Więcej...

Najlepsze efekty lo-fi cz. 1

11.07.2018  | Michał Sokołowski
Najlepsze efekty lo-fi cz. 1

Wraz z nieprzerwanym doskonaleniem się technologii i eliminowaniem kolejnych limitów, które wcześniej były narzucone producentom muzycznym, niektórzy zaczęli dostrzegać brak klimatu jaki stwarzało niedoskonałe brzmienie starszego sprzętu.

Na tym właśnie nostalgicznym brzmieniu inspirowane są niekiedy całe gatunki muzyczne oraz tworzone jest oprogramowanie celowo pogarszające jakość, tak aby w mniejszym lub większym stopniu cofnąć się do tamtych, teoretycznie lepszych czasów. Dzisiaj zaprezentujemy właśnie 5 takich narzędzi, które pozwolą nam uzyskać ten efekt zupełnie bezpłatnie.

1. Vinyl (iZotope)

 

Szum oraz inne dźwiękowe artefakty mające w teorii odtworzyć brzmienie płyty winylowej co prawda nie brzmią w tej wtyczce realistycznie, jednak ma ona dwa bardzo dobre zastosowania. Pierwszym jest nadanie charakterystyki częstotliwościowej starych nagrań przy pomocy kombinacji parametrów "Year" (rok produkcji płyty) oraz "Wear" (stopień "zużycia" konkretnego egzemplarza). Drugim jest modulacja wysokości, symulująca niestabilne obroty gramofonu, co doda subtelnego ruchu do dźwięku. "Warp Depth" kontroluje siłę efektu jednego z czterech wzorów. Natomiast "RPM" pozwoli nam dodatkowo dobrać częstotliwość jego działania. Poza standardowym użyciem w celu "postarzenia" pojedynczych ścieżek, świetnie sprawdzi się jako tymczasowy efekt w aranżacji na całym miksie lub jako "efekt telefonu" na wokalach.

 

 

Dostępne pod VST, VST3, AU, AAX i RTAS dla systemów Windows i Mac OS X. https://www.izotope.com/en/products/create-and-design/vinyl.html

 

2. Imperfection (de la Mancha)

 

Wtyczka określona przez producenta jako "un-enhancer". To zbiór czterech prostych w użyciu efektów pozwalających na obniżenie jakości dźwięku. Poza nie wymagającymi dłuższych wyjaśnień filtrem górnoprzepustowym oraz szumem, "Dirt" doda nieco saturacji, natomiast "Quality" zredukuje częstotliwość próbkowania, wprowadzając teksturę charakterystyczną dla bit-crusher'ów oraz starych samplerów. Ta technika może być szczególnie przydatna podczas samplowania, gdy nie mamy dostępu do utworu w lepszej jakości niż MP3 i chcemy zastąpić czymś wysokie częstotliwości ucięte podczas kompresji stratnej.

Dostępne pod VST 32-bit dla systemu Windows.
https://delamanchavst.wordpress.com/effects/

 

3. Oldigy-t (Syntler)

 

Emulator przetwornika analogowo-cyfrowego. Wyróżniającą opcją tej wtyczki jest parametr "Nonline", czyli funkcja niespotykana na innych bit-crusher'ach. Po wprowadzeniu, redukcja głębi bitowej (Bit Depth) zaczyna nieliniowo odpowiadać na sygnał źródłowy, co można zobaczyć na przykładzie fali piłokształtnej na obrazku poniżej.

Obniżenie głębi bitowej może znacząco podnieść poziom szumu, ale dzięki dołączonemu filtrowi dolnoprzepustowemu mamy możliwość częściowo zatuszować ten efekt. Minusem tej wtyczki jest nieco niewygodny interfejs oraz brak obsługi stereo, działa wyłącznie jako mono.

Dostępne pod VST 32-bit dla systemu Windows.
http://syntler.com/

 

4. Vintager Toy (Solcito Musica)

 

Bardzo prosty, ale również efektowny plugin, działający na podobnej zasadzie co iZotope Vinyl. Mamy pod ręką wszystko co będzie nam potrzebne do uzyskania brzmienia "vintage" - kombinacja filtrów dolno- i górnoprzepustowego kontrolowana przez parametr "Age" z dodatkową możliwością dostosowania nachylenia filtrów parametrem "Edge", dwa typy saturacji, konwersja do mono oraz szum.

Dostępne pod VST 32-bit dla systemu Windows.
https://drive.google.com/open?id=0B1CQkyT6qSSzNmpRbDJHMkhTeUU

 

5. BESURE-N87 (Analog Obsession)

 

Na rynku dostępnych jest parę wtyczek emulujących charakterystykę różnych mikrofonów. Przeważnie ich użycie jest wskazane na ścieżkach nagranych specyficznymi lub transparentnymi mikrofonami dla uzyskania najlepszego efektu. Jeśli jednak dostaliśmy jedną z nich w jakimś pakiecie wtyczek i nie za bardzo wiemy co z nimi zrobić - można wypróbować bardziej eksperymentalne podejście. BESURE-N87 to emulacja wysokiej klasy mikrofonu U87, oryginalnie przeznaczona dla mikrofonów SM57 i SM58, jednak charakterystyka tej wtyczki (obrazek poniżej) ograniczy wysokie częstotliwości i podbije trochę dołu, co nada ciepłe brzmienie samplom perkusyjnym czy nawet zwykłym instrumentom. Niestety, tak jak w przypadku Oldigy-t, działa wyłącznie jako mono.

 

 

Dostępne pod VST, AU i AAX dla systemów Windows i Mac OS X. http://analogobsession.com/product/besure-n87/

 

Dodatkowo dołączamy paczkę 37 sampli trzasków i szumu nagranych z prawdziwych płyt winylowych. W tej kwestii użycie sampli to o wiele lepsza alternatywa, niż poleganie na wtyczkach takich jak iZotope Vinyl.

http://99sounds.org/vinyl-noise-sfx/

 

Sprawdźcie drugą część naszego zestawienia najlepszych efektów lo-fi dostępnych na rynku.