AKG C44-USB Lyra - mikrofon wielokapsułowy
Lyra nie jest pierwszym mikrofonem AKG z wyjściem USB (tutaj palma pierwszeństwa należy się modelowi Perception 120 USB), ale pierwszym, który oferuje taką funkcjonalność.
Dzięki wyposażeniu w cztery kapsuły elektretowe, Lyra może pracować w dwóch trybach monofonicznych (z charakterystykami zbliżonymi do nerkowej i dookolnej) oraz w dwóch stereofonicznych (Tight Stereo i Wide Stereo). Ten pierwszy tryb stereo przypomina swoją konfiguracją klasyczne ustawienie XY, a ten drugi stereofoniczną ósemkę. Ponadto współpraca z programami audio, uruchomionymi na komputerach Mac/PC lub urządzeniach przenośnych iOS/Android, nie wymaga żadnych dodatkowych inwestycji. Mikrofon jest bowiem wyposażony w przetwornik analogowo-cyfrowy, a sygnał z niego, już po cyfryzacji, przesyłany jest przez USB. Tą samą drogą Lyra otrzymuje zasilanie.
Co więcej, mikrofon wyposażono także w wyjście słuchawkowe z regulacją poziomu, zatem możemy monitorować to, co nagrywamy lub transmitujemy, bez obarczonego opóźnieniem odsłuchu przez monitoring w aplikacji audio. Lyra zgłasza się też jako port wyjściowy stereo, zatem jednocześnie z nagrywaniem lub transmisją możemy słyszeć podkład odtwarzany z komputera. A gdy z jakiegoś powodu musimy wyciszyć mikrofon w trakcie pracy, wystarczy wcisnąć przycisk Mute.
Dla kogo jest AKG C44-USB Lyra?
Prawdą jest, że AKG Lyra nie jest przeznaczony do pracy w profesjonalnym studiu, ponieważ stworzono go do innych zadań. Mikrofon powstał z myślą o wykorzystaniu go do nagrań materiałów demo, a przede wszystkim do szeroko rozumianych zastosowań w zakresie transmisji internetowych. Nie bez powodu ma słuszne gabaryty ciekawe wzornictwo, a logo AKG jest widoczne z każdej strony. Oprócz tego, że Lyra ma efektownie brzmieć i zapewniać wysoką funkcjonalność w zakresie pracy z dźwiękiem, ma równie efektownie wyglądać przed kamerami. Doskonale znana w kręgach profesjonalnych marka producenta ma tutaj być symbolem prestiżu i dobrze świadczyć o osobie korzystającej z tego mikrofonu.
Konstrukcja AKG C44-USB Lyra
Wraz z mikrofonem otrzymujemy kabel USB z wtykami USB A/C oraz solidną, stalową podstawę z neoprenową podkładką. Lyra może być przechylana do przodu i do tyłu, ale do zmiany kąta w osi pionowej konieczne będzie odwrócenie całej podstawy. Mikrofon można też zamontować na typowym statywie mikrofonowym, po wcześniejszym odkręceniu uchwytu widełkowego z podstawy. W dolnej części korpusu umieszczono gniazdo USB C oraz wyjście słuchawkowe. Z przodu, czyli tam, gdzie jest przycisk wyciszenia mikrofonu Mute, znajdziemy obrotowy enkoder odpowiedzialny za poziom sygnału w słuchawkach. Regulacja odnosi się zarówno do głośności mikrofonu, jak i podkładu z komputera. Na przednim panelu znajdują się też cztery diody sygnalizujące tryb pracy kapsuł, który zmieniamy przełącznikiem obrotowym z tyłu. Tam też umiejscowiono potencjometr regulacji czułości mikrofonu. Z solidnością metalowej podstawy trochę kontrastuje korpus samego mikrofonu, nie licząc metalowej osłony kapsuł wykonany całkowicie z tworzywa. Pod względem estetyki Lyra przypomina nieco klasyczny model AKG C414, ale jest jakby bardziej pękata i nie ma charakterystycznego dolnego wyprowadzenia w kształcie walca. Niemniej ogólny „klimat” jest podobny, nawiązując do wzornictwa z lat siedemdziesiątych minionego wieku.
W części mikrofonu, którą należy traktować jako jego tył, znajduje się obrotowy przełącznik zmiany charakterystyki oraz potencjometr regulacji czułości.
Kapsuły na przód i tył mikrofonu umieszczono parami, w szerokiej konfiguracji XY. Ponieważ środki kapsuł nie znajdują się na tej samej osi, należy liczyć się z nieznacznym filtrowaniem grzebieniowym w zakresie najwyższych częstotliwości w trybie mono, ale w tego typu mikrofonie i w zakresie jego zastosowań fakt ten nie ma żadnego znaczenia praktycznego. Sygnały z kapsuł są przetwarzane z 24-bitową rozdzielczością i próbkowaniem od 44,1 do 192 kHz, a zatem z parametrami typowymi dla sprzętu profesjonalnego. Pasmo przenoszenia to 20 Hz-20 kHz, a maksymalny poziom SPL przetwarzany ze zniekształceniami nieprzekraczającymi 0,5% to 129 dB. Mikrofon pobiera średnio 75 mA prądu, zatem nie powinno być problemów z jego współpracą z urządzeniami przenośnymi.
AKG C44-USB Lyra w praktyce
Optymalną czułość mikrofonu uzyskamy przy ustawieniu potencjometru Gain już w jednej czwartej zakresu regulacji. Poziom sygnału na wyjściu słuchawkowym, zwłaszcza przy zastosowaniu słuchawek o niskiej impedancji jest wręcz imponujący – jest naprawdę bardzo głośno. Niestety tak duża czułość oraz możliwość ustawienia wysokiego poziomu odsłuchu obnaża pewną słabość AKG Lyra, jaką jest duża podatność na zakłócenia mechaniczne. Nawet gdy korzystamy z laptopa, w którym jest dysk HDD lub uruchomi się wentylator, mikrofon doskonale przeniesie buczenie towarzyszące pracy tych elementów. Ponadto wyraźnie słychać wszelkie puknięcia w blat stołu, na którym stoi mikrofon, o jakiejkolwiek manipulacji przy samym mikrofonie nie wspominając.
„Elektretowym sercem” mikrofonu są cztery kapsuły ustawione dla przodu i tyłu w konfiguracji stereo zbliżonej do XY.
Jeśli jednak pominiemy fakt dużej czułości mikrofonu na zakłócenia, co można dość łatwo skompensować samym ustawieniem AKG Lyra (na statywie mikrofonowym lub ustawiając go na wykonanym z pianki elemencie pochłaniającym drgania), to brzmienie jakie uzyskamy zasługuje na pochwałę. Dźwięk jest czytelny, bez znaczącego eksponowania głosek wybuchowych i sybilantów, a poprzez dobór charakterystyki możemy dostosować go do aktualnej sytuacji. Jeśli mówi do niego tylko jedna osoba, wtedy celowym będzie zastosowanie charakterystyki Front (mono) lub Tight Stereo. Ta ostatnia bardzo plastycznie przekazuje przemieszczanie się źródła dźwięku, w tym wypadku lektora, co może być ciekawym efektem sonicznym. Gdy mikrofon służy do ujęcia rozmowy dwóch osób siedzących naprzeciw siebie, wtedy warto wybrać charakterystykę Front & Back (mono) lub Wide Stereo. Z kolei, gdy pojawia się konieczność dokonania ujęcia rozmowy większej grupy mówców, charakterystyka Wide Stereo pozwala doskonale oddać ich rozmieszczenie wokół mikrofonu. Jeśli osoba prowadząca audycje ma być lepiej słyszalna, wówczas ustawiamy mikrofon na wprost niej, dzięki czemu znajdzie się w centrum panoramy, a jej głos będzie bliższy i wyraźniejszy.
W niektórych przypadkach zasadne może okazać się zamontowanie mikrofonu na standardowym statywie.
AKG Lyra świetnie się sprawdzi także w sytuacji, gdy trzeba nagrać lub przekazać na żywo jakieś wykonanie artystyczne, np. osobę śpiewającą z akompaniamentem gitary. Nie jest to może jakość, którą uzyskamy w profesjonalnych warunkach, ale w wielu sytuacjach, takich jak podcasty czy prezentacje, z dużym zapasem wystarczy. W torze sygnałowym znajduje się limiter, który w przeźroczysty sposób kontroluje maksymalny poziom sygnału, w pewnym zakresie zabezpieczając przed przesterowaniem. Oczywiście wcześniej należy dobrać czułość mikrofonu, bo gdy będzie zbyt duża, układ ogranicznika w niczym nam nie pomoże.
Podsumowanie
Na początku moje nastawienie do AKG Lyra było dość obojętne, ale gdy zacząłem z niego korzystać przy nagrywaniu podcastów, bardzo szybko doceniłem jego zalety w tym właśnie zakresie zastosowań. Dźwięk jest praktycznie „broadcast ready”, zatem ingerencja korekcji i kompresji nie jest wymagana. Gdy opanujemy już kwestię odpowiedniej izolacji mikrofonu od powierzchni mogących przenosić drgania podakustyczne, to w zasadzie jedynym problemem, z jakim przyjdzie nam się zmierzyć będzie akustyka pomieszczenia. Z uwagi charakter mikrofonu i przy pracy w sytuacji, gdy źródło dźwięku znajduje się w odległości większej niż 50 cm od niego, udział dźwięków odbitych staje się znaczący. Może to być wadą, gdy rejestrujemy materiał lektorski, ale też zaletą, gdy Lyra jest wykorzystywana przy rejestracji rozmowy w szerszym gronie.
Do nagrań pojedynczego głosu z bliskiej odległości sugerowałbym wykorzystanie charakterystyki Tight Stereo. Mikrofon jest wówczas niemal całkowicie odporny na głoski wybuchowe, a samo nagranie brzmi bardzo realistycznie. Gdyby jednak wymagany był materiał mono, wystarczy wówczas zsumować oba nagrane kanały. Manipulowanie ustawieniami mikrofonu i jego pozycją w trakcie nagrywania będzie bardzo dobrze słyszalne, zatem wszystkich tych czynności należy dokonać przed rejestracją. Znakomicie sprawdza się funkcja Mute – może nie tyle przy pracy na żywo (będzie słychać wyraźny stuk przycisku), ile podczas nagrywania. Lyra funkcjonuje wówczas jako interfejs audio 24/192, a my możemy od razu po rejestracji sprawdzić na słuchawkach jakość zarejestrowanego materiału.
Oprócz tych zalet AKG Lyra ma jeszcze jedną, chyba najbardziej istotną – jest bardzo wygodny w praktyce. Stawiamy mikrofon na biurku, podłączamy kabel USB i już możemy nagrywać swoje komentarze, szkice, podcasty, audiobooki itd. Od innych tego typu mikrofonów USB dostępnych na rynku wyróżnia się elastycznością w kontekście konfiguracji mono i stereo, łatwością w ustawianiu optymalnego poziomu wysterowania oraz naprawdę potężnym sygnałem kierowanym na słuchawki. Aby nagrać porządnie brzmiący głos nie są potrzebne żadne pop-filtry, przedwzmacniacze, kompresory i korektory. Nasze małe studio możemy uruchomić gdziekolwiek i w czasie dosłownie kilku sekund. A jeśli chcemy zrobić wrażenie na widzach, to wygląd mikrofonu z pewnością nam w tym pomoże.
Nasze spostrzeżenia
+ zwarta, efektowna konstrukcja+ brzmienie zoptymalizowane pod kątem transmisji
+ dwa tryby stereo i dwa tryby mono
+ praca w trybie interfejsu audio 2x2
+ 24-bitowe przetwarzanie z próbkowaniem 192 kHz
+ duży zakres regulacji czułości i poziomu słuchawkowego
+ sprzętowy monitoring z regulacją poziomów
+ funkcjonalny przycisk Mute
- duża wrażliwość na zakłócenia mechaniczne
- enkoder do regulacji głośności słuchawek
Zakres zastosowań
- stereofoniczny mikrofon USB 24/192 do pracy przy nagrywaniu podcastów, audiobooków i szkiców muzycznych, a także podczas rejestracji dźwięku do wideo
Informacje
Funkcja | mikrofon stereofoniczny USB 2.0, funkcjonujący też jako interfejs audio 2x2 |
Przetwarzanie | 24 bity, 44,1-192 kHz |
Kapsuły | 4, pojemnościowe, elektretowe; konfiguracje Front, Front & Back, Tight Stereo i Wide Stereo |
Pasmo przenoszenia | 20 Hz-20 kHz |
Maks. poziom SPL | 129 dB (0,5% THD) |
Wyjście słuchawkowe | TRS 3,5 mm, 43 mW RMS, THD 0,009% |
Zasilanie | przez USB, 5 V, 75 mA |
Wymiary | 247x108x152 mm |