Więcej...

Audio-Technica AT4047MP - mikrofon pojemnościowy

Sprzęt studyjny | 10.03.2019  |  Jarosław Stubiński
Marka:  Audio-Technica

Japońskie mikrofony pojemnościowe mają liczne grono zwolenników. Uznaliśmy zatem, że warto przypomnieć model AT4047MP, który mimo upływu lat wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem.

Nie licząc ekskluzywnej serii 50, mikrofony Audio-Technica z serii 40 należą do najdroższych mikrofonów tego producenta. W całej rodzinie 40 znajdziemy kilka modeli mikrofonów wielkomembranowych, z lampowym 4060A i stereofonicznym 4050ST na czele. Zaraz za nimi plasuje się 4047MP, będący bardziej zaawansowaną wersją kardioidalnego 4047SV. Różni się od niego dostępnością trzech charakterystyk kierunkowych, oprócz nerkowej udostępniając też ósemkową i dookolną.

Mikrofon dostarczany jest w zestawie z elastycznym uchwytem, w estetycznym futerale z tworzywa. Uchwyt jest odlewany z metalu, a mikrofon umieszcza się w nim „na wcisk”. Korpus 4047MP jest także całkowicie metalowy, z podwójną osłoną kapsuły wykonaną ze stalowej siatki. Oprócz przełącznika charakterystyk kierunkowych mamy załączany filtr górnoprzepustowy 80 Hz i tłumik 10 dB. Całość, jak zawsze w przypadku Audio-Techniki, wykonana jest z najwyższą starannością i dbałością o każdy detal. Pod tym względem to bez wątpienia najwyższa klasa światowa, dorównująca produktom niemieckim. Może sposób montażu mikrofonu w uchwycie nie należy do najwygodniejszych, ale sam uchwyt skonstruowany jest tak, że mamy bardzo łatwy dostęp do przełączników mikrofonu i zapewnione efektywne tłumienie drgań mechanicznych.

Konstrukcja Audio-Technica AT4047MP

Kapsuły wielu współczesnych japońskich mikrofonów pojemnościowych bardzo często różnią się od tych, które znajdziemy w klasycznych rozwiązaniach. I tak też jest w tym przypadku. Stała elektroda dla obu 1-calowych membran (tzw. backplate) jest wspólna, a same membrany mocowane są na klej wewnątrz pierścienia z tworzywa pełniącego też funkcję izolatora definiującego odległość membran od elektrody stałej. To rozwiązanie znacznie prostsze niż przy typowej konstrukcji kapsuły, ale też bardziej zaawansowane technologicznie w kontekście zastosowanych materiałów. Ponadto konstrukcja dwumembranowa ze wspólną elektrodą stałą pozwala uzyskać bardziej spójną charakterystykę ósemkową i dookolną, zwłaszcza w zakresie wysokich częstotliwości.

Wnętrze mikrofonu Audio-Technica AT4047MP. Widoczna jest kapsuła wykonana na bazie technologii klejenia oraz transformator wyjściowy na rdzeniu bez kolumny środkowej.

Mikrofon jest półprzewodnikowy i bazuje na konwerterze impedancji z tranzystorem FET. Zaraz za nim znajduje się transformator separujący i symetryzujący, którego obecność nie pozostaje bez wpływu na brzmienie. Ma on bardzo ciekawą i rzadko spotykaną konstrukcję opartą na rdzeniu typu O, a zatem z dwoma karkasami i bez kolumny środkowej. Kapsuła polaryzowana jest zewnętrznym napięciem fantomowym 48 V, które zasila też układ elektroniczny mikrofonu.

Audio-Technica AT4047MP w praktyce

Mikrofon w zastosowaniach typowo wokalnych jest lekki brzmieniowo, charakteryzując się wyrównanym, bardzo czytelnym dźwiękiem. Nie ma tendencji do eksponowania sybilantów ani też podkreślania głosek wybuchowych. Dzięki temu użycie korekcji do ułożenia sygnału w aranżacji można ograniczyć do kilku podstawowych zabiegów. W porównaniu do podobnych mikrofonów dostępnych na rynku, AT4047MP ma o około 6 dB mniejszą czułość, ale jednocześnie charakteryzuje się dużą odpornością na wysokie poziomy SPL, co pozwala uniknąć sporadycznych zniekształceń głosek zawierających skumulowaną energię, występujących niekiedy w mikrofonach tego typu. Nieco uboższy niż w innych mikrofonach wielkomembranowych wyższy dół w okolicach 100-200 Hz może z początku budzić obawy co do przetwarzania najniższego pasma, ale szybko okazuje się, że to w niczym nie przeszkadza. Dzięki temu nie ma potrzeby tłumienia dołu w całościowym miksie, a po obróbce kompresją bez problemów zachowamy odpowiedni poziom niskich tonów.

Transformator subtelnie wpływa na brzmienie, w przypadku głośniejszych dźwięków dodając lekkiego zakolorowania w zakresie środka. Pod względem poziomu szumów własnych AT4047MP nie wyróżnia się znacząco od podobnych mikrofonów, jednak wysoka wartość akceptowanego poziom SPL sprawia, że jego zakres dynamiki prezentuje się doskonale. To jednocześnie główna cecha, dzięki której mikrofon może znaleźć cały szereg zastosowań, wśród których na pierwszy plan wysuwa się rejestracja mowy i śpiewu.

Podsumowanie

Ze swoją ceną AT4047MP prawdopodobnie nie znajdzie się w kręgu zainteresowania właścicieli domowego studia, ale warto zwrócić na niego uwagę, jeśli chodzi o studia projektowe i profesjonalne. W zestawie posiadanych mikrofonów powinny być modele o różnym charakterze brzmieniowym, a AT4047MP znajduje się w grupie jaśniejszych sonicznie. W mojej opinii najlepiej sprawdzi się w przypadku głosów żeńskich, ale też instrumentów akustycznych, z których chcemy wydobyć przejrzystość i otwartość, takich jak np. gitary akustyczne. Wielu użytkownikom spodoba się jego dość zrównoważona charakterystyka, bez przeładowania niskim środkiem. Natomiast marka producenta oraz wysoka jakość wykonania i zastosowanych materiałów są gwarancją długowieczności mikrofonu, który dzięki temu staje się dobrą inwestycją.  

 

Nasze spostrzeżenia

+ wysoka jakość wykonania i zastosowanych materiałów
+ uniwersalność zastosowań
+ przejrzysty, zrównoważony dźwięk
+ elastyczny uchwyt w zestawie

- mocowanie mikrofonu w uchwycie odbywa się niezbyt funkcjonalną metodą „na wcisk”

 

Zakres zastosowań

- wszechstronny mikrofon wielkomembranowy, z trzema przełączanymi charakterystykami kierunkowym, przeznaczony dla projektowych i profesjonalnych studiów nagrań

 

Informacje

Kapsuła dwumembranowa, 1”, zewnętrznie polaryzowana
Charakterystyka nerkowa, dookolna, ósemkowa
Pasmo przenoszenia 20 Hz-18 kHz
Filtr załączany, HPF 80 Hz, 12 dB/okt
Czułość -42 dB (7,9 mV, 1 V/1 Pa)
Impedancja 100 Ω
Maks. poziom SPL 155 dB (1 kHz, 1% THD); 165 dB z włączonym tłumikiem 10 dB
Poziom szumów własnych 14 dB SPL
Zasilanie zewnętrzne napięcie fantomowe 48 V, 3,4 mA
Wymiary 188x53 mm
Waga 524 g
Dystrybucja Konsbud Audio
Producent Audio-Technica