Radial Engineering J48 Stereo

Sprzęt estradowy | 01.07.2016  | Artur Kraszewski
Marka:  Radial Engineering

DI-box, czyli urządzenie pozwalające łączyć źródło sygnału z jego odbiornikiem z uwzględnieniem różnic impedancji, poziomów i zachowaniem separacji galwanicznej, to podstawowe narzędzie pracy na estradzie i w studiu. Kanadyjska firma Radial specjalizuje się w tego typu produktach od lat.

J48 Stereo to dwukanałowa wersja popularnego J48. Wbrew temu, co zawiera informacja na okładce instrukcji obsługi, J48 Stereo nie jest DI-boksem transformatorowym. To urządzenie na wskroś aktywne, z torami buforowania bazującymi na niskoszumnych układach operacyjnych, zasilanymi za pośrednictwem napięcia fantom z wejścia mikrofonowego w konsolecie. Warunkiem jego poprawnego działania jest zatem współpraca z mikserem lub przedwzmacniaczem mikrofonowym, który takie napięcie udostępnia. W związku z tym, oba wyjścia J48 Stereo oferują sygnał o poziomie mikrofonowym, a sam DI-box - w przeciwieństwie do rozwiązań pasywnych bazujących na transformatorach - nie działa "w obie strony". Na jego wejście można podać sygnał instrumentalny lub liniowy, który bez żadnej separacji kierowany jest na połączone równolegle z nimi wyjścia przelotowe Thru.

Jak to działa?

Czym J48/J48 Stereo różni się od wielu innych DI-boksów aktywnych dostępnych na rynku? Głównie tym, że odłączenie mas wejścia i wyjścia nie powoduje odłączenia zasilania podawanego z zewnątrz. Wiele podobnych konstrukcji właśnie z tego względu wymaga stosowania baterii. W J48 rozwiązano to tak, że urządzenie wyposażone jest w separowaną tranformatorowo przetwornicę napięcia, której masa wejściowa połączona jest na stałe z masą miksera lub przedwzmacniacza mikrofonowego, a masa wyjściowa tylko z obwodami elektronicznymi DI-boksa, uniezależniając ich zasilanie od połączenia lub rozłączenia mas sygnałowych wejścia i wyjścia.

To bardzo sprytne rozwiązanie, sprowadzające się do stworzenia niezależnej masy sygnałowo-zasilającej dla układów elektronicznych, co pozwala na uzyskanie galwanicznej separacji wejścia i wyjścia. Ma ono jednak kilka ograniczeń. J48 Stereo może współpracować wyłącznie z urządzeniami dostarczającymi na swoich wejściach napięcie fantomowe +48 V, a samego DI-boksu - jak wspomniano wyżej - nie można stosować w dwie strony, czyli na przykład do konwersji sygnału symetrycznego XLR na niesymetryczny TS. Trzeba bowiem zaznaczyć, że wejścia (oraz wyjścia przelotowe) w J48 są niesymetryczne. Same wyjścia też są sztucznie symetryzowane z wykorzystaniem tzw. wirtualnej masy, co powoduje redukcję dynamiki do 109 dB - wartości z dużym zapasem wystarczającej do pracy live, ale nieco zbyt małej jak na wymagania współczesnych studiów nagrań.

Pominąwszy już opis pancernej obudowy, wzorcowej pod względem jakości wykonania i solidności typowej dla produktów Radial, zobaczmy co J48 oferuje dodatkowo. Podstawową funkcją jest możliwość rozłączenia masy wejściowej i wyjściowej Ground/Lift. Przy współpracy ze źródłami sygnału o poziomie +4 dBu i wyższym, przyda się tłumik 15 dB, wspólny dla obu torów. Można też zredukować najniższe częstotliwości za pomocą łagodnego filtru HPF 80 Hz. Jest również przełącznik biegunowości dla jednego (prawego) kanału, który uważam za jedną z najważniejszych funkcji w przypadku stereofonicznych DI-boksów.

Zakres zastosowań

- do zastosowań w warunkach scenicznych przy podłączaniu do konsolety takich źródeł sygnału jak syntezator, odtwarzacz czy wyjście z komputera

 

Nasze spostrzeżenia

+ zasilany napięciem fantomowym, dzięki czemu nie ma konieczności stosowania baterii lub zasilacza
+ odwrócenie biegunowości na jednym z kanałów
+ wysokie parametry jakościowe w przypadku pracy live
+ wyjątkowo solidna konstrukcja

- wprowadzający w błąd opis w instrukcji obsługi ("Jensen transformer equipped")
- wysoka cena

 

Podsumowanie

J48 Stereo to bardzo funkcjonalne urządzenie przeznaczone głównie do tego, by podłączyć do wejść mikrofonowych konsolety live takie źródła sygnału jak syntezator, odtwarzacz czy wyjście z komputera. Jednocześnie ten sam sygnał wejściowy można wyprowadzić do osobistego odsłuchu na scenie, ale już bez separacji galwanicznej. Niemniej rozdzielenie masy między sceną a FOH da się przeprowadzić bardzo skutecznie. Jako DI-box aktywny J48 Stereo ma niezaprzeczalną zaletę polegającą na tym, że nie wymaga stosowania baterii czy zewnętrznego zasilacza, co jest ogromnym ułatwieniem w pracy. Jego wysokie parametry jakościowe i funkcjonalność idą w parze z ceną, która wynosi 1.449 zł. Nie wszyscy zatem będą sobie na niego mogli pozwolić, ale ci, którzy zdecydują się na jego zakup, z pewnością nie będą tej decyzji żałować.   

 

Informacje

Typ: stereofoniczny DI-box aktywny zasilany napięciem fantomowym.
Zakres dynamiki: 109 dB.
Szumy własne: -99 dB względem 0 dBu.
Maks. poziom sygnału wejściowego: +10 dBu.
Impedancja wejściowa: 220 kΩ.
Impedancja wyjściowa: 600 Ω.
Zasilanie: zewnętrzne, fantomowe +48 V.
Wymiary: 84x127x48 mm.
Waga: 720 g.

 

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.
Cena
1499,00 zł
Producent
Radial Engineering
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
lipiec 2016
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó