DPA Microphones Slim 4060
Jeśli chodzi o profesjonalne mikrofony duńska firma DPA jest w prostej linii spadkobiercą tradycji legendarnej Brüel & Kjær, od lat 40. XX wieku zajmującej się wytwarzaniem aparatury pomiarowej, a produkującej swego czasu jedne z najlepszych mikrofonów studyjnych na świecie. DPA pod tym względem utrzymało pozycję w rankingu. systematycznie się rozwijając i wprowadzając coraz to bardziej zaawansowane technologicznie produkty. Na przykład takie jak seria d:screet.
Firma DPA, czyli Danish Pro Audio, wyspecjalizowała się w wytwarzaniu miniaturowych mikrofonów, choć ma w ofercie też szereg innych przetworników. Wszystkie jej produkty wytwarzane są w Danii. W przypadku mikrofonów miniaturowych odbywa się to ręcznie i pod mikroskopem, a zajmują się tym wyspecjalizowani i doświadczeni pracownicy. Model Slim 4060-"płaska" wersja popularnego 4060-jest doskonałym przykładem wyspecjalizowanego, miniaturowego mikrofonu o brzmieniu, którego nikt by się nie spodziewał po kapsule wielkości łebka zapałki.
Konstrukcja
Mikrofon ten występuje w dwóch opcjach: charakteryzującej się wysoką czułością Slim 4060 (20 mV/Pa) oraz przeznaczonej do pracy z większym ciśnieniem dźwięku Slim 4061 (6 mV/Pa). Oba mają taką samą konstrukcję i sposób montażu. Nazwa Slim oznacza, że mikrofon jest "płaski", i jako taki może być mocowany do różnego typu płaszczyzn. Od razu trzeba zaznaczyć, że tymi "płaszczyznami" są na ogół ubrania lub nawet ciało wykonawcy/aktora. Firma DPA osiągnęła spektakularne rezultaty w tworzeniu mikrofonów, których nie widać. Mogą one być ukryte pod ubraniem, w górnej kieszeni, w węźle krawata lub innych miejscach, które specjalista od dźwięku uzna za odpowiednie. Są zatem niewidoczne dla kamery, a możliwość zastosowania jednego z trzech kolorów, współpracy ze wszystkimi profesjonalnymi systemami nadajników oraz dostępność całej gamy akcesoriów do montażu sprawia, że od pewnego czasu d:screet są powszechnie używane w przemyśle filmowym i telewizyjnym.
Kabel mikrofonu, połączony z nim na stałe, jest specjalnie wzmocniony i skonstruowany tak, by nie wytwarzał żadnych szumów i zakłóceń. Oczywiście najistotniejszą rzeczą jest tu odpowiednie zamontowanie mikrofonu, jego izolacja od mechanicznych źródeł zakłóceń i dodatkowe przymocowanie kabla kilka-kilkanaście centymetrów od mikrofonu, by wyeliminować tego typu problemy. Tutaj już wszystko zależy od techników omikrofonowania, a sam producent uczynił wszystko, by ułatwić ich pracę.
Slim 4060 to świetne narzędzie do rejestracji na planie, pozwalające wyeliminować konieczność wykonywania kosztownych postsynchronów
4060 i 4061 mają charakterystykę wszechkierunkową, pracują w paśmie 20 Hz-20 kHz i 3 dB większą czułość dla częstotliwości 5-20 kHz, co pozwala skompensować ewentualne tłumienie wprowadzane przez przykrywającą go odzież (oczywiście w granicach rozsądku, nikt nie będzie go mocował pod futrem...). Jeśli zastosujemy przejściówkę typu button-hole, która zmieni nieco sposób reakcji mikrofonu na dźwięk, wówczas pasmo ulega zawężeniu do 18 kHz, ale częstotliwości powyżej 5 kHz są wówczas o 5 dB głośniejsze od pozostałych.
Kabel może być zakończony złączem MicroDot, Lemo, mini XLR lub TRS 3,5 mm. Producent przewiduje, że przy połączeniu kablowym odległość mikrofonu od przedwzmacniacza może dochodzić nawet do 300 metrów, pod warunkiem zastosowania aktywnej przejściówki DAD6001, zawierającej aktywną elektronikę i wymagającej zastosowania napięcia fantomowego 12-48 V. Sama kapsuła potrzebuje napięcia 5 V dla aktywnego transformatora impedancji-sama jest konstrukcją opartą na elektrecie. Mikrofon ma kabel długości 1,8 m.
Zakres zastosowań
- najwyższej klasy mikrofon do profesjonalnych zastosowań w branży filmowej, reklamowej i w telewizji
Nasze spostrzeżenia
+ doskonałe brzmienie bez względu na sposób zamocowania+ cała gama różnego typu akcesoriów montażowych
+ najwyższa jakość wykonania
+ niski poziom szumów
+ cztery opcje kolorystyczne
- wysoka cena (choć adekwatna do jakości i zakresu zastosowań)
Podsumowanie
Jak można się przekonać słuchając prezentacji na DVD i online, 4060 brzmi znakomicie, a jego ukrycie pod odzieżą czy ruchy głową mają minimalny wpływ na dźwięk. Z premedytacją nagrałem go w miejscu o sporym pogłosie i przy otwartych oknach, zza których dobiegają różnego typu dźwięki. Użyto przedwzmacniacza z interfejsu Universal Audio Apollo Twin, którego czułość ustawiona była na połowę zakresu regulacji. Poza normalizacją, do nagrania nie użyto żadnej korekcji ani kompresji, ale jest też wersja tego samego ujęcia po dokonaniu edycji.
Mikrofon ten to świetne narzędzie do nagrywania aktorów na planie, pozwalając praktycznie wyeliminować konieczność wykonywania kosztownych postsynchronów. Ewentualna obróbka korekcją czy kompresją może być w zasadzie symboliczna, a dźwięk bez problemu osadzi się w kontekście obrazu tła. Zdecydowanie polecam go uwadze profesjonalistów. Jeśli znajdą się budżety na tego typu sprzęt, to może dialogi w polskich filmach wreszcie staną się tak samo czytelne jak np. w The House of Cards. Pod warunkiem, że młodzi aktorzy wreszcie zaczną zwracać uwagę na poprawną dykcję, z czym w wielu produkcjach jest wręcz fatalnie.
Informacje
Kapsuła: |
wszechkierunkowa, pojemnościowa (elektretowa). |
Pasmo przenoszenia: |
20 Hz-20 kHz. |
Czułość: |
20 mV/Pa; 6 mV/Pa (Slim 4061). |
Równoważny poziom szumów: |
35 dB. |
Maks. poziom SPL: |
134 dB. |
Impedancja wyjściowa: |
40 Ω. |
Zasilanie: |
5 V lub do 50 V przez DAD6001. |
Długość kabla: |
1,8 m. |
Wymiary: |
5x3x10 mm (sama kapsuła). |
Waga: |
8,5 g. |