Więcej...

M-AUDIO Uber Mic

Sprzęt studyjny | 06.06.2018  | Tomasz Wróblewski
Marka:  M-AUDIO

Daje się wyraźnie zaobserwować, że od jakiegoś czasu specjaliści z firmy M-Audio stoją na stanowisku, że wielkość ma jednak znaczenie, a Uber Mic jest tego doskonałym przykładem.

Mający 20 cm wysokości i 8 cm średnicy (bez podstawy i uchwytu) Uber Mic wygląda zaiste imponująco. Mikrofon przeznaczony jest do pracy w charakterze mikrofonu nabiurkowego, ale po wykręceniu z podstawy uchwytu w kształcie litery U można go także zamontować bezpośrednio na typowym statywie mikrofonowym. Sama podstawa to masywny krążek z piankową warstwą izolacyjną pod spodem, stabilizującą jego pozycję i w pewnym zakresie redukującą przenoszenie drgań z blatu.

 

Podświetlane logo z tyłu mikrofonu nie tylko sygnalizuje obecność zasilania podawanego przez port USB, ale też efektownie wygląda. Tutaj możemy też dokonywać przełączania charakterystyk kierunkowych i regulować poziom czułości mikrofonu. W większości wypadków sprawdza się ustawienie jej na połowę zakresu.

Jak sugeruje nazwa, Uber Mic to coś znacznie więcej niż zwykły mikrofon podłączany bezpośrednio do komputera za pomocą portu USB. Różni się od wielu innych produktów tego typu choćby tym, że ma przełączaną charakterystykę kierunkową – nerkową, ósemkową i dookolną – ale może też pracować w trybie stereo. Funkcjonuje pod postacią uproszczonego interfejsu audio, zgłaszając się w programach DAW jako port wyjściowy stereo. Można zatem skierować na niego sygnał z komputera, monitorując go na podłączonych do Uber Mic słuchawkach. W tym trybie mamy możliwość regulacji poziomu odsłuchu, a także proporcji między sygnałami z mikrofonu i programu DAW. Przyciskiem Mute wyciszamy sam mikrofon i dzięki temu, nie zmieniając proporcji, słyszymy tylko materiał dźwiękowy z komputera. Regulacji podlega czułość samego mikrofonu, co pozwala dopasować ją do poziomu akustycznego sygnału źródłowego.

Konstrukcja

Mikrofon zbudowany jest w oparciu o trzy kapsuły elektretowe o charakterystyce nerkowej, z membranami o średnicy 16 mm każda. Jedna umiejscowiona jest z tyłu, a dwie – w układzie X/Y – z przodu. Poprzez odpowiednie łączenie sygnałów z tych kapsuł można uzyskiwać jedną z trzech dostępnych charakterystyk kierunkowych mono lub tryb stereo. W obu przypadkach przód mikrofonu znajduje się w tym samym miejscu – od strony z wyświetlaczem OLED.

Ten ostatni prezentuje ustawione poziomy czułości i głośności wyjścia słuchawkowego, a także wyświetla symbol aktualnie wybranej charakterystyki. Jego pracą steruje mikrokontroler STC. Z tyłu znajdziemy podświetlane niebieskie logo. Rozwiązanie to zastosowano głównie z myślą o osobach publikujących strumieniowe wideo, aby nikt z oglądających nie miał wątpliwości, z jakiego mikrofonu korzysta lektor...

Całą elektronikę torów sygnałowych mikrofonu w praktyce realizuje zintegrowany układ Cmedia CM118, wyposażony w przedwzmacniacz mikrofonowy, układ kontrolujący poziom sygnału i głosek wybuchowych, programowalny procesor, przetwornik A/C, podwójny przetwornik C/A oraz stereofoniczny wzmacniacz słuchawkowy – typowe rozwiązanie all-in-one. Konwertery działają z próbkowaniem 44,1/48 kHz i rozdzielczością 16-bitową, współpracując bezpośrednio z portem USB.

 

Uber Mic wykonany jest solidnie i dbałością o szczegóły. Źródłem sygnału są tu trzy kapsuły elektretowe, z których dwie ustawione są w konfiguracji X/Y pod kątem 90 stopni.

Korpus mikrofonu wykonany jest z aluminium, a jego podstawa, gdzie wyprowadzone są złącza USB i słuchawkowe TRS 3,5 mm, z mosiądzu, co przesuwa w dół środek ciężkości i zapewnia stabilną pozycję mikrofonu w uchwycie. Kapsuły osłonięte są metalową, perforowaną blachą, w środku wyłożoną cienką warstwą obojętnego akustycznie materiału. Zadaniem tej osłony jest pełnienie funkcji swoistego pop-filtru, zabezpieczającego w sposób mechaniczny przed podmuchami.

Całość wykonana jest solidnie i z dbałością o szczegóły. Przycisk wyciszania pulsuje niebieskim światłem po jego aktywacji, a miniaturowy ekran prezentuje poziom ostatnio regulowanego poziomu czułości mikrofonu lub wyjścia słuchawkowego.

W praktyce

Możliwość podłączenia od spodu mikrofonu kabli USB oraz słuchawkowego jest z jednej strony rozwiązaniem bardzo wygodnym, a z drugiej przeszkadza w swobodnej zmianie kąta nachylenia Uber Mic, zwłaszcza przy przejściu przez pozycję pionową. Najlepszym wyjściem byłoby zatem zastosowanie obu kabli ze złączami kątowymi. W zestawie znajdziemy jednak kabel USB z prostym wtykiem.
Jeśli korzystamy z mikrofonu ustawionego na jego podstawie, a z jakichś powodów chcielibyśmy umieścić go wyżej, to zamiast podkładania pod spód grubej książki można zastosować dołączony metalowy element pośredniczący, dzięki któremu Uber Mic znajdzie się ok. 8 cm wyżej, dzięki dużej masie podstawy cały czas zachowując optymalną stabilność pozycji.

Brzmienie mikrofonu jest przejrzyste, charakteryzuje się wyrazistością i prezentuje bardzo efektownie. W wielu przypadkach nagrany sygnał praktycznie nie wymaga dalszej obróbki, tym bardziej, że odpowiednia kompresja i korekcja funkcjonuje już w torze sygnałowym, nadając całości „radiowy” charakter. Dźwięk, który słyszymy w słuchawkach podłączonych do mikrofonu jest nieco inny niż ten, który zostanie zarejestrowany. W nagranym materiale jest mniej zewnętrznych dźwięków zakłócających i odpowiedzi pomieszczenia, a samo brzmienie prezentuje się nieco ciekawiej. Wynika to z faktu, że sygnał mikrofonu kierowany jest na słuchawki przed przetwarzaniem A/C i obróbką DSP.

 

Pod spodem mikrofonu znajdują się złącza do podłączenia kabli USB i słuchawkowego. Uber Mic można wykręcić z podstawy i zamontować go wraz z uchwytem na typowym statywie mikrofonowym. Można to także zrobić bez uchwytu i wkręcić go bezpośrednio.

Dla zwykłego głosu lektorskiego i nagrań takich instrumentów jak np. gitara akustyczna w zupełności wystarczy ustawienie czułości wejściowej na połowę zakresu regulacji. Wrażliwość na zgłoski wybuchowe jest niewielka, a to dlatego, że nawet przy pracy w trybie mono sygnał pobierany jest z kapsuł ustawionych w konfiguracji X/Y, dzięki czemu nie znajdują się one prostopadle względem kierunku dochodzących fal akustycznych.

Poziom sygnału w słuchawkach jest więcej niż wystarczający – nikt nie będzie miał powodów do narzekań. Zapewne nie muszę dodawać, że przy pracy z Uber Mic powinniśmy korzystać ze słuchawek zamkniętych. Tym bardziej, że mikrofon jest bardzo czuły, co dodatkowo podkreśla wbudowana weń kompresja. Jest zatem spore prawdopodobieństwo, że jeśli na tym samym biurku znajduje się też laptop, to w nagraniu pojawi się nieco szumu umieszczonego w nim wentylatora.

Tryb stereo prezentuje się bardzo efektownie. Nawet jeśli przemieszczamy się przed mikrofonem, to plan dźwiękowy zachowuje optymalną spójność i sugestywność, bez jakiejkolwiek sztuczności w tym względzie. Bardzo ładnie brzmią nagrania stereo różnego typu instrumentów akustycznych – do celów prezentacyjnych, przy rejestracji pomysłów muzycznych i realizowaniu materiałów strumieniowych Uber Mic nikogo nie zawiedzie.

Poziom szumów własnych mikrofonu do najniższych nie należy. Kłopotliwie prezentuje się też równowaga kanałów przy nagrywaniu w trybie monofonicznym na ścieżce ustawionej w trybie stereo – sygnał jest nieco przesunięty w stronę lewego kanału. Przycisk aktywujący wyciszanie mikrofonu jest bardzo przydatny (gdy np. chcemy wyłączyć mikrofon na czas odtwarzania muzyki), ale dość wyraźnie słychać klik towarzyszący aktywowaniu funkcji Mute. Nie należy też kłaść na biurku żadnych zewnętrznych dysków HDD – odgłos ich pracy jest doskonale wychwytywany przez mikrofon i słyszany w nagraniu pod postacią wyraźnego buczenia.

Podsumowanie

Choć z powyższego wynika, że Uber Mic ma kilka niedoróbek i kilka rzeczy można by w nim zrobić lepiej, to jednak w tym zakresie zastosowań, do których go przewidziano, sprawdza się bardzo dobrze. Zarówno głos jak i instrumenty brzmią ciekawie i jeśli ustawimy poziom zapewniający odpowiedni zakres dynamiki, to praktycznie nie wymagają żadnej dodatkowej obróbki. Możecie się o tym przekonać słuchając prezentacji na DVD i online, do nagrania której bez żadnych przygotowań ustawiłem mikrofon na biurku obok laptopa i monitora, rejestrując głos i gitarę akustyczną metodą „z marszu”. Obróbka całości sprowadziła się do normalizacji poziomu.

W tym kontekście sugerowana cena mikrofonu opiewająca na 499 zł prezentuje się niezwykle atrakcyjnie, z nawiązką rekompensując wszelkie niedostatki. Zgoda, nie jest to mikrofon do profesjonalnego studia nagrań, ale do zapisywania notatek dźwiękowych, prezentacji i czy realizacji materiału pod kątem strumieniowania trudno będzie znaleźć coś lepszego i wyglądającego bardziej efektownie. 

 

Nasze spostrzeżenia

+ trzy charakterystyki kierunkowe i rejestracja stereo
+ wyjście słuchawkowe do monitoringu nagrywanego, odtwarzanego i nagranego sygnału
+ regulacja proporcji między sygnałem nagrywanym a odtwarzanym
+ optymalnie dobrane brzmienie z odpowiednią kompresją i korekcją
+ wysoki poziom na wyjściu słuchawkowym
+ wygodna regulacja parametrów
+ efektowny wygląd i atrakcyjna cena

- dość wysoki poziom szumów własnych
- wrażliwy na infradźwięki
- wyprowadzenie kabli z podstawy może być kłopotliwe przy zmianie kąta ustawienia mikrofonu

 

Zakres zastosowań

- budżetowy mikrofon z trzema charakterystykami kierunkowymi i pracą w trybie stereo dla muzyków nagrywających swoje pomysły oraz osób rejestrujących materiały np. na potrzeby strumieniowania online

 

Informacje

Funkcja mikrofon USB z wyjściem słuchawkowym
Kapsuły 3, elektretowe 16 mm
Charakterystyki nerkowa, dookolna, ósemkowa, stereo X/Y
Konwersja 16-bitowa, 44,1/48 kHz
Pasmo przenoszenia 30 Hz-20 kHz
Czułość -45 dB (0 dB = 1V/Pa, 1 kHz)
Wyjście słuchawkowe 10 Ω, 30 mW/48 Ω
Zasilanie przez port USB
Wymiary 114x273 mm (razem z uchwytem i podstawą)
Waga 0,7 kg (sam mikrofon), 1,8 kg (mikrofon wraz z podstawą)
Producent M-Audio
Dystrybucja Audiostacja