Więcej...

Yamaha Stagepas 400/600BT

Sprzęt estradowy | 15.07.2018  | Jarosław Stubiński
Marka:  Yamaha

Koncepcja „systemu nagłośnieniowego w walizce”, która głównie za sprawą firmy Fender zyskała popularność pod koniec lat 90. minionego wieku ulega systematycznemu rozwojowi. Jednymi z najlepszych tego przykładów są Stagepas 400 i 600BT korporacji Yamaha.

Systemy Stagepas 400BT i nieco większy, bardziej rozbudowany 600BT to kontynuacja wcześniej produkowanych 400i oraz 600i. Zasadnicza różnica polega tu na wyposażeniu modeli BT w moduł Bluetooth, który zastąpił złącze USB.

 

Charakterystyczną cechą obu systemów Stagepas BT jest obecność modułu Bluetooth, który pozwala na bezprzewodową transmisję dźwięku z urządzeń mobilnych. Wykorzystywana wersja BT to 4.1, z profilem A2DP 1.2, obsługująca kodeki SBC i AAC z zabezpieczeniem transmisji metodą SCMS-T. Łączność odbywa się w paśmie 2,4 GHz (2.402-2.480) z mocą 4 dBm (2,5 mW). Teoretyczny zasięg niczym nie zakłóconej transmisji to 10 metrów, ale w praktyce i w sprzyjających okolicznościach może on być dwukrotnie większy.

Cały system składa się z dwóch identycznych, pasywnych zestawów głośnikowych oraz modułu amplimiksera z procesorem efektów. Elementy łączy się między sobą kablami głośnikowymi, które znajdziemy w zestawie. Aby ułatwić transport całość rozwiązano tak, że moduł amplimiksera przypinany jest do jednego zestawu głośnikowego, a zasobnik z kablami do drugiego. Zestawy głośnikowe zasilane są szerokopasmowo, a podział między przetwornikami niskich i wysokich tonów dokonuje się pasywnie. Moc maksymalna, jaka dostarczana jest do pojedynczego zestawu to 200 W w przypadku 400BT i 340 W dla 600BT. Moce nominalne wynoszą, odpowiednio, 125 i 230 W.

Mikser

Wzmacniacz z mikserem to zwarta konstrukcja w obudowie z tworzywa sztucznego, mogąca pracować samodzielnie. Dzięki temu mikser może się znajdować w innym miejscu niż zestawy głośnikowe, będąc z nimi połączony za pośrednictwem kabli o długości 6 m (producent nie zaleca stosowania innych kabli, niż te, które znajdują się w zestawie). Gdy nie ma takiej konieczności, moduł miksera może pozostać przy jednym z zestawów, do którego jest mocowany za pośrednictwem sprężynowego zatrzasku. Oprócz kabli głośnikowych do miksera podłączamy też kabel zasilający, a napięcie włącza się solidnym przełącznikiem włącz/wyłącz. Konstrukcja miksera pozwala na ustawienie go w pozycji zbliżonej do pionowej, choć przy podłączaniu kabli należy go wówczas przytrzymać. Całość jest wykonana z typową dla Yamahy precyzją i dbałością o szczegóły.

 

Panel miksera z systemu 600BT. W przypadku analogicznego modułu w ramach systemu 400BT tory wejściowe nie mają regulacji pasma środkowego i wejścia stereo, tu oznaczonego jako 5/6.

Mikser wyposażony jest w cztery wejścia monofoniczne i dwa stereofoniczne (trzy w przypadku Stagepas 600BT). Poza sygnałem na głośniki można z niego wyprowadzić monofoniczny lub stereofoniczny sygnał monitorowy oraz sygnał liniowy do zasilania opcjonalnego aktywnego subwoofera. Dwa pierwsze wejścia monofoniczne służą do podłączenia sygnału mikrofonowego lub liniowego i bazują na złączach XLR. Trzecie i czwarte, wykorzystujące gniazda combo, umożliwiają podłączenie mikrofonów dynamicznych (napięcie fantomowe +30 V włączamy tylko dla wejść 1/2) lub sygnału z gitary elektroakustycznej wyposażonej w przedwzmacniacz. Ponadto czwarte wejście może pracować jako wysokoimpedancyjne, pozwalając na bezpośrednie podłączenie basu lub gitary elektrycznej.

W każdym z wejść monofonicznych Stagepas 400BT możemy regulować półkowo niskie i wysokie tony w zakresie ±15 dB (200 Hz i 8 kHz), ustawiać poziom wysyłki na wbudowany procesor efektów i głośność danego kanału. Mikser systemu Stagepas 600BT ma dodatkowo pasmową regulację częstotliwości środkowych (2,5 kHz).

Wejście stereofoniczne 5/6 (7/8 w przypadku Stagepas 600BT) pozwala na zamienne podłączenie sygnału liniowego do wejść niesymetrycznych TS 6,3” lub RCA; w przypadku jednoczesnego podłączenia priorytet mają wejścia TS. Nie mamy regulacji balansu, ale możemy skorzystać z przycisku Stereo/Mono. Wejście 7/8 (9/10 w 600BT) zamiast gniazd RCA ma złącze TRS 3,5 mm, służące do podłączenia np. wyjścia słuchawkowego z urządzeń mobilnych. Model 600BT ma dodatkowe wejście stereofoniczne wyposażone wyłącznie w gniazda TS 6,3 mm. Regulacja we wszystkich wejściach stereo sprowadza się do korekcji, dwupasmowej w 400BT i trzypasmowej w 600BT, a także poziomu sygnału na wyjściu.

Moduł sumy miksera wyposażony jest w regulator głośności ogólnej oraz pojedynczy potencjometr korekcji. W jego środkowym położeniu sygnał wyjściowy nie podlega żadnym zmianom. Przekręcając gałkę w lewo redukujemy poziom niskich tonów; ruch potencjometrem w przeciwną stronę aktywuje tryb podbicia basu, określając jednocześnie jego efektywność.
Przyciskiem Feedback Supressor aktywujemy cyfrowy eliminator sprzężeń, wyposażony w siedem automatycznie dostrajających się filtrów pasmowozaporowych. Układ ten znacząco pomaga w sytuacjach, gdy w trakcie pracy pojawia się sprzężenie zwrotne między mikrofonami a zestawami głośnikowymi. Chwilowe wyłączenie supressora kasuje zapisane częstotliwości, do których dostroiły się filtry w czasie pracy.

 

Oba zestawy głośnikowe wchodzące w skład systemu są pasywne i mają jednakową konstrukcję. Do jednego z nich przypinany jest amplimikser, a do drugiego zasobnik na kable głośnikowe oraz kabel zasilający.

Wbudowany procesor efektów włączamy i wyłączamy przyciskiem Reverb On lub za pomocą opcjonalnego przycisku nożnego (monostabilnego, czyli działającego chwilowo), podłączanego do gniazda Reverb Foot Sw. Procesor oferuje efekty pogłosowe typu hall, plate i room, a także efekt echo. Przełączenia między algorytmami oraz regulacji czasów pogłosu/echa dokonuje się potencjometrem Reverb Type/Time.

Nad poziomem sygnału wyjściowego czuwa limiter, którego aktywność sygnalizuje zaświecenie się czerwonej diody w 6-diodowym wskaźniku LED. Regulatorem Monitor Out ustawiamy poziom na wyjściu monitorowym, które można wykorzystać np. do podłączenia kolejnego zestawu nagłośnieniowego lub nagrywania sygnału sumy z miksera. Warto zaznaczyć, że podłączenie wtyku do złącza Subwoofer Out automatycznie tłumi na wyjściu z miksera sygnały o częstotliwości poniżej 120 Hz. Te zaś, w postaci monofonicznej, pojawiają się na wspomnianym gnieździe.

Głośniki

Zestawy głośnikowe, dwudrożne i bazujące na konstrukcji bass-reflex, wyposażone są w woofer oraz driver współpracujący z wkomponowanym w obudowę falowodem. W 400BT woofer ma średnicę 8”, a ciśnieniowy driver wylot o średnicy 1”. W 600BT średnice te wynoszą, odpowiednio, 10” i 1,4”. Różne są też częstotliwości podziału: 3,2 kHz w 400BT i 2,8 kHz w 600BT. Deklarowane przez producenta pasmo przenoszenia w obu przypadkach zawiera się w przedziale 55 Hz-20 kHz, z uwzględnieniem 10-decybelowego spadku na krańcach zakresu. Maksymalny poziom wytwarzanego ciśnienia dźwięku to 125 dB w 400BT. W drugim modelu jest on o 4 dB większy.

Zestawy mogą pracować ustawione bezpośrednio na podłożu, na typowym statywie głośnikowym lub w pozycji poziomej, jak monitor sceniczny. W tym ostatnim przypadku ich stabilność na jednym z boków (z driverem z lewej strony) nie jest wzorcowa, ale przy ustawieniu na drugim nie ma już żadnych problemów. Ponadto są lekkie, wykonane z wysokiej jakości tworzywa i łatwe w przenoszeniu. Przy montażu na statywie możemy skorzystać z funkcjonalnej i sprawnie działającej blokady pozycji StageLok.

W praktyce

Z uwagi na niewielkie gabaryty amplimiksera producent zdecydował się na wbudowanie wentylatora, który pracuje mniej więcej z taką głośnością, jak wentylator w laptopie na najwyższych obrotach; w cichych wnętrzach odgłos jego pracy może być nieco irytujący. Poza tym wszystko działa sprawnie i dokładnie tak, jak tego oczekujemy. Wejścia mają wystarczający zapas dynamiki, by poradzić sobie z różnego typu sygnałami, a korekcja, zwłaszcza w 600BT, wykazuje się odpowiednią efektywnością. Cały system, mimo niewielkich gabarytów, brzmi zaskakująco głośno. Jest to zasługą sprawnych wooferów i równie wydajnych driverów, które w połączeniu z falowodem emitują równomierny dźwięk o szerokim kącie propagacji. Nawet przy odchyleniu 45 stopni od osi brzmienie najwyższych tonów praktycznie się nie zmienia. Jedyne, co można usłyszeć, ale tylko w 400BT, to nieznaczne zmniejszenie efektywności w okolicach częstotliwości podziału.

 

Porównanie charakterystyk częstotliwościowych zestawów Stagepas 400BT (krzywa fioletowa) oraz Stagepas 600BT (krzywa czerwona). Daje się zaobserwować inne częstotliwości podziału oraz bardziej wyraziste przetwarzanie wyższego środka w większym systemie. Efektywność przetwarzania niskich tonów w obu przypadkach jest podobna.

Skoro mowa o różnicach, to przy ustawieniu regulatora EQ w połowie zakresu regulacji przenoszenie najniższych tonów jest w obu systemach dokładnie takie same. Dopiero gdy przekręcimy ten potencjometr w prawo, podbijając basy, można usłyszeć, że 600BT oferuje głębszy dźwięk. Jest to jednak różnica głównie w poziomie SPL, a nie zakresie przenoszonych częstotliwości. To jednoznacznie wskazuje na obecność filtracji górnoprzepustowej w torze wzmacniacza, mającej za zadanie wyeliminowanie wszystkich dźwięków poniżej 50 Hz. Dzięki temu można zachować optymalną dynamikę przy przetwarzaniu materiału pełnopasmowego, a jeśli ktoś potrzebuje najniższych basów, to powinien skorzystać z dodatkowego subwoofera.

Procesor efektów, tutaj bazujący na algorytmach z rodziny SPX, i reduktor sprzężeń sprawdzają się bardzo dobrze, jak na zakres potencjalnych zastosowań obu systemów. W niektórych sytuacjach, gdy sprzężenia są wyraźnie dokuczliwe, można brak regulatora czułości wejściowej torów mikrofonowych skompensować nieznacznym stłumieniem niskich i wysokich częstotliwości. Natomiast w 600BT możliwość korekcji pasmowej tonów środkowych w zupełności wystarcza do tego, by okiełznać większość wysokich, natarczywych sprzężeń. Jeśli jednak zadbamy o optymalne ustawienie zestawów głośnikowych względem mikrofonów, a do tego zastosujemy mikrofony, które nie są przesadnie czułe, to nie powinno być żadnych kłopotów ze sprzężeniami, nawet w mocno pogłosowych wnętrzach.

Podsumowanie

Jakość wykonania i funkcjonalność 400BT oraz 600BT nie budzi żadnych zastrzeżeń. To kompaktowy zestaw nagłośnieniowy dla nabywców, którzy poszukują markowego sprzętu o wysokich walorach użytkowych. Dodatkowym atutem jest kompaktowość całego systemu, a możliwość odłączenia amplimiksera i używania go jako samodzielnej jednostki jest wręcz bezcenna. Na niewielkich eventach, do nagłaśniania kameralnych koncertów o charakterze akustycznym i wszędzie tam, gdzie trzeba na ograniczonym obszarze nagłośnić kilka różnych źródeł sygnału, zarówno 400BT jak i 600BT sprawdzą się znakomicie. Jeśli miałbym wybierać bez konieczności kierowania się ceną, wskazałbym na 600BT jako system wyposażony w więcej wejść, mający korekcję pasma środkowego i dzięki większej mocy pozwalający uzyskać większą dynamikę dźwięku. Gdy jednak chodzi o walory użytkowe, to oba systemy są na tym samym poziomie.

 

Nasze spostrzeżenia

+ wysoka jakość wykonania
+ efektywność i duży zapas dynamiki
+ odłączany amplimikser
+ funkcjonalny procesor efektów i przydatny reduktor sprzężeń
+ możliwość współpracy z urządzeniami mobilnymi przez Bluetooth

- słyszalna praca wentylatora w amplimikserze

 

Zakres zastosowań

- nagłaśnianie niewielkich eventów, kameralnych koncertów akustycznych, nagłośnienie lokali, możliwość pracy w charakterze mobilnego systemu monitorowego

 

Informacje

Nazwa Stagepas 400BT/Stagepas 600BT
Funkcja amplimikser z dwoma pasywnymi zestawami głośnikowymi
Wejścia 8/10
Bluetooth 4.1, A2DP 1.2, zasięg 10 m
Moc wyjściowa maksymalna – 2x200 W/2x340 W; nominalna – 2x180 W/2x280 W
Przetworniki 8”+1”/10”+1,4”
Propagacja 90°x60°
Maks. poziom SPL 125 dB SPL/129 dB SPL (pojedynczy zestaw, odległość 1 m)
Zasilanie sieciowe, 110-230 V
Wymiary pojedynczego zestawu 289x472x275 mm/335x545x319 mm
Waga systemu 18,3 kg/25,6 kg
cena 2928.00 zł (400BT)
4258.00 zł (600BT)
Producent Yamaha
Dystrybucja Yamaha Music Europe GmbH Sp. z o.o. Oddział w Polsce