Więcej...

Universal Audio UAD 9.4

Oprogramowanie | 06.03.2018  | Tomasz Wróblewski
Marka:  Universal Audio

Mało jest aktualizacji systemów UAD-2, które wywołują takie zainteresowanie, jak najnowsza 9.4. A to głównie z tej przyczyny, że w jej składzie znajdziemy m.in. wirtualną emulację Empirical Labs Distressor EL8, oficjalnie zatwierdzoną przez producenta oryginału.

Za kwotę będącą ułamkiem ceny sprzętowego odpowiednika otrzymujemy jego wirtualną kopię, którą możemy w wielu instancjach używać w naszych systemach DAW, a ponadto – w przeciwieństwie do oryginału – procesor jest stereofoniczny. Jak powiedział Dave Derr, założyciel Empirical Labs i twórca Distressora, wersja UAD-2 jest „ostateczną” emulacją oryginału, co znaczy ni mniej, ni więcej tylko tyle, że zrobić lepszej już nie można.

Ale UAD 9.4 to nie tylko Distressor, ale swego rodzaju kosz pełen różnych smakołyków. Osobom mniej zorientowanym w realiach systemu UAD-2 przypomnę, że wszystkie wtyczki, które wchodzą w skład każdej kolejnej aktualizacji, są w ograniczonej czasowo wersji demo i chcąc mieć któreś na stałe, trzeba je po prostu kupić. Nabywając akcelerator lub interfejs Universal Audio – niezbędny do tego, aby te wtyczki uruchomić – otrzymujemy już pakiet z całą gamą emulacji klasycznych urządzeń. Universal Audio oferuje szereg różnego typu promocji, w ramach których możemy otrzymać za darmo kolejne wtyczki i/lub dodatkowy akcelerator, zwiększający moc obliczeniową całego naszego systemu UAD-2, od której uzależniona jest liczba jednocześnie pracujących wtyczek Universal Audio.

UAD 9.4, poza poprawkami związanymi z kompatybilnością z najnowszymi systemami Windows i Mac oraz wspomnianym Distressorem, zawiera cztery nowe wtyczki. Szczególnie interesująco przedstawia się Marshall Plexi Classic. Nie tylko z uwagi na świetne brzmienie, ale też dlatego, że jest za darmo dla wszystkich właścicieli interfejsów Apollo. Pod wieloma względami przypomina komercyjny Marshall Plexi Super Lead, ale nie ma możliwości krosowania wejść i oferuje emulację tylko jednego mikrofonu przy kolumnie (w Plexi Super Lead są ich trzy).

Intrygująco prezentuje się Dytronics Tri-Stereo Chorus, który w latach 80. był chętnie stosowany w kalifornijskich studiach do poszerzania brzmienia gitar. To aktualnie jeden z najlepszych efektów chorus dostępnych w wersji wtyczkowej. Z kolei Gallien-Krueger 800RB Bass Amp to procesor dla osób poszukujących wyrazistego basu, przebijającego się w miksie i mocno osadzonego w dole. Dwie pracujące jednocześnie emulacje wzmacniaczy i kolumn Lo/Hi wykonują w tym zakresie odpowiednią pracę. Jeśli szukacie brzmień basu w stylu RHCP, to to jest właśnie ten adres.

Ocean Way Microphone Collection to element systemu Townsend Labs Sphere L22, pozwalający na pracę ze śladami stereo nagranymi z użyciem mikrofonu Sphere L22 (wystarczy jeden, ponieważ ma on funkcję rejestracji w trybie stereo). Wtyczka pozwala zaaplikować do takich ścieżek brzmienie klasycznych mikrofonów ze słynnego Ocean Way, z uwzględnieniem wszystkich niuansów takiej rejestracji. Nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać wszystkie dostępne funkcje także do innych ścieżek stereo, odpowiednio spreparowanych wtyczką Sphere L22. Będziecie zdziwieni tym, jakie mamy w tym zakresie możliwości i jak efektownie można przetworzyć ślady stereo bez użycia jakichkolwiek innych procesorów przestrzennych. No i ambient tego kultowego studia też ma swoje znaczenie, co szczególnie słychać na bębnach.

Zakres zastosowań

- zestaw procesorów emulujących pracę klasycznych urządzeń, funkcjonujący w ramach środowiska DSP UAD-2

 

Informacje

Format obsługiwane sprzętowo (poprzez interfejs lub akcelerator UAD-2) wtyczki w formatach VST (PC/Mac), AU (Mac) i AAX (PC/Mac)

 

299 euro - Empirical Labs Distressor EL8

199 euro - Dytronics Tri-Stereo Chorus

149 euro - Gallien-Krueger 800RB Bass Amp

249 euro - Ocean Way Microphone Collection

 

Producent

Universal Audio

www.uaudio.com

 

Dystrybucja

Audiostacja