AKG DMS300 - cyfrowy system bezprzewodowy
Cyfrowe systemy bezprzewodowe firmy AKG dostępne są w ramach trzech serii: podstawowej DMS100, bardziej zaawansowanej DMS300 oraz w pełni profesjonalnej DMS800. W tym miesiącu przyjrzymy się tej drugiej, na przykładzie systemu instrumentalnego.
AKG DMS300 pracuje w oparciu o transmisję cyfrową w niewymagającym licencji paśmie 2,4 GHz. 256-bitowe szyfrowanie połączenia zapewnia nie tylko poufność transmisji, ale też poprawia stabilność poprzez eliminację przypadkowych zakłóceń, co odbywa się kosztem opóźnienia rzędu 3 ms, praktycznie niezauważalnego dla użytkownika (tyle potrzebuje dźwięk na przebycie 1 metra). Przy wszystkich swoich zaletach systemy cyfrowe 2,4 GHz mają jedną wadę wynikającą z wysokiej częstotliwości nośnej – relatywnie krótki zasięg, w tym wypadku nie przekraczający 30 metrów w linii prostej. Dźwięk kodowany jest bezstratnie do postaci cyfrowej z próbkowaniem 48 kHz i 24-bitową rozdzielczością. W jednym miejscu można pracować z wykorzystaniem do ośmiu systemów bezprzewodowych DMS300. Częstotliwości kanałów ustawiane są adaptacyjnie, a użytkownik może przypisać każdemu systemowi numer identyfikacyjny.
AKG DMS300 w praktyce
Aby połączyć nadajnik i odbiornik w parę, należy włączyć obydwa urządzenia, a następnie wcisnąć gałkę na przednim panelu odbiornika i przytrzymać ją przez 2 sekundy, aż na wyświetlaczu zacznie pulsować ID, czyli numer, który zamierzamy nadać naszej parze. Kręcąc gałką wybieramy wartość od 1 do 8. Następnie w nadajniku otwieramy osłonę komory baterii i wciskamy przez co najmniej 1 sekundę znajdujący się pod nią przycisk przypisania. I to wszystko – od tego momentu oba urządzenia ze sobą współpracują. Na wyświetlaczu odbiornika prezentowana jest wyrażona w decybelach wartość tłumienia dla sygnału wyjściowego audio, ustawiana enkoderem od całkowitego wyciszenia do 0 dB, z dokładnością do 1 dB. Aby więc całkowicie zamknąć wyjście, musimy się sporo nakręcić. Niemniej, najczęściej stosowane wartości tłumienia, takie jak -10 czy -20 dB ustawia się dość sprawnie. Wyświetlacz odbiornika prezentuje poziom sygnału nośnej z nadajnika, ID kanału i stan baterii w nadajniku. Jest także sygnalizacja przesterowania, wywołanego zbyt dużym poziomem sygnału kierowanego na nadajnik.
Wejście sygnałowe w nadajniku DMS300 zrealizowano w oparciu o blokowane złącze mini XLR.
Sam nadajnik wyposażony jest w sprężynowy docisk, pozwalający na zamocowanie przy pasku oraz zatrzaskowe złącze mini XLR. Mamy bezpośredni dostęp do przycisku włączenia i wyłączenia, których dokonujemy przytrzymując przycisk przez czas dłuższy niż 1 sekunda. Jego krótkie wciśnięcie przywołuje na wyświetlacz nadajnika ikonę sygnalizacji stanu baterii oraz numer przypisanego toru kanałowego. Jest też stale świecąca się dioda sygnalizacji pracy i stanu baterii. Pod osłoną komory baterii umieszczono wspomniany wcześniej przycisk parowania odbiornika i nadajnika a także trymer pozwalający ustawić czułość modulatora w nadajniku, co pozwala na jej dopasowanie do źródła sygnału – w domyśle gitary elektrycznej lub basu. Oba urządzenia mają korpusy wykonane z tworzywa sztucznego, a odbiornik można zamocować w raku, wykorzystując opcjonalne uchwyty. Odbiornik otrzymuje napięcie z zewnętrznego zasilacza uniwersalnego, a samo urządzenie włączamy porządnym przyciskiem na panelu czołowym. Wtyczka zasilacza zabezpieczona jest przed przypadkowym wyciągnięciem kątową konstrukcją, a użytkownik może dodatkowo skorzystać z uchwytu przy gnieździe, pozwalającego owinąć na nim kabel. W nadajniku pracują dwa ogniwa R6, których czas ciągłej pracy szacowany jest na 12 godzin.
Z odbiornika można wyprowadzić sygnał symetryczny o poziomie mikrofonowym lub liniowym (przełączanym znajdującym się obok przełącznikiem) oraz niesymetryczny sygnał liniowy. Przeznaczenie dwóch złączy IP6 nie jest wyjaśnione w instrukcji obsługi, nota bene wyjątkowo lakonicznej i przez swoją wielojęzyczność praktycznie nieczytelnej. Opisano je natomiast w dokumencie pod nazwą Best Practices and Tips, dostępnym na stronie internetowej producenta. Złącza te, określano jako Sync In i Out, pozwalają na automatyczną synchronizację do ośmiu systemów DMS300 w taki sposób, aby ich częstotliwości nośne zachowały optymalne odstępy względem siebie. Ponieważ każdy DMS300 wyposażony jest już w odpowiedni kabel ze złączami RJ12, nie musimy ich dokupywać oddzielnie. Kolejność łączenia odbiorników nie ma tu znaczenia – chodzi tylko o to, aby połączyć je łańcuchowo, czyli wyjście jednego z wejściem drugiego. Systemy DMS300, podobnie jak DMS100 mogą też współpracować z mikserem/rejestratorem Soundcraft Ui24R, wysyłając przez port XLR komunikaty CPA IOSYS. Informują one mikser o tym, jaki system został do niego podłączony, a wówczas na ekranie obsługi Ui24R pokażą się stosowne informacje o numerze przypisanym do danej pary nadajnik-odbiornik oraz o typie nadajnika. Jeśli kanał otrzyma nazwę DHT300 to oznacza, że współpracuje z mikrofonem DMS300, a jeśli DPT300, to z nadajnikiem przypinanym.
Po zsunięciu pokrywy komory baterii uzyskujemy dostęp do regulatora czułości wejściowej nadajnika oraz przycisku parowana z odbiornikiem.
Regulator czułości w nadajniku działa w szerokim zakresie, obejmującym 30 dB. Jeśli ustawiona czułość będzie zbyt duża, w odbiorniku zaświeci się wskaźnik sygnalizujący przesterowanie toru transmisji. W połączeniu z możliwością wykorzystania wyjścia z odbiornika o poziomie mikrofonowym lub liniowym oraz płynną regulacją tego poziomu, pozwala nam to dostosować nasz system praktycznie do każdego źródła i odbiornika sygnału. System przetwarza częstotliwości w pełnym zakresie audio, od 20 Hz do 20 kHz, a poziom wprowadzanych przez niego zniekształceń należy uznać za bardzo niski – dla 1 kHz jest to -85 dBfs, co oznacza THD w okolicach 0,006%. Na wyróżnienie zasługuje też znikome przesunięcie fazowe, które dla 50 Hz wynosi jedynie 7 stopni kątowych. Generalnie jakość toru sygnałowego DMS300 należy ocenić bardzo wysoko.
Podsumowanie
Nasze spostrzeżenia
+ automatyczne ustawianie kanałów+ do 8 systemów jednocześnie (z zastosowaniem synchronizacji)
+ wysoka jakość toru transmisji
+ szeroki zakres regulacji czułości i poziomu wyjściowego
+ wyjścia XLR i TS 6,3 mm
+ długi czas pracy nadajnika na bateriach
- mało przydatna instrukcja obsługi
- obudowy sprawiają wrażenie zbyt delikatnych
Zakres zastosowań
- cyfrowy system transmisji audio zastępujący połączenia kablowe na krótkich dystansach pomiędzy instrumentem a np. wzmacniaczem
Informacje
Transmisja | cyfrowa diversity, 2,4 GHz, 256-bitowe szyfrowanie AES, do 8 systemów jednocześnie |
Zasięg | 30 m w linii prostej |
Opóźnienie | <3 ms |
Pasmo przenoszenia | 20 Hz-20 kHz |
Zakres dynamiki | 116 dB dla 1 kHz; odstęp od szumów >90 dBA |
Zasilanie | zewnętrzny zasilacz uniwersalny 9 V/1,3 A (odbiornik), 2xR6 (nadajnik, 12 godzin pracy) |
Wymiary | 200x183x44 mm (odbiornik), 64x29x82 mm (nadajnik) |
Waga | 0,4 kg (odbiornik), 0,112 kg (nadajnik, bez baterii) |