Steinberg Cubase 10 Pro - program DAW

Oprogramowanie | 19.02.2019  | Artur Kraszewski
Marka:  Steinberg

Najnowsza, jubileuszowa wersja Cubase 10 to kolejny dowód na to, że ten program DAW był i pozostaje jedną z najważniejszych aplikacji do kompleksowej produkcji muzyki w komputerze, podążając za nowościami i wytyczając nowe trendy.

Ostatnia aktualizacja jednocyfrowej wersji Cubase miała miejsce w marcu ubiegłego roku, a już jesienią pojawił się Cubase 10. Nie można tu mówić o jakiejś gigantycznej rewolucji, bo w przypadku programów DAW doszliśmy już do momentu, gdy o takowe bardzo trudno. Jednak postęp jest na tyle znaczący, że na rynku aplikacji tego typu może dojść do sporych zmian.

Steinberg Cubase 10 Pro na pierwszy rzut oka

Pierwsze, na co zwrócimy uwagę, to brak animowanego splasha przy uruchamianiu programu oraz nieco inna kolorystyka domyślna, która obecnie utrzymana jest w ciemniejszej tonacji. Grafika jest bardziej wyrazista, a ikony dość jednoznaczne. W prawym oknie interfejsu w zakładce Media pojawiły się wtyczki VST, a podgląd ich grafik (jeśli zapiszemy ją znakiem aparatu w nagłówku wtyczki) można wyłączyć.

Całkiem nowy Channel Strip nie tylko wygląda ciekawiej, ale też oferuje szereg nowych funkcji usprawniających pracę.

Przebudowano okno Channel Strip: pozycję EQ zmieniamy teraz bezpośrednio w oknie głównym, a rezygnacja z korektora w jego dolnej części pozwoliła zmienić grafikę innych elementów toru sygnałowego. Mamy efektowne mierniki wskazówkowe w kompresorze i emulatorze taśmy, a ustawień korekcji i dynamiki można dokonywać graficznie. Ponadto w module korektora pojawił się analizator widma i jego nieco większy odpowiednik w lewym dolnym rogu Channel Strip. Całość wygląda znacznie bardziej nowocześnie, pozwalając na szybszą obsługę w ramach tylko jednego okna.

Perfekcyjna intonacja w Steinberg Cubase 10 Pro

Implementacja VariAudio 3 to znaczący krok do przodu w zakresie korekcji intonacji i wyrównywania rytmicznego. Pojawiły się dwa rodzaje automatycznego przyciągania wysokości przemieszczanego segmentu dźwięku: absolutny i relatywny, ten drugi z zachowaniem oryginalnej dewiacji wysokości dźwięku. Uchwyty do realizacji różnego typu odkształceń przebiegu (Smart Controls) są obecnie lepiej widoczne i można przełączać ich widok w tryb uproszczony lub pełny. Wygodniej przesuwa się „punkt podparcia” przy przechylaniu krzywej wysokości dźwięku, a same uchwyty oraz grafika przebiegu są bardziej czytelne. Dodano także możliwość edycji głębokości odstrojenia formantów.

System VariAudio opiera się na własnych algorytmach odstrajania Steinberga oraz na algorytmach Elastique. W obu przypadkach jakość korekcji intonacji jest bardzo dobra, a my mamy możliwość korzystania z całej gamy narzędzi do ręcznego strojenia. Od samego początku VariAudio było jednym z najciekawszych rozwiązań w zakresie edycji intonacji, dorównującym takim narzędziom jak Melodyne, Auto-Tune czy Revoice Pro. VariAudio 3 jest jeszcze bardziej wydajny i łatwiejszy w obsłudze, mogąc z powodzeniem zastąpić każdą ze wspomnianych aplikacji/wtyczek.

VariAudio 3 oraz Audio Alignment to te funkcje Cubase 10, które pozwalają wykonywać obróbkę nagranych ścieżek bez konieczności opuszczania programu.

Nowym narzędziem w zakresie poprawy i dopasowania nagranych partii jest panel Audio Alignment. Pozwala on na rytmiczne dopasowanie podobnych strukturalnie fragmentów (domyślnie partii wokalnych). Jeden z nich pozostaje wzorcem, a drugi jest do niego wyrównany m.in. z wykorzystaniem algorytmu śledzenia słów. Obróbka odbywa się sprawnie i bez żadnych artefaktów, a ewentualnej korekty można dokonać ręcznie lub automatycznie z wykorzystaniem funkcji Warp w edytorze sampli. Bardzo przydaje się wówczas możliwość podglądu innego pliku w tle.

Kluczowa konsoleta w Steinberg Cubase 10 Pro

Bardzo przydatną funkcją jest MixConsole Snapshots. Pozwala ona na zapisywanie kompletnych ustawień miksera z uwzględnieniem wtyczek insertowych, parametrów toru kanałowego, wysyłek, powrotów itd. Zapisu i przywoływania migawek można dokonywać, gdy mikser znajduje się w dolnym oknie interfejsu użytkownika, ale pełnię możliwości – z historią i spisem ścieżek w miksie – uzyskujemy wtedy, gdy mikser pracuje w oddzielnym oknie: domyślnie na drugim ekranie monitora.

Jeśli miksy różnią się wykorzystanymi wtyczkami, to przywołanie nowej migawki może chwilę potrwać, ale gdy różnice odnoszą się tylko do ustawień parametrów to zmiana dokonuje się bardzo sprawnie. Snapshots to doskonałe narzędzie do porównań różnych koncepcji miksu przy założeniu, że nie jest to zupełnie inna aranżacja. Moim zdaniem to jedna z najważniejszych i najbardziej przydatnych funkcji Cubase 10, pozwalająca znacząco przyspieszyć końcowe prace nad projektem.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Kolejnym doskonałym rozwiązaniem jest nowy system sidechain. Dla wtyczek, które pozwalają na sterowanie sygnałem zewnętrznym, można zdefiniować szereg źródeł sygnału kluczującego i wykorzystywać je w dowolnych konfiguracjach – od jednego po wszystkie. W pojedynczym oknie mamy wgląd w poziomy sygnałów przychodzących, możliwość ustawienia wysyłki przed lub po tłumiku, a także poziomu sygnału kluczującego. Możemy też otworzyć okno toru kanałowego dla ścieżki wysyłającej sygnał kluczujący, by w razie konieczności dokonania w nim zmian nie było potrzeby opuszczania okna sidechain. Równie efektywnego i sprawnie działającego narzędzia nie widziałem jeszcze w żadnym programie DAW.

Agent SE 5 w Steinberg Cubase 10 Pro

Groove Agent SE 5 oferuje zupełnie nowy interfejs graficzny i całą gamę interesujących funkcji, nie wspominając już o gigabajtach świeżego materiału pod postacią sampli i pętli MIDI. Zwiększono liczbę warstw Velocity i wyjść stereo do 32, okno aplikacji można skalować, dodano klawiaturę oraz zmieniono przeglądarkę zawartości. Nowy Groove Agent jest już nie tylko automatycznym perkusistą, ale też pełnowartościowym systemem do generowania bitów, także z uwzględnieniem zawartości melodycznej i harmonicznej dostępnej w nowych bibliotekach. Zupełnie nowy mikser GA daje całą gamę możliwości w tym właśnie zakresie, włączając w to cztery tory wysyłkowe i kilkadziesiąt nowych wtyczek, które można na nich osadzać wykorzystując cztery sloty insertowe.

Trzeba przyznać, że nowy Groove Agent robi wrażenie pod każdym względem – tak możliwości, jak i zawartości dostępnych pakietów. Dla wielu osób może stanowić kompletne środowisko produkcyjne w zakresie kreowania bitów i nie tylko.

Nowy Groove Agent to kompleksowe narzędzie do kreowania bitów, z własnym mikserem, torami wysyłkowymi, efektami i wspaniałą kolekcją prefabrykatów muzycznych do tworzenia własnych struktur.

Inne ciekawe dodatki w wersji 10 to okno prezentujące wartości opóźnienia wprowadzanego przez wtyczki włączone w kanałach, współpraca z ekranami o wysokiej rozdzielczości dla Mac OS i pełna współpraca z kontrolerami obsługującymi MPE, czyli takimi jak np. Roli Seabord. Wprowadzono też zmiany pozwalające na implementację protokołu ARA, co umożliwi w przyszłości współpracę z takimi procesorami jak Celemony Melodyne w postaci wtyczkowej. Nie trzeba będzie wówczas ani opuszczać programu, ani dokonywać wcześniejszego wgrania materiału, by dokonać korekcji intonacji. Inna sprawa, że funkcjonalność VariAudio jest na tyle duża, by nie było potrzeby korzystania z innych narzędzi do dostrajania i wyrównywania. Nie można jednak wykluczyć, że ARA w najbliższej przyszłości będzie obsługiwana także przez inne narzędzia, jak np. harmonizery czy zaawansowane edytory spektralne.

Spojrzenie w przyszłość a Steinberg Cubase 10 Pro

Nowy Cubase jest już przygotowany na pracę z multimediami pod kątem wirtualnej rzeczywistości. Oferuje m.in. sterowaną przez zewnętrzne kontrolery VR wtyczkę MultiPanner, pozwalającą na miksowanie dźwięku w trybie Ambisonics (dookolnie w płaszczyźnie poziomej i pionowej), oraz wtyczkę dekodera Ambisonics do wielokanałowej reprodukcji dźwięku otaczającego z obsługą kontroli Head-Tracking. W pakiecie znajdziemy też wtyczkę GoPro VR Player Remote, pozwalającą przekazywać komunikaty odnośnie do pozycji z Cubase do zewnętrznego odtwarzacza GoPro VR. Możliwy jest eksport miksu do wielokanałowego formatu Ambisonics.

Nowa w Cubase 10 możliwość eksportu sesji w formacie AAF pozwala na przenoszenie śladów i klipów audio w ich aktualnych pozycjach i na przypisanych do nich ścieżkach do takich programów jak Pro Tools czy Logic Pro X. W tym drugim przypadku wszystko działa dokładnie tak jak trzeba – pozycje zgadzają się co do ramki, a kolejność i nazwy ścieżek zostają zachowane.

Praca z materiałami VR jest bardzo przekonującym argumentem na korzyść Cubase 10 dla tych studiów i pracowni audio, które zamierzają pracować z wykorzystaniem najnowszych technologii wirtualnej rzeczywistości.

 

Podsumowanie

Cubase jest na rynku wystarczająco długo, by zdanie „ten program jeszcze nigdy nie był tak wydajny jak teraz” stało się wyświechtanym sloganem. Przecież w końcu właśnie po to robi się nowe wersje aplikacji, by były jeszcze bardziej funkcjonalne i dawały jeszcze większe możliwości...

Cubase to dojrzały, stabilny program DAW, na bazie którego można zbudować cały system studyjny – zarówno w przypadku domowego studia (Cubase Artist), jak i w pełni profesjonalnego obiektu (Cubase Pro). Wersja 10 jest pod wieloma względami bardzo mocna, przede wszystkim funkcjonalnie wybiegając w przyszłość (ARA, VR), jak i oferując nieprzeciętnie dużo tu i teraz (VariAudio, migawki miksera, Groove Agent 5 SE i cały pakiet nowych brzmień).

Dla dotychczasowych użytkowników Cubase przesiadka na 10-tkę jest obowiązkowa. Tym, którzy jeszcze się zastanawiają na jaki system DAW postawić, Steinberg zaproponował rozwiązanie wybitne pod każdym względem, wyjątkowo utrudniając ostateczny wybór. Nie mam żadnych wątpliwości, że dzięki temu co oferuje Cubase 10, program ten w rankingu popularności aplikacji DAW zanotuje znaczący skok w górę. 

 

Nasze spostrzeżenia

+ nowoczesny wygląd interfejsu użytkownika
+ doskonale działający i funkcjonalny system sidechain
+ VariAudio 3 pozwala zrezygnować z dedykowanych programów do edycji intonacji i rytmu
+ nieoceniona funkcja migawek miksera
+ implementacja kluczowych funkcji do pracy w trybie VR
+ Groove Agent 5 SE to zupełnie nowa jakość
+ możliwość eksportu sesji AAF

- wciąż mnóstwo mniej i bardziej istotnych szczegółów w interfejsie programu i cała gama ikonek, menu, podmenu itd.

 

Zakres zastosowań

- Cubase 10 w wersji Artist to doskonałe podstawowe narzędzie pracy w domowym studiu nagrań i pracowniach kompozytorów
- wersja Pro przeznaczona jest dla studiów produkcyjnych i wszędzie tam, gdzie z dźwiękiem pracuje się profesjonalnie



Informacje

Kompatybilność 64-bitowy Windows 7/8.x/10; macOS Sierra/High Sierra/Mojave
Zabezpieczenie klucz e-Licenser (wymaga oddzielnego zakupu)
Wielkość pakietu do pobrania 22 GB
cena 559 EUR (Pro)
309 EUR (Artist)
100 EUR (Elements)
Dystrybucja Yamaha Music Europe GmbH Sp. z o.o. Oddział w Polsce
Producent Steinberg
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó