Midiplus Studio 4 - interfejs audio/MIDI

Sprzęt studyjny | 05.01.2019  | Tomasz Wróblewski
Marka:  Midiplus

Funkcjonalny i niedrogi – czyż nie tego większość z nas oczekuje od interfejsów audio? Zobaczmy czy Midiplus Studio 4 spełnia te wymagania.

Midiplus to kolejna inkarnacja jednej z wiodących tajwańskich firm zajmujących się produkcją sprzętu pro-audio oraz instrumentów muzycznych. Trudno jest jednoznacznie prześledzić wszystkie zależności, jakie w tym zakresie występują, ponieważ korporacja, do której należy marka Midiplus powstała w latach 70. minionego wieku i przez ten czas była stale aktywna na rynku – zarówno jako producent własnych marek jak i sprzętu pod innymi, bardziej znanymi nazwami. Tak czy owak, mamy do czynienia z doświadczonym producentem o ustabilizowanej pozycji, dobrze rozwiniętym działem R&D oraz ze sprawdzonym systemem wytwarzania stosunkowo niedrogich, dobrej klasy urządzeń.

Istotną rolę w ofercie Midiplus odgrywają klawiatury sterujące, w których marka ta wyspecjalizowała się już wiele lat temu, będąc jednym z pierwszych producentów tego typu sprzętu na Tajwanie i wyprzedzając pod tym względem firmy z Chin kontynentalnych, które na dobrą sprawę zaczęły swą działalność kilkanaście lat później. I nie jest to rzecz bez znaczenia. Także interfejsy tego producenta, choć jeszcze nie pod nazwą Midiplus, pojawiły się stosunkowo wcześnie i były jednymi z pierwszych na rynku.

Odhaczywszy zatem część historyczną możemy przejść do opisu Studio 4.

Konstrukcja Midiplus Studio 4 

Urządzenie pracuje 24-bitowo z próbkowaniem 192 kHz, otrzymując zasilanie przez USB z komputerów PC lub Mac. Jak sugeruje nazwa, interfejs ma cztery wejścia, w tym dwa mikrofonowe z napięciem fantomowym. Mogą one pracować także jako instrumentalne lub liniowe, a znajdziemy je na przednim panelu pod postacią gniazd combo. Kolejne dwa liniowe wejścia symetryczne TRS 6,3 mm znajdziemy z tyłu. Tam też umiejscowiono cztery liniowe wyjścia symetryczne TRS 6,3 mm oraz wyjście monitorowe stereo w takim samym formacie.

Ciekawą funkcją Studio 4 jest możliwość jednoczesnego zasilania z dwóch portów USB (np. z komputera przez USB 2.0 i aktywnego koncentratora USB przez Power +5 V), co pozwala rozłożyć obciążenie na oba źródła napięcia. Docelowo jednak konfiguracja ta przystosowana jest do współpracy interfejsu z urządzeniami iOS (przez USB 2.0) i jednoczesne dostarczanie do interfejsu napięcia przez port Power +5 V.

Na wyjściu monitorowym pojawia się ten sam sygnał co na wyjściu słuchawkowym, ale z niezależną regulacją poziomu. Do obsługi tak zorganizowanego odsłuchu służy sześć przycisków, z których cztery przełączają pary sygnałów kierowanych na monitory i słuchawki: wejścia 1/2 lub 3/4 albo wyjścia 1/2 lub 3/4. W standardowym trybie możemy wybrać tylko jedną z tych czterech par, w razie potrzeby monofonizując sygnał za pomocą przycisku Stereo/Mono. Ale interfejs udostępnia też tryb odsłuchu Multi, w którym każda z tych par pojawia się w odsłuchu. Można zatem uzyskać taki efekt, że monitorujemy jednocześnie wszystkie 4 wejścia i 4 wyjścia, mogąc także słuchać ich monofonicznie. Odsłuch w trybie mono jest przydatny zwłaszcza wtedy, gdy nagrywamy sygnał z czterech źródeł i chcemy je słyszeć w centrum panoramy, a nie na przypisanych do nich kanałach lewym i prawym. Bardzo sprytnie pomyślany i sprawnie działający system monitoringu. Do pełni szczęścia brakuje mi jedynie oddzielenia źródeł sygnału dla monitorów i słuchawek. Regulator głośności tych ostatnich też mógłby być bardziej liniowy, bo prawdziwy wzrost poziomu pojawia się dopiero pod koniec zakresu.

Regulatory czułości obu przedwzmacniaczy zachowują się podobnie jak potencjometr głośności słuchawek – największe wzmocnienie uzyskujemy dopiero w ostatniej jednej czwartej zakresu regulacji. Nie mamy też żadnej skali, a znacznik położenia gałki jest praktycznie niewidoczny w sytuacji, gdy na wejściu nie ma żadnego sygnału. Sytuacja się zmienia, gdy pojawia się sygnał – wówczas punkt ten jest nieznacznie podświetlany na zielono sygnalizując obecność sygnału lub na czerwono, gdy jest on przesterowany. W przypadku potencjometru głośności słuchawek znacznik gałki jest podświetlany na stałe.

Wobec sygnału na wejściach liniowych 3/4 nie mamy żadnej kontroli poziomu – ani optycznej, ani sprzętowej. W tym wypadku musimy już polegać na tym, co słyszymy w monitorach/słuchawkach lub widzimy na wskaźnikach w DAW. Wbrew temu, co sugeruje instrukcja obsługi, cztery 6-diodowe wskaźniki LED przy regulatorze Monitor nie pokazują poziomów sygnałów wejściowych, a jedynie wyjściowe.

Wzorcowa wręcz charakterystyka częstotliwościowa interfejsu mierzona od wejścia mikrofonowego do wyjścia liniowego, z uwzględnieniem zniekształceń harmonicznych, które są tu bardzo niskie i wyrównane.

Dwa znajdujące się na przednim panelu wejścia mogą obsłużyć sygnał mikrofonowy (przez port XLR) albo liniowy lub instrumentalny (przez TRS 6,3 mm). W tym drugim przypadku wyboru dokonujemy przyciskiem Line/Inst, a wewnętrzna komutacja torów sygnałowych przedwzmacniacza dokonuje się za pośrednictwem przekaźników.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Midiplus Studio 4  w praktyce

Za konwersję analogowo-cyfrową i cyfrowo-analogową w Studio 4 odpowiadają dwa dwukanałowe kodeki Cirrus Logic CS4271, charakteryzujące się zakresem dynamiki 114 dB, pozwalając na pracę 24-bitową z próbkowaniem do 192 kHz. To stosunkowo niedrogie, ale bardzo sprawnie działające układy, cieszące się dużą popularnością w środowisku projektantów sprzętu pro-audio z niższej i średniej półki cenowej.

Przedwzmacniacze mikrofonowe rozwiązano dość prosto, ale wyjątkowo efektywnie. Możemy regulować ich czułość w zakresie 45 dB, co jest standardem wśród tego typu produktów. Z liniowością regulacji nie jest najgorzej – wprawdzie dokonuje się ona wykładniczo, ale nie pojawia się zjawisko gwałtownego skoku pod koniec zakresu regulacji i wszystko pozostaje pod kontrolą.

Imponująco natomiast prezentuje się odstęp od szumów, który w nagranym 24-bitowo materiale wynosi aż 107,5 dBA. Dodam, że przedwzmacniacze w wielu innych interfejsach wyższej klasy nieczęsto przekraczają granicę 100 dB. Ponadto przesunięcie fazowe dla 50 Hz jest praktycznie pomijalne, ponieważ wynosi raptem 3 stopnie.

Przesunięcie fazowe w torach przedwzmacniaczy mikrofonowych Studio 4. Dla 50 Hz wynosi ono ok. 3°. Mało które urządzenie profesjonalne jest w stanie poszczycić się tak wyrównaną charakterystyką.

Brzmienie torów sygnałowych Studio 4 nie pozostawia wątpliwości, że mamy do czynienia z urządzeniem dobrze skonstruowanym i wykonanym. W swoim przedziale cenowym pod tym względem interfejs reprezentuje klasę wyższą. Poziom sygnału na wyjściach liniowych jest wystarczający do większości zastosowań (nominalnie -10 dBV). Sygnał z gniazda słuchawkowego powinien bez trudu wysterować każdego typu słuchawki, choć trzeba się liczyć z koniecznością ustawienia regulatora w okolicach maksimum.

Dość oryginalnie rozwiązany system monitoringu sprawdza się nadzwyczaj dobrze. Pod warunkiem, że nie zależy nam na tym, by mieć inny sygnał w monitorach, a inny w słuchawkach – na taką konfigurację Studio 4 nie pozwala. Porty MIDI działają bez zastrzeżeń, a interfejs współpracuje bez problemu z urządzeniami iOS. W takim przypadku musimy użyć przejściówki Camera Connection Kit, a sam interfejs zasilić przez USB z dedykowanego gniazda (odpowiedni kabel znajdziemy w zestawie). Urządzenie ma także specjalne złącze Remote, które może być wykorzystane do współpracy z innym sprzętem Midiplus (na ten temat nie ma jednak żadnych dodatkowych informacji).

Maksymalny pobór prądu przez Studio 4 z jednego gniazda USB sięga 550 mA. Można jednak go zmniejszyć o połowę, dodatkowo zasilając interfejs poprzez wspomniane wyżej drugie gniazdo, które służy tylko do tego celu.

Podsumowanie

Za 639 zł otrzymujemy dobrze wykonany, solidny i funkcjonalny interfejs audio/MIDI, który można z powodzeniem wykorzystać w domowym studiu nagrań i w ramach mobilnego systemu rejestracji i odtwarzania dźwięku. Wprawdzie rynek interfejsów USB wydaje się nasycony, ale firmie Midiplus udało się stworzyć produkt, z którym trudno jest konkurować.

Przede wszystkim mamy 4 wejścia i 4 wyjścia, co pozwala podłączyć do naszego DAW zewnętrzny sprzęt analogowy, jak kompresor czy procesor efektów. Przy pracy na żywo możemy natomiast wykorzystać dwie pary wyjść stereo – rzecz niezbędna w takich konfiguracjach. Studio 4 ma solidny, całkowicie metalowy korpus, co dodatkowo zwiększa jego przydatność w aplikacjach mobilnych.

Ciekawie zaprojektowany system odsłuchu daje nam możliwość sprawnej kontroli wejść i wyjść, choć współdzielenie sygnału monitorowego przez słuchawki i monitory nie zawsze jest wygodne. Mamy za to zaskakująco dobre parametry torów sygnałowych w kontekście ich dynamiki oraz odstępu od szumu i zakłóceń. Nie bez znaczenia jest możliwość współpracy z urządzeniami iOS oraz opcja zasilania interfejsu z dwóch portów USB jednocześnie.

Wszystko to tworzy obraz ciekawego produktu, którym zdecydowanie warto się zainteresować, gdy poszukujemy niedrogiego, ale wydajnego interfejsu audio/MIDI z czterema wejściami i wyjściami.

 

Nasze spostrzeżenia

+ ciekawie rozwiązany system monitoringu
+ bardzo dobre parametry jakościowe torów audio
+ możliwość współpracy z urządzeniami iOS
+ zasilanie może być podawane przez dwa porty USB jednocześnie

- współdzielenie sygnału słuchawkowego i monitorowego (ale przy zachowaniu oddzielnej regulacji poziomu)

 

Zakres zastosowań

- funkcjonalny interfejs USB 2.0, wyposażony w cztery wejścia analogowe (w tym dwa mikrofonowe), cztery wyjścia liniowe oraz wejście i wyjście MIDI
- przeznaczony do pracy w domowych studiach nagrań i aplikacjach mobilnych

 

Informacje

Wejścia 2x combo (mikrofon, linia, instrument); 2x TRS 6,3 mm (linia)
Wyjścia 4x TRS 6,3 mm (linia), 2x TRS 6,3 mm (Monitor), TRS 6,3 mm (słuchawki)
MIDI In, Out, DIN-5
Maks. poziom wejściowy +10 dBu (mikrofon), +13 dBu (linia), +20 dBu (instrument)
Poziom wyjściowy nom. -10 dBu (linia), 30 mW/50 Ω (słuchawki)
Przetwarzanie A/C/A 24-bitowe, próbkowanie 44,1/48/88,2/96/192 kHz, zakres dynamiki konwersji 114 dB
Zasilanie zewnętrzne poprzez USB 2.0
Wymiary 185x135x45 mm
Waga 0,6 kg
Dystrybucja Sound Station
Producent Midiplus
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó