Allen & Heath Qu-SB

Sprzęt studyjny | 01.04.2017 
Marka:  Allen & Heath
Nasz Typ

Qu-SB to najmniejszy i najtańszy mikser z budżetowej serii cyfrowych konsolet Allen & Heath Qu. Jako taki nie ma panelu sterującego (do tego celu używamy swojego iPada), ale oferuje całą strukturę i złącza, by samodzielnie obsłużyć ogółem 18 wejść i 14 wyjść analogowych.

Miksery o wielkości standardowej „rozszywki” scenicznej to już dziś codzienność i niemal każdy producent tego typu sprzętu ma takie w swojej ofercie. Zazwyczaj jest to nieco okrojona wersja konsolety cyfrowej z pulpitem sterującym, pozbawiona wszelkich manipulatorów. Ich rolę przejmuje aplikacja w urządzeniu przenośnym współpracującym z mikserem przez sieć Wi-Fi, co praktycznie pozwala miksować z każdego miejsca będącego w jej zasięgu.

Dokładnie taki jest Qu-SB, mogący nie tylko pracować samodzielnie, ale też w ramach całego systemu uwzględniającego systemy indywidualnego odsłuchu ME Personal Mixer oraz poszerzających liczbę kanałów modułów Remote AudioRack. Urządzenie to jest także wielokanałowym interfejsem audio, współpracującym z komputerem PC i Mac przez port USB, oferując 32 wejścia i tyleż wyjść (po rozszerzeniu za pomocą AudioRack). W tym ostatnim trybie może pracować ustawiony na biurku, udostępniając wszystkie złącza na przednim, pochylonym pod kątem panelu. Można też zakupić opcjonalne uchwyty, pozwalające zamontować go w szafce 19”.

Konstrukcja

Urządzenie ma całkowicie metalową obudowę, z bokami wykonanymi z tworzywa. Z tyłu znajdziemy gniazdo do podłączenia kabla sieciowego, które może współpracować z napięciem od 100 do 240 V. Mikser nie został wyposażony w żaden włącznik zasilania, funkcjonując w trybie stałej gotowości do pracy.

Z przodu umiejscowiono 16 działających zamiennie wejść mikrofonowych i liniowych. Tory te działają w oparciu o układy przedwzmacniaczy AnaLogiq, pozwalających na zdalną regulację czułości i zapisywanie ustawień pod postacią scen. Dodatkowe dwa wejścia liniowe mają postać gniazd TRS 6,3” i noszą nazwę ST1 In.

Mikser ma 12 wyjść dyskretnych pod postacią gniazd XLR (skonfigurowanych jako 4 mono, 6 stereo i 2 wyjścia główne), a także dwa wyjścia TRS 6,3”, oznaczone jako MTX1-2. Wyjście słuchawkowe z własnym, nieprzesadnie wygodnym w obsłudze regulatorem poziomu możemy przypisać do wybranej pary torów wyjściowych.

Po stronie cyfrowej mamy do dyspozycji port USB do współpracy z komputerem (wyłącznie jako interfejs audio), gniazdo USB do podłączenia nośnika pamięci Qu-Drive, złącze sieciowe Cat-5 oraz gniazdo dSnake, za pośrednictwem którego możemy rozszerzyć liczbę torów do 38 wejść i 24 wyjść, używając do tego modułów z serii AudioRack. Listę gniazd zamyka złącze przeznaczone do współpracy z kontrolerem nożnym, realizującym szereg podlegających konfiguracji przełączeń.

Sam mikser, oparty w całości na silniku DSP Qu-Core 32, oprócz realizacji wszystkich funkcji komutacji, regulacji czułości i poziomów w odniesieniu do wejść i wyjść, ma też szereg innych możliwości. Wyposażono go m.in. w 4 bloki efektowe z modułami dynamiki i FX. Wszystkie algorytmy pochodzą w prostej linii z najwyższej klasy konsolet Allen & Heath iLive i oferują szereg emulacji klasycznych efektów pogłosu, delay, modulacji itp. Do ich obsługi w ramach swojej architektury mikser udostępnia cztery działające wewnętrznie stereofoniczne tory wysyłkowe i powrotne, umożliwiające włączanie tychże efektów w trybie równoległym lub insertowym na wybranych kanałach miksu.

Mikser oferuje ponadto 4 grupy wyciszeń, umożliwiające szybkie wyłączenie sygnałów z czterech, dowolnie skonfigurowanych przez użytkownika zestawów wejść. Mamy także 4 grupy DCA, z których każda pozwala na jednoczesne i współbieżne sterowanie parametrami przypisanych do danej grupy torów.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Sterowanie

Aby móc korzystać z Qu-SB w charakterze pełnowartościowego miksera, musimy mieć iPada z iOS co najmniej 9.1 i zainstalowaną bezpłatną aplikacją Qu-Pad. Zarówno mikser jak i iPad muszą też pracować w tej samej sieci, co oznacza, że należy się zaopatrzyć w router/switch Wi-Fi, do którego podłączamy Qu-SB za pośrednictwem złącza Network.

W ramach interfejsu miksera mamy realizowaną programowo regulację czułości, zmianę polaryzacji oraz filtr górnoprzepustowy 20 Hz-2 kHz/12 dB dla wszystkich wejść. Na torach wejściowych możemy też włączyć insert pod postacią efektów FX 1-4, użyć 4-pasmowej korekcji parametrycznej, duckera, bramki, kompresora oraz opóźnienia regulowanego od 0 do 85 ms. Na wyjściach z kolei, oprócz insertowego wpięcia bloków FX, 4-pasmowej korekcji parametrycznej, kompresora i delaya, mamy też tercjowy korektor graficzny.

Dla osób, które zawsze mają problem z czasem, przewidziano funkcję kompletnych ustawień torów wejściowych pod postacią presetów dla mikrofonów firm Audio-Technica, Sennheiser, i Shure. Biblioteki z ustawieniami można pobrać ze strony producenta.

Innym ułatwieniem jest tryb Mic Mixer, dedykowany głównie do zastosowań konferencyjnych. Wejścia automatycznie zamykają się i otwierają w zależności od obecności sygnału, dostosowując swoją czułość do jego poziomu i zapewniając uzyskanie optymalnego odstępu od sprzężeń akustycznych. Dla każdego kanału można aplikować niezależne ustawienia priorytetu.

Z innych udogodnień tego kompaktowego miksera wspomnieć trzeba o generatorze sygnału testowego, wskaźniku RTA z sygnalizacją szczytów oraz spektrografie.

Inne aplikacje

Oprócz aplikacji Qu-Pad cały ekosystem Qu-SB uwzględnia wykorzystanie także dwóch innych aplikacji. Qu-You, która działa zarówno na urządzeniach mobilnych iOS jak i Android, dedykowana jest do obsługi przez samych wykonawców. W danym momencie można w niej regulować poziomy i panoramę siedmiu kanałów, dzięki czemu korzystający z tej aplikacji muzyk może samodzielnie ustawić odpowiadający mu miks sygnałów z różnych źródeł. Wystarczy jedynie, aby miał smartfona z Qu-You i był połączony z siecią, w ramach której pracuje mikser.

Drugą aplikacją, tym razem tylko dla iOS, jest Qu-Control. Po odpowiednim skonfigurowaniu daje ona użytkownikom dostęp tylko do wybranych parametrów umożliwiających bieżącą kontrolę, np. nad ogólną głośnością czy przełączaniem źródeł sygnału. Jest ona dedykowana głównie do pracy w instalacjach stacjonarnych, gdzie obsługą zajmują się osoby nie będące realizatorami dźwięku.

Qu-SB to bardzo wygodne rozwiązanie wszędzie tam, gdzie w grę wchodzi obsługa kilkunastu kanałów wejściowych i kilki/kilkunastu wyjść, a nie ma potrzeby (albo możliwości) instalowania całej konsolety.

Tory sygnałowe

Tradycyjnie już dla Allen & Heath na uwagę zasługują przedwzmacniacze. Choć Qu-SB nie jest urządzeniem hi-end, to oferuje wysokie parametry jakościowe. Regulacja czułości przedwzmacniaczy dokonuje się w zakresie 55 dB, z dokładnością do 1 dB, a maksymalny poziom dla wejść mikrofonowych to +19 dBu. Poziom zniekształceń i szumów po uśrednieniu ustawień czułości Gain wynosi -85 dBu (w całym zakresie częstotliwości i mierzony na wyjściu Direct). Z kolei zakres dynamiki całego dyskretnego toru sygnałowego opiewa na 112 dB (pełne pasmo, czułość na 1/3 zakresu regulacji). Wprawdzie przetworniki A/C/A pracują jedynie z próbkowaniem 48 kHz, ale zapewniają 24-bitową rozdzielczość i bazują na solidnych konwerterach.

