Universal Audio Apollo Solo - interfejs audio

Sprzęt studyjny | 07.01.2021  | Tomasz Wróblewski
Marka:  Universal Audio

Firma Universal Audio zamieszała nieco w kotle ze swoimi interfejsami. Z oferty zniknął model Arrow, a zastąpił go niemal identyczny Solo. Skąd taka decyzja?

Podstawowym problemem był port komunikacyjny. Zastosowany w Universal Audio Arrow Thunderbolt 3, jakkolwiek obsługiwany przez nowoczesne komputery Mac, był raczej trudno dostępny w komputerach Windows. W tych ostatnich znacznie częściej można spotkać USB 3, a ten port z kolei nie oferuje takiej wydajności prądowej jak Thunderbolt 3. Chcąc w pełni wykorzystać USB 3, należało zatem dostarczyć zewnętrzne zasilanie i stąd koncepcja nowego interfejsu z portem USB i gniazdem zasilacza. Myślę jednak, że było też kilka innych powodów, dla których zdecydowano się „wygasić” produkcję Arrow i zamiast tego uruchomić wytwarzanie nowego interfejsu Solo – tym razem już w dwóch wersjach: Thunderbolt 3 oraz USB 3. Ta ostatnia działająca tylko z komputerami Windows i wymagająca zastosowania zasilacza.

Wersja Thunderbolt 3 zasilana jest przez port komunikacyjny, a to oznacza, że nie zadziała, jeśli spróbujemy ją podłączyć przez zwykłą przejściówkę. Musimy to zrobić podłączając interfejs bezpośrednio do komputera Mac albo z użyciem odpowiedniego koncentratora aktywnego Thunderbolt 3, takiego jak Elgato Dock czy OWC. Mam więc złą wiadomość dla posiadaczy doskonałych skądinąd i wciąż bardzo funkcjonalnych MacBooków Mid 2012 – nawet mając oryginalną przejściówkę Apple Thunderbolt/Thunderbolt 3 nie uda Wam się podłączyć interfejsu Solo. Do tego trzeba odpowiednio wydajnego źródła napięcia, a w przypadku Solo z portem Thunderbolt 3 nie przewidziano możliwości użycia zewnętrznego zasilacza.

Konstrukcja Universal Audio Apollo Solo

Interfejs ma jasnoszarą, aluminiową obudowę a pod względem konstrukcyjnym jest identyczny jak Arrow. Mamy dwa wejścia mikrofonowo-liniowe obsługujące technologię Unison (możliwość włączenia działających w czasie rzeczywistym wtyczek UA Unison) oraz dwa symetryczne wyjścia liniowe TRS 6,3 mm i wyjście słuchawkowe zgłaszające się jako oddzielny port stereo.

Przyciskami pod wyświetlaczem obsługujemy funkcje przedwzmacniaczy, a umieszczonymi pod enkoderem przełączamy regulację czułości lub poziomu wyjściowego.

Pierwsze wejście wyposażono w tor o wysokiej impedancji, co pozwala podłączyć gitarę i od razu użyć posiadanych lub kupionych emulacji jednego ze wzmacniaczy gitarowych Ampeg, Diezel, Engl, Fender, Marshall i innych. W przypadku wejść mikrofonowych można natomiast zastosować szereg wirtualnych torów sygnałowych z klasycznych urządzeń. Technologia Unison jest jedną z tych funkcji, których nie ma żaden inny interfejs audio i powodem, dla którego sprzęt Universal Audio jest tak ceniony przez jego użytkowników. Na panelu czołowym znajdziemy wskaźniki poziomu, uniwersalny enkoder i przyciski aktywujące regulację wybranych torów i funkcje przedwzmacniaczy. Bardziej zaawansowanych ustawień dokonujemy w oknie UA Console, czyli programu współpracującego z interfejsem. Jest on nieco uboższy funkcjonalnie niż w przypadku interfejsów z serii Apollo Twin; nie mamy bowiem zaawansowanej komutacji monitoringu ani możliwości współpracy z innymi interfejsami Apollo w ramach tego samego okna.

Najwyższa jakość sygnału, 14 bezpłatnych wtyczek UAD-2 oraz możliwość współpracy z komputerami w oparciu o portu USB 3 to najważniejsze cechy z punktu widzenia użytkowników komputerów Windows.

Jak wskazuje nazwa, Solo ma tylko jeden moduł DSP, więc liczba uruchomionych jednocześnie wtyczek UAD-2 nie będzie imponująca. Przy prostszych korektorach i kompresorach można liczyć na maksimum 6 instancji, ale już uruchomienie dwóch emulacji Manley Vari-Mu może się nie udać. Należy więc przyjąć, że mocy obliczeniowej starczy na dwie emulacje na wejściach i nieco bardziej zaawansowaną, np. dołączone do pakietu Fairchild 670 i Pultec EQP-1A, na sumie miksu (tabelę zawierającą procentowe zużycie CPU dla każdej wtyczki znajdziecie na stronie https://help.uaudio.com/hc/en-us/articles/215262223-UAD-2-DSP-Chart). A to już naprawdę dużo, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę jakość torów sygnałowych interfejsu. Jest ona taka sama jak w większych i droższych urządzeniach Universal Audio z racji tego, że wykorzystano tu tej samej klasy podzespoły i rozwiązania elektroniczne. Mamy zatem zakres dynamiki dla wejść wynoszący 118 dB, referencyjny wzmacniacz słuchawkowy, zmienną impedancję torów mikrofonowych oraz regulację czułości w zakresie 75 dB.

Podsumowanie

Posiadacze wcześniejszych wersji interfejsów Apollo oraz interfejsu Arrow w zasadzie nie mają żadnego powodu, aby zwracać uwagę na pojawienie się Solo. Jest to natomiast doskonała propozycja dla tych, którzy chcieliby wejść w świat Universal Audio za stosunkowo nieduże pieniądze. Urządzenie kosztuje 2.350 zł (zarówno wersja Thunderbolt jak i USB), a w skład pakietu wchodzą takie wtyczki jak UA 610‐B, Marshall Plexi, Teletronix LA‐2A, UA 1176, Pultec EQP‐1A, Ampeg SVT-VR, Precision Channel Strip, Raw Distortion i RealVerb‐Pro. Kabel Thunderbolt 3 musimy jednak kupić sami.

Tak czy owak mamy wreszcie możliwość skorzystania z najwyższej jakości oferowanej przez Universal Audio, a dodatkową zaletą płynącą z posiadania Solo, choć na razie tylko dla użytkowników komputerów Mac, jest dostęp do w pełni funkcjonalnego programu DAW Universal Audio Luna. Jest on ciekawą alternatywą dla osób początkujących, nie mających jeszcze zbyt dużego doświadczenia z platformami tego typu. Oferuje bowiem wszystko to, co każdy komercyjny program tego typu, ale jest całkowicie za darmo i ma już w sobie szereg intrygujących emulacji, w tym pełną symulację magnetofonu wielośladowego Studer czy syntezatora Minimoog.

 

Zobacz także test wideo:
Black Lion Audio Seventeen - jednokanałowy kompresor FET
Black Lion Audio Seventeen - jednokanałowy kompresor FET
„Seventeen nie jest kompresorem typu 1176, na którym nagrywał Twój dziadek”, jak możemy przeczytać w opisie produktu. Świetnie, a zatem czym jest?

Nasze spostrzeżenia

+ platforma UAD-2 w atrakcyjnej cenie
+ wysokiej jakości tory sygnałowe i przetworniki
+ możliwość współpracy z komputerami PC (USB) i Mac (Thunderbolt)
+ pełna funkcjonalność trybu Unison
+ 14 procesorów UAD-2 w pakiecie

- brak kabla Thunderbolt

 

Zakres zastosowań

- dwukanałowy interfejs audio oferujący wysokiej jakości tory sygnałowe i pozwalający na obsługę wtyczek UAD-2, także w trybie Unison

 

Informacje

Wejścia mikrofonowe 2, zakres dynamiki 118 dBA, impedancja 10 kΩ, zakres regulacji czułości 55 dB (plus Pad 20 dB), poziom maksymalny +20,7 dBu
Wejście instrumentalne 1, zakres dynamiki 118 dBA, impedancja 1 MΩ, zakres regulacji czułości 55 dB, poziom maksymalny +12,5 dBu
Wyjścia liniowe 2, zakres dynamiki 115 dBA, impedancja 100 Ω, poziom maksymalny +20,7 dBu
Zasilanie przez Thunderbolt 3, 10 W
Wymiary 180x47x121 mm
Waga 0,63 kg