Warm Audio WA - 87 - mikrofon pojemnościowy

Sprzęt studyjny | 01.02.2017 
Marka:  Warm Audio

Niemal każda firma w branży, zaczynająca od przedwzmacniaczy, korektorów i procesorów dynamiki, w którymś momencie dochodzi do wniosku, że czas najwyższy zająć się tworzeniem własnych mikrofonów. Podobnie stało się z Warm Audio.

Wymyślanie koła w tym zakresie nie zawsze ma sens, chyba że ma się zupełnie inny koncept na jego działanie. Ale gdy na świecie funkcjonują już i sprawdziły się w tysiącach nagrań takie klasyki jak Neumann U87, to naprawdę bardzo trudno jest uzyskać coś ciekawszego.

Pamiętając o tym, tą właśnie drogą drogą postanowili pójść panowie z Teksasu – chodziło im o stworzenie ich wersji U87 za sześciokrotnie niższą od oryginału cenę. W tym wypadku kluczem do sukcesu jest pozyskanie wysokiej jakości kapsuł za rozsądne pieniądze, solidność wykonania i zastosowanie optymalnie dobranej elektroniki. Do tej pory jedyną znana mi firmą, która mocno zbliżyła się do klasycznego mikrofonu Neumanna, jest Peluso i jej P87. Jednak użycie kapsuły zastosowanej przez Peluso (podobnie jak i innych w tym typie: np. Heiserman Audio HK-87, że już o oryginalnej Neumann KK87 nie wspomnę) nie wchodziło w grę z uwagi na wysokie koszty. Z kolei zastosowanie masowo produkowanych kapsuł z Chin, choć interesujące z ekonomicznego punktu widzenia i dające obecnie sporą gwarancję jakości i powtarzalności, mogłoby się odbić na stronie brzmieniowej. Dlatego zdecydowano się pójść inną drogą.

Wszystko wskazuje na to, że firmą odpowiedzialną za stworzenie kapsuły znajdującej się w WA-87, a noszącej oznaczenie LK-87B-50V, jest 3U Audio z Australii. Ludzie z Warm Audio już teraz sygnalizują, że współpraca układa się znakomicie, że wkrótce powstaną nowe kapsuły, wspólnie opracowane pod kątem kolejnych mikrofonów, a nawet będzie je można kupić oddzielnie.

Mam wrażenie , że za sprawą WA-87 wyjątkowe brzmienie U87 po raz pierwszy pojawiło się w zasięgu możliwości domowego studia z ambicjami.

Konstrukcja Warm Audio WA - 87

WA-87 wygląda niemal dokładnie tak samo jak U87. Jest to mikrofon z trzema klasycznymi charakterystykami kierunkowymi – nerkową, dookolną i ósemkową – wyposażony w tłumik 10 dB i filtr górnoprzepustowy 80 Hz. Wszystkie przełączniki znajdują się na korpusie, tuż pod osłoną siatkową. Kapsuła jest dwumembranowa, typu back-to-back, i – jak w klasycznej KK87, ze środkowymi wyprowadzeniami okładzin ruchomych. Napylane złotem mylarowe membrany mają grubość 6 mikronów i średnicę roboczą 1”. Całość zamontowano na łożu z tworzywa i podstawce z kauczuku.

Pod względem liczby podzespołów elektronicznych jest dość skromnie, ale tu akurat nie liczy się ilość, ale jakość. W tym wypadku postarano się o to, by była ona jak najwyższa, stąd wysokiej klasy rezystory, kondensatory, kondensatory tantalowe, transformator wyjściowy Cinemag, a przede wszystkim doskonała kapsuła.

Od strony elektronicznej zdecydowano się na rozwiązania nieco starszej daty, rodem z lat 70. Wprawdzie na wejściu znajduje się FET BF245, ale dzięki zastosowaniu transformatora wyjściowego Cinemag CM-2480 nie ma tam żadnej innej elektroniki aktywnej. Kondensatory i rezystory są z wysokiej półki jakościowej, a zamiast kondensatorów elektrolitycznych pracują niezawodne kondensatory tantalowe. Chassis mikrofonu jest odlewane, a konstrukcja osłony i korpusu gwarantują efektowny wygląd i trwałość.

Mikrofon zapakowany jest w estetyczne pudełko z drewna, z niklowanymi okuciami, a do zestawu dołączono bardzo porządny uchwyt elastyczny wraz z dwoma zapasowymi naciągami oraz uchwyt stały. WA-87 robi bardzo dobre wrażenie i ma ten swoisty rodzaj nienachalnej urody, która sprawia, że czym dłużej mu się przyglądamy, tym bardziej nam się podobna. Po prostu widać w nim klasę i elegancję, jak przystało na mikrofon noszący oznaczenie 87.

Warm Audio WA - 87 w praktyce

Brzmienie WA-87 bardzo pozytywnie mnie zaskoczyło – wyraźnie słychać, że nad kapsułą intensywnie pracowano, by uzyskać optymalne efekty. Mamy w niej dość niski i dobrze kontrolowany rezonans własny, dzięki czemu dźwięk jest spokojny, zrównoważony i nie tryska wszelkiej maści „esami” oraz „tykami”, nie przesadzając jednocześnie z wypełnieniem dołu przy bliskim omikrofonowaniu. Brzmienie przy charakterystyce nerkowej jest łagodne i ciepłe, a po przełączeniu na ósemkę wręcz zbliża się do granicy, za którą zaczyna się charakter soniczny dobrych mikrofonów wstęgowych. Klasycznie już, najbardziej neutralna jest charakterystyka dookolna, ale wbrew temu, co się powszechnie uważa, neutralność wcale nie jest najbardziej pożądaną cechą najlepszych mikrofonów studyjnych – zwłaszcza gdy chodzi o głos.

Czy WA-87 jest wystarczająco blisko U87, by usprawiedliwić swoją cenę? Na pewno bliżej niż porównywane z nim Aston Spirit oraz MXL 2006. Na naszej płycie DVD i wśród materiałów online znajdziecie pliki z nagraniami głosu dokonanymi za pomocą tych trzech mikrofonów, ale przestrzegałbym przed traktowaniem ich jako w pełni wiarygodnego materiału do porównań. To bardziej prezentacja w jednej konkretnej sytuacji, jednym zastosowaniu i w jednym miejscu o określonej akustyce. W warunkach rzeczywistych i przy różnego typu źródłach dźwięku wnioski mogą być niekiedy zupełnie inne – taka już uroda mikrofonów studyjnych. Niekiedy poznajemy je dobrze dopiero po kilku latach pracy...

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

 

Zakres zastosowań

- pierwszoligowy mikrofon pojemnościowy ogólnego przeznaczenia do zastosowań w każdego typu studiu nagrań
- dedykowany głównie do bliskich nagrań wokalu

 

Nasze spostrzeżenia

+ ciepłe, wyważone, a jednocześnie bardzo precyzyjne brzmienie
+ dobrze skompensowany efekt zbliżeniowy przy charakterystyce nerkowej
+ interesujący charakter brzmieniowy charakterystyki ósemkowej
+ solidne wykonanie i efektowny wygląd
+ dobrej jakości uchwyt elastyczny
+ charakter brzmieniowy w wielu elementach tożsamy z U87
+ optymalnie dobrana czułość
+ niski poziom szumów własnych i wysoka dynamika

- nie zaobserwowano

 

Podsumowanie

Charakter klasycznego mikrofonu Neumanna został w pewnym zakresie zachowany. Jest to ta właśnie jedwabistość, wręcz ciepło brzmienia. Ale oryginał ma jeszcze jedną specyficzną właściwość – bardzo dobrze dopasowuje się do charakteru źródła dźwięku, i gdy trzeba zabrzmieć ostrzej i mocniej, to jest w stanie to przekazać. WA-87 nie jest pod tym względem gorszy, ale tego końcowego szlifu, tej namacalnej wręcz mgiełki trochę mu brakuje. Na ile „trochę”? Na ruch korekcją o 0,5-1,5 dB, bo przy tej klasie mikrofonów mówimy już w takich subtelnościach. Dużo zmienić może mocna kompresja, ale czym lepszy mikrofon i kompresor (np. najnowszy PSP FETpressor, który zdecydowanie wszystkim polecam), tym lepsze zachowanie oryginalnego dźwięku, przy jednoczesnym uwypukleniu tego, co naprawdę chcemy wyeksponować. W tym kontekście WA-87 wypada celująco, i kiedy wydawało mi się, że wreszcie po latach udało mi się dopracować optymalny zestaw mikrofon-przedwzmacniacz-konwerter, godząc się z tym, że na oryginalnego U87, a nawet na Peluso P87 raczej mnie nie stać, firma Warm Audio swoim najnowszym produktem mocno zamąciła mi w głowie. Mam wrażenie, że za sprawą WA-87 wyjątkowe brzmienie U87 po raz pierwszy pojawiło się w zasięgu możliwości domowego studia z ambicjami. Bo co do tego, że sięgnie po niego wiele profesjonalnych studiów nagrań, nie mam żadnych wątpliwości.

 

Informacje

Konstrukcja:  mikrofon pojemnościowy, zewnętrznie polaryzowany, wyposażony w dwumembranową kapsułę.
Charakterystyki kierunkowe:  nerkowa, ósemkowa, dookolna.
Kapsuła:  membrany 6 mikronów napylane złotem, centralne wyprowadzenie, średnica 1”.
Konstrukcja elektroniczna:  półprzewodnikowa, FET, separacja transformatorowa.
Szum własny:  -117 dB SPL (równoważny).
Pasmo przenoszenia:  20 Hz-20 kHz.
Maks. poziom SPL:  125 dB (0,5% THD, bez tłumika).
Tłumik:  10 dB.
Filtr HPF:  80 Hz.
Impedancja wyjściowa:  150 Ω.
Zasilanie:  zewnętrzne napięcie fantomowe +48 V.
Wymiary:  200x55 mm.
Waga:  0,65 kg (z uchwytem elastycznym).
Cena
3170,00 zł
Producent
Warm Audio
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
luty 2017
Kup teraz