Genelec M030/M040
Na rynku studyjnych monitorów odsłuchowych coraz trudniej jest czymś zaskoczyć klienta. A jednak monitory Genelec z serii M oferują kilka nieszablonowych i efektywnych rozwiązań, które mogą przyciągnąć uwagę potencjalnych nabywców.
M030 i M040 to dwudrożne monitory aktywne, zaprojektowane z myślą o zastosowaniach w domowych i projektowych studiach nagrań, mimo niewielkich rozmiarów mogące pełnić funkcję kompleksowego odsłuchu dla osób wykonujących różnego typu prace z dźwiękiem - od multimediów do miksu kompleksowego materiału audio. Pod względem kształtu przypominają nieco wcześniejsze modele monitorów tego producenta, z charakterystycznymi zaokrągleniami boków i góry oraz falowodem przetwornika wysokich tonów wkomponowanym w panel czołowy. W przeciwieństwie jednak do swoich poprzedników, których korpusy wykonuje się z odlewanego aluminium (firma wyraźnie zaznacza, że jest to surowiec pozyskany na drodze recyklingu), nowe monitory wykonane są z materiału o nazwie NCE - Natural Composite Enclosure. To unikalna struktura będąca kompozytem, w którym połowę stanowi przetworzone drewno. Jest ona wtryskiwana do form i po ostatecznym uformowaniu mamy już do czynienia z gotowym produktem. Jak twierdzą przedstawiciele firmy, w procesie produkcji nie wykorzystuje się żadnych niebezpiecznych substancji chemicznych, nie ma potrzeby malowania korpusów (ich kolor jest naturalnym kolorem kompozytu), a sama obudowa bardzo łatwo poddaje się ponownemu przetworzeniu. Idąc dalej tą ekologiczną ścieżką, mamy opakowania z przetwarzalnego kartonu, wypełnienia kartonów z pulpy pozyskanej z papierowych surowców wtórnych (patent doskonale znany wszystkim producentom i sprzedawcom jaj), a także produkcję, która odbywa się w jednym miejscu - w fabryce w otoczonym lasami i jeziorami fińskim Iisalmi - przez co unika się niepotrzebnych kosztów transportu.
Sam materiał zastosowany do wytworzenia korpusów charakteryzuje się bardzo dobrym tłumieniem akustycznym i daje się z łatwością formować dla uzyskania optymalnych akustycznie kształtów, w tym między innymi bardzo interesująco skonstruowanych tuneli bass-reflex. Jednocześnie stosunkowo cienkie ścianki oraz odpowiednio zaprojektowane wzmocnienia pozwoliły zwiększyć objętość wewnętrzną obudowy, co skutkuje możliwością zejścia z przetwarzaną częstotliwością do 58 Hz dla M030 i 48 Hz dla M040 (ze spadkiem 3 dB).
Same tunele bass-reflex (po dwa w każdym monitorze) są elementem konstrukcyjnym obudowy i biegną wzdłuż bocznych ścianek, mając wyloty w dolnej części korpusu. Służą nie tylko jako akustyczne wsparcie dla przetwornika niskich tonów, ale też wzmacniają całą strukturę. Odpowiednio zaprojektowane wloty i wyloty minimalizują turbulencje, a także pozwalają uzyskać bardzo niskie zniekształcenia przy dużych poziomach głośności. Taka konstrukcja bass-refleksu plus brak jakichkolwiek wystających elementów z tyłu obudowy i typowe dla Geneleca podłączanie sygnału i zasilania od dołu sprawiają, że monitory można dostawić praktycznie do samej ściany.
Do zasilania przetworników w trybie bi-amp (częstotliwość podziału to 2,5 kHz dla M040 i 3 kHz dla M030) służą wzmacniacze pracujące w klasie D, stworzone na bazie tranzystorów kluczujących sygnał (przewodzi/nie przewodzi, bez stanów pośrednich). Z tego powodu w torze mocy nie ma praktycznie żadnych strat wynikających z wytwarzania ciepła, a efektywność tych wzmacniaczy przekracza 90%.
Ponadto sygnał wejściowy jest kontrolowany przez układ ISS, który po pewnym czasie braku jakiejkolwiek aktywności przełącza monitory w tryb czuwania, w którym - zgodnie z najnowszymi dyrektywami UE - moc pobierana przez monitor nie przekracza 0,5 W. Z chwilą pojawienia się sygnału monitory są gotowe do pracy w czasie poniżej 0,5 sekundy.
W monitorach zastosowano przetworniki nowej generacji, z bardzo lekką i sztywną membraną woofera oraz metalową kopułką przetwornika wysokotonowego. Sygnał możemy wprowadzić za pomocą symetrycznego złącza combo lub niesymetrycznego RCA. Z tyłu znajdziemy przełącznik nominalnego poziomu wejściowego (-20/-10/0 dB) oraz przełączniki dopasowania charakterystyki niskich tonów do miejsca ustawienia monitora (przy ścianie, w narożniku, w wolnym polu i na biurku).
W praktyce
Obudowa monitorów robi bardzo dobre wrażenie. Wyraźnie czuć, że jest bardzo sztywna, solidna i głucha, gdy w nią stukamy. Delikatne pukanie w woofer pozwala uzyskać odgłos, który bardzo dobrze wróży, jeśli chodzi o przetwarzanie basów - jest niski i bardzo krótki. M030 wyposażony jest w 5-calowy przetwornik niskich tonów, a M040 w przetwornik o średnicy 6,5". Monitory różnią się też driverem - w pierwszym jest kopułka 3/4", a w drugim 1". Mamy też różnicę w mocy wzmacniaczy. W większym M040 jest to para 80+50 W, a w M030 duet 50+30 W. Oba monitory mają kompaktową, zwartą budowę i zajmują - przynajmniej w przypadku M030 - niewiele miejsca na biurku. Obudowy nie mają żadnych nóżek tłumiących drgania, więc pierwsze, co trzeba zrobić, to zadbać o ich odpowiednią izolację od podłoża. I tu miłą niespodzianką okazał się znajdujący na dnie pudełka pasek cienkiej pianki samoprzylepnej, którą w razie konieczności można przymocować do monitorów.
M030 grają w taki sposób, do jakiego Genelec przyzwyczaił nas w ciągu minionych dekad - dźwięk jest zwarty, precyzyjny, bardzo czytelny, niesamowicie sugestywny i wiarygodny przestrzennie. Słychać, że są to monitory doskonale przygotowane do pracy w domowych studiach nagrań, w których powstają dynamiczne produkcje z gatunku szeroko rozumianej muzyki elektronicznej. Daje się to zaobserwować, uważnie słuchając basu - za dźwiękami nic się nie ciągnie, są zdecydowane i dobrze czytelne, a same monitory prezentują wszelkie niuanse związane np. z warstwowym tworzeniem sampli stopy czy kreowaniem rozdygotanych, nisko brzmiących partii basu. Kilka utworów w stylistyce minimal pop, nad którymi obecnie pracuję z użyciem monitorów PMC TB2 oraz Eve SC205, na M030 zagrało bardzo soczyście, nie pozostawiając żadnych wątpliwości co do kierunku dalszych prac nad brzmieniem. Poza tym można słuchać naprawdę głośno, bez obawy, że pojawią się zniekształcenia, stracimy kontrolę nad dynamiką czy równowagą brzmieniową. Środek jest fantastyczny, dobrze wypełniony i zorientowany przestrzennie. Góra? Jak to zwykle u Geneleca - bardzo precyzyjna, sterylnie czysta i... o ten ułamek decybela nieco zbyt jaskrawa. Ale dzięki temu na M030 słychać naprawdę wszystko, nawet to, czego słyszeć nie chcemy, ale powinniśmy.
Ogólne wrażenie? Znakomite monitory - w tym momencie absolutna czołówka wśród 5-calowców. W zasadzie to szczyt marzeń dla posiadaczy domowych studiów nagrań i jeśli tylko mogą sobie na nie pozwolić, to koniecznie powinni je własnym uchem skonfrontować z Eve SC205, KRK VXT6, Sonodyne SM50AK, czy - schodząc z ceną nieco niżej - ADAM A5X lub JBL LSR 305. Poza tym M030 to naprawdę bardzo ładne monitory - świetnie będą się prezentować w naszym studiu.
Zastanawiacie się zapewne, jak w tym kontekście wypadają M040. Monitory Genelec mają to do siebie, że poszczególne modele brzmią bardzo podobnie, różniąc się co najwyżej maksymalną głośnością i zakresem przetwarzania niskich tonów. To jedne z bardzo nielicznych zestawów głośnikowych, na których - jeśli ktoś zna ich charakter brzmieniowy - można pracować dosłownie wszędzie i w każdych warunkach. Bez większego trudu można się „przesiąść" z dużych monitorów na małe, nie odczuwając praktycznie żadnego dyskomfortu. Między innymi właśnie za tę cechę profesjonaliści na całym świecie bardzo wysoko cenią produkty Geneleca.
Tak samo jest tu. M040 jest jeszcze głośniejszy i ma możliwość przetwarzania niższego basu niż w M030. Poza tym M040 ma lepiej wypełnioną średnicę w zakresie 2-4 kHz, więc odtwarzany na nim wokal jest niesamowicie realistyczny. To zestaw do większych pomieszczeń i dla tych, którzy nie tylko chcą usłyszeć bas, ale też go poczuć. W jego wypadku zakres zastosowań poszerza się o profesjonalne studia nagrań, których realizatorzy w bliskim polu chcą mieć solidny dół bez subwoofera, soczysty i precyzyjny środek oraz wyrównaną, rozciągniętą do granic pasma audio górę.
Podsumowanie
Nasze spostrzeżenia
+ naturalne, otwarte i przestrzenne brzmienie+ zaskakująco precyzyjny bas w M030, jak na tak małe monitory
+ świetnie sprawdzają się w małych pomieszczeniach (M030)
+ szerokie brzmienie w bliskim polu w większych studiach (M040)
+ przyjazne dla środowiska
- subtelnie przejaskrawione najwyższe pasmo (choć nie jestem pewien, czy to wada)
Zakres zastosowań
• M030: domowe i projektowe studio nagrań, mobilne systemy rejestracji
• M040: wszechstronne monitory bliskiego pola w profesjonalnych studiach
Producent
Genelec OY, www.genelec.com
Dystrybucja
Konsbud Audio, Warszawa, tel. 22-644-30-38, www.konsbud-audio.pl
M030
Maks. poziom SPL: 103 dB.
Pasmo przenoszenia: 58 Hz-20 kHz (-3 dB).
Częstotliwość podziału: 3 kHz.
Przetworniki: 5" (LF), 3/4" (HF).
Wzmacniacze: 50 W (LF), 30 W (HF), klasa D.
Wymiary: 273×190×190 mm.
Waga: 4,6 kg.
M040
Maks. poziom SPL: 107 dB.
Pasmo przenoszenia: 48 Hz-20 kHz (-3 dB).
Częstotliwość podziału: 2,5 kHz.
Przetworniki: 6,5" (LF), 1" (HF).
Wzmacniacze: 80 W (LF), 50 W (HF), klasa D.
Wymiary: 337×235×229 mm.
Waga: 7,4 kg.
Ceny za sztukę:
1.650 zł - M030
2.400 zł - M040
Inne testy marki