia. Nie z każdego sygnału uzyskamy krystalicznie czystą kopię, jeśli go poprawnie nie nagramy.
W podstawowej opcji Revoice działa bardzo sprawnie i efektywnie, czasami bez konieczności stosowania jakichkolwiek korekt w ustawieniach. Jednak jeśli użytkownik ma zamiar zaingerować głębiej w strukturę dostępnych opcji, to chyba najlepszym sposobem jest wyszperanie dostępnych filmów z przykładami od użytkowników. Na pewno wiele pomogłaby zmiana nazewnictwa dostępnych funkcji oraz elementów interfejsu użytkownika na takie, które kojarzą się lepiej z opcjami, do których przyzwyczailiśmy się przez wiele lat obsługi różnych programów DAW.
Zakres zastosowań
- podstawowy procesor do obróbki intonacji i rytmiki pojedynczych wokali, dubli, chórków oraz partii instrumentalnych w studiu nagrań
Nasze spostrzeżenia
+ doskonałe narzędzie do wyrównywania ścieżek wokalowych i instrumentalnych+ wysoka skuteczność działania
+ możliwość ręcznej korekcji w wersji Pro 3
+ praca w trybie samodzielnym z pełną współpracą z DAW
+ przejrzyste brzmienie sygnału po obróbce
- wysoka cena
- mało intuicyjne nazewnictwo niektórych funkcji
Podsumowanie
Producent
Synchro Arts, www.synchroarts.com
Format: VST 3, AAX, Audio Suite, AU, ReWire, stand-alone.
Zabezpieczenie: klucz iLok.
Cena: 450 euro (dostępna zniżka edukacyjna 50% oraz opcje licencji czasowej i wypożyczenia)
Inne testy marki