Źródłem sygnału dla każdego z wejść może być analogowy port fizyczny, pojedynczy kanał z USB lub kanał z portu dSnake, własnego protokołu Allen & Heath realizującego wielokanałową transmisję w trybie VoIP (latencja 0,1 ms na kablu sieciowym o długości 120 m). Warto zwrócić uwagę na funkcję Qu-Drive, która umożliwia jednoczesny zapis 18 wybranych torów na dowolnym napędzie USB zdolnym obsłużyć tę prędkość zapisu/odczytu (przy formatowaniu nośnika mikser dokonuje odpowiedniego testu). Dzięki temu można bez pośrednictwa komputera nagrać całe wykonanie w czasie rzeczywistym lub odtworzyć sesję wielośladową. W tym ostatnim przypadku funkcja ta umożliwia przeprowadzenie wirtualnej próby przed koncertem, pozwalającej na zgrubne ustawienie całego systemu nagłośnieniowego i odsłuchów.

Z USB (ale już na porcie USB B, a nie Qu-Drive) można też korzystać strumieniowo. Mówiąc inaczej, mikser pracuje wtedy jako interfejs audio 32x32, 24 bity/48 kHz. Aby ułatwić konfigurację w programie DAW firma Allen & Heath udostępnia gotowe szablony dla systemów Logic, Cubase, Reaper i Pro Tools. W przypadku komputerów Mac nie ma potrzeby instalowania driverów, ponieważ transmisja odbywa się w oparciu o systemowe Core Audio. Dla komputerów PC przewidziano natomiast dedykowane sterowniki ASIO.

 

Zakres zastosowań

- małe koncerty, systemy nagłośnień stacjonarnych, instalacje konferencyjne
- możliwość zastosowania w charakterze interfejsu audio
- rejestracja koncertów bez użycia komputera
- funkcja odtwarzania wielośladowego pozwalająca na realizację próby bez wykonawców

 

Nasze spostrzeżenia

+ kompaktowy system miksujący o wysokich walorach użytkowych
+ bardzo dobra jakość wykonania
+ szerokie możliwości w zakresie rozszerzeń
+ 4 moduły wysokiej klasy efektów
+ możliwość rejestracji wielośladowej i odtwarzania w czasie rzeczywistym
+ dobrze brzmiące przedwzmacniacze
+ system automatycznego miksu

- brak możliwości sterowania z poziomu komputera (tylko z iPada)
- 48 kHz to próbkowanie poniżej współczesnych standardów studyjnych

 

Podsumowanie

Qu-SB to bardzo wygodne rozwiązanie wszędzie tam, gdzie w grę wchodzi obsługa kilkunastu kanałów wejściowych i kilku/kilkunastu wyjść, a nie ma potrzeby (albo możliwości) instalowania całej konsolety. Mikser może wówczas stać na scenie, służąc też za splitter dla całego systemu, a obsługi całego nagłośnienia dokonujemy za pośrednictwem iPada. Trochę szkoda, że nie ma możliwości sterowania pracą Qu-SB za pośrednictwem aplikacji w komputerze, bo jednak jest sporo osób, które nie chcą powierzać tak odpowiedzialnej czynności wyłącznie urządzeniom bezprzewodowym.
Mikser Qu-SB może też funkcjonować jako „dostawka” do już istniejących elementów bazujących na dSnake, albo jako główny element systemu, który można rozszerzyć do 32 wejść przy użyciu AudioRacków AB168 (16 wejść/8 wyjść), AR2412 (24 wejścia/12 wyjść) lub AR84 (8 wejść/4 wyjścia). Elementy te, oprócz zwiększenia liczby wejść, umożliwiają też pełne wykorzystanie możliwości Qu-SB, dając dostęp do dodatkowych wyjść dla matrycy stereo, grup czy dodatkowych torów monitorowych.

 

Informacje

Złącza analogowe:  18 wejść (16 mikrofonowych), 14 wyjść.
Porty cyfrowe:  USB B, USB A, Ethernet, dSnake.
Wejścia mikrofonowe:  XLR, czułość od -60 do +5dBu, impedancja 5 kΩ.
Wejścia liniowe:  TRS 6,3 mm, czułość od -50 do +15dBu, impedancja 10 kΩ.
Wyjścia liniowe:  XLR, poziom nominalny +4 dBu, impedancja 75 Ω.
Przetwarzanie A/C/A:  A/C/A: 24-bitowe, 48 kHz, zakres dynamiki 112 dB.
Opóźnienie:  1,2 ms (od wejścia do wyjścia XLR).
Zasilanie:  sieciowe, 100-240 V, pobór mocy maks. 150 W.
Wymiary:  436x175x161 mm (możliwość montażu w raku 19”/4 U).
Waga:  5,7 kg.
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó