Roland AE-10

Sprzęt estradowy | 01.04.2017 
Marka:  Roland
Nasz Typ

Choć od czasów świetności EWI (Electric Wind Instrument) minęło już dobrych kilka dekad, to nadal co jakiś czas na muzycznym rynku zdarza się próba ich reaktywacji. Po gigantach jak Yamaha, która zaprzestała produkcji, czy Akai, które w swojej ofercie ma kilka modeli, przyszła pora na Rolanda.

Roland AE-10 to w historii japońskiego giganta produkt pionierski – cyfrowy instrument dęty, który łączy tradycyjny sposób gry na saksofonie z wieloma brzmieniami (nie tylko z rodziny instrumentów dętych). Silnik brzmieniowy, w jaki został wyposażony AE-10, to znany SuperNatural (instrumenty akustyczne), a także brzmienia PCM (syntezatory). Na pokładzie AE-10 znajdziemy 55 fabrycznych brzmień i 100 miejsc na brzmienia użytkownika.

Konstrukcja

AE-10 wielkością zdaje się podobny do saksofonu sopranowego, jednak wyglądem nie przypomina go w ogóle. W dużej mierze zbudowany jest z tworzywa sztucznego. Jego obudowa składa się z kilku części – pokrywy górnej, dolnej, klapek od pojemnika baterii i sensora zadęcia. Na górnej części obudowy znajdziemy kilkanaście klap i przycisków odpowiadających za sterowanie brzmieniem instrumentu, na dolnej zaś klapy oktaw, przyciski menu i malutki wyświetlacz. Wszystkie elementy są w sposób należyty wykonane, a martwi tylko wszechobecny plastik, który nie zawsze może wytrzymać przypadkowe puknięcie czy nieprzewidziany upadek z krzesła na podłogę.

AE-10 waży niecały 1 kilogram, co jest dość komfortowe w przypadku instrumentu wiszącego na szyi przez kilka godzin koncertu/imprezy. Może być zasilany za pomocą dołączonego do zestawu zewnętrznego zasilacza (gniazdo zasilające znajdziemy z boku instrumentu), lub za pomocą 6 baterii AA, dla których komorę znajdziemy w dolnej części obudowy.

Konstruktorzy Rolanda wyposażyli swój cyfrowy saksofon w dwa wewnętrzne głośniki o średnicy 2,8 cm i zadbali o możliwość gry na słuchawkach. Producent podaje, iż zasilanie bateriami AA pozwala na 7 godzin ciągłej pracy. W zakupionym zestawie znajdziemy wszystko, co będzie nam potrzebne: instrukcję obsługi, kartę bezpieczeństwa, zewnętrzny zasilacz, kapturek zabezpieczający ustnik, pasek na szyję z zawieszką do instrumentu oraz dedykowany futerał podróżny. Przy zakupie nie należy zapominać o tym, aby zaopatrzyć się w dedykowany do AE-10 ustnik, który do złudzenia przypomina ten z akustycznego pierwowzoru. Z tą różnicą, że zamiast drewnianego stroika tu otrzymujemy część z tworzywa sztucznego, która jest imitacją tego oryginalnego.

Roland AE-10 składa się z kilku sekcji odpowiadających za jego prawidłowe działanie i sterowanie. Pierwszą z nich jest wspomniany już ustnik. Możemy go zdejmować i czyścić pod bieżącą wodą. Po zdemontowaniu ustnika naszym oczom ukaże się Bite Lever, czyli dźwignia oddziałująca na poziom nacisku zgryzu na stroik, a co za tym idzie na brzmienie, lekkie odkształcenie dźwięku lub uzyskanie naturalnego efektu wibrato. Zestaw klap znajdujących się na wierzchniej stronie AE-10 jest zamontowany w taki sposób, że przestawienie się z oryginału na cyfrowy odpowiednik nie zajmie wiele czasu i uwzględnia przeniesienie swoich przyzwyczajeń i chwytów bez konieczności ponownej nauki. W instrukcji obsługi znajdziemy ponadto opisy opalcowania.

Cyfrowy saksofon możemy podłączyć do komputera poprzez złącze USB, co daje możliwość wysyłania komunikatów USB MIDI. Wejście TRS 3,5 mm pozwala podłączyć zewnętrzne źródło dźwięku – np. w celu ćwiczenia z podkładem muzycznym. Głównym wyjściem jest TRS 6,3 mm Phones/Output – zarówno jako wyjście słuchawkowe, jak i jako główne wyjście liniowe.

W menu znajdziemy m.in. regulację głośności wbudowanego zestawu głośnikowego oraz poziomu na wyjściu, strój instrumentu w zakresie 415.3–466.2 Hz, ustawienie czułości oddechu, transpozycję/zmianę oktaw, poziom efektów, ustawienia czujnika zgryzu między odstrojeniem a wibrato, efekt pitch bend z regulacją zakresu, ustawienia Thumb Controller, sposób oddziaływania instrumentu na oddech i wybór kanału MIDI.

W bibliotece AE-10 mamy w większości brzmienia instrumentów dętych (np. Tenor Sax Bb, Clarinet Bb, Pan Flute, Tuba). Oprócz nich mamy tu różne rodzaje organów, syntezatory (np. Saw Lead, JP-8000 Brass), chóry, smyczki czy gitary. Wśród całego zbioru barw można wyróżnić takie, które stworzone zostały w technologii SuperNatural. Jest ich ponad połowa, a do najciekawszych należą: Alto Sax Eb, Brass Section Bb, Shakuhachi, Flute, Harmonica, Trumpet Bb, French Horn F. Użytkownik ma dostęp do komunikatów CC, za pomocą których można zmieniać brzmienie. Znajdziemy wśród nich m.in. Modulation, Noise Level, Growl Sens, Bend Mode, Portamento, Staccato, Fall i SubTone.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Na skróty

Konstruktorzy Rolanda przewidzieli kilka skrótów w celu szybszej zmiany barw (np. kombinacja przycisku Tone i jednej z 7 klap na przedniej części instrumentu, o ile barwy te zapiszemy w bibliotece użytkownika pod numerami U:001–U:007). Inny skrót to wywoływanie kolejnego/poprzedniego brzmienia za pomocą kombinacji Tone + klapa C/Es.

W praktyce

Ocena brzmień jest jak zawsze subiektywna i dobrze jest wyrobić sobie własne zdanie, sięgając po próbki audio na naszej płycie DVD, dostępne też online na stronie www.media.avt.pl. Podczas nagrywania sampli audio postanowiłem nagrać typowo surowe i bardzo proste próbki, aby pokazać jak duży wpływ na dźwięk ma praca ustami i palcami.

Istotą AE-10 są przede wszystkim brzmienia instrumentów dętych, których zaletą jest reakcja na grę użytkownika. Sposób gry, wydobywanie dźwięku, dynamika gry, artykulacja, krycie klap, naturalne odstrojenie – wszystkie te elementy do złudzenia przypominają grę na akustycznym instrumencie. Oczywiście są drobnostki, których nie da się uzyskać w cyfrowym odpowiedniku, ale tu pomogą efekty sterowane w inny sposób niż w oryginalnym instrumencie (np. efekt growl, czyli charakterystyczna „chrypka” przy specyficznym zadęciu).

Barwy saksofonu SuperNatural są bardzo ciekawe i w znacznej mierze brzmią naturalnie. Interesująco prezentują się też instrumenty Wschodu i syntezatory. Do mniej udanych należy zaliczyć barwy gitarowe i organowe. Pozostaje jedynie liczyć na aktualizacje oprogramowania i dostępność nowych próbek.

 

Zakres zastosowań

- alternatywny instrument dla saksofonistów, poszerzający ich możliwości w zakresie brzmień oryginału lub barw efektowych
- przydatne narzędzie do nauki, ćwiczeń i treningów
- interesujący kontroler MIDI dla osób poszukujących alternatywnych form ekspresji muzycznej

 

Nasze spostrzeżenia

+ dobre oddziaływanie na dźwięk
+ dobra praca klap pod palcami
+ profesjonalny futerał w zestawie
+ wbudowane dwa głośniki
+ futurystyczny design instrumentu
+ wejście IN dla zewnętrznego źródła dźwięku

- jakość dźwięku z wbudowanych głośników
- delikatna plastikowa obudowa
- to samo wyjście TRS 6,3 mm jako słuchawkowe i liniowe

 

Podsumowanie

Zapewne japoński producent zdawał sobie sprawę, iż Aerophone AE-10 nie stanie się kamieniem milowym w historii muzycznego rynku, ale nie przejdzie też bez echa. Biorąc pod uwagę to, że obecnie na tym polu nie ma zbyt dużej konkurencji, Roland postanowił zapełnić tę lukę swoim produktem. AE-10 zapewne nie zastąpi oryginalnego instrumentu, ale w rękach profesjonalistów stanie się dodatkowym narzędziem w instrumentarium, które dziś dość często jest rozbudowywane przez całą gamę efektów. To znakomity sprzęt dla osób często podróżujących, do treningów (również w nocy), klubowych setów, tzw. live actów, a także długich i męczących występów na wszelakiego rodzaju eventach. AE-10 będzie urozmaiceniem zarówno dla muzyków grających na instrumentach dętych, jak i klawiszowców, którzy partie o takim charakterze brzmieniowym mogą wykonywać na Aerophone AE-10. Liczę na to, że produkt ten znajdzie zwolenników na całym świecie.

 

Informacje

Układ klap:  kompatybilny z saksofonem.
Synteza:  SuperNatural Acoustic, PCM.
Brzmienia:  55 barw fabrycznych, 100 barw użytkownika.
Efekty:  multieffect, chorus, reverb.
Kontrolery:  czujnik zadęcia, czujnik nacisku zgryzu, klawisze Performance i Octave, kontroler Thumb, Klawisz Tone.
Złącza:  wejście TRS 3,5 mm, wyjście TRS 6,3 mm, USB, gniazdo zasilacza.
Zasilanie:  zasilacz sieciowy 5,7 V, 6 ogniw R6, pobór prądu 418 mA.
Wymiary:  128x93x574 mm.
Waga:  855 g.
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó