TC Helicon Voice Live 3 Extreme - procesor wokalowy-harmonizer

Sprzęt studyjny | 20.10.2015  | Michał Lewandowski
Marka:  TC Helicon

Ekstremalny Voice Live 3 to udoskonalony najnowszy model harmonizera TC-Helicon z serii Voice Live. Trzecia edycja tego procesora miała premierę całkiem niedawno i opisywana była na łamach naszego magazynu (5/2014).

Ponieważ nowe wcielenie w dużym stopniu bazuje na wcześniejszej wersji, odsyłam z czystym sumieniem do tej lektury. Mam na myśli tych, którzy chcieliby poznać, czym w ogóle Voice Live 3 jest. W niniejszym tekście skupię się na różnicach i nowościach, dzięki którym najmłodsze dziecko TC-Helicon zyskuje miano ekstremalnego.

Budowa TC Helicon Voice Live 3 Extreme

Konstrukcyjnie nie zmieniło się nic istotnego. Pociemniała obudowa i zmieniło się nieco wzornictwo. I dobrze, bo to sprawdzony patent, dający gwarancję bezawaryjnej pracy i dobrej ergonomii. W dalszym ciągu procesor ma trzy warstwy: harmonizer wokalowy, multiefekt gitarowy i looper. Zestaw przełączników na panelu głównym pozostał niezmieniony i jest kontekstowy, a więc obsługuje różne funkcje w zależności od tego, jaką warstwę użytkujemy.
Paleta dostępnych gniazd została wzbogacona o komunikacyjne gniazdo USB. Obecne jest również gniazdo mini USB, co wcale nie znaczy, że Voice Live 3 jest interfejsem audio. Niestety nie zmieniła się tendencja, którą rozpoczął Voice Live 2, a którą kontynuuje obecny model, czyli odchodzenia od użycia procesora jako urządzenia do współpracy z komputerem. Pierwszym objawem tej tendencji była rezygnacja z natywnych sterowników ASIO, co jednak nie wykluczało użycia procesora jako interfejsu audio z użyciem systemowych sterowników lub ASIO4All. Współczesna, trzecia wersja, oficjalnie jest już tylko urządzeniem typu „outboard”, lub typowym procesorem scenicznym.

Użycie Voice Live 3 Ext jako procesora w postprodukcji wymaga zainsertowania w tor rejestrujący. Pamiętać należy, że do wypełnienia swej podstawowej funkcji, czyli harmonizacji, wymagane są dwa źródła: wokal i sygnał niosący informację o harmonii. Prawidłowa konfiguracja połączeń może być nie lada problemem w warunkach domowego studia. Komutacja audio poprzez USB zdecydowanie ułatwiała to zadanie.

Do czego zatem służą oba porty USB? Ten mniejszy do aktualizacji firmware, a ten większy to slot na zewnętrzny nośnik pamięci, dzięki któremu możemy wprowadzić do VL3Ext podkładowe pliki audio i ewentualnie te same pliki zarchiwizować. Dzięki temu rozwiązaniu można mieć w wewnętrznej pamięci aranże utworów, które odtworzone z Voice Live 3 będą źródłem harmonizacji dla wokalu. Wniosek: akompaniator nam niepotrzebny, o ile tylko dysponujemy stosownymi podkładami.

Ścieżki podkładu i looper TC Helicon Voice Live 3 Extreme

Co ciekawe, tzw. backing tracks wykorzystują tę samą część mocy procesora, którą wykorzystuje looper. Oznacza to, że jeśli korzystamy ze ścieżek podkładowych to nie możemy korzystać z loopera, i odwrotnie. Interesująca jest również funkcja, jaką VL3Ext oferuje w zakresie kojarzenia podkładów z presetami brzmieniowymi. Można wskazać, że konkretny utwór będzie śpiewany z użyciem konkretnego presetu, czyli kombinacji kompresji, korekcji intonacji, rodzaju harmonizacji, delay, pogłosu itd. Tak więc przywołanie presetu przywołuje konkretną ścieżkę podkładową. Działa to bardzo dobrze z jednym wyjątkiem - pokładowy mikser nie daje możliwości regulacji poziomu backing track. Robi się to w zupełnie innym miejscu, i aż się prosi, by poziom ten regulowany był pokrętłem poziomu loopera.

Za pomocą tego samego portu USB i podłączonej do niego pamięci typu flash (tylko FAT32, 16 bitów) możemy również dokonać nagrania bezpośrednio na nośnik USB. Widać zatem, w którą stronę poszła para. Zdecydowanie w sceniczną. Looper zachował wszystkie wcześniejsze możliwości: nagrania na trzech niezależnych śladach, z możliwością dogrania nieograniczonej liczby podrzutek do każdego z nich. W dalszym ciągu można dowolnie włączać i wyłączać każdy ze „śladów”, pamiętając że faktycznie operujemy na dwóch: A i B. Ten drugi ma możliwość rozbudowania o ślad C i przełączania go jako wersji uzupełniającej ślad B. Innymi słowy: jednocześnie grać mogą dwa ślady.

To co zmieniło się na plus, to znacznie poszerzona pamięć wewnętrzna pozwalająca na zapis prawie 500 minut pętli. Użytkując looper mamy nieograniczoną możliwość zmiany i edycji presetów oraz parametrów wokalu i gitary. Rejestracji w looperze podlega dowolna kombinacja źródeł: sam wokal, sama gitara, wokal i gitara, oraz wszystko cokolwiek wchodzi do VL3Ext. W nagraniu pętli bardzo pomocny jest wbudowany metronom, oferujący kilka brzmień: stopy, shakera, side sticka, oraz dobrze działający mechanizm kwantyzacji. Nagrane pętle można zachować w pamięci procesora.

Efekty TC Helicon Voice Live 3 Extreme

Hit i Step to mechanizmy istniejące już we wcześniejszych wersjach. Dzięki funkcji Hit użytkownik może jednym przyciskiem aktywować lub dezaktywować dowolną kombinację efektów. Działa to trochę jak funkcja A/B dla konkretnego presetu. Zmiany w zawartości presetu A i B wprowadza się banalnie prosto: wystarczy wcisnąć HIT, uruchomić żądane efekty, a potem go „odcisnąć” i wybrać efekty do wersji B. Gotowe. Kombinację dla obu stanów przełącznika HIT zapamiętujemy przyciskiem STORE. Funkcja STEP pozwala natomiast na szybkie przywołanie konkretnych presetów w zaprogramowanej kolejności np.: dla intro, zwrotki i refrenu. Nie trzeba niczego wyszukiwać ani przewijać. Potrzebne presety pojawią się tak, jak tego chcemy.

Procesor gitarowy w VoiceLive 3 Extreme to już całkiem poważnie brzmiące urządzenie typu multiefekt. Na jego pokładzie znajdziemy emulacje najpopularniejszych wzmacniaczy gitarowych, efekty typu chorus, flanger, wibrato, reverb i delay. Oprócz symulacji wzmacniaczy, wśród których dominują te o brzmieniach bardziej stonowanych, lekko przesterowanych czy crunch, dysponujemy również efektami overdrive i distortion, czyli coś dla tych, którzy wolą agresywniejsze barwy. Szczerze mówiąc te ostatnie nie brzmią zbyt przekonywująco, czemu się trudno dziwić, bo w oparciu o ciężkie riffy gitarowe skonstruowane na kwartach lub kwintach ciężko znaleźć podstawę do dobrej harmonii. Stąd w opracowanych presetach dominacja brzmień typu clean i crunch, które brzmią bardzo soczyście i prawdziwie.

Świetnie dobrano też ustawienia dla gitar akustycznych. W trakcie testów używałem głównie gitary akustycznej z pickupem LRBaggs M1. Emulacje w Voice Live 3 znakomicie się z nim dogadują, zarówno jeśli zależy nam na brzmieniach akustycznych jaki i elektrycznych. W dalszym ciągu procesor udostępnia mocno ograniczony zakres edycji parametrów poszczególnych efektów. To co jest fabryczne, przygotowano jednak ze smakiem.

Harmonizacja TC Helicon Voice Live 3 Extreme

Harmonizer przetrwał w wersji trzeciej w zasadzie niezmieniony. Tu zresztą niewiele jest już do poprawienia. Algorytmy są prawie doskonałe i nawet gdyby je udoskonalono, to i tak efekt w największym stopniu zależy od świadomości użytkownika i dyscypliny w akompaniamencie. Procesor oferuje głosy harmonizowane w dół, w górę w zakresie dwóch oktaw, oraz przestrojone o całą oktawę w dół i górę. Do wykorzystania są jednocześnie cztery głosy, których „masę” można dodatkowo zwiększyć funkcją Double. Z praktyki scenicznej wynika jednak, że o ile ktoś nie używa VL3Ext do celów teatralnych, gdzie potrzebne są efekty specjalne, ograniczy się w używaniu dwóch lub nawet jednego głosu harmonicznego. Przesada, jak zwykle, nie jest niczym dobrym. Pamiętać o tym należy dobierając źródło harmonizacji, które powinno być jak najbardziej jednoznaczne. Bardziej skomplikowane harmonie Voice Live 3 rozpoznaje bezbłędnie, jednak by miały pozytywny wpływ na harmonizację wokalu, trzeba lekko wyprzedzać linię melodyczną. W dalszym ciągu procesor reaguje na sterowanie harmonią z wejścia gitarowego, MIDI, Aux i wbudowanych mikrofonów, oraz, jak wspomniałem wcześniej, z backing tracks.

Zobacz także test wideo:
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Technics EAH-A800 - bezprzewodowe słuchawki z redukcją szumów
Wszystkim osobom dorastającym w latach 70. i 80. minionego wieku należąca do Panasonica marka Technics nieodmiennie kojarzy się z gramofonami oraz doskonałym sprzętem hi-fi.

Podsumowanie

Nowej wersji Voice Live nie nazwałbym ekstremalną. Lepszym określeniem byłoby „poprawiona”. Poprawa dotyczy jednak tej części, na której mi akurat w harmonizerze najmniej zależy, choć różni użytkownicy mogą mieć inne wymagania w tym zakresie. Znaczne zwiększenie pojemności pamięci dla pętli oraz aranży to poważna zmiana, która usatysfakcjonuje wokalistów poszukujących, samodzielnie ćwiczących i doskonalących swój warsztat. To również zmiana, która pasować będzie „jednoosobowym orkiestrom” - dla nich tak pokaźna pojemność pamięci to atut nie do pobicia. Procesor gitarowy dojrzał już w wersji drugiej, a teraz po prostu nieco wyszlachetniał. W tej postaci mnie, jako gitarzystę, po prostu przekonuje. Sam harmonizer to jakość sama w sobie. Od lat nie do pobicia i najwyższa w tej branży.

 

Nasze spostrzeżenia

+ backing tracks
+ zwiększona pamięć
+ zapis na USB
+ dobrze brzmiący procesor gitarowy
+ przekonywująca harmonizacja wokalu

- brak funkcji interfejsu audio

 

Zakres zastosowań

- procesor sceniczny dla wokalistów oraz śpiewających instrumentalistów
- funkcjonalne narzędzie przeznaczone dla muzyków występujących samodzielnie
- wszechstronny odtwarzacz i procesor efektów np. do zastosowań teatralnych

 

Informacje

Wejścia analogowe mikrofonowe (1) XLR, gitarowe (1) TS 6,3 mm, Aux (1) TRS 3,5 mm
Wyjścia analogowe liniowe XLR (2, Mono/Dry), Monitor XLR (2, In/Thru), gitarowe TS 6,3 mm (2, LR), słuchawkowe (1) TRS 3,5 mm
Porty cyfrowe MIDI IN/OUT, USB x2
Inne Footswitch (1), Expression (1)
Przetwarzanie A/C/A 24 bity, 128-krotne nadpróbkowanie
Efekty dla wokalu Adaptive Tone, EQ, kompresor, De-esser, Reverb, Delay, Double, Harmony, Choir, Vocoder, Vox Synth, Rhythmic, uMod, Transducer, Hard Tune, Whammy
Efekty dla gitary Amp Sim, Reverb, Delay, Flanger, Chorus, Detune, Drive, Compressor, Tremolo, Wah, Octave Down
Inne funkcje Looper, Backing Tracks
Zasilanie zewnętrzny zasilacz 12 V DC, 1 A
Wymiary 76x350x216 mm
Waga 2,3 kg

Cena
3490,00 zł
Producent
TC Helicon
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
październik 2015
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó