Austrian Audio Hi-X55 - słuchawki dynamiczne

Sprzęt studyjny | 19.11.2020  | Jarosław Stubiński
Marka:  Austrian Audio

Jako wierny fan starego dobrego AKG, nie mogłem się doczekać już dawno obiecanych słuchawek Austrian Audio. Moja cierpliwość została wreszcie nagrodzona.

Austrian Audio jest firmą założoną przez byłych pracowników wiedeńskiego oddziału AKG, którzy po zmianach strukturalnych wprowadzonych przez korporację Harman, właściciela marki AKG, postanowili rozpocząć samodzielną działalność. Zaczęli znakomicie, od bardzo dobrze przyjętych mikrofonów z serii OC, z flagowym modelem OC818 na czele. Teraz pojawiły się także słuchawki. Aktualnie dostępne są dwa modele, oba zamknięte – omawiane tu wokółuszne Hi-X55 i nauszne Hi-X50. Oba wytwarzane są w Austrii i zaprojektowane przez ten sam zespół inżynierów, który stoi za stworzeniem szeregu popularnych modeli słuchawek AKG.

Konstrukcja Austrian Audio Hi-X55

Słuchawki dostarczane są w kartonowym pudełku wraz z kablem HXC3, z jednej strony zakończonym złączem TRS 3,5 mm (z przejściówką na 6,3 mm), a z drugiej, podłączanej do lewego nausznika, bagnetowym wtykiem TRS 2,5 mm. Wykonane z tworzywa korpusy nauszników mają możliwość obracania o 90 stopni, a ich całkowicie metalowe zawieszenie pozwala na złożenie nauszników do wnętrza pałąka. Sam pałąk jest stalowy, a po jego wewnętrznej stronie znajduje się mocowana na rzepy poduszka nagłowna. Wysokość zawieszenia nauszników regulowana jest skokowo. Poduszki nauszników są wymienne i mocowane na zatrzaski. Wszystkie elementy przylegające do naszej głowy obszyto przyjemną w dotyku sztuczną skórą, wypełniając je pianką z pamięcią kształtu.

Nauszniki obracają się o kąt 90 stopni i wraz z zawieszeniem można je złożyć do środka pałąka na czas transportu.

Membrany przetworników mają 40 mm, a cewki 20 mm średnicy. Przetwornik jest zamknięty w sensie dosłownym – napęd magnetyczny wraz z tylną częścią membrany są całkowicie obudowane, a wewnętrzna konstrukcja tej całości jest czymś w rodzaju mini bass-refleksu, z dodatkowym wylotem do komory nauszników. Słuchawki są wykonane bardzo solidnie i sprawiają wrażenie takich, które przetrwają niejedno. Dzięki składaniu są łatwe w transporcie, a firma Austrian Audio udostępnia też mieszek, w którym możemy przewozić nasze Hi-X55. Jedyne zastrzeżenia mógłbym mieć do jakości złącza bagnetowego służącego do podłączania kabla, ponieważ blokada nie ma zapadki zabezpieczającej przed odkręceniem.

Austrian Audio Hi-X55 w praktyce

Pierwsze co zwraca uwagę, to bardzo wysoka efektywność słuchawek. Można je z łatwością wysterować z każdego źródła sygnału, a emitowany przez nie poziom ciśnienia dźwięku naprawdę potrafi być niebezpiecznie wysoki. Taka czułość przy zamkniętej konstrukcji oznacza, że Hi-X55 bardzo dobrze sprawdzą się w głośnym środowisku i z całą pewnością przypadną do gustu realizatorom koncertów, perkusistom i wszystkim osobom, którym zależy na głośnym, czytelnym dźwięku.

Wypadkowa charakterystyka częstotliwościowa słuchawek (bez uwzględniania krzywej HRTF) wraz z wizualizacją drugiej i trzeciej harmonicznej. Uwagę zwraca potwierdzona podczas odsłuchu ekspozycja pasma w okolicach 1,25 kHz, pogłębiona mniejszą efektywnością słuchawek w zakresie 2-4 kHz.

Słuchawki mają mocno wyeksponowaną średnicę i zrównoważony bas, co znacząco wpływa na wyrazistość dźwięku. Góra nie jest przesadzona, choć wyższy środek potrafi dać się we znaki przy głośnym monitoringu. Jednocześnie sprawia, że doskonale słyszymy głos, co w wielu sytuacjach jest cenną zaletą. Trudno określić Hi-X55 mianem słuchawek neutralnych sonicznie. W reprodukowanym dźwięku słychać wyraźną ekspozycję pasma 1,25 kHz, co nie wszystkim się spodoba. Przyglądając się pomiarom, zwłaszcza rozkładowi harmonicznych, można dojść do wniosku, że to właśnie w tym paśmie pracuje wspomniany wcześniej „miniaturowy bass-reflex”. Obserwację tę potwierdza także przebieg charakterystyki fazowej, która w punkcie 1,25 kHz przesuwa się o ponad 70 stopni.

Podsumowanie

Solidna budowa, wysoka czułość, duży poziom SPL, zamknięta konstrukcja i bardzo czytelny dźwięk sprawiają, że Hi-X55 przeznaczone są do pracy w warunkach dużej głośności zewnętrznej. Jeśli Twoje słuchawki są zbyt ciche, to koniecznie sprawdź Austrian Audio – ich mocną stroną są wydajne przetworniki i dobra izolacyjność. W charakterze referencyjnego odsłuchu zapewne znalazłbym lepsze opcje, ale gdy w grę wchodzi wyrazistość głosu, to nie pomylimy się wybierając Hi-X55.

Wprawdzie po pierwszych słuchawkach nowej wiedeńskiej firmy, zwłaszcza w kontekście zapowiedzi, spodziewałem się czegoś bardziej wyrafinowanego, to nie ma podstaw do narzekań. Opisywana konstrukcja spodoba się zwolennikom ciepłego, nieco stonowanego dźwięku z dobrą reprezentacją transjentów i wszystkim tym, którzy muszą słyszeć głośno i wyraźnie.  

Zobacz także test wideo:
Nektar Impact GPX88 - klawiatura sterująca MIDI
Nektar Impact GPX88 - klawiatura sterująca MIDI
Manuał z 88 klawiszami velocity i aftertouch, z funkcjami powtarzania fraz, kontrolą programów DAW, a nawet zarządzaniem wtyczkami instrumentów i efektów. A wszystko to za 1.279 zł. Czy była kiedyś lepsza okazja ku temu, by wreszcie stać się właścicielem pełnowymiarowej klawiatury MIDI?

 

Nasze spostrzeżenia

+ bardzo solidna konstrukcja
+ wysokiej jakości materiały
+ ponadprzeciętna efektywność
+ czytelny, wyrazisty dźwięk
+ wiarygodna reprezentacja basu

- nie wszystkim spodoba się ich charakterystyka soniczna
- złącze bagnetowe bez wyraźnej blokady

 

Zakres zastosowań

- zamknięte słuchawki dynamiczne zapewniające wyrazisty, czytelny dźwięk (zwłaszcza głos) wszędzie tam, gdzie trzeba pracować z dużym poziomem głośności otoczenia

 

Informacje

Konstrukcja zamknięta, wokółuszna, przetworniki dynamiczne
Pasmo przenoszenia 5 Hz-28 kHz
Efektywność 118 dB SPL/V
THD 0,1 (1kHz)
Impedancja 25 Ω
Moc nominalna 150 mW
Kabel odłączany, 3 m
Wymiary 300x170x85 mm
Waga 305 g (netto)