Austrian Audio Hi-X65 - słuchawki otwarte
Po dwóch modelach zamkniętych, wiedeńska firma zaproponowała to, na co wiele osób z niecierpliwością czekało – słuchawki otwarte bazujące na konstrukcji High Excursion.
Choć w tym zakresie nie ma żadnych pisanych reguł, to wielu realizatorów jednoznacznie stwierdzi, że do miksu i masteringu najchętniej używają słuchawek otwartych. Ich praca ciśnieniowa nie jest tak oczywista jak w przypadku konstrukcji zamkniętych i może nie pozwolą uzyskać aż tak masywnych niskich tonów jak one, ale za to są w stanie bardziej zbliżyć się do obiektywnej prawdy sonicznej. Jeśli w przypadku słuchawek w ogóle można o takowej mówić.
Podobnie jak w modelach Hi-X50 i Hi-X55 mamy do czynienia z wyjątkowo solidną, całkowicie metalową konstrukcją pałąka, oferującą możliwość składania nauszników. Poduszki nauszne i nagłowną można łatwo wymienić, a wypełnienie tych pierwszych specjalną pianką z pamięcią kształtu ma nie tylko istotne znaczenie dla komfortu pracy, ale też dla akustyki całej struktury.
Wychodzący z lewego nausznika kabel jest pojedynczy, odłączany i blokowany. W zestawie znajdziemy dwa kable – jeden o długości 1,2 m i drugi 3-metrowy. W zapinanym na funkcjonalną taśmę rzepową pudełku znajdziemy też materiałowy mieszek na słuchawki oraz reduktor złącza TRS 3,5/6,3 mm.
Słuchawki są produkowane w Austrii i w kontekście tego faktu oraz ich jakości cenę detaliczną Hi-X65 trzeba uznać za wyjątkowo atrakcyjną. Tym bardziej, że są one przeznaczone do pracy profesjonalnej, choć producent podkreśla też ich audiofilską atrakcyjność.
Budowa Austrian Audio Hi-X65
Konstrukcja nośna oparta jest na stalowym pałąku, wyściełanym od środka wymienną poduszką mocowaną na rzepy. Na jego końcach znajdują się przesuwane skokowo prowadnice zakończone sworzniami nauszników. Te ostatnie obracają się o 90 stopni do środka i kilka stopni na zewnątrz, a same sworznie pozwalają na całkowite złożenie obu nauszników do wnętrza pałąka. Połączenia między nausznikami wykonane są wewnętrznie, a kabel do nauszników przebiega na zewnątrz tylko na krótkim odcinku między sworzniem a korpusem nauszników, tworząc efektownie wyglądającą spiralę z eleganckim akcentem wzorniczym pod postacią rubinowego pierścienia.
Podobnie jak wcześniejsze modele, słuchawki Hi-X65 mają solidną, niemal całkowicie metalową konstrukcję z możliwością wymiany poduszek nauszników i pałąka.
Całość wygląda bardzo efektownie, a same słuchawki są wyjątkowo lekkie i wygodne. Poduszki wykonane są z materiału oddychającego, a nacisk słuchawek na głowę daje jednocześnie wygodę pracy i stabilną pozycję. Bez uczucia dyskomfortu można w nich pracować nawet kilka godzin. Złącze bagnetowe kabla połączeniowego jest kompatybilne z pozostałymi dwoma modelami słuchawek Austrian Audio, więc można szybko przejść z otwartych na zamknięte i odwrotnie, zachowując tę samą sygnaturę brzmieniową. Takie zróżnicowanie odsłuchu daje możliwość szybkiej zmiany perspektywy sonicznej, co doskonale sprawdza się na etapie miksu i masteringu.
Poduszki nauszników są mocowane za pośrednictwem zatrzasków, a kanały wyraźnie oznaczone umieszczonymi od środka literami L i R. Wewnątrz nauszników jest zaskakująco dużo miejsca, co ma znaczenie nie tyle w kontekście dużych małżowin usznych, co przede wszystkim w specyficznym sposobie reprodukcji dźwięku. Jest to konstrukcja wokółuszna, zatem w tym, co słyszymy, udział mają również dźwięki docierające zza małżowin usznych. Są one bardzo ważne w procesie percepcji dźwięku, ponieważ ich specyficzne ukształtowanie fazowo-częstotliwościowe przez małżowinę dostarcza do naszego mózgu pełnię informacji o otoczeniu. Brzegi poduszek nauszników są stosunkowo cienkie, zatem sygnał z przetwornika może swobodnie przenikać za małżowinę ucha. W trakcie odsłuchu daje to wrażenie wyraźnie wyczuwalnej przestrzeni otaczającej, nieczęsto spotykane w słuchawkach.
Austrian Audio Hi-X65 w praktyce
Zanim zabrałem się za dokonywanie pomiarów i analizę budowy Hi-X65, poświęciłem wiele godzin na ich odsłuch. Dzięki uprzejmości dystrybutora Austrian Audio w Polsce, firmy ESS Audio, miałem możliwość zapoznania się z seryjnym egzemplarzem jeszcze przed oficjalną premierą, co nie zdarza się zbyt często. Składało się świetnie, bo miałem do wykonania mastering całej płyty, a w tym samym czasie na moim biurku leżały też Focal Clear MG Professional, także o konstrukcji otwartej. Dodałem do tego moje Sennheiser HD 600 oraz Beyerdynamic DT1990 Pro i zrobiło się z tego bardzo ciekawe porównanie.
Mając już spore doświadczenie z Hi-X50 i Hi-X55 bardzo liczyłem na to, że najnowsze Hi-X65 będą oferowały co najmniej taką samą jakość, po cichu mając też nadzieję, że będą mi lepiej odpowiadały niż konstrukcje zamknięte. Założyłem słuchawki Austrian Audio zaraz po zdjęciu Focali i mając w tyle głowy różnicę w cenie z niemałym zdziwieniem stwierdziłem, że oba modele grają zaskakująco podobnie. Są oczywiście różnice w charakterze brzmienia i efektywności (Hi-X65 są sporo głośniejsze), ale ogólny obraz brzmieniowy nie jest diametralnie różny. Austrian Audio grają bardzo wyważonym dźwiękiem, z pieczołowicie odwzorowaną średnicą, zrównoważonym basem i przejrzystą, przestrzenną górą pasma. Do tego dochodzi wspomniane wyżej interesujące odwzorowanie przestrzeni otaczającej i to sprawiło, że zdecydowaną większość masteringu płyty zrealizowałem właśnie na Hi-X65. Kontrolując w ciągu dnia za pośrednictwem trzech różnych zestawów monitorów efekty mojej nocnej pracy na słuchawkach doszedłem do wniosku, że można im zaufać przy najbardziej wymagających produkcjach.
Nauszniki składają się do wewnątrz i do środka, co pozwala zaoszczędzić miejsce w torbie podczas ich transportu.
Bezpośrednie porównanie Focal - Austrian Audio nie dało jednoznacznego zwycięzcy. Pominąwszy już ekskluzywność Clear MG Professional, komfort pracy oraz ich cenę, zamieniając jedne słuchawki na drugie wyraźnie czujemy, że w obu przypadkach mamy do czynienia z najwyższą soniczną ligą. W tym towarzystwie przejście na HD 600 bywało bolesne, głównie z uwagi na ich jasność, ale to jest naturalna właściwość, a nie wada – większość osób korzysta z tych słuchawek właśnie dlatego, że są ponadnaturalnie jasne i wyjątkowo szczegółowe. To jest też główny powód, dla którego nie powinno się używać HD 600 przy dużym poziomie ciśnienia dźwięku.
Natomiast Hi-X65 nie boją się głośnego grania. Niski poziom zniekształceń i równowaga soniczna sprawiają, że możemy w nich dość długo zachować kontrolę nad strukturą brzmieniową nawet przy wysokim poziomie SPL. Według moich szacunków minie nawet 10 minut, zanim nasz mózg uzna, że czas się wziąć do roboty i aktywować wszystkie organiczne filtry i kompresory. Od tej chwili tracimy na pewien czas zdolność obiektywnej oceny dźwięku i potrzebny jest kilkuminutowy reset z udziałem cichego szumu różowego. Jest bardzo niewiele słuchawek, które pozwolą na miarodajny, głośny odsłuch przez czas dłuższy niż minutę i w tym kontekście Hi-X65 trzeba uznać za słuchawki wybitne.
Kabel wyprowadzony jest z lewego nausznika i wyposażony w bagnetowe złącze z blokadą położenia.
Zjawisko to jest pochodną poziomu zniekształceń w paśmie wyższego środka (powyżej 2 kHz) oraz charakterystyki dźwięku. To, co w tym zakresie zrobiono w Hi-X65 zasługuje na order. Dodając do tego równowagę brzmieniową, interesującą przestrzenność, komfort pracy, jakość wykonania i bardzo atrakcyjną w tym kontekście cenę, opisywane słuchawki Austrian Audio solidnie zapracowały na wyróżnienie Nasz Typ. Tak jak podejrzewałem, modele Hi-X50 i Hi-X55 dobrze przygotowały grunt pod nadejście prawdziwego killera.
Podsumowanie
Charakterystyki przenoszenia, zniekształceń oraz impulsowe, zmierzone przy kilku różnych ustawieniach słuchawek względem ucha. Hi-X65 mają wyjątkowo wyrównane pasmo przenoszenia, a odpowiednia kompensacja rezonansów ucha zewnętrznego pozwala na uzyskanie przejrzystego brzmienia. Uwagę zwraca wyjątkowo niski poziom harmonicznych, zwłaszcza trzeciej harmonicznej, w zakresie wyższego środka, dzięki czemu głośny monitoring nie fatyguje słuchu.
Nasze spostrzeżenia
+ bardzo zrównoważone, czytelne i przejrzyste brzmienie+ interesujący, dodający wiarygodności efekt docierania dźwięku zza ucha
+ możliwość dość długiej pracy z dużą głośnością bez efektu fatygowania słuchu
+ lekkie i bardzo wygodne przy dłuższej pracy
+ solidna, praktyczna konstrukcja
+ dwa kable w komplecie
+ blokowane wyprowadzenie kabla z lewego nausznika, kompatybilne z innymi modelami Austrian Audio
- przy przekręcaniu nausznika można przypadkowo przyciąć skórę dłoni
Zakres zastosowań
- profesjonalne, najwyższej klasy słuchawki otwarte do miksu, masteringu oraz rekreacyjnego słuchania muzyki
Informacje
Konstrukcja | słuchawki dynamiczne, wokółuszne, otwarte |
Pasmo przenoszenia | 5 Hz-28 kHz |
Efektywność | 110 dB SPL/V |
Impedancja | 25 Ω |
Moc nominalna | 150 mW |
Wymiary | 200x170x85 mm |
Waga | 310 g (bez kabla) |