Avid Eleven Rack

Sprzęt studyjny | 27.10.2010  | Artur Kraszewski
Marka:  Avid

Eleven, dostępny wcześniej wyłącznie jako wtyczka do Pro Tools, spotkał się z bardzo życzliwym przyjęciem u wielu użytkowników. Firma Avid postanowiła więc uczynić kolejny krok i stworzyć kompletny system sprzętowo-programowy, oparty na wcześniejszym pomyśle.

W ten sposób powstał Eleven Rack, czyli interfejs audio z dedykowanym wejściem gitarowym i wbudowanym DSP, który obsługuje algorytmy znane z wtyczki, a jednocześnie oferuje możliwość ich kontroli za pomocą sprzętowych manipulatorów. Zamysł był prosty – chodziło o stworzenie systemu dla użytkowników programu Pro Tools, który pozwoli uzyskać całą gamę brzmień gitarowych bez obciążania komputera, zastępując w procesie produkcji materiału muzycznego stacki ze wzmacniaczami, mikrofony i pomieszczenia do nagrań gitary. Wszystko miało sie znaleźć w jednym pudełku. Potrzebny był tylko Pro Tools (wersję LE otrzymujemy w zestawie), gitara oraz pomysły.

Konstrukcja
Jako interfejs audio urządzenie oferuje wejścia i wyjścia analogowe, obsługiwane przez wysokiej klasy kodeki Cirrus Logic CS 4272, pracujące z 24-bitową rozdzielczością i próbkowaniem do 192 kHz. Mamy tu specjalnie skonstruowane na potrzeby Eleven Rack wejście gitarowe, wejście mikrofonowe XLR z napięciem fantomowym, tłumikiem i sprzętową regulacją czułości, cyfrowe wejścia i wyjścia w formatach AES/EBU (XLR) i S/PDIF (RCA) oraz parę wejść i wyjść liniowych (odpowiednio: TRS 1/4” z przełączaną czułością +4 dBu/-10 dBV oraz XLR z odłączaniem masy elektrycznej od sygnałowej). Są też dwa dedykowane wyjścia do podłączenia wzmacniaczy gitarowych i stereofoniczna pętla efektów, mogąca pracować także w trybie mono. Ta ostatnia pozwala na przełączenie jej w tryb współpracy z procesorami efektów montowanymi w raku lub standardowymi kostkami podłogowymi. Ogółem mamy do dyspozycji 8 wejść i 8 wyjść audio, które zgłaszają się w każdym programie DAW pod postacią odpowiednio opisanych portów jako 8 wejść i 6 wyjść (wyjścia do wzmacniaczy nie są dostępne jako port).
Interfejs ma również gniazdo do podłączenia zewnętrznego kontrolera nożnego (obsługującego dwa przełączniki lub pedał z potencjometryczną regulacją) oraz wejście i wyjście MIDI. To otwiera przed użytkownikiem całą gamę możliwości sterowania wszystkimi parametrami dźwięku w czasie rzeczywistym. Programowanie funkcjonalności zewnętrznych kontrolerów jest wyjątkowo proste i nie wymaga podłączenia do komputera.

 

Avid Eleven Rack - przód

 

Avid Eleven Rack - tył

 

W praktyce
Przejrzysty system obsługi opiera się na czytelnym wyświetlaczu LCD i znajdujących się poniżej gałkach, którymi zmieniamy parametry odpowiadających mu funkcji, aktualnie prezentowanych na wyświetlaczu. Cały system działa w sposób na tyle prosty i oczywisty, że praktycznie nie musimy korzystać z instrukcji obsługi. W przypadku kontrolera potencjometrycznego możemy zdefiniować jego funkcjonalność jako regulatora głośności, kontrolera efektu wah lub jako regulatora do czterech funkcji jednocześnie (pozwalający zmieniać np. poziom pogłosu, powrotu sygnału z echa i przesterowania). Wspomniana wyżej obecność wyjścia MIDI pozwala na wysyłanie przez urządzenie komunikatów kontrolerów, co umożliwia np. nagrywanie w DAW ruchu pedału sterującego efektem wah. Dzięki temu, że Eleven pozwala nagrywać jednocześnie sygnał czysty i sygnał z efektem, można później skorzystać z tak zapisanych kontrolerów i podkładać do nich różne brzmienia w trybie reampingu.
Jedną z najważniejszych cech Eleven Rack jest to, że jest on także samodzielnym procesorem, który można zabrać ze sobą na koncert i korzystać z jego brzmień ustawionych wcześniej na potrzeby studia nagrań. Oczywiście, można też zastosować scenariusz odwrotny – barwy ustawione podczas próby wykorzystać przy nagrywaniu materiału w studiu. W jego wykorzystaniu na żywo świetnie sprawdzają się zaawansowane możliwości kontroli z poziomu sterowników nożnych. Mając wielofunkcyjny kontroler można dość sprawnie zaprogramować całe sekwencje zmian i w ramach poszczególnych programów włączać i wyłączać wybrane efekty, co pozwala nam pracować dokładnie tak jak w przypadku całego, skomplikowanego pedalboardu. Z tą różnicą, że wszystko dzieje się w Eleven, a na podłodze znajduje się tylko kontroler.
W przypadku pracy studyjnej możemy nagrywać sygnał z Eleven na trzech śladach jednocześnie – pierwszy to sygnał bezpośredni z gitary, bez żadnych efektów, a drugi to sygnał stereo po bloku efektowym. Jest on przetwarzany przez silnik wbudowanego w Eleven DSP, więc możemy ustawić najmniejszy bufor w programie Pro Tools, bez obawy o nadmierne obciążenie procesora. Dwa wyjścia do zewnętrznych wzmacniaczy mogą być definiowane w pięciu emulowanych trybach, w tym: po wejściu gitarowym, po efektach przed wzmacniaczem, po wzmacniaczu przed głośnikiem itp. Pracując w trybie interfejsu audio wyjścia XLR można wykorzystać np. do podłączenia monitorów odsłuchowych, gdy w tym samym czasie wyjście HEADPHONES może zasilać słuchawki (powiela ono sygnał na wyjściach głównych).

ReampingAvid Eleven Rack
Źródłem sygnału dla urządzenia może być nie tylko wejście gitarowe o zmiennej charakterystyce impedancyjnej, ale też wejście mikrofonowe czy wejście liniowe, co otwiera przed Eleven Rack całą gamę możliwych zastosowań. Jednym z nich jest wspomniany wcześniej reamping, czyli przetwarzanie nagranego czystego sygnału z gitary w celu dopasowania jego brzmienia do reszty aranżacji. Tym samym nie jesteśmy ograniczeni zarejestrowanym brzmieniem, ale możemy poszukiwać go już na etapie produkcji i bez angażowania gitarzysty.
Użyt­kow­nicy systemu Pro Tools wybierają wejście oznaczone jako Re-Amp (nie są do tego potrzebne żadne dodatkowe połączenia, wszystko odbywa się przez port USB). Można tą metodą przetwarzać zarówno sygnał czysty z gitary, jak i zmieniać już zaprogramowane brzmienia. Co ciekawe, Eleven Rack oferuje użytkownikom Pro Tools wyjątkowo inteligentną funkcję zakodowania ustawień w sygnale audio zarejestrowanym za pomocą urządzenia, więc w każdej chwili możemy do nich wrócić i zweryfikować je lub odpowiednio zmienić. Wyposażenie interfejsu w wejście mikrofonowe pozwala też na zastosowanie reampingu w połączeniu z rzeczywistymi wzmacniaczami i efektami, by nagrać dokładnie taki dźwięk, jakiego potrzebujemy.

Nasze spostrzeżenia

+ doskonałe emulacje brzmień gitarowych
+ możliwość funkcjonowania jako interfejs oraz moduł DSP obsługujący wtyczkę Eleven
+ pełna funkcjonalność w trybie samodzielnym
+ zaawansowane możliwości współpracy z zewnętrznymi kontrolerami
+ kodowanie ustawień w sygnale audio (dostępne dla Pro Tools)
+ reamping pod wszelkimi postaciami
+ emulacja wejścia gitarowego
– pełna funkcjonalność we współpracy z DAW ograniczona tylko do Pro Tools

Podsumowanie

Pod względem brzmieniowym Eleven Rack oferuje bardzo dynamiczne i wiarygodne emulacje na najwyższym poziomie, bez eksponowania ich cyfrowego charakteru. Ów typowy dla wcześniej produkowanych emulatorów, nieco zapiaszczony dźwięk, zwłaszcza w środku pasma, w tym przypadku jest praktycznie niesłyszalny. Urządzenie bardzo dobrze przetwarza nie tylko sygnał gitarowy, ale też sygnał z takich źródeł jak instrumenty klawiszowe, syntezatory, a nawet wokal. Eleven Rack potrafi ożywić też zbyt sterylnie brzmiące partie instrumentów wirtualnych i nadać im charakter oraz odpowiednią czytelność. W tym ostatnim wypadku bardzo przydaje się funkcja reampingu.
Bardzo interesująco wypadają również emulacje brzmienia mikrofonów, która to funkcja potrafi znacząco wzbogacić nasz arsenał dostępnych środków kreacji dźwięku. O jakości emulacji możecie przekonać się słuchając prezentacji na naszym krążku DVD, której autorem jest Robbie Stamp z magazynu Future Music. Można tam usłyszeć nie tylko gitarę z różnymi typami efektów, wzmacniaczy i głośników, ale też bas i syntezator, co pozwoli Wam lepiej poznać charakter oferowanych brzmień.
Oprócz znakomitego brzmienia istotną cechą Eleven Rack jest ogromna elastyczność w zakresie jego współpracy ze środowiskiem cyfrowego dźwięku, jak też z zewnętrznymi urządzeniami, takimi jak procesory efektów i typowe kostki gitarowe, której obecnie nie oferuje żaden inny konkurencyjny produkt będący na rynku. Za wszystkie te udogodnienia i możliwości trzeba jednak sporo zapłacić, a maksimum korzyści z produktu będą mieli wyłącznie użytkownicy systemu Pro Tools (w przypadku innych DAW interfejs zgłasza się ze wszystkimi portami, ale Eleven nie działa jako wtyczka). Dla osób pracujących w oparciu o Pro Tools i często nagrywających gitary Eleven Rack jest więc aktualnie najciekawszym procesorem emulującym, będącym też wydajnym i funkcjonalnym interfejsem audio. Dostępność wejść i wyjść cyfrowych umożliwia jego pełną integrację z już funkcjonującym środowiskiem Pro Tools, zatem włączenie Eleven Rack w strukturę profesjonalnego studia nie będzie żadnym problemem. W redakcyjnej opinii Eleven Rack w pełni zasługuje na znak Nasz Typ.


Wejścia analogowe:
TS 1/4” (True-Z), 2×TRS 1/4”; wejście mikrofonowe XLR.
Wyjścia analogowe: 2×XLR, 2×TS 1/4”, wyjście słuchawkowe TRS 1/4”.
Pętla efektów: 2×TRS 1/4” (send); 2×TRS 1/4” (return) z przełączanym poziomem roboczym.
Złącza cyfrowe: MIDI (wejście i wyjście), wejście i wyjście AES/EBU (XLR) oraz S/PDIF (RCA); port USB 2.0.
Pamięć: 104 ustawienia fabryczne + 104 ustawienia użytkownika.
Emulacje: 16 wzmacniaczy, 7 zestawów głośnikowych, 7 mikrofonów, 16 efektów.
Wymiary: 482×261×89 mm.
Waga: 7,9 kg.
Cena: 4.349 zł

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.
Cena
4349,00 zł
Producent
Avid
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
listopad 2010
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó