ADAM Audio A8H - aktywne monitory trójdrożne
Seria A jest najnowszą w rodzinie produktów niemieckiej firmy Adam Audio, plasując się między budżetową serią T, a hi-endową S. Zastosowano w niej rozwiązania z najwyższej półki jakościowej, mające zapewnić analityczne brzmienie w profesjonalnych studiach nagrań. Przyjrzyjmy się bliżej temu, co oferuje najwyższy model z tej serii, kosztujący nieco ponad 8.000 zł A8H.
Z uwagi na swoją niesymetryczną konstrukcję, monitory są dostępne jako lewy i prawy. Skonstruowano je w oparciu o obudowę MDF z korpusem pokrytym winylem i malowaną, frezowaną płytą czołową. Jeden monitor waży niecałe 14 kg i przeznaczony jest głównie do pracy w pozycji poziomej. Głównie, ponieważ można go też ustawić w pionie, choć wtedy konieczne jest odwrócenie przetwornika wysokich tonów o 90 stopni.
Konstrukcja Adam Audio A8H
System jest trójdrożny, z 8-calowym wooferem, 3,5-calowym przetwornikiem tonów średnich i driverem AMT typu X-ART, a więc najwyższym modelem w całej serii tych przetworników. Zasilanie głośników odbywa się hybrydowo – woofer otrzymuje energię z 200-watowego wzmacniacza w klasie PWM, a mid-driver i tweeter ze wzmacniaczy w klasie A/B o mocach, odpowiednio, 55 i 15 watów. Cały czas mowa o wartościach RMS przy zniekształceniach do 1%; wartości szczytowe będą większe. Producent deklaruje pasmo przenoszenia, ze spadkiem 3 dB, zawierające się w przedziale od 34 Hz aż do 41 kHz, maksymalny poziom SPL wynoszący 116 dB (jeden zestaw w odległości 1 m, pomiar impulsem szumowym) oraz zastosowanie częstotliwości podziału 400 Hz oraz 3 kHz.
Opcje adaptacji akustycznej obejmują półkową korekcję najniższych i najwyższych tonów, filtr redukujący zjawisko odbicia dźwięku od blatu biurka/konsolety i filtr prezencji. Przewidziana jest też współpraca, za pośrednictwem portu Ethernet, z oprogramowaniem A Control pozwalającym na użycie sześciu filtrów parametrycznych oraz linii opóźniającej, a także umożliwiającym import wyników pomiarów z systemu Sonarworks. Data premiery tego programu wciąż jest przesuwana, ale jest szansa, że będzie ono dostępne do końca 2022 roku.
Charakterystyki monitorów zmierzone na wprost, w odchyleniu horyzontalnym 15, 30 i 45 oraz odchyleniu wertykalnym +15 i -15 stopni od osi, z uwzględnieniem poziomu drugiej i trzeciej harmonicznej. Wszystko wskazuje na najwyższą jakość reprodukcji w całym paśmie audio od 35 Hz wzwyż.
Monitor ma zasilacz impulsowy, pozwalając na pracę z napięciem sieciowym od 100 do 240 V. Wejścia są dwa, symetryczne XLR oraz niesymetryczne RCA, przełączane funkcją Input Select.
Założeniem konstruktorów było stworzenie kompaktowych monitorów z 8-calowym wooferem, które mogłyby pracować w średnim polu w projektowych i profesjonalnych studiach nagrań. W dużych obiektach można je natomiast użyć jako bliskie pole. Sądzimy też, że po wbudowaniu w ścianę mogą funkcjonować jako monitory główne w reżyserniach o powierzchni do 40 metrów kwadratowych. Jest to możliwe dzięki umieszczeniu portu bass-reflex na przednim panelu, a pomogą w tym cztery gwintowane otwory na dolnej płaszczyźnie.
Konstrukcja jest bardzo zwarta. Z tak dużym upakowaniem źródeł dźwięku na przednim panelu nie spotykamy się zbyt często. Z jednej strony to dobrze, bo można uzyskać dużą spójność emisji, z drugiej pojawiają się pytania o relacje odległości między środkami przetworników z częstotliwościami podziału. Można to sprawdzić tylko poprzez dokonanie pomiarów.
Pomiary Adam Audio A8H
Charakterystyka zmierzona na wprost i w odchyleniu 15, 30 oraz 45 stopni od osi wyraźnie pokazuje, że A8H to monitory o wyrównanym brzmieniu i doskonałej charakterystyce kierunkowej. Widać to także w pomiarach przy odchyleniu 15 stopni w dół i w górę od osi. Wnioski? Szerokie pole odsłuchowe, wyrównany dźwięk już od 35 Hz i doskonała prezentacja obrazu przestrzennego. Nieznaczne odchyłki pojawiają się tylko przy wertykalnym odchyleniu 15 stopni w górę oraz horyzontalnym 45 stopni do środka. Zniekształcenia nieliniowe są wyrównane w całym paśmie i utrzymują bardzo niską wartość średnią -60 dB (0,1%). Do takich pomiarów pasuje tylko jedno określenie: idealne. Zobaczmy jeszcze jakie mamy możliwości korekcji charakterystyki pod kątem adaptacji akustycznej, z użyciem czterech pokładowych filtrów.
Wbudowane DSP pozwala na modyfikację charakterystyki pod kątem akustyki wnętrza lub własnych preferencji.
A tu charakterystyka w trybie UNR, który ma emulować nieco starsze modele monitorów Adam, z mocniej wyeksponowanym dołem i górą oraz lekko konturowym środkiem. Jak widać po drugiej harmonicznej sztuczne zwiększanie poziomu najniższych tonów nie jest przesadnie dobrym pomysłem, ale jeśli ktoś to lubi, to naprawdę ma tutaj czym je podkręcić. Monitory mają bardzo głęboki bas, co jest między innymi efektem wstrojonego do 36 Hz, świetnie zaprojektowanego i wykonanego bass-refleksu. Nie bez znaczenia jest tu także doskonała praca woofera, który przy bardzo niskich zniekształceniach śmiało sobie poczyna już od 50 Hz, poniżej której to częstotliwości ceduje reprodukcję na bass-reflex. To może rodzić uzasadnioną troskę o charakterystykę impulsową basu, ale charakterystyka wodospadowa nie pozostawia najmniejszych wątpliwości – dźwięk pojawia się i zanika szybko, w efekcie czego reprodukcja dołu pasma jest tu wręcz wzorcowa.
Zmierzone w bliskim polu charakterystyki poszczególnych elementów zestawu: bass-refleksu, woofera, mid-drivera oraz tweetera AMT.
Średnie tony, tutaj przetwarzane 3,5-calowym głośnikiem w paśmie od 400 Hz do 3 kHz, brzmią wspaniale, co jest efektem bardzo niskich zniekształceń oraz idealnie wyrównanej charakterystyki fazowej. Praca drivera wysokich tonów w zasadzie nie wymaga komentarza. Nawet przy pomiarze z bardzo bliskiej odległości zniekształcenia nieliniowe są symboliczne, a charakterystyka fazowa doskonała. Warto też rzucić okiem na charakterystykę krokową woofera i bass-refleksu, zwłaszcza w kontekście pełnej zgodności fazy przebiegów w zakresie okienka pomiarowego.
Adam Audio A8H w praktyce
Co to wszystko oznacza? Że mamy do czynienia z monitorem zdecydowanie najwyższej klasy. W naszym studiu (40 m kw., 3,2 m wysokości) monitory pracowały w odległości 3 metry od realizatora, przy dość wąskim, bo wynoszącym 2,5 metra rozstawieniu. Wykorzystując ich wyrównane pokrycie w płaszczyźnie poziomej i brak problemów z odbiciami od bocznych ścian ustawiono je z zachowaniem niewielkiego „zeza rozbieżnego”. To pozwoliło uzyskać niezwykle szerokie, głębokie i plastyczne pole odsłuchowe przy jednoczesnej perfekcyjnej reprodukcji w trybie mono, z głosem, basem, stopą i werblem dokładnie w samym środku. Nawet niewielkie pogłębienie przestrzeni z użyciem subtelnego pogłosu było natychmiast słyszalne mimo dość gęstej aranżacji. Te osoby, które dużo i często pracują z monitorami dwudrożnymi na początku chętnie sięgną po filtr zmniejszający prezencję i poziom najwyższych tonów, ale po krótkim okresie przyzwyczajenia się do pracy z tej klasy monitorami trójdrożnymi szybko dojdą do wniosku, że można wrócić do ustawień domyślnych, jednocześnie grając nieco ciszej.
Na tylnym panelu umieszczono przyciski pozwalające na modyfikację charakterystyki przetwarzania. Złącze Ethernet pozwoli na zdalne sterowanie z poziomu komputera z chwilą udostępnienia aplikacji A Control.
Bas jest nie tylko satysfakcjonujący, ale też w pełni kontrolowany w kontekście równowagi i precyzji. W wielu mniejszych monitorach z bass-refleksem krótkie basowe nuty bywają trudne do rozpoznania, jeśli chodzi o wysokość dźwięku. Tutaj takich problemów nie ma, jeśli tylko długość tonu basowego wystarczy do jego rozpoznania (dźwięk trwa dłużej niż 100 ms).