AKG DMS300 - cyfrowy system bezprzewodowy

Sprzęt estradowy | 02.01.2020  | Artur Kraszewski
Marka:  AKG

Cyfrowe systemy bezprzewodowe firmy AKG dostępne są w ramach trzech serii: podstawowej DMS100, bardziej zaawansowanej DMS300 oraz w pełni profesjonalnej DMS800. W tym miesiącu przyjrzymy się tej drugiej, na przykładzie systemu instrumentalnego.

AKG DMS300 pracuje w oparciu o transmisję cyfrową w niewymagającym licencji paśmie 2,4 GHz. 256-bitowe szyfrowanie połączenia zapewnia nie tylko poufność transmisji, ale też poprawia stabilność poprzez eliminację przypadkowych zakłóceń, co odbywa się kosztem opóźnienia rzędu 3 ms, praktycznie niezauważalnego dla użytkownika (tyle potrzebuje dźwięk na przebycie 1 metra). Przy wszystkich swoich zaletach systemy cyfrowe 2,4 GHz mają jedną wadę wynikającą z wysokiej częstotliwości nośnej – relatywnie krótki zasięg, w tym wypadku nie przekraczający 30 metrów w linii prostej. Dźwięk kodowany jest bezstratnie do postaci cyfrowej z próbkowaniem 48 kHz i 24-bitową rozdzielczością. W jednym miejscu można pracować z wykorzystaniem do ośmiu systemów bezprzewodowych DMS300. Częstotliwości kanałów ustawiane są adaptacyjnie, a użytkownik może przypisać każdemu systemowi numer identyfikacyjny.

AKG DMS300 w praktyce

Aby połączyć nadajnik i odbiornik w parę, należy włączyć obydwa urządzenia, a następnie wcisnąć gałkę na przednim panelu odbiornika i przytrzymać ją przez 2 sekundy, aż na wyświetlaczu zacznie pulsować ID, czyli numer, który zamierzamy nadać naszej parze. Kręcąc gałką wybieramy wartość od 1 do 8. Następnie w nadajniku otwieramy osłonę komory baterii i wciskamy przez co najmniej 1 sekundę znajdujący się pod nią przycisk przypisania. I to wszystko – od tego momentu oba urządzenia ze sobą współpracują. Na wyświetlaczu odbiornika prezentowana jest wyrażona w decybelach wartość tłumienia dla sygnału wyjściowego audio, ustawiana enkoderem od całkowitego wyciszenia do 0 dB, z dokładnością do 1 dB. Aby więc całkowicie zamknąć wyjście, musimy się sporo nakręcić. Niemniej, najczęściej stosowane wartości tłumienia, takie jak -10 czy -20 dB ustawia się dość sprawnie. Wyświetlacz odbiornika prezentuje poziom sygnału nośnej z nadajnika, ID kanału i stan baterii w nadajniku. Jest także sygnalizacja przesterowania, wywołanego zbyt dużym poziomem sygnału kierowanego na nadajnik.

Wejście sygnałowe w nadajniku DMS300 zrealizowano w oparciu o blokowane złącze mini XLR.

Sam nadajnik wyposażony jest w sprężynowy docisk, pozwalający na zamocowanie przy pasku oraz zatrzaskowe złącze mini XLR. Mamy bezpośredni dostęp do przycisku włączenia i wyłączenia, których dokonujemy przytrzymując przycisk przez czas dłuższy niż 1 sekunda. Jego krótkie wciśnięcie przywołuje na wyświetlacz nadajnika ikonę sygnalizacji stanu baterii oraz numer przypisanego toru kanałowego. Jest też stale świecąca się dioda sygnalizacji pracy i stanu baterii. Pod osłoną komory baterii umieszczono wspomniany wcześniej przycisk parowania odbiornika i nadajnika a także trymer pozwalający ustawić czułość modulatora w nadajniku, co pozwala na jej dopasowanie do źródła sygnału – w domyśle gitary elektrycznej lub basu. Oba urządzenia mają korpusy wykonane z tworzywa sztucznego, a odbiornik można zamocować w raku, wykorzystując opcjonalne uchwyty. Odbiornik otrzymuje napięcie z zewnętrznego zasilacza uniwersalnego, a samo urządzenie włączamy porządnym przyciskiem na panelu czołowym. Wtyczka zasilacza zabezpieczona jest przed przypadkowym wyciągnięciem kątową konstrukcją, a użytkownik może dodatkowo skorzystać z uchwytu przy gnieździe, pozwalającego owinąć na nim kabel. W nadajniku pracują dwa ogniwa R6, których czas ciągłej pracy szacowany jest na 12 godzin.

Z odbiornika można wyprowadzić sygnał symetryczny o poziomie mikrofonowym lub liniowym (przełączanym znajdującym się obok przełącznikiem) oraz niesymetryczny sygnał liniowy. Przeznaczenie dwóch złączy IP6 nie jest wyjaśnione w instrukcji obsługi, nota bene wyjątkowo lakonicznej i przez swoją wielojęzyczność praktycznie nieczytelnej. Opisano je natomiast w dokumencie pod nazwą Best Practices and Tips, dostępnym na stronie internetowej producenta. Złącza te, określano jako Sync In i Out, pozwalają na automatyczną synchronizację do ośmiu systemów DMS300 w taki sposób, aby ich częstotliwości nośne zachowały optymalne odstępy względem siebie. Ponieważ każdy DMS300 wyposażony jest już w odpowiedni kabel ze złączami RJ12, nie musimy ich dokupywać oddzielnie. Kolejność łączenia odbiorników nie ma tu znaczenia – chodzi tylko o to, aby połączyć je łańcuchowo, czyli wyjście jednego z wejściem drugiego. Systemy DMS300, podobnie jak DMS100 mogą też współpracować z mikserem/rejestratorem Soundcraft Ui24R, wysyłając przez port XLR komunikaty CPA IOSYS. Informują one mikser o tym, jaki system został do niego podłączony, a wówczas na ekranie obsługi Ui24R pokażą się stosowne informacje o numerze przypisanym do danej pary nadajnik-odbiornik oraz o typie nadajnika. Jeśli kanał otrzyma nazwę DHT300 to oznacza, że współpracuje z mikrofonem DMS300, a jeśli DPT300, to z nadajnikiem przypinanym.

Po zsunięciu pokrywy komory baterii uzyskujemy dostęp do regulatora czułości wejściowej nadajnika oraz przycisku parowana z odbiornikiem.

Regulator czułości w nadajniku działa w szerokim zakresie, obejmującym 30 dB. Jeśli ustawiona czułość będzie zbyt duża, w odbiorniku zaświeci się wskaźnik sygnalizujący przesterowanie toru transmisji. W połączeniu z możliwością wykorzystania wyjścia z odbiornika o poziomie mikrofonowym lub liniowym oraz płynną regulacją tego poziomu, pozwala nam to dostosować nasz system praktycznie do każdego źródła i odbiornika sygnału. System przetwarza częstotliwości w pełnym zakresie audio, od 20 Hz do 20 kHz, a poziom wprowadzanych przez niego zniekształceń należy uznać za bardzo niski – dla 1 kHz jest to -85 dBfs, co oznacza THD w okolicach 0,006%. Na wyróżnienie zasługuje też znikome przesunięcie fazowe, które dla 50 Hz wynosi jedynie 7 stopni kątowych. Generalnie jakość toru sygnałowego DMS300 należy ocenić bardzo wysoko.

Podsumowanie

Z ceną w okolicach 1.650 zł system AKG DMS300 nie należy do najtańszych na rynku, ale wśród urządzeń pracujących w zakresie 2,4 GHz są też produkty droższe. Wydaje się zatem, że stosunek ceny do możliwości oraz funkcjonalności, zwłaszcza w kontekście marki producenta, przedstawia się tutaj korzystnie. Jeśli miałbym wskazać jakieś ułomności zestawu, to byłaby to przede wszystkim wyjątkowo nieczytelna i przesadnie lakoniczna instrukcja obsługi oraz filigranowość obudowy, zwłaszcza jeśli chodzi o nadajnik. Zalety DMS300 to możliwość pracy do 8 systemów w jednym miejscu, doskonała jakość oraz duży zakres dynamiki toru audio, stabilność transmisji w zakresie do 30 m w linii prostej i brak konieczności jakiegokolwiek ręcznego strojenia. Dźwięk nie jest kompresowany, a nadajnik może współpracować zarówno ze starymi gitarami wyposażonymi w przystawki single-coil, jak i współczesnymi konstrukcjami opartymi na humbuckerach. Mogą natomiast pojawiać się sporadyczne przesterowania w przypadku bardzo dynamicznej gry na instrumencie wyposażonym w przystawki hi-gain oraz aktywnej gitarze basowej, nawet przy regulatorze czułości ustawionym na minimum. Nie pozostaje wtedy nic innego, jak nieznacznie zmniejszyć poziom Volume w samym instrumencie. Istotne natomiast jest to, że dzięki dużemu zakresowi dynamiki transmisji cyfrowej, do sygnału nie jest aplikowany ekspander, zatem dobrze słychać każdy, nawet najcichszy dźwięk wydobyty z instrumentu i nie ma żadnych problemów z eksponowaniem artykulacji. Finalna opinia? Dobry produkt, dobrej marki, za dobrą cenę.

 

Nasze spostrzeżenia

+ automatyczne ustawianie kanałów
+ do 8 systemów jednocześnie (z zastosowaniem synchronizacji)
+ wysoka jakość toru transmisji
+ szeroki zakres regulacji czułości i poziomu wyjściowego
+ wyjścia XLR i TS 6,3 mm
+ długi czas pracy nadajnika na bateriach

- mało przydatna instrukcja obsługi
- obudowy sprawiają wrażenie zbyt delikatnych

 

Zobacz także test wideo:
Universal Audio Volt 276 - interfejs audio/MIDI
Universal Audio Volt 276 - interfejs audio/MIDI
To, że Universal Audio dołączy do grupy producentów budżetowych interfejsów audio było niemal pewne. Otwartym natomiast pozostawało pytanie z czym i za ile.

Zakres zastosowań

- cyfrowy system transmisji audio zastępujący połączenia kablowe na krótkich dystansach pomiędzy instrumentem a np. wzmacniaczem

 

Informacje

Transmisja cyfrowa diversity, 2,4 GHz, 256-bitowe szyfrowanie AES, do 8 systemów jednocześnie
Zasięg 30 m w linii prostej
Opóźnienie <3 ms
Pasmo przenoszenia 20 Hz-20 kHz
Zakres dynamiki 116 dB dla 1 kHz; odstęp od szumów >90 dBA
Zasilanie zewnętrzny zasilacz uniwersalny 9 V/1,3 A (odbiornik), 2xR6 (nadajnik, 12 godzin pracy)
Wymiary 200x183x44 mm (odbiornik), 64x29x82 mm (nadajnik)
Waga 0,4 kg (odbiornik), 0,112 kg (nadajnik, bez baterii)
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó