M-Audio Oxygen Pro 61 - klawiatura sterująca MIDI

Sprzęt studyjny | 05.04.2021  | Artur Kraszewski
Marka:  M-Audio

Nowa seria kontrolerów Oxygen Pro oferuje dwa rodzaje manuałów: 3-oktawowy ze zmniejszonymi klawiszami oraz standardowe wersje oferujące 25, 49 i 61 klawiszy. Te dwie ostatnie różnią się jedynie manuałem.

I to właśnie manuał, a także funkcjonalne pady, suwaki i zaawansowane funkcje kontroli są najmocniejszymi stronami tych urządzeń. Wszystkie wyposażone są w miniaturowy, ale czytelny wyświetlacz OLED, mają standardowe kółka odstrojenia i modulacji, są zasilane przez USB i wyposażone w wyjście MIDI DIN-5. Skupmy się na największej wersji 61, która wydaje się być doskonałym wyborem dla każdego domowego i projektowego studia nagrań.

Funkcje i tryby M-Audio Oxygen Pro 61

Nowy manuał PrecisionTouch od pierwszego kontaktu robi znakomite wrażenie. Klawisze są półważone, o akcji syntezatorowej, ale jednocześnie wypełnione i doskonale wykończone. Czarne mają nieco matową powłokę i optymalnie dobraną wysokość, co w połączeniu z konstrukcją klawiszy białych zapewnia wyjątkowy komfort gry. Dobrze dobrano też twardość manuału (a w zasadzie miękkość) i wszystkie inne parametry mechaniczne. Dzięki temu klawiatura jest bardzo szybka i świetnie leży pod palcami. Poza reakcją na szybkość nacisku (velocity) reaguje na siłę docisku w trybie Channel Aftertouch.

W trybie pracy arpeggiatora cztery z potencjometrów pozwalają zmieniać próg bramkowania dźwięków, parametr swing, zakres oktawowy oraz typ odtwarzanej sekwencji.

Panel sterowania podzielono na trzy strefy: suwaków, sterowania i zarządzania pracą, oraz sekcję padów i enkoderów. Częścią sekcji sterowania jest także sama klawiatura. Jej lewa część obsługuje między innymi funkcję programowania i odtwarzania akordów wyzwalanych jednym klawiszem, a prawa pozwala na szybką zmianę kanału MIDI. Generalnie Oxygen Pro 61 może pracować w dwóch trybach – samodzielnego kontrolera muzycznego i kontrolera programu DAW. W tym drugim przypadku nie wymaga oddzielnego programowania – po prostu w menu urządzenia wybieramy program, którym chcemy sterować. Funkcja Auto-Mapping pozwala zarządzać takimi elementami programu jak sekcja transportu, tłumiki w kanałach, obsługa funkcji kanałów (uzbrajanie do nagrywania, solo, wyciszanie i wybór do edycji) oraz panorama i wysyłki. Wszystkie te opcje umożliwiają sprawne przeprowadzenie miksu na poziomie podstawowym, praktycznie bez pomocy klawiatury i myszy.

Mapowanie manipulatorów uwzględnia też wszystkie instrumenty programowe dostępne wraz z Oxygen Pro 61, czyli Air Velvet, Mini Grand, Vacuum, Boom, DB33 i Xpand!2.

Akordy i arpeggiator M-Audio Oxygen Pro 61

W trybie Smart Chord możemy uruchamiać akordy jednym klawiszem lub padem. Przypisany do nich dźwięk będzie nutą podstawową danego akordu, a jego rodzaj (dur, moll, przewroty itd.) zmieniamy dedykowanymi klawiszami/padami z wciśniętym przyciskiem Shift. W trybie Custom można zaprogramować różne konfiguracje własnego przypisania klawiszy do akordów, dostosowując je do własnych potrzeb i zapisując pod postacią presetów. Co więcej, funkcja Smart Scale umożliwia takie przemapowanie klawiszy, aby wszystkie dźwięki grane na klawiaturze były zgodne z wybraną skalą muzyczną. Funkcję tę można szybko włączać i wyłączać, także z uwzględnieniem zmiany skali, co z pewnością przyda się podczas gry na żywo.

Wyświetlacz jest niewielki i niekiedy prezentuje skrócone nazwy funkcji, ale znacząco pomaga w obsłudze urządzenia.

Nie mogło zabraknąć kluczowych obecnie funkcji arpeggiatora i powtarzania jednej nuty poprzez jej przytrzymywanie (Note Repeat). Ta ostatnia może być aktywna tylko w momencie trzymania padu lub działać na zasadzie podtrzymania (jedno wciśnięcie aktywuje rytmiczne odtwarzanie). Z kolei arpeggiator, choć stosunkowo prosty funkcjonalnie, daje nam możliwość płynnej zmiany takich parametrów jak bramkowanie nut, swing, zakres oktawowy i tryb arpeggio – wszystkie regulowane potencjometrycznie. Rozdzielczość natomiast, od 1/4 do 1/32T, zmieniamy przyciskami umieszczonymi pod tłumikami, bez konieczności wchodzenia w jakiekolwiek menu.

Obsługa DAW w M-Audio Oxygen Pro 61

Sterowanie pracą programów DAW odbywa się różnie. Słabo wygląda to w przypadku Reapera i Logica – wiele funkcji nie działa tak jak powinno, pojawiają się różne stany nieustalone, zwłoka w reakcji, a niekiedy nawet zawieszenia programu. PreSonus Studio One nie dał się zmusić do współpracy w zakresie sterowania. Bez najmniejszych komplikacji, wręcz śpiewająco obsługuje się natomiast programy Bitwig, Live i Pro Tools. Oczywiście można samemu skonfigurować własny program (opcja Custom DAW), choć dokumentacja w tym zakresie jest więcej niż skromna. Niemniej technicznie taka możliwość jest, choć wolałbym to zrobić w oparciu o protokół MIDI CC niż kapryśny niekiedy Mackie MCU/HUI.

Klawiatura kontrolera zasługuje na szczególną uwagę. Jest lekka i wygodna, oferując doskonałe parametry mechaniczne.

Obsługa programu jest dość wygodna. Suwaki domyślnie są przypisane do tłumików w kanałach z możliwością przełączania banków co 8. To samo odnosi się do regulatorów panoramy, których rolę pełnią enkodery nad padami. Z kolei funkcję przycisków pod tłumikami zmieniamy w trybie Mode, wybierając Rec, Select, Mute lub Solo. Inne dostępne do sterowania funkcje DAW to przemieszczanie się po sesji, aktywowanie zapętlenia, skalowanie w pionie i poziomie, zapisywanie sesji, cofanie polecenia oraz odtwarzanie/zatrzymanie i nagrywanie. W przypadku Live możemy też zmieniać poziomy wysyłek i sekwencyjnie przełączać urządzenia włączone na wybranym śladzie.

Bogaty zestaw dołączonego oprogramowania zawiera m.in. stację roboczą Akai MPC, pozwalającą na tworzenie kompleksowej aranżacji na komputerach Mac i PC.

Co ciekawe, kontroler zgłasza się pod postacią dwóch niezależnych portów MIDI: USB i DIN-5. Dla każdego można przypisać inny identyfikator portu, a więc także kanał. To wartościowa funkcja w sytuacji, gdy mamy system rozbudowany o inne urządzenia MIDI, z którymi chcielibyśmy współpracować niezależnie od klawiatury. Są też „robocze” porty MCU/HUI oraz Editor – ten ostatni przeznaczony zapewne dla edytora presetów, o którym wspomina się w instrukcji, ale próżno go szukać gdziekolwiek. Cóż, produkt jest jeszcze ciepły, więc trzeba uzbroić się w cierpliwość.

Zobacz także test wideo:
Modal SKULPTsynth SE - 4-głosowy syntezator cyfrowy
Modal SKULPTsynth SE - 4-głosowy syntezator cyfrowy
Modal SKULPTsynth SE to niedrogi, funkcjonalny i oryginalnie brzmiący syntezator należący do grupy budżetowych mini-instrumentów, doskonale sprawdzających się w warunkach studyjnych i koncertowych.

M-Audio Oxygen Pro 61 w praktyce

Jako kontroler muzyczny MIDI Oxygen Pro 61 sprawdza się nadzwyczaj dobrze. Oprócz doskonałej klawiatury mamy 16 równie sprawnie działających, twardych i podświetlanych w trybie RGB padów. Te ostatnie obsługują velocity bez aftertouch. Ich czułość ustawiamy w trzech wartościach (Low, Mid, High), w trybie liniowym, stałym (tryby 64, 100 i 127) oraz w trzech trybach dwupoziomowych. MIDI z klawiatury można wyprowadzić na porcie USB, DIN-5 lub obu jednocześnie.

Programy DAW „widzą” kontroler Oxygen Pro 61 jako dwa oddzielne porty MIDI: USB i DIN-5.

Urządzenie jest lekkie, ma zwartą budowę i prezentuje się jak na produkt renomowanej marki przystało. Suwaki i potencjometry pracują sprawnie i nie chwieją się, a wszystkie przyciski są twarde, podświetlane i reagują z wyraźnym kliknięciem. Czytelność wyświetlacza, wobec konieczności zastosowania skrótów niektórych funkcji, jest przeciętna, ale już sama jego obecność to bardzo duże ułatwienie w obsłudze.

Podsumowanie

Wszystko to tworzy obraz nowoczesnego, funkcjonalnego i atrakcyjnego cenowo kontrolera MIDI oraz instrumentu do domowego i projektowego studia nagrań, a także pracy na żywo. Uwagę zwraca doskonała klawiatura, sprawnie działające pady i zawsze przydatne suwaki i potencjometry obrotowe. Funkcję sterowania pracą DAW za pośrednictwem protokołu Mackie/HUI należy traktować jako bonus, szczególnie przydatny dla osób korzystających z programów Live, Bitwig i Pro Tools. W przypadku innych aplikacji, których obsługę przewidziano w menu kontrolera, na razie jest z tym różnie. Nie ma też wspomnianego w instrukcji edytora presetów, a sama instrukcja jest dość powierzchowna i nie uwzględnia szeregu aspektów obsługi i programowania urządzenia. Pamiętajmy jednak, że kontroler pojawił się na rynku dosłownie przed chwilą, więc dajmy producentowi trochę czasu na doszlifowanie szczegółów.

W parze z wysoką funkcjonalnością i jakością wykonania Oxygen Pro 61 idzie atrakcyjna cena. Kwota 1.288 zł za półważony, 5-oktawowy manuał z pełną dynamiką, 16 padów, 17 programowalnych manipulatorów, możliwość pracy w trybie MIDI i MCU/HUI, oraz konwersję MIDI USB/DIN to bardzo dobra oferta. Do tego dochodzi szereg ułatwień obsługowych (automatyczne akordy, arpeggiator) i atrakcyjny pakiet oprogramowania.

Zaiste, nikt już nie ma prawa twierdzić, że stworzenie własnego studia i produkcja muzyki to rzeczy kosztowne. Zdecydowanie większą wartość mają takie elementy jak talent, pomysłowość i kreatywność. Z takim kontrolerem jak Oxygen Pro 61 tylko one mogą być ograniczeniem.

Nasze spostrzeżenia

+ świetna klawiatura
+ pady, suwaki i potencjometry
+ współpraca z DAW przez MCU/HUI
+ wejście i wyjście MIDI DIN-5 na oddzielnym porcie
+ sprzętowa realizacja trybu automatycznych akordów

- kłopotliwa współpraca z niektórymi DAW
- skąpa instrukcja obsługi i brak edytora presetów

Zakres zastosowań

- uniwersalna klawiatura MIDI, bank padów i kontroler dla programów DAW oraz wtyczek; dedykowany do zastosowań studyjnych, ale przydatny także podczas pracy na żywo (funkcja automatycznych akordów, 17 manipulatorów)

 

Informacje

Funkcja klawiatura sterująca MIDI oraz MCU/HUI
Klawiatura 61 półważonych klawiszy z velocity, aftertouch i możliwością podziału na strefy
Manipulatory 16 padów RGB z velocity i trybem Note Repeat, 8 potencjometrów i przycisków oraz 9 suwaków o definiowanej funkcjonalności
Złącza USB, MIDI DIN-5, Sustain
Wyświetlacz monochromatyczny OLED
Zasilanie przez USB
Wymiary 264x965x84 mm
Waga 4,8 kg
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT