Alto Professional Stealth Wireless
Firma Alto, która po ostatniej zmianie własnościowej poczuła wiatr w żaglach, rozwija się jak nigdy dotąd, oferując coraz ciekawsze i coraz bardziej funkcjonalne produkty. Stealth Wireless jest tego doskonałym przykładem.
Zadaniem opisywanego systemu jest bezprzewodowa transmisja UHF sygnału liniowego na maksymalną odległość do ok. 60 metrów. Dzięki temu możemy bez pośrednictwa kabli audio przesłać sygnał do głównych lub pomocniczych aktywnych zestawów głośnikowych w naszym systemie. Oczywiście, zestawy te - podobnie jak same odbiorniki - wciąż będą wymagały zasilania sieciowego, ale odchodzi nam problem z kablem sygnałowym.
W ten sposób możemy np. wstawić zestaw głośnikowy w drugim pomieszczeniu, garderobie wykonawców, loży dla VIPów lub po prostu jako dodatkowy monitor, a jedyne, czego potrzebujemy, to znajdujące się w pobliżu gniazdo napięcia sieciowego. Regulacja głośności tego zestawu może odbywać się z poziomu konsolety lub miejscowo, w samej kolumnie. To rozwiązanie z gatunku "dlaczego nikt wcześniej o tym nie pomyślał", o bardzo szerokim spektrum zastosowań i zadziwiającej wręcz funkcjonalności. Słowo stealth w nazwie odnosi się bowiem to tego, że system ten zastępuje kable sygnałowe, które nie w każdych sytuacjach są mile widziane, w niektórych wręcz trudno je przeprowadzić (np. do zamkniętych pomieszczeń). Trzeba jednocześnie zaznaczyć, że transmisja nie jest szyfrowana, więc w sytuacjach, gdzie bezpieczeństwo i poufność jest priorytetem, należy poszukać innego rozwiązania.
Konstrukcja
Pojedynczy system Stealth Wireless jest stereofoniczny, a w zasadzie dwukanałowy, zatem pozwala na transmisję dwóch niezależnych torów sygnałowych w ramach jednego z 16 kanałów UHF do wyboru (lista częstotliwości na stronie firmy Alto Professional). W komplecie znajdziemy nadajnik oraz dwa odbiorniki, które możemy przymocować do systemu głośnikowego np. korzystając z wpustu do wkręcenia zawieszeń (śruby w zestawie) lub przyklejając je gąbkami dwustronnie klejącymi. Zarówno nadajnik jak i odbiorniki mają własne zasilacze sieciowe, które też znajdziemy w pudełku. Dołączono również dwa krótkie kable XLR, pozwalające podłączyć wyjścia odbiorników z wejściami w zestawach głośnikowych.
Korpusy nadajnika i odbiorników wykonano z solidnego tworzywa, a znajdujące się w nich anteny można ustawiać pod dowolnym kątem tak, aby po zamocowaniu utrzymywały pozycję pionową. Całość zrobiona jest niezwykle solidnie; gniazda są mocowane do korpusów, a przy złączach zasilania znajdują się uchwyty, pozwalające zabezpieczyć wtyczkę przed przypadkowym wyciągnięciem. Otwory, które umieszczono w górnej części odbiorników, pozwalają przymocować je do zestawów głośnikowych wspomnianą wyżej metodą.
Sposób pracy
Nadajnik może pracować w trybie mono lub stereo, zmienianym przełącznikiem na jego przednim panelu. Tutaj też regulujemy potencjometrami poziom transmitowanego sygnału i zmieniamy kanały transmisji przy użyciu przycisku Channel. Oba tory audio są transmitowane na tym samym kanale UHF, który należy też ustawić w odbiornikach, wcześniej wybierając w nich opcję Left lub Right za pomocą dedykowanego przełącznika. Zabezpieczenie przed przypadkową zmianą kanału w nadajniku i odbiornikach realizowane jest przez zwłokę czasową w działaniu przycisków Channel - należy je przytrzymać przez czas dłuższy niż 1 sekunda, by funkcja zmiany kanałów zaczęła być aktywna. Podobnie jest z wyłączaniem urządzeń.
W nadajniku i odbiornikach znajdują się kontrolki sygnalizujące obecność częstotliwości nośnej, a także przesterowania torów audio w nadajniku i obecność sygnału w odbiornikach. Te ostatnie wyposażono w funkcję Squelch, czyli bramkę tłumiącą sygnał audio z chwilą pojawienia się zakłóceń w transmisji, by uniknąć nieprzyjemnych trzasków i szumów. Jej ustawienia dokonujemy trzypozycyjnym przełącznikiem.
W praktyce
Ku radości producentów kabli nie stworzono jeszcze takich systemów bezprzewodowych, które pozwoliłyby uzyskać przynajmniej zbliżone parametry w zakresie przesyłu analogowego, jakie mają porządne kable miedziane. Przy każdym przetwarzaniu sygnału i jego transmisji drogą radiową mamy do czynienia z jakimś kompromisem, a od producentów systemów bezprzewodowych zależy, czy będzie on mniejszy czy większy, i na ogół poziom tego kompromisu jest odwrotnie proporcjonalny do ceny produktu.
W warunkach prostego nagłośnienia, gdzie w grę wchodzi słowo mówione lub podkład muzyczny, Alto Stealth Wireless działa zgodnie ze swoją nazwą - zdecydowana większość użytkowników nawet nie zauważy, że połączenia dokonano bezprzewodowo, a nie za pomocą kabla. W bardziej zaawansowanych zastosowaniach, gdy zestawem głośnikowym jest precyzyjnie i głośno grający monitor sceniczny lub odsłuchy studyjne, przy szybkich porównaniach z kablem/bez kabla da się usłyszeć, że sygnał transmitowany bezprzewodowo jest nieco skromniejszy w zakresie niskich tonów i ubarwiony harmonicznymi w paśmie niskiego środka.
Znalazło to swoje potwierdzenie w pomiarach, w trakcie których, korzystając z interfejsu audio MOTU Track 16, mierzony był sygnał przesyłany z jego wyjścia na wejście liniowe za pomocą kabla, a następnie systemu Stealth Wireless. Widać wyraźny spadek 18 dB/oktawę poniżej 80 Hz oraz dość wysoki poziom drugiej i trzeciej harmonicznej. Co ciekawe, zniekształcenia są najniższe dla pasma 1-5 kHz, które odpowiada za czytelność głosu. Ponieważ transmisja sygnału jest analogowa, nie mamy tutaj żadnego opóźnienia w przekazywaniu dźwięku. Nadajnik oferuje też bardzo przyzwoity zapas dynamiki, i nawet przy pracy z dość często migającą diodą przesterowania w nadajniku, sygnał na wyjściu pozostaje niezakłócony pod względem pasmowym, choć zniekształcenia zaczynają już być wyraźnie słyszalne w całym paśmie. Należy zatem ustawiać tor transmisji tak, by czerwone diody w obu kanałach nadajnika zapalały się rzadko, a najlepiej wcale.
Zakres zastosowań
- możliwość zapewnienia transmisji sygnału liniowego audio wszędzie tam, gdzie jest kłopot z połączeniem kablowym- pracuje w trybie stereofonicznym, dwukanałowym lub monofonicznym
Nasze spostrzeżenia
+ w wielu sytuacjach zastępuje połączenia kablowe+ łatwa obsługa
+ solidne wykonanie
+ skuteczna transmisja o przyzwoitej jakości
+ różne możliwości mocowania odbiorników
+ dostępna opcja poszerzenia o dwa dodatkowe odbiorniki
- spory poziom zniekształceń harmonicznych
- brak opcji mocowania nadajnika np. w raku
Podsumowanie
W czasie testów z powodzeniem udawało się transmitować stabilny sygnał na odległość 30 metrów w linii prostej, z dwoma ścianami z porothermu po drodze, bez żadnych zmian w parametrach dźwięku. Poziom szumów był znikomy, a dynamika w zupełności wystarczyła do zapewnienia poprawnego brzmieniowo sygnału.
Producent dobrze wyposażył system w akcesoria, takie jak śruby i gąbki klejące do mocowania odbiorników, kable XLR, a także zasilacze dogniazdkowe z 3-metrowymi kablami (identyczne dla każdego z urządzeń, więc nie ma tu możliwości pomyłki). Całość jest bardzo prosta w obsłudze i skuteczna w działaniu, a korzystając z opcjonalnego zestawu Stealth Expander Pack możemy poszerzyć liczbę obsługiwanych torów transmisji o dwa dodatkowe odbiorniki działające na tych samych kanałach, co dwa pierwsze.
Na rynku nie ma zbyt wielu systemów bezprzewodowych dostosowanych do pracy z sygnałem liniowym, a tak wyspecjalizowanych jak Alto Stealth Wireless nie znajdziemy nigdzie. Już choćby z tego względu urządzenie to zasługuje na szczególną uwagę, a jeśli ktoś miał kiedyś kłopot z doprowadzeniem kabla sygnałowego do stojącego gdzieś z boku zestawu głośnikowego (a chyba każdy miał), ten z pewnością weźmie pod uwagę opcję zakupu opisywanego systemu. Tym bardziej, że nie zrujnuje on budżetu nawet bardzo małej firmy nagłośnieniowej.
Informacje
Nadajnik: | dwukanałowy, PLL, pasmo w.cz. 610-640 MHz, 16 kanałów stereo, moc 10 mW, dewiacja 20 kHz. |
Odbiorniki: | jednokanałowe, 16 kanałów, odstęp od szumów >100 dB (A), impedancja wyjściowa 660 Ω, ton pilotujący z bramką Squelch. |
Zasilanie: | zewnętrzne zasilacze sieciowe, 12 V, 300 mA. |
Wymiary: | 160x127x101 mm (nadajnik), 116x70x31 mm (odbiornik). |
Waga: | 290 g (nadajnik), 118 g (odbiornik). |
Inne testy marki