Więcej...

Lewitt LCT140 Air - mikrofon pojemnościowy

Sprzęt studyjny | 08.12.2019  |  Tomasz Wróblewski
Marka:  Lewitt
Nasz Typ

Lewitt LCT140 Air zelektryzował wszystkich swoją atrakcyjną ceną. Czy podobnie jest z jego funkcjonalnością i jakością?

Tzw. mikrofony paluszkowe stosowane są tam, gdzie trzeba nagrać jakiś instrument akustyczny. Średnica membrany w zastosowanych w nich kapsułach na ogół nie przekracza 1”, co u niektórych wywołuje wrażenie, że może się pojawić problem z przetwarzaniem basów. Jest dokładnie odwrotnie. Mała, lekka membrana doskonale daje sobie radę z niskimi częstotliwościami. Niewielka średnica sprawia też, że naturalna częstotliwość rezonansowa membrany jest przesunięta wysoko w górę. Jest to istotne, ponieważ przy częstotliwościach, których długość fali jest 4-krotnie większa niż średnica membrany, fala akustyczna oddziałuje na membranę z wyrównaną fazą, a odpowiedź kapsuły spada o 6 dB/okt. wraz ze wzrostem częstotliwości. Sztywność membrany (wynikająca z jej napięcia mechanicznego oraz obciążenia akustycznego z tyłu, kształtowanego przez otwory w elektrodzie stałej) działa odwrotnie: odpowiedź wzrasta o 6 dB/okt. wraz ze wzrostem częstotliwości. W efekcie uzyskuje się wyrównaną charakterystykę, której stopień wygładzenia zależy od budowy kapsuły. Zatem czym mniejsza średnica membrany, tym większa szansa na uzyskanie wyrównanej charakterystyki i spójnej charakterystyki kierunkowej.

Elektretowa kapsuła zastosowana w mikrofonie ma membranę o średnicy 17 mm i nerkową charakterystykę kierunkową.

Jedyny kłopot z kapsułami małomembranowymi to niewielka czułość. W efekcie zachodzi konieczność większego wzmocnienia, co może zwiększyć poziom szumów. Każdy z zastosowanych podzespołów musi zatem pochodzić z najwyższej półki, więc topowe mikrofony paluszkowe potrafią być drogie; np. za DPA 4006 przyjdzie nam zapłacić blisko 9.000 zł. Jak w tym kontekście wygląda produkt firmy Lewitt, kosztujący niecałe 600 zł?

Konstrukcja Lewitt LCT140 Air

Lewitt LCT140 Air ma standardowe dla tego typu mikrofonów gabaryty, ale zastanawia jego niska waga (raptem 66 g), mogąca sugerować, że jego korpus jest z tworzywa. Nic bardziej mylnego – zarówno korpus jak i wewnętrzne chassis są wykonane z aluminium. Płytka główna mikrofonu jest gęsto najeżona elektroniką, w której szczególną uwagę zwraca mikrokontroler MSP430. Po co w mikrofonie układ, będący w swej istocie zminiaturyzowanym komputerem? Użyto go tutaj w bardzo prozaicznym celu – jako elementu sterującego dla trzech przełączników: charakteru brzmienia, filtru HPF i tłumika. Kluczowa okazała się ekonomia – zastosowanie kontrolera wraz z tranzystorami wykonawczymi jest znacznie tańsze niż użycie wielostykowych przełączników. Ponadto znacząco zwiększa trwałość. Lewitt od samego początku słynął z nieszablonowych rozwiązań i tutaj mamy tego najlepszy przykład.

LCT140 Air w praktyce

Elektretowa kapsuła z membraną o średnicy 17 mm ma relatywnie wąską charakterystykę nerkową, zaskakująco spójną aż do 125 Hz, doskonale nadając się np. do ujęć gitary akustycznej nawet w takich wnętrzach, których akustyka jest daleka od doskonałości. Na korpusie znajdują się czytelnie opisane przełączniki aktywujące tłumik 12 dB, filtr HPF 80 Hz oraz korekcję podbijającą pasmo od 5 kHz wzwyż (stąd Air w nazwie mikrofonu). Brzmienie jest bardzo wyrównane, szczegółowe i precyzyjne, a poziom szumów własnych pomijalny, jeśli mikrofon stosowany jest dla źródeł dźwięku oddalonych od niego o nie więcej niż 1-2 m. Przy odległych planach i cichych sygnałach, szumy stają się już bardziej słyszalne, choć i tak nagrany w ten sposób dźwięk pozostaje użyteczny. Na nagraniach demonstracyjnych zamieszczonych na stronie www.media.avt.pl usłyszycie gitarę akustyczną z mikrofonem ustawionym klasycznie – skierowanym na 12 próg i pod lekkim kątem w kierunku pudła rezonansowego. Odległość mikrofonu od instrumentu to ok. 70 cm.

Podsumowanie

LCT140 Air nie rozczaruje nikogo. Współczynnik jakości i funkcjonalności do ceny jest w jego przypadku rozbrajająco wysoki. Jeśli ktoś poszukuje markowego i niedrogiego mikrofonu do nagrań pojedynczych instrumentów akustycznych, a nawet całych sekcji czy składów instrumentalnych i wokalnych, to Lewitt będzie jednym z tych adresów, pod który należy się udać w pierwszej kolejności. Wszystko w tym mikrofonie mówi nam, że jest na wskroś nowoczesny, doskonale zaprojektowany i wykonany, a doświadczenie i renoma producenta są gwarancją udanego zakupu. Stąd też decyzja o przyznaniu mu wyróżnienia Nasz Typ.

 

Nasze spostrzeżenia

+ doskonała jakość za atrakcyjną cenę
+ solidne wykonanie
+ funkcja Air
+ wyjątkowo mała waga
+ spójna charakterystyka kierunkowa do 125 Hz
+ funkcje przełączane sterowane cyfrowo

- konieczność pogodzenia się z faktem, że już posiadane, często dwukrotnie droższe mikrofony nie mają takiego brzmienia i funkcjonalności jak LCT140 Air

 

Zakres zastosowań

- uniwersalny mikrofon małomembranowy do wszelkiego typu ujęć instrumentalnych w studiu nagrań i na estradzie, w bliskim i średnim polu

 

Informacje

Kapsuła pojemnościowa, elektretowa, charakterystyka nerkowa, membrana 17 mm
Czułość 14,6 mV/Pa
Odpowiednik poziomu szumów 20 dB SPL(A)
Maks. poziom SPL 135 dB (0,5 % THD)
Zakres dynamiki 115 dB
Impedancja 173 Ω, symetryzacja elektroniczna
Zasilanie zewnętrzne, fantomowe 48 V (±4 V), 7,2 mA
Wymiary 24x140 mm
Waga 66 g
dystrybucja Mega Music
producent Lewitt