Eiosis E2Deesser - wirtualny procesor dynamiki

Oprogramowanie | 01.01.2017 
Marka:  Eiosis
Nasz Typ

Firma Eiosis znana jest doskonale wszystkim miłośnikom hi-endowych wtyczek jako twórca korektora Air EQ – jednego z najciekawszych narzędzi masteringowych dostępnych na rynku. Teraz przyjrzymy się bliżej drugiemu produktowi tego francuskiego dewelopera, jakim jest E2Deesser.

Na wstępie szczypta historii. E2Deesser nie jest pierwszym produktem o tej nazwie (podobnie zresztą jak i Air EQ). Już 10 lat temu firma o nazwie Eliosound, którą zaraz potem zmieniła na Eiosis, oferowała obie te wtyczki, wyglądające i działające nieco inaczej niż te, które znamy obecnie. Założyciel firmy Fabrice Gabriel, a w zasadzie Fabrice Gabriel Paumier, zaczął później współpracę ze Stevenem Slatem jako Slate Digital, wprowadzając na rynek znakomite procesory tej marki, gromadząc nowe doświadczenia, a także kapitał. I w ten sposób, trzy lata temu, już z siedzibą w Grenoble – francuskiej Dolinie Krzemowej – firma Eiosis zaczęła nowy rozdział w swojej historii.

Przeznaczenie Eiosis E2Deesser

De-esser jest jednym z pierwszych zaawansowanych procesorów dynamiki, jaki zaczęto stosować w produkcji muzycznej. Jego zadanie polega na tłumieniu sybilantów, czyli głosek syczących i szeleszczących, które są szczególnie eksponowane przy bliskim omikrofonowaniu lektora lub wokalisty. Działanie większości z nich jest stosunkowo proste i bazuje na połączeniu kompresora z filtrem pasmowym. Ten ostatni, uwypuklający pasmo odpowiedzialne za sybilanty, włączony jest w tor sterowania pracą kompresora (sidechain), aktywując jego tłumienie tylko w momencie pojawienia się problematycznych głosek, bez jakiejkolwiek ingerencji w pozostałe częstotliwości.

Większość obecnie dostępnych de-esserów działa w zakresie jednej wybranej częstotliwości; niektóre tylko, bardziej zaawansowane, pozwalają na pracę z dwoma filtrami. W przypadku E2Deesser mamy znacznie więcej możliwości. Poza standardową pracą z jednym pasmem mamy też funkcję tłumienia z wykorzystaniem czterech zakresów częstotliwości, w których działają dynamiczne filtry wycinające. Jest również tryb pracy automatycznej, kiedy de-esser sam rozpoznaje i wycina dźwięki rezonujące, a użytkownik ustala tylko głębokość jego działania. Ponadto E2Deesser może pracować jako korektor, i to bez powodowania problemów z sybilantami.

Istotnym elementem interfejsu wtyczki jest spektrogram, dzięki któremu dość sprawnie jesteśmy w stanie określić częstotliwość lub częstotliwości, gdzie kumulują się sybilanty. Na nim też można od razu ustawić zakres pracy filtrów pozwalających tłumić je w sposób dynamiczny. Procesor oferuje szereg interesujących presetów, ale z uwagi na specyfikę języka polskiego większość z nich jest nieprzydatna. Podobnie zresztą jak i ustawienie domyślne, kiedy de-esser pracuje w trybie automatycznym. Od razu trzeba zmniejszyć głębokość tłumienia, ponieważ w przypadku pięknej polskiej mowy każdy lektor i wokalista będzie niesamowicie seplenił... Wtyczka dostępna jest dla komputerów PC i Mac w formatach VST2/3, AU oraz AAX, a jej zabezpieczenie stanowi numer seryjny i klucz iLok.

Struktura Eiosis E2Deesser

Procesor oferuje dwa działające zamiennie tory przetwarzania sygnału. Pierwszym z nich jest 4-pasmowy korektor Voiced EQ, w którym dla każdego pasma możemy wybrać jeden z trzech trybów pracy (półkowy, pasmowy lub Air – efektowne podbicie najwyższych częstotliwości). Jego ustawień dokonujemy graficznie, przeciągając niebieską linię tak, by ukształtować charakterystykę zgodnie z naszymi preferencjami. Jeśli okno ustawień korekcji pracuje w trybie Zoom Auto, wówczas zakres wskazań dopasowuje się automatycznie tak, by krzywa wypełniała cały ekran w pionie. Dobroć filtrów pasmowego i półkowego (bez opcji rezonansu w tym ostatnim) regulujemy przeciągając myszką z wciśniętym klawiszem Shift. Kliknięcie na krzywej prawym klawiszem myszy pozwala na wybór trybu filtru (realizowany też kliknięciem w odpowiednim miejscu okna – szczegóły w instrukcji obsługi), jego usunięcie i zresetowanie całej charakterystyki do pozycji nominalnej. Przyciskiem Lock możemy zablokować charakterystykę w ustawionej pozycji, by uchronić się przed przypadkowymi zmianami.

Drugim procesorem jest właściwy de-esser, który może działać w ośmiu różnych trybach, w tym także Mid-Side i tylko dla składowej Mid, z regulacją głębokości dokonywaną kontrolką Amount. Dla sybilantów również możemy stosować korekcję, która działa tak samo jak korekcja w bloku Voiced EQ. W danym momencie może pracować tylko jeden procesor, czyli korektor Voiced EQ lub de-esser z własną automatyką i korekcją. Ten drugi aktywowany jest tylko wtedy, gdy dedykowany algorytm – którego parametry ustawiamy kontrolkami w lewej dolnej części interfejsu wtyczki – wykryje sybilanty. Procesor zatem w sposób dynamiczny i bardzo płynny przełącza się między standardowym korektorem, a de-esserem. To pozwala na taką obróbkę głosu (instrumentów, bądź całego miksu), jakiej nie oferuje żaden inny de-esser na rynku.

Eiosis E2Deesser w praktyce

Choć przy pierwszym podejściu E2Deesser wydaje się mało intuicyjny, trochę przekombinowany i przesadnie najeżony różnymi efektownie wyglądającymi, ale nie do końca zrozumiałymi funkcjami, to koniecznie trzeba mu dać mu drugą szansę. Szybko docenimy możliwość cofania i ponawiania poleceń, dostępną po kliknięciu na zakrzywione strzałki w lewym górnym rogu. Proponuję zacząć od ustawienia Default i zresetowania krzywych w oknie korekcji, a najlepiej od jej wyłączenia przyciskami Voiced EQ On i Sibilants EQ On. Wybieramy najbardziej pasujący do naszego przetwarzania tryb pracy, a kontrolkami Sensitivity i Amount dobieramy czułość algorytmu de-essera i głębokość jego tłumienia. Częstotliwości pracy dobierane są automatycznie i w czasie rzeczywistym, a głębokość działania tej automatyki regulujemy kontrolką Auto. Znajdujący się obok manipulator Smooth wprowadza do dźwięku subtelną saturację, która sprzyja rozmywaniu sybilantów, ożywiając brzmienie. Jeśli de-esser wciąż jest zbyt mocno słyszalny, dobieramy proporcję sygnału czystego i przetworzonego kontrolką Dry/Wet. W znaczącej większości przypadków tak ustawiony de-esser już powinien działać efektywnie i efektownie.

Korekcja dla sygnału bez sybilantów funkcjonuje niezależnie od ustawień samego de-essera, więc od razu możemy dokonać odpowiedniego ukształtowania brzmienia, np. z wykorzystaniem fantastycznego filtru Air. Sam de-esser pozwala też na pełne sterowanie ręczne, gdy kontrolka Auto ustawiona jest na minimum. Każda inna jej pozycja to wypadkowa między naszym ustawieniem a działaniem automatycznym.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Charakterystykę de-essera kształtujemy za pomocą przeznaczonej dla niego korekcji (czerwona linia na wykresie). Bardzo pomocna jest wówczas pozioma czerwona kreska na spektrogramie, która pojawia się po ustawieniu kursora na aktywnym filtrze. Ustawiając ją w miejscach kumulacji sybilantów, sygnalizowanych kolorem białym, możemy precyzyjnie zdefiniować dynamiczne filtrowanie procesora z uwzględnieniem czterech filtrów. O pracy de-essera informuje nas wówczas biała krzywa pokazująca się na ekranie korekcji z chwilą zadziałania dynamicznej filtracji. Pomocne są także funkcje podsłuchu sygnału tylko po korekcji, samego toru kluczowania oraz sygnału podlegającego tłumieniu.

Zakres zastosowań

- bardzo szerokie możliwości potencjalnego wykorzystania: od obróbki wokalu/głosu lektorskiego do użycia w charakterze wielopasmowego filtru dynamicznego pozwalającego wygładzić brzmienie miksów lub nadawanych na żywo przekazów dźwiękowych

 

Nasze spostrzeżenia

+ szeroki zakres potencjalnych zastosowań
+ sprawnie działający automatyczny de-essing
+ duże możliwości konfiguracji
+ wbudowany korektor parametryczny
+ przydatna wizualizacja spektrum sygnału
+ efektywne działanie i efektowny wygląd

- brak możliwości zewnętrznego kluczowania sidechain
- funkcja Lock nie zapisuje się z presetem ani plikiem DAW

 

Podsumowanie

Zastosowanie E2Deesser jedynie do przetwarzania wokalu to niewielka część możliwości tego znakomitego procesora. Doskonale sprawdza się on np. w przypadku talerzy zestawu perkusyjnego, gitar elektrycznych, a także całych grup i miksów, pozwalając wygładzić i zrównoważyć brzmienie. Dodając do tego możliwość zastosowania korekcji uzyskujemy wszechstronne narzędzie do kształtowania charakteru brzmieniowego praktycznie każdego typu materiałów dźwiękowych. Procesor Eiosis znakomicie pracuje po jego włączeniu za pierwszym limiterem w procesie masteringu, zaokrąglając wszystkie „ostre kanty”, które lubią się pojawiać po zaaplikowaniu głębokiego ograniczania. To świetne narzędzie do wszelkiego typu prac, gdzie trzeba zapanować nad charakterem brzmieniowym średnich i wysokich tonów.
Biorąc pod uwagę cenę E2Deesser, która w momencie pisania tego tekstu wynosi zaledwie 99 dolarów (cena standardowa to 149 USD), procesor ten zdecydowanie zasługuje na znak Nasz Typ. Mogę go polecić wszystkim, którzy kiedykolwiek mieli problemy z ustawieniem brzmienia wokalu, instrumentów oraz całego miksu i zastanawiali się, dlaczego komercyjne nagrania brzmią tak gładko i klarownie, a jednocześnie są bardzo głośne i dynamiczne. Wprawdzie E2Deesser nie jest panaceum na wszystkie problemy z brzmieniem, bo trzeba też pamiętać o takich „drobiazgach” jak aranżacja, dobór brzmień, jakość wykonania i nagrania oraz klasa samego miksu, ale w znacznym stopniu pozwala zbliżyć się do obecnie obowiązującego standardu.

 

Informacje

Producent Eiosis (www.eiosis.com)
Funkcja procesor wtyczkowy pełniący funkcję de-essera, będący wielopasmowym korektorem dynamicznym z możliwością pracy automatycznej.
kompatybilność mac OS X 10.7 i nowszy (32 i 64 bity), Mac Dual-Core Intel, 4 GB RAM, VST2, VST3, Audio Unit, AAX.
kompatybilność PC Windows 7 i nowszy (32 i 64 bity), Dual-Core Intel lub AMD, 4 GB RAM, VST2, VST3, AAX.
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó