Więcej...

KORG Korg Pa4X

Sprzęt estradowy | 01.02.2017 
Marka:  KORG

Choć od oficjalnej premiery modelu Pa4X minęło już trochę czasu, to nadal jest on uważany za jeden z topowych modeli aranżerów na rynku profesjonalnych keyboardów. Sam producent opisuje go słowami: „Pa4X to więcej niż aranżer – to zespół muzyczny, akompaniator, kierownik muzyczny, inżynier dźwięku i zawsze strojący chórek”.

Pa4X dostępny jest w wersji 61 (C2-C7) i 76 klawiszy (E1-G7). Oba wyposażone są w syntezatorową klawiaturę z dynamiką i funkcją aftertouch. Wyróżnia go elegancka aluminiowa obudowa oraz 7-calowy ekran dotykowy TouchView, z regulacja kąta pochylenia. Panel przedni jest bardzo rozbudowany, a co za tym idzie, musi być dobrze podzielony i posegregowany na odpowiednie sekcje, które pozwalają na swobodne poruszanie się po instrumencie. Każda sekcja jest zaznaczona pomarańczowym odcieniem, a opisy manipulatorów odpowiednio widoczne.

Pa4X opiera się na zaawansowanym silniku brzmieniowym EDS-X (Enhanced Definition Synthesis-eXpanded), który pozwala na grę ponad 1500 barwami z każdej rodziny instrumentów. W porównaniu do poprzednich wersji zajmują one 10 razy więcej miejsca w pamięci. Kolekcja brzmień obejmuje klasyczne i współczesne instrumenty klawiszowe (na czele z nową mulitpróbką stereofonicznego fortepianu z rezonansem obudowy i pedału damper), instrumenty orkiestrowe, a także elektroniczne i akustyczne. Aranżer dysponuje również ponad 500 stylami podkładowymi w niemal dowolnej stylistyce. Polifonia to maksymalnie 128 głosów.

Duży nacisk położono na artykulację brzmień instrumentów akustycznych DNC (Defined Nuance Control), której wysoka jakość, zwłaszcza jeśli chodzi o efekty, to m.in. pochodna współpracy z takimi firmami jak Waves Audio i TC Helicon. Instrument ma pamięć ROM i 400 MB na próbki użytkownika, silnik Digital Drawbar Organ, pełną funkcjonalność samplera (WAV, AIFF i SoundFont), tryb Guitar Mode 2, funkcję Chord Sequencer, wyszukiwarkę, tryb MIDI File to Style oraz odtwarzacz MP3/MIDI z funkcją nagrywania i slot na karty MicroSD

Klawiatura

Korg Pa4X został wyposażony w doważaną keyboardowo-syntezatorową klawiaturę. Budowa, ze względu na jej wypełnienie, jest specyficzna i daje wrażenie nieco cięższej i twardszej niż w standardowym aranżerze. Jej rozpiętość w większym testowanym modelu to 76 klawiszy (mniejszy model ma 5 oktaw). Klawisze są nieco dłuższe niż w standardowym keyboardzie – białe mierzą około 15 cm, natomiast czarne 10 cm – co daje im przewagę nad wieloma aranżerami. Wszystkie pokryte są połyskującym lakierem, który nie ślizga się pod palcami.

Klawiatura została w należyty sposób osadzona w obudowie instrumentu – wszystko jest równe i trzyma się odpowiednio mocno. Nawet celowe chwilowe jej odkształcenie nie powoduje żadnej niedogodności w trakcie gry. Gra większością barw pozwala na swobodne poruszanie się po klawiaturze. Możemy ją podzielić w dowolnym miejscu na część akordową bądź basową. Dostępność funkcji aftertouch zwiększa możliwości artykulacji, np. przy grze barwami syntezatorowymi lub akustycznymi.

Akompaniament

Biblioteka automatycznego akompaniamentu oferuje ponad 500 stylów podkładowych z różnych gatunków muzycznych. Chord Scan Area to obszar klawiatury, który reaguje na grane akordy – możemy go umiejscowić jako dolną część klawiatury, górną, obie naraz lub zupełnie ją wyłączyć. Edycji podlega sposób rozpoznawania akordów i funkcje wyzwalane w trakcie ich grania.

W Pa4X znajdziemy takie style muzyczne jak Pop, Ballad, Ballroom, Dance, Rock, Country, Traditional, Latin, Latin Dance, Jazz, Movie & Show, Funk & Blues i World. Na wyróżnienie zasługują przede wszystkim As Groove (Pop), Modern Ballad (Ballad), Argentina Tango (Ballroom), No Worry Dance (Dance), HighwayHell Rock (Rock), Sally Groove (Country), Italian Tango (Traditional) i wiele innych, których prezentacji możecie posłuchać na DVD.

Użytkownik może zapisać 1.248 własnych presetów w bankach User, Favorite oraz Direct. Każdy podkład zbudowany jest na 8 ścieżkach akompaniamentu, 4 ustawieniach klawiatury i 4 padach, pozwalając na zmianę ustawień parametrów brzmień i ścieżek akompaniamentu. Każdy styl oferuje 3 rozbudowane wstępy, 4 wariacje, 4 przejścia, zawieszenie i 3 rozbudowane zakończenia. Suwakami na przednim panelu możemy na bieżąco kontrolować głośność każdej ścieżki akompaniamentu, a korzystając z dotykowego wyświetlacza edytować jej barwę.

Interesującą funkcją jest konwersja standardowego pliku MIDI na podkładowy styl Pa4X. Dzięki niemu z wielu posiadanych już „midików” można stworzyć dobrze brzmiący automatyczny akompaniament, z prawidłowym wstępem, reagujący na zmiany akordów i wariacji, choć jakość konwersji w dużej mierze zależy od jakości materiału bazowego oraz stopnia jego złożoności.

Korg Pa4X to doskonały przykład na to, jak połączyć długoletnie doświadczenie w konstrukcji z coraz to nowocześniejszą technologią i wykorzystać współpracę z innymi potentatami branży audio.

Brzmienia

Biblioteka barw zawiera praktycznie wszystko: fortepiany, pianina, elektryczne pianina, organy Hammonda, organy, harmonie, akordeony, gitary, instrumenty dęte (w tym także instrumenty Wschodu), syntezatory oraz różnego typu instrumenty etniczne. W każdej z grup znajdziemy przynajmniej kilka/kilkanaście barw, które sprawdzą się znakomicie także przy grze solo. Warto zwrócić uwagę na brzmienie fortepianowe Stereo Piano z opcją damper/body resonance, zbudowaną w oparciu o sample wielowarstwowe. Mamy też standardowe brzmienia GM/XG i ponad 90 zestawów perkusyjnych.

W trybie Sound każdą z barw możemy w szerokim zakresie edytować, a przy grze barwą organów Hammonda korzystać z 9 drawbarów na dotykowym wyświetlaczu lub pod postacią suwaków. Technologia Defined Nuance Control (DNC) daje możliwość wydobywania subtelności brzmieniowych, do których w instrumentach tego typu raczej nie mamy dostępu, a które znacząco powiększają możliwości artykulacyjne. Regulujemy te parametry z wykorzystaniem przycisków Assignable Switches, zespolonego modulatora (pitch + modulation) oraz kontrolera wstęgowego.

Biblioteka Pads oferuje zestaw odgłosów i przebiegów rytmicznych/muzycznych dostosowanych do danego tempa i tonacji automatycznego akompaniamentu. Znajdziemy tam akcenty rytmiczne, efekty specjalne, a także sekwencje muzyczne większości instrumentów. Można tez nagrać własne sample i zapisać je w tejże bibliotece. Z kolei zestaw Song Book to w pełni programowalny zbiór stylów podkładowych, utworów MID i KAR, a także piosenek zapisanych w MP3. Każdy z użytkowników może stworzyć własną Set Listę (dostępną także aplikacja komputerowa SongBook Editor). W gąszczu utworów możemy posłużyć się opcją filtrowania i sortowania plików dla łatwiejszego znalezienia piosenek.

W wielu sytuacjach doskonale sprawdzi się podwójny odtwarzacz/rejestrator MP3 z opcją Jukebox, pozwalającą dodawać utwory do listy, a także miksować je z wykorzystaniem tłumika krzyżowego. Tę ostatnią funkcję ułatwi funkcja transpozycji i zmiany tempa odtwarzanego materiału. Pod kątem karaoke oraz różnego typu eksperymentów przewidziano tryb Vocal Remover, będący połączeniem obróbki Mid-Side z filtrowaniem pasmowym. Rejestrator pozwala na zapis standardowych plików MP3 i zawierających style, utworów MIDI, dźwięków z klawiatury, sampli (padów), a także sygnału z mikrofonu i efektów.

Efekty

O tym, że instrument taki jak Pa4X to w zasadzie komputer z klawiaturą muzyczną, można przekonać się na przykładzie sekcji efektów. Twórcami algorytmów najciekawszych z nich są bowiem firmy znane z rynku oprogramowania pro-audio, jak Waves i TC Helicon. Ta pierwsza udostępniła procesory klasy masteringowej z serii Maxx (znane także pod postacią wtyczek VST/AU/AAX), które po włączeniu na sumie wyjściowej pozwalają uzyskać szczegółowe, czyste i dynamiczne brzmienie.

Z kolei procesor wokalny TC Helicon umożliwia dołączenie do sygnału z mikrofonu czterech dodatkowych głosów, których harmonizacją można sterować za pomocą klawiatury instrumentu lub zewnętrznych komunikatów MIDI. Najważniejsze funkcje procesora kontrolowane są przez przyciski i pokrętła znajdujące się na głównym panelu, co umożliwia kontrolę podczas gry na żywo. Do dyspozycji mamy efekty Double, µMod, Reverb, Delay, Filter, HardTune, Pitch Correction oraz Compressor, EQ i Gate. Dodatkowo Pa4X wyposażony został w funkcję Adaptive Mic Setting, która monitoruje sygnał wejściowy mikrofonu i automatycznie dostosowuje ustawienia bramki szumów, korekcji, kompresji i de-essera. To wszystko sprawia, że podłączając mikrofon do instrumentu możemy praktycznie zrezygnować z dodatkowego toru wokalowego w naszym systemie nagłośnieniowym, zapewniając sobie całą obsługę głosu bezpośrednio w Pa4X.

 

Zakres zastosowań

- profesjonalny, najwyższej klasy aranżer do występów na scenie oraz dla kompozytorów jako narzędzie do aranżacji

 

Nasze spostrzeżenia

+ dobrej jakości klawiatura z dynamiką i funkcją aftertouch
+ duży, dotykowy i unoszony wyświetlacz – dobra ergonomia pracy
+ procesory Waves i TC Helicon
+ mnogość barw i stylów podkładowych
+ metalowa obudowa i dobra jakoś wykonania instrumentu
+ rozbudowane panele – przedni i tylny
+ wirtualny edytor Song Book na komputer

- brak jakiegokolwiek kontrolera nożnego w zestawie
- brak HDD w Pa4X 61
- niekiedy zbyt zawikłane sterowanie, np. wysyłki efektów

 

Podsumowanie

Korg Pa4X to doskonały przykład na to, jak połączyć długoletnie doświadczenie w konstrukcji z coraz to nowocześniejszą technologią i wykorzystać współpracę z innymi potentatami branży audio. Instrument już od chwili pojawienia się na rynku zyskał niemal kultowy status, a wszystkie pozytywne opinie na jego temat znajdują swoje potwierdzenie w rzeczywistości. Korg zawsze miał swoje charakterystyczne brzmienie, którego fanów znajdziemy na całym świecie. To, czy jest ono „lepsze” czy „gorsze” od brzmienia innych produktów tego typu jest kwestią gustu, choć pod wieloma względami aranżery najwyższej klasy nie różnią się diametralnie. Jeden będzie miał lepsze style podkładowe w danym gatunku muzycznym, drugi w innym. Jeden będzie miał lepsze brzmienia solowych instrumentów, w drugim zaciekawią nas sekcje i duże grupy instrumentarium. Ergonomia pracy i mnogość funkcji w jednym będzie wyeksponowana w taki sposób, w drugim w nieco inny. Różnica będzie polegała tak naprawdę wyłącznie na detalach, i to one zdecydują o tym, co bardziej przyciągnie naszą uwagę. Instrument, który wybierzemy, będzie tak naprawdę kwestią naszego muzycznego gustu, a Pa4X to zintegrowany system muzyczny, który na pewno spodoba się wielu osobom.

 

Informacje

Klawiatura:  61 lub 76 klawiszy, półważone z dynamiką i aftertouch.
Polifonia:  128 głosów, 128 oscylatorów.
Synteza:  EDS-X, 3-pasmowy korektor na każdej ścieżce, wgrywanie plików podczas odtwarzania. Defined Nuance Control (DNC).
Efekty:  akompaniament/song (4 inserty, 3 master, 148 rodzajów), ścieżki keyboard (1 insert, 2 master, 148 rodzajów), efekty na sumie Waves Audio Ltd. MAXX Suite (MaxxEQ, MaxxBass, MaxxTreble, MaxxStereo, MaxxVolume). Procesor wokalny TC Helicon (4-głosowy harmonizer, korekcja intonacji, kompresja, korekcja, bramka).
Brzmienia:  ponad 1500 barw fabrycznych (Stereo Piano, GM/XG, 90 zestawów perkusyjnych); 512 brzmień użytkownika, 128 zestawów perkusyjnych.
Sampling:  400 MB PCM RAM (Korg, WAV, AIFF i SoundFont); edycja Time Slice.
Style:  ponad 500 stylów fabrycznych, 1.248 miejsc dla użytkownika.
Akompaniament:  8 ścieżek, 4 ustawienia klawiatury, 4 pady na styl.
Sekwencer:  sekwencer akordów, sekwencer krokowy, 16 ścieżek, do 200,000 zdarzeń, konwerter plików MIDI do stylu.
Odtwarzacz:  podwójny z crossfaderem (MID, KAR, MP3 + tekst, MP3 + G). Transpozycja +6/-5 półtonów, zmiana tempa ±30%, usuwanie wokalu z plików MP3.
Nagrywanie plików MP3 zawierających style, utwory MIDI, utwory MP3, dźwięki z klawiatury, pady, sygnał mikrofonu i efektów
Magazynowanie danych:  dysk twardy w Pa4X 76 (opcja w Pa4X 61), slot Micro SD, 2 złącza USB.
Zasilanie:  sieciowe, 100-240 V, 16 W.
Wymiary:  119x36x13 cm (76).
Waga:  16,3 kg (76).