Behringer X-Touch One - kontroler DAW

Sprzęt studyjny | 05.11.2018  | Jarosław Stubiński
Marka:  Behringer

Behringer ma dość duże doświadczenie w produkcji kontrolerów, a model One jest już piątym urządzeniem z serii X-Touch.

Jest to kontroler typu Universal Control, czyli pracujący w oparciu o MIDI, ale obsługujący też protokoły Mackie Control oraz Human User Interface (HUI). Dzięki wyposażeniu go w zmotoryzowany, czuły na dotyk tłumik, a także wyświetlacz LCD prezentujący nazwę wybranego kanału może stanowić interesującą cenowo alternatywę dla osób preferujących miks z wykorzystaniem sprzętowych suwaków.

Konstrukcja Behringer X-Touch One

Korpus urządzenia jest metalowy i wyposażony w boki z tworzywa. Całość prezentuje się bardzo solidnie, ma odpowiednią wagę i zachowuje stabilność na płaskiej powierzchni. Panel czołowy oferuje ogółem 34 podświetlane przyciski, podzielone na sekcje obsługi kanału, funkcyjne, transportu, zarządzania wyborem kanałów/banków oraz sterowania kursorem i skalowania. Firma Behringer zadbała o udostępnienie użytkownikom estetycznych, samoprzylepnych nakładek z opisami gotowych map dla programów Reaper, Waveform, Pro Tools, Studio One, Logic, Cubase oraz Live, czysty panel do opisu przez użytkownika i mapy HUI oraz MIDI/CC.

Kontroler pozwala na podłączenie i obsługę przycisku nożnego, a dzięki dwóm portom USB A może funkcjonować także w charakterze koncentratora USB.

Kontroler zasilany jest z zewnętrznego zasilacza sieciowego i podłączany do komputera przez USB. Dzięki wyposażeniu go w dwa porty USB A można go wykorzystać jako koncentrator np. do podłączenia kluczy iLok i eLicenser lub myszki i klawiatury. Gniazdo TS 6,3 mm służy natomiast do współpracy z kontrolerem nożnym, który także jest uwzględniany w mapowaniu.

Wszystkie przyciski są dość twarde i mają wyrazisty skok, ale dzięki temu obsługa przebiega pewnie i bez przypadkowych wciśnięć. 3-częściowy wyświetlacz LED umiejscowiony na górze panelu prezentuje aktualną pozycję kursora w metrum muzycznym, czasie lub ramkach, a także numer aktualnie wybranego kanału. Na wyświetlaczu nad 100-milimetrowym tłumikiem pojawia się 6-znakowy skrót nazwy przypisanej do obsługiwanej obecnie ścieżki. Podczas zmiany kanałów tłumik automatycznie zmienia położenie na takie, jakie reprezentuje odpowiadająca mu kontrolka w programie DAW. Każde jego dotknięcie aktywuje możliwość zmiany jego położenia.

Oprócz dostępności zmotoryzowanego i czułego na dotyk tłumika X-Touch wyposażony jest w linijkę LED, domyślnie przypisaną do wskazań poziomu sygnału na aktualnie wybranym kanale.

Umieszczony w górnym lewym rogu enkoder lekko się chwieje, a okalające go diody sygnalizujące aktualne ustawienie nie zawsze są dobrze widoczne – zwłaszcza te w górnej części, ponieważ przesłania je gałka. Mimo wszystko jest to przydatne narzędzie, domyślnie przypisane do sterowania panoramy wybranego kanału.

Urządzenie nie ma żadnego włącznika napięcia. Jeśli w danym momencie nie współpracuje z żadnym programem DAW, pozostają na nim aktywne ostatnio dokonane ustawienia, a przyciski nie reagują na wciskanie. W momencie uruchomienia DAW, do którego kontroler jest przypisany, automatycznie ładują się aktualne ustawienia z programu.

Behringer X-Touch One a współpraca z DAW

Podstawowa konfiguracja pod kątem współpracy z większością programów DAW jest bardzo prosta. Wskazujemy X-Touch One jako wejściowy i wyjściowy port MIDI z opcją kontroli, a następnie port ten definiujemy jako źródło komunikatów Mackie Control Universal (MCU). Generalnie nie ma w tym zakresie większych problemów – w Logic należy aktywować nowy kontroler MCU, a w Reaperze wystarczy wskazać porty MIDI i zdefiniować je jako porty kontrolera Mackie Control; w pozostałych programach postępujemy podobnie. Wcześniej jednak należy ustawić kontroler w tryb współpracy z danym programem. Wciskamy i przytrzymujemy Stop, następnie wciskamy enkoder i tą metodą wchodzimy do ustawień systemowych. Enkoderem wybieramy program, z którym kontroler ma współpracować, a potem ustawiamy jasność obu wyświetlaczy. Po takiej konfiguracji ponownie uruchamiamy DAW.

Funkcją, której nie znajdziemy w innych urządzeniach z tego przedziału cenowego są wyświetlacze nazwy wybranego kanału oraz czasowej lokalizacji kursora.

Na ogół w zakresie obsługi nie ma większych niespodzianek, gdy już nauczymy się rozróżniać zaznaczenie kanału od jego wyboru przyciskami Channel. Tu trzeba wykazać się pewną giętkością ręki, bo przy zmianie kanałów przemieszcza się też tłumik i jeśli obsługujemy kontroler lewą ręką, możemy nim „dostać po palcach”.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Jeśli ktoś już wcześniej pracował z podobnymi urządzeniami, to nie powinien mieć problemu z przyswojeniem obsługi X-Touch One. Gdy dla kogoś jest to pierwszy kontakt ze sprzętowym sterownikiem tego typu, to nauka obsługi na poziomie pozwalającym uzyskać większą wydajność niż przy pracy wyłącznie z myszą i klawiaturą, może zająć kilka dni. Po części jest to spowodowane dość specyficznym rozmieszczeniem manipulatorów. Dostęp do sekcji napędu wymaga ominięcia wysoko umieszczonego kółka Jog. Często używane przyciski Solo i wyciszania znajdują się najwyżej, choć powinny być pod ręką. Skalowanie widoku i przemieszczanie się po projekcie wymaga naprzemiennego wciskania przycisku umieszczonego pomiędzy kursorami, a najważniejsza z obsługowego punktu widzenia zmiana kanałów często myli nam się ze zmianą banków tłumików.

Nie uda nam się zatem szybkie i całkowicie bezbolesne przejście na kontroler – tego po prostu trzeba się nauczyć. Nie unikniemy też obsługi za pomocą myszy – zaznaczanie, obwiednie i mnóstwo innych funkcji w dalszym ciągu będzie wymagało obsługi wyłącznie tą metodą.

Podsumowanie

Wobec braku dedykowanego edytora ustawień, pod względem obsługi innych programów niż aktualnie dostępne jesteśmy zdani jedynie na aktualizację firmware kontrolera. Nie jest to jednak większym problemem, ponieważ X-Touch One jest kompatybilny zarówno z HUI, jak i MIDI oraz CC, więc w ten czy inny sposób zawsze możemy go „sparować” z każdą aplikacją obsługującą jeden z tych formatów. Kontroler przyjmuje też komunikaty MIDI Note i MIDI CC, również w formacie SysEx, które służą do obsługi wszystkich elementów świecących na panelu, łącznie z obydwoma wyświetlaczami. W trybie Mackie Control możliwa jest współpraca z modyfikatorami klawiatury QWERTY, jak Shift, Option, Control i Alt, pozwalając na obsługę automatyki oraz opcji widoku. Wszystko to sprawia, że X-Touch One jest wyjątkowo elastycznym narzędziem do manualnego sterowania pracą programu DAW.

Rozkład manipulatorów na panelu czołowym nie jest przesadnie ergonomiczny, ale to kwestia gustu i przyzwyczajeń. Wszystkie elementy, za wyjątkiem tłumika, sprawiają wrażenie nieco opornych w zakresie ich obsługi, z drugiej strony jednak dają poczucie pewności i stabilności. W urządzeniu nie ma przycisków jako takich – są jedynie znane z pilotów do sprzętu RTV dociskane gumki przewodzące, a efekt wyczuwalnego kliknięcia uzyskano poprzez odpowiednią konstrukcję silikonowego elementu pośredniczącego. Trudno jednoznacznie stwierdzić, jak taka struktura zachowa się w dłuższej perspektywie czasowej, ale rzecz wygląda na przemyślaną i dopracowaną. Nie powinno być też żadnych problemów z ewentualną wymianą zmotoryzowanego tłumika.

Przy całej swojej funkcjonalności i jakości wykonania X-Touch One należy do najtańszych kontrolerów jednokanałowych na rynku i już samo to zwraca na niego uwagę potencjalnych nabywców. Budżetowość nie jest jednak w nim widoczna. Wprawdzie obsługa fizycznych manipulatorów odbiega nieco od tego, co oferują hi-endowe urządzenia tego typu, ale ma to, czego nie mają inne produkty o podobnej funkcjonalności: wyświetlacze z nazwą kanału i pozycją kursora.

Nie licząc klasycznego już PreSonusa Faderport, wszystkie inne urządzenia o tej funkcjonalności są droższe lub dużo droższe od X-Touch One. Mowa tu o Faderport v2, Steinberg CC121 czy Avid Pro Tools Deck (obsługujący protokół Eucon i wymagający iPada). Jeśli zatem poszukujesz funkcjonalnego oraz uniwersalnego kontrolera do Twojego DAW, umożliwiającego sekwencyjną obsługę kanałów, sterowanie napędem i wyposażonego w zmotoryzowany, czuły na dotyk tłumik, to zacznij od bliższego przyjrzenia się X-Touch One.

 

Nasze spostrzeżenia

+ nie wymagająca konfiguracji obsługa większości DAW
+ wyświetlacze z nazwą kanału i pozycją kursora
+ naklejki z opisami dla obsługiwanych aplikacji
+ wysoka funkcjonalność przy atrakcyjnej cenie
+ złącze do współpracy z przyciskiem nożnym
+ wbudowany koncentrator USB

- mało ergonomiczne rozmieszczenie manipulatorów
- dość duże gabaryty

 

Informacje

Funkcja kontroler do sprzętowej obsługi pracy programów DAW z użyciem protokołów MCU, HUI, MIDI i CC
Manipulatory kółko Jog, enkoder z funkcją przycisku, 34 podświetlane przyciski, zmotoryzowany, czuły na dotyk tłumik 100 mm
Wyświetlacze 10-pozycyjny, 7-segmentowy LED; alfanumeryczny, podświetlany LCD
Połączenie z komputerem USB 2.0; funkcjonalność koncentratora USB
Zasilanie zewnętrzny zasilacz 9 V, 15 W
Wymiary 65x196x233 mm
Waga 1,5 kg
Producent Behringer
Dystrybucja SoundTrade
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó