Synchro Arts Revoice Pro 4 - wielościeżkowy edytor intonacji
Korekcja intonacji i wyrównywanie rytmiczne partii śpiewanych są obecnie tak samo obowiązkowym działaniem w zakresie produkcji muzycznej jak stosowanie Photoshopa do obróbki zdjęć w różnego typu publikacjach.
Choć większości osób zabieg ten kojarzy się głównie z automatycznym strojeniem, mającym typowo efektowy charakter, to jednak takie procesory jak Auto-Tune, Melodyne czy Revoice Pro najczęściej są wykorzystywane do realizacji zabiegów praktycznie niesłyszalnych, o mniej lub bardziej kosmetycznym charakterze.
Revoice Pro nie jest tak popularny jak produkty firm Antares czy Celemony, ale też zakres jego zastosowań jest nieco inny. Funkcja korekcji intonacji znalazła się w nim niejako „przy okazji”, a gdy okazało się, iż jest w tym zakresie znacząco bardziej precyzyjny i efektywny niż większość podobnych narzędzi, szybko znalazł się w arsenale zawodowych realizatorów i producentów ceniących przejrzystość pracy tego typu procesorów.
Revoice nie jest programem, w którym można jeszcze dokonać kolejnych, daleko idących zmian. W zakresie swojej funkcjonalności z dużym zapasem spełnia większość wymagań użytkowników, dlatego po wersji 4 nie spodziewałem się rewolucji, choć kilka rzeczy niewątpliwie wymagało poprawy. W większości przypadków tak się stało, w niewielkim procencie jeszcze nie. Niemniej Revoice Pro 4 doszlusował już do grupy narzędzi kompatybilnych z systemem ARA2 i wniósł z sobą szereg elementów przyspieszających i ułatwiających pracę.
Firma Synchro Arts zbudowała swoją renomę w branży muzycznej na procesorze VocAlign dla Pro Tools, który w krótkim czasie stał się studyjnym standardem w zakresie wyrównywania rytmicznego partii wokalnych i instrumentalnych. Tak jak Auto-Tune zrewolucjonizował podejście do intonacji dźwięków, tak VocAlign doprowadził do idealnego wyrównania rytmicznego partii audio. Technologia, na której bazują produkty Synchro Arts powstała jednak znacznie wcześniej i znalazła zastosowanie w przemyśle filmowym. Na początku pod postacią samodzielnych systemów komputerowych, a potem jako aplikacja znana obecnie jako Revoice Pro, narzędzie to wykorzystywano do wyrównywania dialogów w trybie lipsync. W amerykańskich produkcjach filmowych dźwięk ma bardzo istotne znaczenie, dlatego dialogi nagrywane na planie są często nagrywane ponownie w warunkach studyjnych (pod postacią tzw. postsynchronów), by móc uzyskać jak najwyższą jakość. Uzyskanie idealnej synchronizacji obu tych nagrań jest wyjątkowo trudne, zarówno dla realizatorów, jak i samych aktorów. I właśnie od pierwszych stworzonych przez siebie narzędzi, które pozwalały tego dokonywać automatycznie i z najwyższą precyzją, firma Synchro Arts wzięła swoją obecną nazwę.
Funkcjonalność ARA2 pozwala na pełną współpracę w czasie rzeczywistym z programami DAW obsługującymi ten format. Aktualnie RVP4 może w ten sposób współpracować jedynie ze Studio One 4, ale spodziewana jest obsługa tej funkcji także przez inne programy.
A skoro dźwięk musi zostać poddany zabiegowi warpingu, by móc go rozciągać czasowo bez zmiany jego wysokości i brzmienia, to stąd był już tylko krok do jego obróbki w domenie częstotliwościowej, czyli korekcji intonacji. Dlatego właśnie Revoice łączy obie te funkcjonalności umożliwiając synchronizację rytmiczną wielu partii audio, a jednocześnie „dostrajanie” dźwięków pod kątem ich wysokości oraz timingu.
Nowe funkcje Synchro Arts Revoice Pro 4
Wydaje się, że najważniejszą nową funkcją Revoice jest implementacja protokołu ARA2. Wszystkie programy DAW, które go obsługują, a w zasadzie tylko PreSonus Studio One 4.1 (Logic Pro X 10.4.2, mimo zapowiedzi, wciąż nie współpracuje z Revoice 4 w trybie ARA2) mogą lub będą mogły działać z RVP4 w czasie rzeczywistym, bez konieczności wcześniejszego transferu edytowanych plików. Revoice jest bowiem samodzielną aplikacją, a nie wtyczką. Musi zatem pracować jak klasyczny edytor audio, do którego importujemy surowe pliki i z którego eksportujemy materiały po obróbce. W wersji Synchro Arts Revoice Pro 3 transfer plików do i z DAW można było usprawnić poprzez wtyczki obsługujące tę czynność (i w dalszym ciągu tak jest), ale te programy DAW, które oferują kompatybilność z ARA2 mogą już funkcjonować z Revoice 4 tak, jak z pluginami włączonymi na ścieżkach. To istotnie ułatwia pracę w sytuacji, gdy chcemy słyszeć efekt dokonywanych zmian w kontekście innych elementów aranżacji.
APT, czyli Audio Performance Transfer, będący fundamentem, na którym Revoice opiera swoją funkcjonalność, został w wersji 4 programu wyposażony w dwa tryby pracy. Do partii śpiewanych i instrumentalnych przeznaczony jest tryb Music, a do dialogów, pod kątem ich wyrównania, tryb Dialog. Dzięki temu uwzględniane są cechy charakterystyczne obu typów wykonań i możemy uzyskać lepsze efekty końcowe.
Nowe parametry w obszarze definiowania funkcjonalności APT pozwalają na daleko idące dopasowanie algorytmów do konkretnej partii lub jej fragmentów.
System APT został też znacząco udoskonalony przez wprowadzenie szeregu narzędzi zwiększających precyzję oraz wyraźnie poprawiających jakość dźwięku przy głębszej edycji. Uwagę zwraca opcja porównywania krzywych w śladzie wzorcowym i wyrównywanym/dostrajanym, a także dostępność okna, w którym włączamy/wyłączamy widok krzywych wysokości dźwięku, poziomu i rozkładu energii. Ponadto te fragmenty przetwarzanej partii, które włączamy w tryb ochrony pozwalający zachować ich oryginalną formę, mogą łączyć się z edytowanymi za pośrednictwem obszarów płynnego przenikania wartości odstrojenia. Dzięki temu znacząco redukujemy prawdopodobieństwo pojawienia się artefaktów w miejscach ich styku.
Doskonale rozwiązano kwestię edycji wibrato w partii wokalnej. Ten kluczowy w wielu przypadkach element jest wyjątkowo wrażliwy na edycję polegającą na obróbce czasowej. W Revoice Pro 4 wprowadzono nowe znaczniki wibrato, które wyznaczają obszar zachowujący oryginalne brzmienie tego aspektu wykonania nawet przy jego skracaniu lub wydłużaniu do 50%. Działa to rewelacyjnie – żaden inny edytor intonacji nie daje równie spektakularnych efektów. Ponadto w obecnej wersji Revoice możemy swobodnie definiować skróty klawiaturowe, co dodatkowo usprawnia pracę.
Dla fragmentów wibrato przewidziano specjalne znaczniki, dzięki którym możemy skracać lub wydłużać dźwięk bez zmiany jakości brzmienia.
Inne nowości i usprawnienia w Revoice Pro 4 to szybszy dostęp do przywracania oryginalnej wersji zaznaczonego fragmentu, dokładniejsze narzędzie ołówka, możliwość zmiany punktu odniesienia przy odstrajaniu dźwięku oraz opcja definiowania różnych zakresów częstotliwości dla dźwięków poddawanych warpingowi.
Nowy Revoice nie wymaga już sprzętowego klucza iLok, ponieważ licencję możemy przechowywać online (iLok Cloud). Znaczącemu skróceniu uległ czas zapisu oraz odczytu sesji, choć w dalszym ciągu przy poddawanej intensywnej obróbce partii o czasie trwania dłuższym niż 1 minutę trzeba liczyć się z większym obciążeniem procesora. Dlatego, jeśli zamierzamy skupić się wyłącznie na korekcji intonacji, warto dzielić dłuższe partie na krótsze fragmenty oddzielnie poddawane warpingowi.
RVP4 może być obecnie uruchomiony z poziomu wtyczek obsługujących transfer z i do DAW, zatem nie trzeba pamiętać o jego wcześniejszej aktywacji, jeśli chcemy, by współpracował z naszym programem wielośladowym. Wreszcie aktualizacji doczekała się instrukcja obsługi, która już od dobrze ponad roku była mocno „przesunięta fazowo”. W zasadzie nie jest to aktualizacja, ale zupełnie nowa treść, w której znajdziemy szereg wyjaśnień różnego typu zagadnień związanych z obsługą programu.
Podsumowanie
Program jest szybszy, wygodniejszy i znacznie lepiej poukładany. Pierwsze odsłony RVP4 miały kilka problemów, w identyfikacji których mogłem pomóc. Zespół Synchro Arts wykazał się przy tym wielką otwartością, błyskawicznie – dosłownie w ciągu kilkunastu godzin – reagując i wprowadzając poprawki. Program nie jest tani, ale dobrze wiedzieć, że jego użytkownik ma zapewnioną sprawną obsługę ze strony twórców.
Czego mi wciąż brakuje? Bardziej wydajnych narzędzi do sprawniejszego poruszania się po sesji oraz możliwości jednoczesnego dostępu do co najmniej dwóch sąsiadujących śladów z włączoną edycją Warp. Warto zaznaczyć, że RVP4 pozwala otwierać sesje z RVP3, ale po ich zapisaniu nie otworzymy już ich w starszej wersji. Zdecydowanie przydałaby się też funkcja zapisu/odczytu ustawień pionowego skalowania w widoku edycji wysokości dźwięku, ponieważ dla każdej ścieżki musimy tego dokonywać ręcznie.
Pracując przez wiele lat z różnego typu narzędziami do korekcji intonacji, począwszy od pierwszych wersji Auto-Tune, mogę stwierdzić jednoznacznie, że żadne z nich nie zapewnia takiej wydajności, elastyczności i jakości dźwięku jak Revoice Pro. Zdaję sobie jednak sprawę, że każdy może mieć swoje preferencje, przyzwyczajenia i oczekiwania. Wiem również, że zarówno Melodyne jak i Auto-Tune, czy choćby narzędzia dostępne w programach Logic Pro X oraz Cubase/Nuendo, sprawdzają się doskonale, oferują najwyższą jakość i mają swoich zagorzałych zwolenników. Pod wieloma względami to jednak Revoice Pro jest rynkowym liderem w zakresie obróbki partii jednogłosowych (z wielogłosowymi potrafi pracować tylko Melodyne). Udostępnia bowiem nie tylko najwyższej klasy korekcję intonacji i rytmiki, ale – i to dla wielu użytkowników jest jego najważniejszą funkcją – opcję wielośladowego wyrównywania partii. Dla szeroko rozumianego przemysłu filmowego i wideo, a także w przypadku chórków czy partii unisono w produkcji muzycznej, to rzecz kluczowa.
Revoice Pro 4 jest ewolucyjnym rozszerzeniem możliwości Revoice Pro 3, a osoby, które wcześniej korzystały z tego ostatniego będą zachwycone możliwościami nowej wersji. Program jest obecnie jeszcze bardziej funkcjonalnym narzędziem do kompleksowej edycji głosu – oferując m.in. fantastycznie działają funkcję ręcznego de-essingu czy wręcz zastępując kompresor – mogąc znaleźć zastosowanie wszędzie tam, gdzie pracuje się z dźwiękiem. Jest kosztowny (choć można skorzystać z dość atrakcyjnej opcji wynajmu), ale jego cena ma pełne uzasadnienie w możliwościach i funkcjonalności.
Nasze spostrzeżenia
+ kompleksowa, najwyższej jakości obróbka głosu w zakresie intonacji oraz wyrównywania
+ obsługa formatu ARA2
+ doskonałe narzędzie obróbki czasowej wibrato
+ rozszerzone możliwości APT z funkcjami Music i Dialog
+ większa wydajność i precyzja niż w wersji 3
+ definiowane przez użytkownika skróty klawiaturowe
- brak narzędzi do sprawniejszego poruszania się po sesji
- w danym czasie tylko jeden klip wyświetla widok po warpingu
Zakres zastosowań
- w pełni profesjonalne narzędzie do kompleksowej obróbki intonacji i rytmiki partii wokalnych oraz instrumentów jednogłosowych- do zastosowania w profesjonalnych studiach nagrań, studiach dubbingowych i w postprodukcji audio/wideo
Informacje
Wersja OS X | procesor Intel, OS X 10.7 i wyższy |
Wersja Windows | MS Windows 7 i wyższy |
cena | 452 EUR (RVP4) 133 EUR (aktualizacja z RVP3) |
Producent | Synchro Arts |
Inne testy marki